Is racisme een diepmenselijk kenmerk"? Geef uw visie.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 nov 2023, 10:51

frits1955 schreef:
21 nov 2023, 10:22
Als men vertrekt van de opvatting dat een racistische attitude inherent is aan het wezen van de mens dan wordt het boeiend om mogelijke verbanden te leggen tussen die racistische attitude en nationalisme en totalitair denken zoals het fascisme - fascisme en nazisme zijn gebouwd op o.a. extreem nationalisme.
Racisme als verzet tegen een "ras" as such bestaat niet , het is steeds het verzet tegen een andere "groep" , en dat is een typisch kernmerk voor kuddedieren. Nationalisme voegt daar een schepje aan toe , namelijk een "vijand" voor de kudde. Ten tijde van de nazi's waren dat de Joden , in Vlaanderen met het VB zijn dat de moslims.

De voorbije pandemie is het mooiste bewijs van de dierlijke kuddegeest van het mens-zoogdier. In volle glorie van de pandemie waren er amper/geen conflicten tussen de grootmachten. Russen , Amerikanen , Chinezen werkten goed tezamen tegen de gemeenschappelijke vijand , namelijk het virus. De pandemie is amper achter de rug , en de conflicten tussen de grootmachten steken terug de kop op , nietwaar .... Samengevat , als kuddes tezamen moeten optrekken tegen een gemeenschappelijke vijand is er samenwerking , als die vijand er niet is , gaan de kuddes mekaar te lijf. "Spijtig" dat de klimaatwijziging nog veel te onzichtbaar blijft , dat wordt immers de gemeenschappelijke "vijand" van de toekomst.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 21 nov 2023, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

21 nov 2023, 11:01

Nog lang voor de pandemie Covid 19 bestond GRIEP
QUOTE
De Spaanse griep was een grieppandemie in de jaren 1918-1920.
Deze wereldwijde epidemie eiste naar schatting 17 tot mogelijk 100 miljoen levens,
een aantal dat het totale dodental van de Eerste Wereldoorlog overtreft.
Het virus dat de Spaanse griep veroorzaakte was van het type H1N1.
In België schat men het aantal tussen 30.000 en 80.000 dodelijke slachtoffers.
In 14 West-Europese landen was de geschatte oversterfte door de griep ongeveer
twee miljoen op een bevolking van 180 miljoen. Dat is 1,1 procent van de totale populatie.
EINDE CITAAT

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 nov 2023, 11:23

door Fred1950 » 20 minuten geleden
Racisme als verzet tegen een "ras" as such bestaat niet , het is steeds het verzet tegen een andere "groep" , en dat is een typisch kernmerk voor kuddedieren. Nationalisme voegt daar een schepje aan toe , namelijk een "vijand" voor de kudde. Ten tijde van de nazi's waren dat de Joden , in Vlaanderen met het VB zijn dat de moslims.
image.png
image.png (26.63 KiB) 191 keer bekeken

En dit is dan nog maar voor SeniorenNet waar ik denk dat weinig jongeren opzitten. Het is toch een teken aan de wand dat ook senioren aangeven waar het echte probleem ligt en is een verschuiving naar rechts misschien wel eens noodzakelijk om orde op zaken te stellen.
Een boom planten of grasperkske aanleggen in de gemeente/stad en de rest negeren is geen teken van goed bestuur maar struisvogelpolitiek.
(Ik mis wel CD&V in dit lijstje.)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 nov 2023, 11:34

Dicksy schreef:
21 nov 2023, 11:23
.....
En dit is dan nog maar voor SeniorenNet waar ik denk dat weinig jongeren opzitten. Het is toch een teken aan de wand dat ook senioren aangeven waar het echte probleem ligt ....
Seniorennet is Antwerps , en daar zitten rechtse nesten .... en het echte probleem zit tussen de oren. Als de kuddeleider "heel gemakkelijk begrijpbare" woorden uitkraamt , volgt een instemmend gebleir. Dat is nu ook terug het geval met Wilders in Nederland , en ten tijde van de nazi's was dat ook de methode om mensen mee te krijgen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 nov 2023, 11:45

door Fred1950 » 2 minuten geleden
Seniorennet is Antwerps , en daar zitten rechtse nesten .... en het echte probleem zit tussen de oren. Als de kuddeleider "heel gemakkelijk begrijpbare" woorden uitkraamt , volgt een instemmend gebleir. Dat is nu ook terug het geval met Wilders in Nederland , en ten tijde van de nazi's was dat ook de methode om mensen mee te krijgen.
Oei, en ik dacht gelezen te hebben dat E.T. in Beringen woonde en dat Beringen tot nader order nog altijd Limburg is. :wink:
en het echte probleem zit tussen de oren
Dan wonen er in Vlaanderen veel mensen met problemen tussen de oren. De problemen steken overal in Vlaanderen de kop op behalve in die straten waar politici wonen en ieder kwartier een politiekarreke voorbij rijdt of bij diegene die bv op het 20ste verdiep wonen van een appartementsblok.
Weet ge wat de politie ooit zei tegen een kennis in een Limburgse stad toen ze lastig gevallen werd: " Madammeke ge weet toch dat ge na 22.00 uur niet meer in het centrum moet rondlopen."
Maar het zal wel tussen haar oren gezeten hebben.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 nov 2023, 11:50

( wat is die "poll" trouwens waard. Ik heb binnen de minuut drie stemmen bij de PVDA toegevoegd )

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

21 nov 2023, 12:03

Zou je het normaal vinden dat de Ijzertoren afgebroken word omdat daar VVK op staat en dit andere gelovigen stoort.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

21 nov 2023, 12:04

acisme als verzet tegen een "ras" as such bestaat niet , het is steeds het verzet tegen een andere "groep"
Dat is een platitude he Fred. Strikt genomen bestaat er maar 1 ras: het menselijke met onderlinge variëteiten zoals bij de andere zoogdieren. Over het begrip "ras" kan je best een ander draadje openen denk ik.
In volle glorie van de pandemie waren er amper/geen conflicten tussen de grootmachten.
Nog een platitude- hoeveel bloedige conflicten moeten we oplijsten tussen pakweg 2020 - het begin van de coronatoestanden - en nu?

-in Afghanistan gaat de oorlog vrolijk verder- al is die dan in een laatste fase
-in Israël bombardeert Israël de Gaza en schiet Hamas raketten af op Israël- op de Westbank worden Palestijnen a volonté afgeschoten.
-in Jemen gaat de zeer bloedige burgeroorlog gewoon verder met niet alleen veel oorlogsslachtoffers maar vooral hongersnood voor honderdduizenden.
-de bloedigste oorlog is die in de Tigray, in Ethiopië. Honderdduizenden doden en miljoenen op de vlucht.

En bij al die conflicten zijn Uw wereldmachten betrokken - als financier en als wapenleverancier.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 nov 2023, 12:14

voorn schreef:
21 nov 2023, 12:03
Zou je het normaal vinden dat de Ijzertoren afgebroken word omdat daar VVK op staat en dit andere gelovigen stoort.
Stoort het hen , of is dat een verzinsel van het VB ?

frits1955 schreef:
21 nov 2023, 12:04
...
Dat is een platitude he Fred. Strikt genomen bestaat er maar 1 ras: het menselijke met onderlinge variëteiten zoals bij de andere zoogdieren. Over het begrip "ras" kan je best een ander draadje openen denk ik.
....
Ge zijt vergeten wat ik hier heb geschreven .... viewtopic.php?p=5065789&sid=d932fc255e8 ... f#p5065789
frits1955 schreef:
21 nov 2023, 12:04
.....

Nog een platitude- hoeveel bloedige conflicten moeten we oplijsten tussen pakweg 2020 - het begin van de coronatoestanden - en nu?
....
Niet tot nu , maar tot het einde van de pandemie , zegge en schrijve 2022 ... Behalve Afghanistan en de Afrikaanse zijn de conflicten die je oplijst allemaal post-corona , zelfs Oekraïne.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 nov 2023, 13:43

Fred1950 schreef:
21 nov 2023, 12:14
frits1955 schreef:
21 nov 2023, 12:04
.....
Nog een platitude- hoeveel bloedige conflicten moeten we oplijsten tussen pakweg 2020 - het begin van de coronatoestanden - en nu?
....
Niet tot nu , maar tot het einde van de pandemie , zegge en schrijve 2022 ... Behalve Afghanistan en de Afrikaanse zijn de conflicten die je oplijst allemaal post-corona , zelfs Oekraïne.

En op 19 oktober 2023 schreef Freddie 'dat hij zonet zijn coronaspuit was gaan halen'

Een dag later wees Fred ons erop dat het afvalwater "terug vol met covidbeestjes zit"

Welk woord past het best bij jou? Windhaan of Pinokkio ?
Ah, ja, ook zonder die gevaarlijke pandemie gaat Fredje ook elke spuit in zijn lijf laten duwen die de 'experten' hem aanpraten. Je bent toch al ingeënt tegen Sars, neem ik aan? :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

21 nov 2023, 13:55

Fred1950 schreef:
21 nov 2023, 11:50
( wat is die "poll" trouwens waard. Ik heb binnen de minuut drie stemmen bij de PVDA toegevoegd )
Ah.....en wat zijn je 2 andere schuilnamen dan Fred ? :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 nov 2023, 14:35

Dicksy schreef:
21 nov 2023, 11:45
Oei, en ik dacht gelezen te hebben dat E.T. in Beringen woonde en dat Beringen tot nader order nog altijd Limburg is.
Klopt helemaal. Wel niet vergeten dat Beringen een mijn-gemeente is met voldoende glasbollen en jonge gastjes die je uitschelden in hun brabbeltaaltje ... tot ze door hebben dat na een halve eeuw samenleven wij wel onze talen kennen :P

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 nov 2023, 15:18

Charlie Maru schreef:
21 nov 2023, 13:55
Fred1950 schreef:
21 nov 2023, 11:50
( wat is die "poll" trouwens waard. Ik heb binnen de minuut drie stemmen bij de PVDA toegevoegd )
Ah.....en wat zijn je 2 andere schuilnamen dan Fred ? :roll:
Gewoon een andere browser gebruiken ( sennet cookies verwijderen zou ook moeten helpen )

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

21 nov 2023, 16:10

wat is haat? (opgelet voor cirkelredeneringen). Zonder goede omschrijving kun je haat ook niet verwerpen, laat staan wettelijk bestraffen.
antisemitisme is ook haat, en dat wordt in Antwerpen bestraft.

https://www.hln.be/antwerpen/antwerpse- ... ~a8e12cce/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 nov 2023, 16:27

Terug naar de openingsvraag: ja, racisme is een menselijk kenmerk dat vooral geactiveerd kan worden wanneer men bij een groep hoort. De reden is dat het woord ras verwijst naar mensen met een gemeenschappelijke afstamming. Die afstamming mag men niet meer letterlijk nemen, maar het gaat ook over gemeenschappelijk cultuur. Fysieke afstamming wordt veel breder geïnterpreteerd: huidskleur of grootte wordt dan een onderscheidend kenmerk. Die elementen bakenen soms de grens af van wie bij 'de gemeenschappelijke stam' hoort of er niet bij hoort.

Poetin maakt van dat onderscheid gebruik door meer mensen uit de perifere naties van de Russische federatie als kanonnenvoer naar het front te sturen dan jonge mannen uit Rusland zelf. Stalin had daar ook al een handje van weg.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.