Ik zal eens wat licht in je duisternis laten schijnen.Dicksy schreef: ↑16 nov 2022, 12:58Straf dat die 'slimme landen' die dreiging nooit eerder ondervonden hebben en nooit hun lidmaatschap eerder gevraagd hebben en nu plots wel? Finland was toch al eens aangevallen door Rusland, wisten ze dan niet beter? Of wisten zij niet dat wat de uiteindelijke bedoeling van Rusland was zoals u zegt. Dit houdt toch geen steek met wat u schrijft:door Wil. » 3 minuten geleden
Waarom wil Zweden de bescherming van de Navo? En Finland?
Allemaal waarom-vragen waarop het antwoord hetzelfde is als wat ik hier poneer: de dreiging van Rusland (vroeger de SU)![]()
1. Net zoals West-Europa zich nu bewust wordt dat het zich heeft laten in slaap wiegen en dat het economisch veel te afhankelijk was geworden van Russische energie, zo beseffen Zweden en Finland nu ook dat ze politiek en militair in slaap gedommeld waren.
Men dacht in de EU op economisch vlak normale relaties te kunnen aanknopen met Poetin. Men verwachtte dat Rusland wel een acceptabel land zou worden onder Poetin. Maar dat bleek een vergissing.
Op gelijkaardige wijze hebben de Finnen en de Zweden de verwachting gekoesterd dat een neutrale houding - los van de Navo - voor hen voldoende zou zijn om niet in het vizier van Poetin te komen. Ze beseffen nu dat men best de vrede kan behouden door voorbereid te zijn op een eventuele oorlog. In dat perspectief is de bescherming die de Navo biedt, voor hen beiden nu een voor de hand liggende weg om te volgen.
2. Je schrijft: "Of wisten zij niet dat wat de uiteindelijke bedoeling van Rusland was zoals u zegt"
Je hebt niet goed opgelet. Het was de uiteindelijke bedoeling van de communistische USSR om heel de wereld communistisch te doen worden. In 91 is de SU opgeheven.
Rusland is de SU niet. De dictatoriale autocraat Poetin leek tot 2014 nog wel een man die Rusland op één of andere manier in de flow van de volkeren zou binnenloodsen - zij het met middelen die mij de wenkbrauwen deden fronsen (Grozny - Georgië) - maar hij bleek er enkel op uit om met geweld opnieuw een Groot Rusland bij elkaar te harken dat evenwel geen communistisch Rusland hoeft te zijn.
De Finnen en de Zweden beseffen nu de ware aard van het beest. Ze handelen er nu naar.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.