Israël en de Palestijnen: enige toelichting
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dat was niet vóór 7 oktober; wel ná 7 oktober. Ik denk dat hij toen "die Palestijnen" bedoelde, nl. Hamas. En hij had gelijk. Wie de beelden gezien heeft en/of de horrorverhalen heeft gehoord zal het ermee eens zijn, vermoed ik.frits1955 schreef: ↑18 dec 2023, 16:21Minister van defensie Galant noemde de Palestijnen niet alleen " onmenselijke beesten" maar had het ook over een COLLECTIEVE bestraffing nl. "....Geen water, geen voedsel, geen brandstof. ".Wellicht daarom gaan extremisten de medemensen "ontmenselijken" dan wordt doden immers makkelijker.
Dit doet denken aan een ideologie die in de vorige eeuw ook mensen collectief ging "ontmenselijken" , ze opsloot in ghetto's en vervolgens uithongeren om ze dan des te gemakkelijker te kunnen verdelgen als beesten.
Noemden wij de nazi's ook geen beesten toen we wisten wat ze met onschuldige mensen hadden uitgehaald?
De geallieerden hebben ook collectieve bestraffing uitgedeeld in Dresden, Berlijn, Nagasaki ...

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Sommige mensen hebben totaal geen behoefte aan seksuele activiteit, die noemt men a-seksuelen. Zou het kunnen dat er ook mensen zijn die helemaal zulke sterke gevoelens als "haat" niet kennen? Haat is wel duidelijk een sterk gevoel, niet enkel een volatiele opinie. Zou het dan kunnen dat haat kan worden aangeleerd ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Bedoel je dat ieder mens, omzeggens instinctmatig een lading inerte dynamiet (haat) in zijn DNA heeft en dat het laten ontploffen ervan kan worden aangeleerd ?
-
Je vraag was: kan haat worden aangeleerd?
Mijn antwoord: Heel zeker. Dan plaats je 'de dynamiet' in het hoofd van bv. een kind. Later komt er wellicht een vonk die de boel laat exploderen.
Zelfs bij een persoon die uit de zachtaardigste ouders is ontsproten, kan de haat in 'stand by' toestand gebracht worden door indoctrinatie.
Mijn antwoord: Heel zeker. Dan plaats je 'de dynamiet' in het hoofd van bv. een kind. Later komt er wellicht een vonk die de boel laat exploderen.
Zelfs bij een persoon die uit de zachtaardigste ouders is ontsproten, kan de haat in 'stand by' toestand gebracht worden door indoctrinatie.

Ahmad Kahalot, de directeur van het Kamal Adwan-ziekenhuis in Jabalya in de noordelijke Gazastrook, geeft toe dat Hamas ziekenhuizen heeft omgevormd tot militaire faciliteiten onder hun controle:
“Ik werd in 2010 bij Hamas gerekruteerd met de rang van brigadegeneraal. Er zijn medewerkers in het ziekenhuis die militaire agenten zijn van de Izz ad-Din al-Qassam Brigades: artsen, verpleegsters, paramedici, griffiers en personeelsleden.'
Tijdens het ISA-verhoor beschrijft Ahmad Kahalot hoe Hamas ziekenhuizen gebruikt voor militaire doeleinden, waaronder het verbergen van zijn agenten, het uitvoeren van militaire activiteiten, het verplaatsen van Hamas-leden en zelfs het naar het ziekenhuis brengen van een gevangengenomen soldaat.
“Ik werd in 2010 bij Hamas gerekruteerd met de rang van brigadegeneraal. Er zijn medewerkers in het ziekenhuis die militaire agenten zijn van de Izz ad-Din al-Qassam Brigades: artsen, verpleegsters, paramedici, griffiers en personeelsleden.'
Tijdens het ISA-verhoor beschrijft Ahmad Kahalot hoe Hamas ziekenhuizen gebruikt voor militaire doeleinden, waaronder het verbergen van zijn agenten, het uitvoeren van militaire activiteiten, het verplaatsen van Hamas-leden en zelfs het naar het ziekenhuis brengen van een gevangengenomen soldaat.

Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Men kan haat afreageren of cultiveren. In het 2de geval groeit die haat!
Desnoods fysiek stoom afblazen, opdat het niet aan uw hart zou vreten.
Wat daarom niet volstaat om te vergeten.
En (sommige) gelovigen zeggen, dat wanneer ze een klets in 't gelaat krijgen,
zij de andere wang moeten aanbieden.
-
Nog straffer: in de basisteksten van die gelovigen staat dat zij hun vijanden moeten liefhebben (Mat. 5:44)
Maar ja, je hebt verschillende vormen van liefde, hé? Zo heeft men het in het Engels over 'tough love' en dat valt vooral voor de zwakste partij niet mee.

Ervaringsdeskundige ?
-
In New York City moeten joodse mensen na een bijeenkomst van joden door de politie ontzet worden. Alle uitgangen van de locatie waren geblokkeerd door pro-Hamas aanhangers.
Bij deze joodse mensen was de moeder van de 19-jarige Naama Levy, die door de Hamas-leden werd ontvoerd, verkracht en nog wordt vastgehouden door deze beestige terroristen.
Dat is het lot van joden in een westers land.
Bij deze joodse mensen was de moeder van de 19-jarige Naama Levy, die door de Hamas-leden werd ontvoerd, verkracht en nog wordt vastgehouden door deze beestige terroristen.
Dat is het lot van joden in een westers land.

Socrates was eerder wijs dan slim, hij stelde vooral vragen zodat hij niet zo slim hoefde te zijn, hij deed een beroep op de "slimheid" van de anderen. Hij stierf wel omwille van zijn mening over "godendienst".