Men zou kunnen volstaan met de uitleg: 'omdat de volkenbond dat zo beslist heeft'. Punt.
Maar er zijn veel meer en betere verklaringen te geven.
De Arabieren die daar wonen zijn voor 90% inwijkelingen en dat zeiden hooggeplaatste Palestijnse gezagsdragers. Ze hebben daar geen geschiedenis die hen het recht geeft om het land als hún land te bestempelen. Ze hebben daar nooit een hoofdstad gehad. Wat doen ze daar eigenlijk?
De joden hebben 2000 tot 3000 jaar aanwezigheid op die plaats om naar te verwijzen. Ik hoef zelfs helemaal niks over de bijbel te zeggen. De gekende geschiedenis volstaat. De munten die even oud zijn met daarop de 7-armige kandelaar bewijst al dat daar al vóór onze tijdrekening joodse aanwezigheid was.
Ik heb die hele uitleg lang geleden al gedaan. Een beetje zoekwerk brengt je daar wel.
Voor de zoveelste keer: het land is niet 'ingepikt'. Het is in overgrote mate overgekocht van Arabische grootgrondbezitters die meenden dat op die barre grond niets te doen viel.
Recenter (1948 en daarna) zijn een aantal Arabieren betrokken geweest bij de plannen (en uitvoering ervan) om de joden allemaal te vermoorden. Vanzelfsprekend werden die verjaagd. Arabieren die zich daar niet mee bezig hebben gehouden, zijn toen niet het slachtoffer geworden van 'het inpikken' van gronden.
Om in de joodse staat te mogen opgenomen worden, moet men zich jood voelen. Waaruit bestaat 'joodsheid' dan? Dat is veel meer dan uit een joodse familie geboren zijn. Het vereist een cultureel en sociaal aspect dat daarmee samengaat.
De volgende elementen zijn zeker van belang om zich jood te kunnen noemen:
- Men volgt de joodse cultuur, de tradities, zowel religieuze als niet-religieuze.
- Wie de joodse religie volgt en de spirituele basispunten van het jodendom onderschrijft, maakt daarmee de 2e hoeksteen van jood zijn waar.
- Men hoort bij dat volk en daarvan bestaan meerdere etnische onderafdelingen over de ganse wereld.
Als iemand deze kenmerken in zich verenigt, dan volstaat dat om in het huis van Israël opgenomen te worden.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.