Begin jaren '80 bevond ik mij op Little Cornwallis Island; de magnetische Noordpool lag er toen op zowat 250 Km daarvandaan.
Sedert den helft van de 20ste eeuw is de magnetische pool beginnen verschuiven richting Siberie aan een snelheid van gemiddeld 40-45 Km/jaar en bevindt zich momenteel 40 jaar later zo'n 1.500-1.800 Km verder.
Gedurende vorige honderden jaren is de positie ervan blijven stagneren en zijn er maar kleine verschuivingen geweest in vergelijking met wat er momenteel aan het gebeuren is.
Waarom de pool verschuift ? - geen mens die het momenteel weet.
Eigenaardig genoeg is dit fenomeen begonnen in dezelfde periode waaraan men de opwarming van deze bol toewijst, alsook lopen de 2 lijnen vrijwel parallel: stijging van temperatuur en verschuiving van de pool.
Of het ene een relatie heeft met het andere laat ik in het midden.
De verschuiving van de polen brengt ook een verschuiving van het magnetisch veld tegenover de zon met zich mee.
Als men weet dat dit magnetisch veld dan ook nog eens onze beschermengel is, - zonder bestonden wij hier niet - wat is dan de invloed van de verschillende elementen van zonnestraling op deze bol ?????
Ook betekent deze verschuiving een verandering in het gedrag van de kern en de vloeibare massa eromheen.
Een toename van frictie veroorzaakt ook een toename van temperatuur.......al betwijfel ik dat die voor een variatie van een paar graden op 2-300 Km diepte vast te stellen is.
De CO² geproduceerd door de mens zal zeker mee een invloed hebben, alléén is het nog niet vastgesteld hoe groot die invloed is, en of deze groot genoeg is om drastische veranderingen te veroorzaken.
Maar..... het is alléén maar de schuld van de mens en zijn geproduceerde CO² hé Fred; al de rest van de natuurfenomenen tellen niet, normaal toch als men er bijna niets van afweet.... 
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier