Bevindingen van een misnoegde rasechte Gentenaar, die geen enkele reden meer kan bedenken om nog fier te zijn op zijn stad. En dan nog met een West-Vlaming aan het wegenroer, iemand die hier eigenlijk niets te zoeken had.
Gent kijkt tegen een schuldenberg van meer dan een miljard euro aan. .
En ze 'smijten' nog altijd met (
ons) geld, misschien omdat ze weten dat ze dat toch nooit zullen kunnen terugbetalen!? Maar goed, hoe zit dat dan met die budgetten welke ze (toch regelmatig) krijgen, welke ook weer regelmatig, met gigantische bedragen worden overschreden???
Is ook daar, soms geen controle op???
En nòg altijd, starten ze nieuwe wegenwerken op, en liefst allemaal terzelfder tijd, en er komen er elke dag nog altijd nieuwe bij. Het houdt maar niet op. Men kan geen straat meer inrijden waar geen werken bezig zijn. Autobestuurders weten niet meer hoe- en langs waar ze op hun bestemming kunnen geraken. Gent is één en al één grote werf. Hier màg men niet in, en daar kàn men niet in!
Neem er dan nog het circulatieplan van onze goede vriend Watteeuw bij, + de LEZ-zone, en men weet helemaal niet meer waar de klepel hangt. Zelfs de ondergrondse parkings zijn vanaf sommige plaatsen héél moeilijk 'te vinden-', laat (alweer) staan, 'te bereiken'. En de GPS weet ook al niet meer waar hij het heeft. Behalve Waze, maar dat bestaat dan weer niet met een groter scherm, of je moet al een soort laptop in uw wagen plaatsen.
De Nederlanders vragen zich, (enigszins verbijsterd, maar met recht en reden) af, hoe het komt dat die wegenwerken in België zó lang duren. In Nederland duren wegenwerken van pakweg 1 à 3 km, maximum ongeveer één tot 3 weken, naargelang de moeilijkheidsgraad. O.m. en bvb, voor wat ondergrondse leidingen betreft.
Een brug vervangen doen ze daar op één nacht! Hier zijn ze daar jàààren mee bezig. Als ze al bezig zijn, want op tal van werven is er soms in geen weken, ja, soms zelfs in geen maanden, een kruiwagen-, laat staan één werkman te zien. En de ene aannemer na de andere ,die voor stad of staat werkt, gaat failliet, omdat ze niet op tijd worden betaald. En meestal maakt stad of staat, er nog een rechtszaak van, al was het maar om toch maar niet- of veel later te kunnen betalen.
Je moet als aannemer van zulke werken, al over een gigantisch kapitaal beschikken, om zomaar uw zwaar materiaal, ja, op soms meerdere werven, totaal 'werkloos' te laten staan. Kijk maar eens goed rond. Men zal wel 'letterlijk zien' wat ik bedoel. Ik heb daar vroeger al eens op verschillende tijdstippen (een week-, en soms een maand later) foto's van genomen Er was op sommige plaatsen geen meter vooruitgang geboekt. Ik heb die foto's niet bewaard, want ze leken toch allemaal op elkaar.
Het had dan ook geen enkele zin om die te bewaren.
En ik hou trouwens ook niet van nutteloos werk.