Inflatie op komst?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Wil.

27 aug 2023, 18:28

De centrale bank van Argentinië heeft de kortlopende rente opgetrokken tot 118%. Da's nog eens wat anders dan onze staatsbon :D

Dat heeft alles te maken met de inflatie die in dezelfde hoge regionen vertoeft.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

27 aug 2023, 19:52

Wil. schreef:
27 aug 2023, 18:28
De centrale bank van Argentinië heeft de kortlopende rente opgetrokken tot 118%. Da's nog eens wat anders dan onze staatsbon :D

Dat heeft alles te maken met de inflatie die in dezelfde hoge regionen vertoeft.
Na 1945 moest men in Duitsland een grote kar huren om alle nodige miljoenen mark naar de bakker te kunnen voeren als betaling van een brood. Tijdens het Mobutu bewind in Zaïre werden bankbiljetten geteld door ze te wegen. De waarde van de Zaïre was 0.0000x Belgische frank.
Maar waardoor wordt de inflatie in die Zuid-Amerikaans regio veroorzaakt ?
En hoe zit het ondertussen met de koers van de Turkse munt, dat is dichter bij ons bed dan Argentinië.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

27 aug 2023, 23:04

ChatGPT geeft dit als oorzaak voor de inflatie in Argentinië:

Nooit ophoudende begrotingstekorten gefinancierd door geldcreatie, terugkerende devaluaties, loon- en prijsindexering, een afhankelijkheid van volatiele grondstoffenexporten en een zwakke centrale bank die buigt voor de politieke wind en dan geld bij drukt. Dat en een bevolking die de verschrikkelijke inflatie is gaan accepteren zoals de zaken nu eenmaal zijn.

Als politici kunnen kiezen tussen de tering naar de nering zetten of de geldpers aanzetten, dan kiezen ze altijd voor het tweede.

De Turken moeten steeds meer lira's geven voor 1 euro:

Afbeelding

socrates

28 aug 2023, 09:42

Wil. schreef:
27 aug 2023, 23:04
ChatGPT geeft dit als oorzaak voor de inflatie in Argentinië:

Nooit ophoudende begrotingstekorten gefinancierd door geldcreatie, terugkerende devaluaties, loon- en prijsindexering, een afhankelijkheid van volatiele grondstoffenexporten en een zwakke centrale bank die buigt voor de politieke wind en dan geld bij drukt. Dat en een bevolking die de verschrikkelijke inflatie is gaan accepteren zoals de zaken nu eenmaal zijn.

Als politici kunnen kiezen tussen de tering naar de nering zetten of de geldpers aanzetten, dan kiezen ze altijd voor het tweede.

De Turken moeten steeds meer lira's geven voor 1 euro:

Afbeelding
In Argentinië is de oorzaak van de inflatie dus duidelijk, dat is hier bij ons toch minder evident? Is de vraag naar producten hier nog altijd te hoog vergeleken met de voorraden en de verminderde productie tijdens Covid ?
Argentinië kan zijn munt nog devalueren, dat kunnen de "souvereine" Europese staten niet meer; De ECB schijnt in elk geval meer macht te hebben dan de meeste EU- regeringen, zij heeft er immers jaren lang voor gezorgd dat er hoge inflatie zou komen, wat ze deed was eigenljk ook geldcreatie !!

Dicksy

28 aug 2023, 10:06

Komaan Wil. laat je licht eens schijnen op het artikel dat vandaag geplaatst werd op deze website met als titel:
'Hoe je geld verstandig beleggen?'
Reageer daar eens op (men kan een reactie plaatsen) om eens andere stemmen (reacties) te lezen op hetgeen je te zeggen hebt, ben eens benieuwd. :lol:

https://www.seniorennet.be/redactie/art ... g-beleggen

Wil.

28 aug 2023, 11:18

De titel van het artikel komt alvast niet overeen met de inhoud. Ik verwachtte me aan een bruikbare aanpak om te beleggen, bv. verdeel je vermogen over 4 categorieën - aandelen - vastgoed - obligaties - goud.
Ik bedoel niet dat dit mijn voorkeur weergeeft, maar het zou op zijn minst de 'hoe beleggen'-vraag beantwoorden.

Al wat die auteur doet is een opsomming geven van wat er zoal beschikbaar is. Is op elk moment in je leven elke categorie even sterk aan te raden? Wat doe je best in tijden van stijgende rente? Dat raakt de schrijver niet aan. Wanneer zijn aandelen beter dan obligaties of termijnrekeningen? Geen antwoord. Waar kan ik 'private equity' kopen? Is dat veiliger dan een andere belegging? Zijn er manieren om zich in te dekken tegen gevaren? Welke? Kan men profiteren van een dalende markt? Hoe?

Natuurlijk moet iedereen vertrekken van zijn/haar specifieke situatie: ouderdom - totaal vermogen - kinderen of niet - behoudsgezind ingesteld of geneigd tot risico? Dat zijn maar enkele vragen die bij in overweging moeten genomen worden.

De schrijver had m.i. 3 scenario's moeten uitwerken :
a. voor de 70-jarige begoede senior
b. voor de 60-jarige die het pensioen ziet naderen en wel wat geld opzij heeft staan
c. voor de 50'er die nog heel wat jaren kan beleggen en zijn vermogen nog verder kan opbouwen

en dit telkens voor iemand met een gemiddeld risicoprofiel.

Wat in dit artikel staat, kun je even snel googelen: → Welke soorten beleggingen zijn er?
Kom je met die tekst van dhr. Van Laere één stap verder?

Dicksy

28 aug 2023, 11:41

Waar ik mij wel de vraag bij stel is wat volgend jaar gaat gebeuren als de dag van uitbetaling gekomen is. Daar zijn verkiezingen en de volgende regeringsvorming die niet van een leien dakje zullen verlopen.
Het is altijd mijn ingesteldheid geweest en zal nooit meer veranderen.......Als vadertje staat de passie preekt, mensen let op uw centen. :lol:

Wil.

29 aug 2023, 12:02

Een vergelijking tussen de inflatie van de jaren '70 en onze jaren '20

Afbeelding

Wil.

13 sep 2023, 09:56

Aan de linkerzijde van de grafiek zie je de rentevoeten op de 1-jarige staatsbon van de VS (blauwe lijn)
Ook aan de linkerzijde zie je de hoogte van de inflatie in % (rode lijn).

De ruimte tussen die twee kleurt groen als je meer rente kreeg dan je verloor door inflatie. Rood betekent het omgekeerde.

De rechterschaal geeft de verhouding van de schuld van het land t.o.v. het bbp (grijze lijn).

Afbeelding

Hobo

13 sep 2023, 15:40

Indien ik het nieuws begrepen heb, werkt de toepassing van de index inflatoir op ons geld!?
En dan maar staatsbons uitgeven...

In het nieuws kwam ook aan bod, dat enkele politieke partijen goed bij kas zijn

Het spreekwoord zegt;
Voor niets gaat enkel de zon op

Wil.

13 sep 2023, 16:30

Hobo schreef:
Indien ik het nieuws begrepen heb, werkt de toepassing van de index inflatoir op ons geld!?
Die staatsbon staat los van het inflatiefenomeen.

Wanneer de overheid via staatsobligaties geld van het publiek leent, wordt het geld ergens binnen de binnenlandse economie onttrokken en elders in de economie opnieuw ingezet. Geld zelf wordt in dit model van staatsleningen niet gecreëerd of vernietigd; het beweegt gewoon rond binnen de economie.

Hobo

13 sep 2023, 16:33

Bedankt Wil, maar je hebt mijn korte bijdrage gekortwiekt :roll: :?

Ik schreef ook:

Het spreekwoord zegt;

E.T.

13 sep 2023, 20:59

Het spreekwoord zegt;
Maar niet alle dagen ...
alhoewel de laatste maanden ...

socrates

13 sep 2023, 21:23

Hobo schreef:

Het spreekwoord zegt;
De toepassing van de "Belgische" index is toch maar een "gevolg" van stijgende prijzen, aan zich is de index zeker niet de oorzaak van de inflatie. Landen waar geen indexaanpassing wordt gedaan hebben minstens even hoge inflatiecijfers.

Wil.

13 sep 2023, 21:53

socrates schreef:
13 sep 2023, 21:23
De toepassing van de "Belgische" index is toch maar een "gevolg" van stijgende prijzen, aan zich is de index zeker niet de oorzaak van de inflatie. Landen waar geen indexaanpassing wordt gedaan hebben minstens even hoge inflatiecijfers.
Bestaan er landen zonder indexaanpassing? In elk vrij land wordt er onderhandeld over de aanpassing aan de levensduurte. Bij ons gebeurt dat automatisch, dat is het verschil.

Dat wil ook zeggen dat er in moeilijke periodes niet tegen te pruttelen valt: die loonsverhoging móet volgen, terwijl bv. in Duitsland een onderhandeling tussen vakbonden en werkgevers tot uitkomst zou kunnen hebben dat de lonen minder omhoog gaan dan de index.

In dat geval werkt het onderhandelingsmodel minder inflatoir dan het automatisch model.