Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

01 dec 2023, 19:27

door Fred1950 » 7 minuten geleden
En lees er de geschiedenis van Transnistrië
Transnistrië, het gebied ten oosten van de rivier de Dnjestr, behoorde nooit tot Bessarabië, maar wel tot de Sovjetrepubliek Moldavië. Transnistrië heeft zich in 1991 eenzijdig onafhankelijk verklaard van het nieuwe onafhankelijke Moldavië. Het door vooral Russen en Oekraïners bewoonde de facto onafhankelijke landje wordt door geen enkele staat erkend en wordt in internationaal verband de jure als onderdeel van Moldavië gezien. Tiraspol is de hoofdstad van Transnistrië.

Transnistrië heeft zijn steven richting Rusland gewend en niet naar het Westen net zoals in Donetsk en Loegansk.

Wil.

01 dec 2023, 19:33

2 vragen:

1. Wie schrijft dat? (Aah, het staat in Wiki, merk ik)

2. Veel belangrijker: waarom zijn de Russische troepen daar binnengevallen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

01 dec 2023, 19:40

In 1991 wordt Moldavië onafhankelijk van de Sovjet-Unie en wil zich bij Roemenië aansluiten. Maar het pro-Russische Transnistrië, met een Russische minderheid, wil Russisch blijven. Er breekt in 1992 een burgeroorlog uit tussen het Moldavische leger en een pro-Russische separatistenbeweging gesteund door Sovjetmilitairen. Uiteindelijk stationeert Rusland een zogenaamde 'vredesmacht' van 1500 militairen in Transnistrië. Rusland maakt er sindsdien de dienst uit en ook de gevreesde Russische veiligheidsdienst controleert het land.

(NOS 2022)

Wil.

01 dec 2023, 19:57

De feiten op een rijtje:

• MD wordt onafhankelijk na de vrolijke Sovjetervaring.

• Er breekt in 1992 een burgeroorlog uit tussen het Moldavische leger en een pro-Russische separatistenbeweging.

• Dan zijn er in 92 ineens Sovjetmilitairen die de separatisten komen steunen. Dat is wel raar, want de S.U. is opgedoekt in 1991.

• Rusland komt met 1.500 militairen dat kleine stuk onder controle houden als "vredesmacht" (je kunt natuurlijk elke inval zo benoemen).

Wat een intern dispuut was - net zoals dat het geval was in UA - wordt door toedoen van Rusland een internationaal conflict. Ook in MD is het niet MD dat Rusland is binnengevallen, maar Rusland dat MD is binnengekomen met een legermacht.

De werkwijze is steeds dezelfde: je pookt de tegenstelling wat op, zorgt dat er wat gevochten wordt, je stuurt al wat soldaten zonder RU insignes die de zaak doen escaleren en dan snel je "ter hulp" om iedereen die Russisch spreek te komen helpen..
Hetzelfde draaiboek werd daarna gebruikt in UA waar ook al RU troepen aanwezig waren vóór de oorlog begon in 2022.

Dicksy

01 dec 2023, 20:54

• Dan zijn er in 92 ineens Sovjetmilitairen die de separatisten komen steunen. Dat is wel raar, want de S.U. is opgedoekt in 1991.

Officieel is Moldavië een kandidaat-lidstaat van de Europese Unie, maar door het conflict in Transnistrië, waar Russische troepen aanwezig zijn, is lidmaatschap een verre wensdroom. 'Ik houd van de Russische cultuur, maar heb een hekel aan Poetin.'

Geen enkel land, ook Rusland niet, erkent het republiekje. Toch worden de naar schatting 350.000 inwoners van de strook tussen de rivier de Dnjestr en Oekraïne bijgestaan door het Russische Veertiende Leger. Dat trad na de bloedige afscheiding van Moldavië in 1992 op als zelfverklaarde vredesmacht en zit er 30 jaar later nog.

(De Tijd - 16/02/2023)
30 jaar om de zaak op te poken en Moldavië terug in te lijven. Geen NAVO-land, straatarm en toch de kans niet grijpen. 🤔 Poetin is nochtans president van 2000 met een tussenpoze waar Medvedev president was. Raar draaiboek.

Voila, dan zijt ge content.

Fred1950

01 dec 2023, 21:36

Dicksy schreef:
.....
Wil-punt is nooit content , zelfs niet als ge akkoord gaat met zijn fantasieën :lol:

Nochtans is er genoeg "stof" om hem wat wijzer te maken :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transnistri%C3%AB
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transnistrisch_conflict
https://geografie.nl/artikel/transnistri%C3%AB

Een link naar een document : https://dspace.library.uu.nl/bitstream/ ... sequence=1
citeert : Toch kwam het tot een korte, maar hevige oorlog met een gebied dat zich afzette tegen de Moldavische regering. Dit gebied in het oosten van Moldavië wordt voornamelijk bewoond door Russisch sprekenden en heet Transnistrië. Na de strijd tegen Moldavië heeft dit gebied zich onafhankelijk verklaard.

Wil.

01 dec 2023, 22:00

Je argumenten worden onnozeler en infantieler met de dag, Fred.

Wil.

01 dec 2023, 22:14

Dicksy schreef:

Officieel is Moldavië een kandidaat-lidstaat van de Europese Unie, maar door het conflict in Transnistrië, waar Russische troepen aanwezig zijn, is lidmaatschap een verre wensdroom. 'Ik houd van de Russische cultuur, maar heb een hekel aan Poetin.'

Geen enkel land, ook Rusland niet, erkent het republiekje. Toch worden de naar schatting 350.000 inwoners van de strook tussen de rivier de Dnjestr en Oekraïne bijgestaan door het Russische Veertiende Leger. Dat trad na de bloedige afscheiding van Moldavië in 1992 op als zelfverklaarde vredesmacht en zit er 30 jaar later nog.

(De Tijd - 16/02/2023)
30 jaar om de zaak op te poken en Moldavië terug in te lijven. Geen NAVO-land, straatarm en toch de kans niet grijpen. 🤔 Poetin is nochtans president van 2000 met een tussenpoze waar Medvedev president was. Raar draaiboek.

Probeer nu eens zinvolle redeneringen op te bouwen.

Eerst geef je een citaat waarin je meldt dat er in '92 sovjetsoldaten (sic) in Moldavië waren om te helpen vechten met mensen die Russisch spreken.
Pas later komen de Russische soldaten 'vredesmacht' spelen - :lol:
Nu kom je herhalen dat er sinds (later in) '92 een 'vredesmacht' is, nl. het 14e leger.

De essentie blijft: Rusland valt met een leger een soeverein land binnen. Net zoals in UA.
Vooraf stuurden ze in UA 'groene mannetjes', waarvan Poetin later toegaf dat het door RU gezonden manschappen waren. In MD sturen ze eerst een hoop 'sovjetsoldaten'.

Nu vraag je je ook nog af waarom Poetin dat niet eerder deed. Maar weet je dan niet meer dat in '91 Rusland gewoonweg zo arm als job was? Rusland was failliet. Poetin heeft de economie terug op de rails gekregen maar het duurt wel wat langer dan 20 jaar voordat een land met een economie ter grootte van die van de benelux een immens leger met duikboten, duizenden tanks, atoomraketten, straaljagers enz. op de been kan brengen.
Bovendien had Poetin intussen nog andere katten te geselen - Tsjetsjenië bv.

De toestand in Transnistrië moest 'tijdelijk' behouden blijven om later (na de 3-daagse oorlog tegen UA) dat lapje grond terug te pakken. De troepen in Transnistrië zouden ook door een snelle opmars via Kherson bereikt worden, maar dat is anders verlopen.

Alles valt mooi in z'n plaats als je dit stukje hebt gelezen:

Afbeelding

Fred1950

01 dec 2023, 23:16

Wil. schreef:
Jouw fantasieën des te meer. De Russen waren nog voor de val van de USSR in Transnistrië met een legermacht aanwezig , en zijn er nadien nooit weggeweest. Een "inval" door de Russen behoort tot je populistisch propaganda fantasie wereldje.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 02 dec 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

01 dec 2023, 23:19

Fred1950 schreef:
01 dec 2023, 23:16
Wil. schreef:
De Russen waren nog voor de val van de USSR in Transnistrië met een legermacht aanwezig
:lol: :lol: :lol:
Toen lag heel het Oostblok nog onder de klauw van de Sovjets, slimmeke :lol:

Er waren in zowat elke Oostblokland RU troepen aanwezig. :roll:

Ga elders spartelen, Fred.

Charlie Maru

02 dec 2023, 10:40

HLN:
Poetin beveelt nieuwe uitbreiding aantal soldaten in Russisch leger: 170.000 extra soldaten nodig

De Russische president Vladimir Poetin beveelt een nieuwe uitbreiding van het aantal soldaten in het Russische leger. Volgens een decreet dat hij vrijdag heeft ondertekend, moeten er 15 procent of 170.000 meer soldaten bijkomen.

https://www.hln.be/buitenland/poetin-be ... ~a3e9b10b/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

02 dec 2023, 11:00

Dat is begrijpelijk: in Avdiivka zijn ongeveer 30.000 jonge mannen de dood ingestuurd.
Het gebeurt niet vaak dat meer soldaten sneuvelen voor de inname van een stad, dan het aantal bewoners dat de stad voordien had.

De onderstaande tabel met het aantal doden per week, geeft de resultaten van november nog niet weer: dat wordt nl. een nieuw record

Afbeelding

frits1955

02 dec 2023, 12:07

De bron van deze cijfers lijkt niet erg objectief... :wink: De generale staf van het Oekrainse leger...ik zou er 500.000 van maken :) 7

Wil.

02 dec 2023, 12:28

frits1955 schreef:
02 dec 2023, 12:07
De bron van deze cijfers lijkt niet erg objectief... :wink: De generale staf van het Oekrainse leger...ik zou er 500.000 van maken :) 7
Dat is waar, maar in hun 'bevooroordeeldheid' blijven ze consequent. Avdiivka is één groot massagraf voor de Russen.

De eis van Poetin om méér soldaten te rekruteren, sluit wel mooi aan bij wat de Oekraïners zeggen.

Dicksy

02 dec 2023, 12:40

Net zoals ze nu in Oekraïne oproepen om ambtenaren, veiligheidspersoneel, personeel van veiligheidsbedrijven e.d.....te rekruteren voor de dienstplicht.

Of zoals Zelensky zelf aankondigde dat er een verandering moet komen in het systeem van de Oekraïense mobilisatie. 'Iedereen in Oekraïne begrijpt dat er veranderingen moeten komen in deze zaak'. Wat die veranderingen zullen zijn behoeft geen tekeninkske gezien hun nijpend tekort/verliezen in hun militaire rangen.

Het sluit perfect aan van wat de Russen zeggen over de massale verliezen bij de Oekraïense strijdkrachten.