Toch enige vraagtekens bij dit cijfer.Charlie Maru schreef: ↑04 aug 2022, 16:40HLN:
Vast energiecontract nu gemiddeld 2.400 euro duurder dan vorige maand: hoe bescherm je jezelf tegen de hoogste energieprijzen ooit?
Misschien is het me toegestaan even mijn ervaringen met Engie hierbij bloot te geven.
In maart jongstleden ontvang ik een bericht van hen met de melding dat aangezien de verhoogde energieprijzen, het wenselijk zou zijn om mijn maandelijkse bijdrage van €120 te verhogen, dit om onaangename afrekeningen later te vermijden. Ik geef daar gevolg aan en pas de bijdrage aan naar €180/maandelijks. Het gaat hier over een vast contract.
Onlangs, in juli, krijg ik dan mijn eindafrekening. Hierbij dien ik te vermelden dat hier alles op elektriciteit draait, dus ook mijn verwarming. Gas heb ik niet in huis. Uit die eindafrekening blijkt dat ik veel teveel heb betaald en Engie zegt dat ze me €260 terug zullen betalen en dat ze mijn maandelijkse bijdrage terug schroeven naar de oorspronkelijke €120. Die €260 heb ik ondertussen ontvangen.
Weliswaar is het juist dat mijn verbruik wat lager lag dan het vorige jaar, wellicht omdat ik geen gebruik meer heb gemaakt van een kleine diepvriezer in de keuken wegens onnodig. Maar voor het overige heb ik niet minder gedoucht, de thermostaat niet lager gedraaid, noch bij kaarslicht mijn boeken of tijdschriften gelezen.
De vraag die ik me dan ook stel : is het allemaal zo vreselijk als hier soms wordt vermeld ? Charlie heeft het hier over een verhoging met €2.400 op een maand tijd !
Bovendien lijken me de tegemoetkomingen door de overheid (bijna iedereen heeft €100 korting gekregen op de energierekening, ook ik) nogal gek. Dit moet de staat, wij allemaal, minstens een half miljard hebben gekost. Slecht beheer. Het is goed dat mensen die het echt nodig hebben geholpen worden maar dit is niet het geval bij iedereen.