Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru

14 dec 2023, 17:15

HLN:
“Russische drone ontploft in Roemeense luchtruim”: Duitse en Roemeense jets komen in actie

Duitse Eurofighters zijn in actie gekomen nadat het luchtruim van NAVO-lidstaat Roemenië was geschonden tijdens een Russische droneaanval. Dat meldt het Duitse persbureau DPA. De aanval zou gericht geweest zijn tegen doelen in buurland Oekraïne.

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a8963c1e/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

14 dec 2023, 18:59

Reuters: US intelligence reports Russia has lost 90% of original pre-invasion force in Ukraine.

Russia has lost 315,000 troops in Ukraine since the start of the full-scale invasion, representing nearly 90% of the military personnel it had in February 2022, Reuters reported on Dec. 12, citing a declassified U.S. intelligence report.

Vertaling:

Rusland heeft sinds het begin van de grootschalige invasie 315.000 troepen in Oekraïne verloren, wat neerkomt op bijna 90% van het militair personeel dat het in februari 2022 had, meldde Reuters op 12 december, daarbij verwijzend naar een vrijgegeven rapport van de Amerikaanse inlichtingendiensten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

14 dec 2023, 19:13

Een video die een goed beeld geeft hoe drones de Russische bezetters aanpakken. (Klik op 'Bekijken')
Zo hebben duizenden jonge (en oudere) Russen hun leven verloren in de vlakten van UA.

Wil.

15 dec 2023, 10:56

Op dezelfde dag dat Poetin zijn voornemen herhaalt om heel UA te 'demilitariseren en denazificeren', heeft de EU het sein op groen gezet om de kandidatuur van UA (en Moldavië) in overweging te nemen.

Zoals vanmorgen op het radionieuws te horen was door een journalist van de Moscow Times, doorkruist die aankondiging het grote plan van Poetin, te weten: de wedersamenstelling van het Grote Russische Rijk.
UA kan niet tegelijk een vazalstaat van RU worden en tevens een onafhankelijk, soeverein EU-land.

Zeer belangrijk zal zijn of de VS de steun aan UA zullen stopzetten.
Even belangrijk is het effect van de sancties die RU opgelegd kreeg. De gewone burger heeft er wel degelijk last van: eieren (basisproduct) zijn op 1 jaar tijd met 40% gestegen in prijs volgens Rosstat, het RU statistisch bureau.
Dit is slechts een teken aan de wand.

Hoe is het gesteld met de onderdelen van bv. vliegtuigen? Niet minder dan 11 incidenten met burgervliegtuigen over de voorbije 8 dagen...

Afbeelding

tokkio

15 dec 2023, 16:21

Op dezelfde dag dat Poetin zijn voornemen herhaalt om heel UA te 'demilitariseren en denazificeren', heeft de EU het sein op groen gezet om de kandidatuur van UA (en Moldavië) in overweging te nemen.
Europa wilt pressies graag meedoen,dus werpen ze en been naar UA (en Moldavië)en zien ze wel of de Russische hond wilt bijten :evil:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

15 dec 2023, 16:45

Ik vraag me af wat die hond daar in Moldavië al doet? Weet jij het?

Wil.

16 dec 2023, 17:15

Gisteren heb ik al vermeld dat de prijs van eieren enorm gestegen was.

Bananen kosten het drievoud.

Voor de meer gefortuneerden is er ook slecht nieuws: een inlandse vlucht van bv. St Petersburg naar Sochi kost nu 8 keer meer.

Waar zou die inflatie vandaan komen?

socrates

16 dec 2023, 17:21

Wil. schreef:
16 dec 2023, 17:15
Gisteren heb ik al vermeld dat de prijs van eieren enorm gestegen was.

Bananen kosten het drievoud.

Voor de meer gefortuneerden is er ook slecht nieuws: een inlandse vlucht van bv. St Petersburg naar Sochi kost nu 8 keer meer.

Waar zou die inflatie vandaan komen?
Ligt voor de hand, de schaarsheid van bepaalde producten en het grotere verbruik van brandstoffen voor militaire vlieg- en voertuigen. De ingezakte roebel maakt alle import navenant extra duur !
Laatst gewijzigd door socrates op 16 dec 2023, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

16 dec 2023, 18:46

What do you get when you start a war?
You'll see prices rise, more than you wished for ♫

socrates

16 dec 2023, 19:45

Wil. schreef:
16 dec 2023, 18:46
What do you get when you start a war?
You'll see prices rise, more than you wished for ♫
Sommige mensen misbruiken de oorlogstoestand om schatrijk te worden; tijdens WO II hoefden wij toch geen koeien of geiten of sahapen in te voeren, toch werden melkproducten heel duur en boter zelfs onbetaalbaar.
g
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

16 dec 2023, 20:16

De tekorten in Nederland waren ook te wijten aan de export naar Duitsland. Ongeveer de helft van de via de veiling aangeboden groenten werd geëxporteerd naar Duitsland.

Ook de Nederlandse veestapel slonk. Tussen mei 1940 en september 1944 werden elke week, al dan niet tegen betaling, duizenden varkens en runderen naar Duitsland overgebracht. In 1939 waren er in Nederland nog ruim 2,8 miljoen runderen. In 1943 was deze veestapel met 900.000 verminderd.

Bron

Het zal in dit land niet anders geweest zijn. Als er tekort is, stijgt de prijs.

Wil.

17 dec 2023, 09:35

Gurulyov is een voormalige hoge militair en zetelt nu in de Duma waar hij mee nieuwe wetten opstelt.

Hij laat ons weten dat er nog meer militaire initiatieven te verwachten vallen: oorlog in de Karpaten. Hij verwijst niet specifiek naar het deel van de bergketen in UA. Roemenië heeft een heel groot deel van die bergketen op zijn grondgebied en Rusland heeft al drones laten neerstorten op Roemeens grondgebied. De Navo heeft daar niet op gereageerd.

Afbeelding

Dicksy

17 dec 2023, 10:25

Analyse: Oekraïne heeft een verschrikkelijke week achter de rug. Geef de VS en de EU de schuld

“Zonder hulp zijn we klaar”, vertelde een sombere Oekraïense dokter mij donderdag, na maandenlang troepen weer bij elkaar te hebben gebracht en in de zomer een collega te hebben verloren. Andere troepen slagen erin stoïcijns te zijn en staan ​​erop dat ze zullen doorvechten omdat ze geen keus hebben. Maar laat er geen twijfel over bestaan: geen geld van de VS of de EU – of slechts één daarvan mislukt – betekent hoogstwaarschijnlijk dat het grootste deel van Oekraïne de komende twee jaar onder Russische bezetting zal vallen.

Dat zou een oorlogszuchtig, supergeladen, wraakzuchtig Russisch leger direct aan de grenzen van de NAVO plaatsen, iets wat onmiddellijk het probleem van Washington zou worden. Waarom? Omdat buiten het NAVO-verdrag van wederzijdse verdediging, op puur praktisch niveau, veilige en vrije democratieën in Europa belangrijke Amerikaanse handelspartners zijn en de basis van het mondiale gewicht van de VS.

Toch wordt Zelensky geconfronteerd met een bondgenoot in de VS die zo verdeeld en onwetend is in een deel van de politieke organisatie, dat hij moet doen alsof de zaken niet zo slecht zijn. Toegeven dat Oekraïne het moeilijk heeft versterkt het argument dat het geen zin heeft een verliezer te financieren. Als hij zegt dat Oekraïne aan de winnende hand is, waarom heeft hij dan meer hulp nodig? Als het een patstelling is, is dat na twee jaar toch niet zo erg?

https://edition.cnn.com/ukraine-war-us- ... index.html

En dan van de week te moeten te lezen dat mocht Rusland een NAVO-land aanvallen het de VS sterk zal van weerhouden om tussen te komen met boots on the ground.

Wil.

17 dec 2023, 11:08

The Congressional debate was not about war policy in Ukraine, or Kyiv’s efficiency, or why the counteroffensive had failed. It was far shallower: a tit-for-tat trade on US border policy, coupled with unreasonable demands for Ukraine to predict the future course of the war. It is a jaw-dropping failure of American foreign policy the consequences of which will echo over the next decades. Not since Neville Chamberlain had a piece of paper in his hand, suggesting the Nazis could be negotiated with, has so much been at stake.

Het debat in het Congres ging niet over het oorlogsbeleid in Oekraïne, of de efficiëntie van Kiev, of waarom het tegenoffensief was mislukt. Het was veel oppervlakkiger: een lik op stuk koehandel over het Amerikaanse grensbeleid, gekoppeld aan onredelijke eisen aan Oekraïne om het toekomstige verloop van de oorlog te voorspellen.

Het is een verbazingwekkende mislukking van het Amerikaanse buitenlandse beleid, waarvan de gevolgen de komende decennia zullen weerklinken.

Sinds Neville Chamberlain een stuk papier in zijn hand had dat suggereerde dat er met de nazi's onderhandeld kon worden, heeft er niet zoveel op het spel gestaan.

Wat er op het spel staat is de veiligheid en, even belangrijk, de levenskwaliteit van gans de EU.
Wanneer Poetin begint aan de Baltische staten, zal de VS wel gedwongen zijn om eigen manschappen in de strijd te werpen.

Het geld dat de VS investeert (dit is het juiste woord) in de oorlog in UA, komt voor 90% ten goede aan de eigen bedrijven die in de branche actief zijn. Voor een land dat 2 miljard dollar per dag uitgeeft aan zijn leger, is 50 miljard uitgesmeerd over een paar jaar natuurlijk een peulschil.

Indien de VS de stommiteit begaat om UA op te offeren, dan weet China wat er nodig is om Taiwan in te lijven.

Wil.

17 dec 2023, 15:09

Het merendeel van deze landen zijn NATO-landen of ze willen NATO-lid worden:

Kolom 1: landen waar Rusland/USSR reeds is binnengevallen en/of reeds bezet werden

Kolom 2: landen die bedreigd werden door RU/USSR

Kolom 3: landen die Rusland of de USSR reeds zijn binnengevallen

Afbeelding