Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

25 nov 2023, 14:18

Fred1950 schreef:
25 nov 2023, 12:33

Ze hebben Tibet "gekocht".
Waar blijft hij het halen :lol: :lol: :lol:

Poetin is nog aan het onderhandelen. Voorlopig is de prijs een beetje te hoog. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

25 nov 2023, 14:54

Fred1950 schreef:
25 nov 2023, 12:33
Hobo schreef:
25 nov 2023, 11:31
Putin zou best ook Xi wantrouwen.
Want de Chinezen hebben ooit een stuk Siberië in hun bezit gehad,
dat ze vroeg of laat willen (terug)pakken :!:

Uiteindelijk hebben die brave Chinezen TIBET ook onder de voet gelopen.
(Er zat vermoedelijk Uranium in de bodem!?)
Ze hebben Tibet "gekocht". De Chineese inwijkellingen in Tibet hebben er ook voor meer welvaart gezorgd , en daar is de doorsnee Tibetaan zelfs dankbaar voor. Alleen de monniken hebben een probleem met die "cultuurbarbaarse" Chinezen.
Nog een woordje "Tibet" , een Google vertaling van : https://www.britannica.com/place/Tibet

Vóór de jaren vijftig was Tibet grotendeels geïsoleerd van de rest van de wereld. Het vormde een unieke culturele en religieuze gemeenschap , gekenmerkt door de Tibetaanse taal en het Tibetaans boeddhisme . Er werd weinig moeite gedaan om de communicatie met buitenstaanders te vergemakkelijken , en de economische ontwikkeling was minimaal.

De integratie van Tibet in de Volksrepubliek China begon in 1950 en is nog steeds een zeer beladen en controversiële kwestie, zowel binnen Tibet als wereldwijd. Veel Tibetanen (vooral degenen buiten China) beschouwen de actie van China als een invasie van een soeverein land, en de voortdurende Chinese aanwezigheid in Tibet wordt beschouwd als een bezetting door een buitenlandse macht. De Chinezen daarentegen geloven dat Tibet al eeuwenlang een rechtmatig deel van China is en dat zij Tibet hebben bevrijd van een repressief regime waarin een groot deel van de bevolking in lijfeigenschap leefde. Er zit waarheid in beide beweringen, hoewel de publieke opinie buiten China (vooral in het Westen) de neiging heeft de kant van Tibet te kiezen als een onafhankelijke (of op zijn minst zeer autonome) entiteit. Er bestaat echter geen twijfel over dat de 14eDalai Lama , de verbannen spirituele en wereldlijke leider van Tibet , een van de meest herkenbare en hoog aangeschreven individuen ter wereld geworden is. Gebied 471.700 vierkante mijl (1.221.600 vierkante km). Aantal inwoners (2020) 3.648.100.

De rest van het artikel is het zeker ook waard om te vertalen en te lezen.

Hobo

25 nov 2023, 15:52

De Dalai Lama reisde een heel stuk van de wereld af...
En dan is er de autobiografische film "Seven years in Tibet"

Er zal hier wel discussie ontstaan over zo'n geestelijke leider
Maar als de Paus van Rome ergens verschijnt (in zijn Pope Mobil)
is ' t ook niet overal één zelfde reactie.
De Hollanders maakten het spot-liedje Pope Jopi

Hobo

25 nov 2023, 15:56

Even terug nar PUTIN

Vandaag werden in Ukraine heel wat "Drones" afgeschoten.
Zelenski was er tevreden mee.
Mogelijk kunnen ze daar van het schroot nog iets nuttigs gebruiken!?

Wil.

26 nov 2023, 19:29

2021 was het laatste normale jaar voor de RU economie.

In 2023 liggen de inkomsten van olie+gas 65% lager dan in 2021 (gemeten tot en met oktober voor beide jaren).

Dicksy

26 nov 2023, 20:25

In 2022 zaten de Russen al op hun gat met hun schoppen en oorlogsmateriaal uit musea en was de oorlog door Oekraïne al gewonnen.

Doet mij denken aan dien Arabier in de woestijn die voorspelde dat het gaat regenen. Na 30 jaar viel er eindelijk een druppel regen "Zie je wel dat ik gelijk had, ik heb het altijd gezegd."

Fred1950

26 nov 2023, 21:50

Als vergelding op de massale Russiche aanval met drones op Kiev , die op één na allemaal werden afgeschoten , hebben de Oekraïners massaal drones naar Mosku gestuurd , en die werden ALLEMAAL door de Russen uitgeschakeld. :mrgreen: Stand : 1-0 - één goal voor de Russen , nul goals voor Oekraïne. :lol: Belachlijk oorlogje ..... :roll:

De Russen moeten nu ook al geen havens meer bombarderen , het graantransport tussen Odessa en de havens ligt stil door ondergesneeuwde wegen .....

socrates

26 nov 2023, 21:57

Fred1950 schreef:
26 nov 2023, 21:50
Als vergelding op de massale Russiche aanval met drones op Kiev , die op één na allemaal werden afgeschoten , hebben de Oekraïners massaal drones naar Mosku gestuurd , en die werden ALLEMAAL door de Russen uitgeschakeld. :mrgreen: Stand : 1-0 - één goal voor de Russen , nul goals voor Oekraïne. :lol: Belachlijk oorlogje ..... :roll:

De Russen moeten nu ook al geen havens meer bombarderen , het graantransport tussen Odessa en de havens ligt stil door ondergesneeuwde wegen .....
Mogelijk een handig kansje om de broodprijs en aanverwanten te verhogen.
Lag er vorig jaar geen sneeuw in dat gebied ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Dicksy

27 nov 2023, 10:22

Europa's grootste fondsbeheerder Amundi verwacht dat de Russische economie in 2024 drie keer sneller zal groeien dan die van de eurozone, zei zijn Chief Investment Officer vandaag, waarbij hij de ineffectiviteit benadrukte van de sancties die zijn opgelegd naar aanleiding van de Moskouse invasie van Oekraïne .

Amundi verwacht dat het Russische bruto binnenlands product (bbp) in 2024 met 1,5% en in 2025 met 2% zal groeien, vergeleken met 0,5% en 1,2% voor de eurozone. “Het betekent dat de Verenigde Staten, Europa, Japan, Australië – de belangrijkste ontwikkelde landen – niet in staat zijn een land effectief te sanctioneren”, zei CIO Vincent Mortier van Amundi op een persconferentie in Parijs over de vooruitzichten van de fondsbeheerder voor 2024. "Dat is wat het betekent. We kunnen het betreuren, maar het is de realiteit.”

De impact van de sancties was zichtbaar in termen van de bevriezing van tegoeden voor een bepaald aantal mensen, zei Mortier, maar niet zozeer op de Russische import en export.

Grote opkomende economieën onder de paraplu van de Brics (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika), evenals landen als Turkije en Kazachstan, profiteerden van de sancties omdat Rusland erin slaagde zijn export uit de westerse landen te verplaatsen, zei Mortier.

“Het is een realitycheck. Als we uiteindelijk de balans opmaken van de oorlog in Oekraïne: Europa heeft direct en hevig geleden; voor de Verenigde Staten is de impact neutraal; maar Turkije, Centraal-Azië en Azië in het algemeen hebben ervan geprofiteerd”, zei hij.

(The Guardian - 23/11/2023)
Dan denk ik terug aan mijn potten choco van april 2023. :roll:

Wil.

27 nov 2023, 11:04

Amundi verwacht dat het Russische bruto binnenlands product (bbp) in 2024 met 1,5% en in 2025 met 2% zal groeien, vergeleken met 0,5% en 1,2% voor de eurozone.
Best mogelijk. Als je eerst een dreun krijgt van jewelste, is de geringste verbetering natuurlijk in procenten veel groter dan wat een grote economische zone presteert. Het Russisch bbp omvat ook (vooral) de oorlogsindustrie. Hoe meer geld Poetin in het maken van bommen en tanks steekt, hoe meer het bbp stijgt. Een oorlogsindustrie brengt echter niets voort dat op lange termijn werkgelegenheid bevordert. Een nieuwe haven aanleggen, bv. doet dat wél.

De visie van het IMF:

IMF verlaagt de bbp-groeivoorspelling voor Rusland voor 2024 naar 1,1%

De Russische economie zal in 2024 met 1,1% groeien, langzamer dan eerder voorspeld, aldus het Internationale Monetaire Fonds, nadat aanzienlijke uitgaven en een veerkrachtige consumptie in een gespannen arbeidsmarkt de groei van 2,2% dit jaar ondersteunen.

Moskou is van plan om volgend jaar bijna een derde van de toegenomen begrotingsuitgaven aan defensie te besteden, omdat het meer middelen naar de invasie van Oekraïne zal afleiden. Reuters meldde exclusief in augustus dat Rusland zijn doelstelling voor defensie-uitgaven voor 2023 had verdubbeld.

Volgens mij zijn die potten choco ondertussen vervallen. :wink:

Dicksy

27 nov 2023, 11:34

visie van het IMF:

IMF verlaagt de bbp-groeivoorspelling voor Rusland voor 2024 naar 1,1%

De Russische economie zal in 2024 met 1,1% groeien, langzamer dan eerder voorspeld, aldus het Internationale Monetaire Fonds, nadat aanzienlijke uitgaven en een veerkrachtige consumptie in een gespannen arbeidsmarkt de groei van 2,2% dit jaar ondersteunen.
Dan zal Vincent Mortier als CIO (Chief Investment Officer van de grootste fondsbeheerder van Europa) eens contact moeten opnemen met IMF.
Ofwel zijn zijn uitspraken (23/11/2023) voorbarig ofwel zijn de cijfers van het IMF (10/10/2023) reeds achterhaald.

Wil.

27 nov 2023, 11:46

Bij Statista zien ze ook niet veel groei de volgende 2 jaar. Zelfs tot '28 blijft het maar magertjes.

Gegevens van oktober '23

Afbeelding

Dicksy

27 nov 2023, 11:56

Amundi verwacht dat het Russische bruto binnenlands product (bbp) in 2024 met 1,5% en in 2025 met 2% zal groeien,

Wie gelijk heeft zal geweten zijn tegen het einde van 2024. Blijkbaar hebben ze niet allemaal hun glazen bol bij dezelfde leverancier gekocht.

Wil.

27 nov 2023, 12:08

Als Amundi gelijk heeft, dan is het te volgen pad duidelijk:

- zorg ervoor dat je nog maar de helft exporteert van wat je voordien kon uitvoeren
- beperk de invoer van tal van producten, niettegenstaande je niets zelf produceert
- jaag 5% van de werkende bevolking het land uit
- daardoor ontstaan tekorten op de arbeidsmarkt, wat leidt tot hogere lonen voor degenen die kunnen blijven en dus oplopende inflatie
- zorg ervoor dat je munt keldert
- leid een groot deel van je mannelijke jonge bevolking naar een oorlogsgebied waar ze afgemaakt worden
- breng de rentevoet op leningen naar 15% zodat geen enkel bedrijf nog investeert.
- leid al het spaargeld van de overheid (uit energieverkoop) af naar het maken van bommen, tanks en vliegtuigen, die vervolgens gewoon worden vernietigd op het slagveld.

Als dit de gepast aanpak is om de economie van een land te laten groeien, dan moeten alle boeken over economie herschreven worden.

Fazal

27 nov 2023, 12:33

Is Kim jonge OEN ook van plan een speciale militaire operatie tegen Zuid-Korea te starten?

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... &ei=7&rc=1