Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

07 sep 2022, 16:52

:lol: :lol:

Ik kan er ook niet aan doen, hé? Bovendien, ik woon in de provincie Antwerpen! :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

07 sep 2022, 17:03

Wil. schreef:
07 sep 2022, 16:52
:lol: :lol:

Ik kan er ook niet aan doen, hé? Bovendien, ik woon in de provincie Antwerpen! :lol:
Doe eens een Google Search met "hemdskol" , je bent echt al heel beroemd. :twisted:

frits1955

07 sep 2022, 18:22

Uitstekend interview (in de nieuwe Knack) met Ivo van Isterdael-Chief Advisor Energy Market CREG.
Enkele passages:....

Dus niet alleen Rusland verdient grof geld aan de oorlog?

Van Isterdael: In de eerste plaats heb je de VS en Qatar. Zij maken grote winsten met elke lng-tanker die ze nu richting Europa sturen. Bovendien zijn ze erg flexibel en kunnen ze die tanker een andere koers doen varen als iemand anders, bijvoorbeeld in Azië, meer biedt voor de gaslading. Eén lng- tanker heeft om en bij de 200.000 m3 vloeibaar gas aan boord, wat overeenkomt met 1,2 miljoen megawattuur. Dat geeft per tanker een mogelijke overwinst van ruim 200 miljoen euro. Per tanker.

En naast de VS en Qatar?

Van Isterdael: Noorwegen doet vandaag ook gouden zaken, maar is minder flexibel omdat het gas levert via pijpleidingen. Een vlugge rekensom: ze leveren dagelijks om en bij de 300 m3 gas aan Europa waarvan 15 procent bij ons in Zeebrugge aan land komt. Dat is goed voor 3 miljoen megawattuur, dus boeken ze in Europa met de huidige gasprijzen tot 700 miljoen winst per dag, of 5 miljard euro per week.
Dankzij de oorlog in Oekraïne.

Hoeveel kost het eigenlijk om gas te produceren en naar Europa te brengen?

Van Isterdael: De productiekosten worden geschat op 7 tot 10 euro per megawattuur en de transportkosten op 3 tot 5 euro, al naargelang van de manier waarop het gas binnenkomt, via pijpleidingen uit Noorwegen of met lng-schepen uit de VS en Qatar. Dus is de kostprijs geleverd aan de Europese grenzen opgeteld zo’n 15 euro. Voor niks gaat de zon op, dus met een ruime marge is 30 euro per megawattuur een mooie prijs.
Vandaag ligt die prijs acht, negen, tien keer zo hoog. Daarmee wordt Europa economisch gewurgd.

Dankzij de oorlog in Oekraïne.

Van Isterdael: Die gigantische oorlogswinsten stuiten tegen de borst. Als we in oorlog zijn, dan zouden onze drie vrienden – de VS, Qatar en Noorwegen – moeten zeggen: wij leveren u gas tegen 50 euro per megawattuur. De marktprijs zou onmiddellijk in elkaar stuiken, je kunt Poetin op die manier economisch afmaken.

https://www.knack.be/nieuws/wereld/euro ... te-idioot/

Vermoedelijk achter een paywall??

Fred1950

07 sep 2022, 18:42

frits1955 schreef:
07 sep 2022, 18:22
....

Vermoedelijk achter een paywall??
Inderdaad.

Maar zo zie je maar , "van je vrienden moet je het hebben".

Wil.

07 sep 2022, 18:50

Nog meer ... 'van je vrienden moet je 't hebben':

Van https://www.atlanticcouncil.org/

(de onderstrepingen zijn van mij)

De steun van Duitsland voor Nord Stream 2 was altijd controversieel. Op 28 oktober 2015 ontmoette de Duitse vice-kanselier en minister van Economische Zaken en Energie, Sigmar Gabriel, Poetin in het Kremlin en prees Nord Stream 2 als zijnde in het belang van Duitsland, terwijl hij de pijpleiding bestempelde als “een zeer interessant project, zelfs buiten de Duitse grenzen. ” Gabriel, die samen met Schröder tot de sociaal-democratische partij behoort en nauw verbonden is met de voormalige Duitse bondskanselier, hield nog veel meer ontmoetingen met Poetin om Nord Stream 2 te promoten.

Dit Duitse beleid van versterking van de bilaterale energiebanden met Rusland druiste in tegen de al lang bestaande positie van Berlijn als voorvechter van EU-belangen.
Van oudsher was Duitsland een belangrijke pleitbezorger van Europese solidariteit en verdediger van de voormalige Oostblok-EU-lidstaten in Midden- en Oost-Europa. Gabriel negeerde in feite de belangen van andere EU-leden om een ​​hechte Russisch-Duitse alliantie te smeden die Moskou zag als een instrument om tegen Europa te gebruiken. Dat deed hij nadat Poetin de Krim had geannexeerd en een oorlog had ontketend in Oost-Oekraïne. Inderdaad, de Nord Stream 2-overeenkomst werd ondertekend terwijl Duitsland betrokken was bij het bemiddelingsproces in Minsk tussen Rusland en Oekraïne.

Nord Stream 2 heeft de principes van het derde energiepakket van de EU van 2009 geschonden. Het hield geen ontvlechting van de verschillende activiteiten van Gazprom in. In plaats van zich zorgen te maken over deze tekortkomingen, hebben de Duitse regering en de betrokken bedrijven in Brussel intensief gelobbyd. Als gevolg hiervan verdraaide Duitsland het energie- en antimonopoliebeleid van de EU, ondanks weerstand van de meeste EU-leden. Vandaag lijdt de hele EU onder het pro-Russische energiebeleid van Duitsland.

frits1955

07 sep 2022, 19:12

Inderdaad.Maar zo zie je maar , "van je vrienden moet je het hebben".

Ik wil dat interview hier gerust volledig plakken hoor. Alleen vrees ik dat zoiets niet conform de regelgeving van sennet is en komt er weer iemand met een vingertje zwaaien en dreigementen uiten :wink:

Dicksy

07 sep 2022, 19:45

door frits1955 » Vandaag, 18:22
Uitstekend interview (in de nieuwe Knack) met Ivo van Isterdael-Chief Advisor Energy Market CREG.

Dus niet alleen Rusland verdient grof geld aan de oorlog?

Van Isterdael: In de eerste plaats heb je de VS en Qatar. Zij maken grote winsten met elke lng-tanker die ze nu richting Europa sturen. Bovendien zijn ze erg flexibel en kunnen ze die tanker een andere koers doen varen als iemand anders, bijvoorbeeld in Azië, meer biedt voor de gaslading. Eén lng- tanker heeft om en bij de 200.000 m3 vloeibaar gas aan boord, wat overeenkomt met 1,2 miljoen megawattuur. Dat geeft per tanker een mogelijke overwinst van ruim 200 miljoen euro. Per tanker
Ik pik hier slechts dit item uit omdat dit met graanleveringen die de Oekraïense havens verlaten net hetzelfde is. Hier en daar zullen wel wat kruimels van tafel vallen voor de armste landen.

Dicksy

07 sep 2022, 19:55

door frits1955 » Vandaag, 18:22
enz, enz......
En zo zie je maar of de bedenking die ik mij gisteren maakte in een ander topic (bluft Poetin):
Een uitputtingsslag kun je voeren als je met gelijke wapens zou strijden maar als ik alles zo lees, en hier van u, is dat hoegenaamd niet het geval. Dus herhaal ik mijn vraag:” Niet kunnen, niet willen of niet mogen?
niet meer dan terecht was.

Fred1950

07 sep 2022, 21:38

Ik ben benieuwd of Putin van zijn woord gaat zijn en alle olie , gas , steenkool export naar de EU zal stoppen als ons Ursula haar zin krijgt en het Russisch gas in prijs gaat plafonneren.

Als hij dat werkelijk ook doet , bewijst dit dat hij eigenlijk geen nood heeft aan Europees geld voor zijn oorlogsvoering , en dat zal toch wel effen schrikken zijn voor diegenen die denken om Putin door sancties pijn te kunnen doen.

Dicksy

07 sep 2022, 22:03

door Fred1950 » 15 minuten geleden

Ik ben benieuwd of Putin van zijn woord gaat zijn en alle olie , gas , steenkool export naar de EU zal stoppen als ons Ursula haar zin krijgt en het Russisch gas in prijs gaat plafonneren.

Als hij dat werkelijk ook doet , bewijst dit dat hij eigenlijk geen nood heeft aan Europees geld voor zijn oorlogsvoering , en dat zal toch wel effen schrikken zijn voor diegenen die denken om Putin door sancties pijn te kunnen doen.
Aan de andere kant kun je je dan de vraag stellen waarom hij niet onmiddellijk, dus vanaf de dag dat die wapenleveringen begonnen, die gaskraan dichtgedraaid heeft. Of vanaf de dag dat er steeds meer en meer sancties afgekondigd werden. Dan zou het westen pas echt in de shit gezeten hebben en niet nog een winter ‘respijt’ gekregen hebben.
Dacht hij, of hoopte hij, dat die sancties gingen teruggeschroefd worden? 🤔

Fred1950

07 sep 2022, 23:07

Dicksy schreef:
07 sep 2022, 22:03
door Fred1950 » 15 minuten geleden

Aan de andere kant kun je je dan de vraag stellen waarom hij niet onmiddellijk, dus vanaf de dag dat die wapenleveringen begonnen, die gaskraan niet dichtgedraaid heeft. Of vanaf de dag dat er steeds meer en meer sancties afgekondigd werden. Dan zou het westen pas echt in de shit gezeten hebben en niet nog een winter ‘respijt’ gekregen hebben.
Putin houdt zich bljkbaar aan "de contracten" zoals hij zelf beweert op het moment dat hij alle leveringen zou stopzetten. De plafonnering van "zijn" gasprijs is volgens hem een schending van het contract , en dan heeft hij nu maar pas het recht om olie , gas en steenkool leveringen te stoppen. Also sprach Putin ...

Wil.

08 sep 2022, 01:01

Ruwe olie zakte vandaag tot onder 85 dollar. Dat is de laagste prijs sinds januari.
Dat betekent ook minder inkomsten voor Poetin. Intussen vragen de Chinezen en Indiërs nog altijd grote kortingen op Russische olie.

Dicksy

08 sep 2022, 10:00

Dicksy 26 aug 2022, 09:41
Tenzij het al bestaat natuurljk.

- stop met het innen van die voorschotten op de energiefactuur. Verplicht de energieleveranciers/netwerkbeheerders elke maand, 2 maand of trimestrieel (zelf te kiezen) een afrekening van de verbruikte elektriciteit/gas, voor die bepaalde periode. Nu een onbetaalbaar voorschot vragen is net de mensen in de miserie duwen.
(Aan de benzinepomp bepaalt men ook zelf hoeveel benzine men tankt en dat betaal je)
Volgens mij moet dit perfect kunnen en hebben de mensen hun verbruik zelf in handen.
Dicksy 26 aug 2022, 11:17
Met een versnelde uitrol van de digitale meters zou dit perfect realiseerbaar moeten zijn.
"Voor klanten die al een digitale meter hebben, moet er vandaag bij de grote leveranciers ook al maandelijks betaald kunnen worden, op basis van werkelijk verbruik. Ik vraag de leveranciers om dat ook beter kenbaar te maken."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/08 ... o-wil-sta/

Ze heeft het licht gezien. :roll:

Ik had mij voorgenomen om in 2024 voor de laatste keer te gaan stemmen. Misschien wordt het tijd dat ik alsnog in de politiek stap. Natuurlijk niet voor de mooie wedde, alle voordeeltjes e.d. meer maar die zal ik natuurlijk wel moeten aanpakken want dat hoort bij ‘de job’. Ik moet tenslotte ook solidair zijn met mijn (toekomstige) collega’s waar ik dagelijks mee moet ‘werken’:lol:

Fred1950

08 sep 2022, 10:13

Dicksy schreef:
08 sep 2022, 10:00
....

"Voor klanten die al een digitale meter hebben, moet er vandaag bij de grote leveranciers ook al maandelijks betaald kunnen worden, op basis van werkelijk verbruik. Ik vraag de leveranciers om dat ook beter kenbaar te maken."
....

Dan wordt de software voor de leveranciers nog ingewikkelder , met dus nog meer fouten ( "bugs" ) in die software. Vergeet niet dat Fluvius ( de netbeheerder ) dan telkens maandelijks de meterstanden aan de producent zoals Engie moet doorgeven. Dus nog meer kans op "bugs" en dus nog meer klachten. Uiteindelijk , wat brengt het als voordeel ? Nog meer maandelijks gesakker van de burgers i,p.v. jaarlijks ? KISS means "keep it simple stupid" ...

Technische voorstellen vanuit de politiek gebeuren altijd met een "kort neusje". Men lanceert een idee ( dronkenmans ideetje ) zonder vooraf eerst eens over de consequenties na te denken.

Dicksy

08 sep 2022, 10:36

door Fred1950 » minder dan een minuut geleden
Uiteindelijk , wat brengt het als voordeel ? Nog meer maandelijks gesakker van de burgers i,p.v. jaarlijks
Ik zal u mijn visie daar eens over geven:

Een voorschot betalen bezie ik als kopen op krediet. Men gaat leven naar de centen die men in zijn portemonnee heeft en niet wat men niet heeft. U kent die voorbeelden beslist wel van lenen voor een reis, lenen voor dit, lenen voor dat enz…….

Men moet niet leven als een kluizenaar maar ook niet alsof men een God in Frankrijk is, een Bill Gates of een Bezos………
Alles begint met eens een duidelijk huishoudboekje op te stellen, inkomsten versus uitgaven/maand.

Als men nu nog van het gedacht is dat het terug zoals ‘vroeger’ wordt is men wel heel naïef met alles wat nog boven ons hoofd hangt. De signalen zijn er al langer dan vandaag en daar zullen die lapmiddeltjes (korte termijn maatregelen) van EU/nationale regeringen geen moer aan veranderen.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 08 sep 2022, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.