Hun liefde overwon meer dan zestig jaar en een afstand van 18.000 kilometer, nu dreigt de Belgische administratie Roger (86) en zijn Nieuw-Zeelandse Rosalind (80) uit elkaar te drijven.
Zij krijgt geen verblijfsdocumenten omdat Roger zijn pensioen te laag is.
Tommy Huyghebaert
Woensdag 17 juli 2024 om 03:00
Het staat zwart op wit op papier. ‘Beslissing tot weigering van verblijf van meer dan drie maanden’. “Ik voel me illegaal”, zegt Rosalind Walker (80). Haar visum werd maandag zelfs afgenomen. Een bitter moment in het onwaarschijnlijke liefdesverhaal van Rosalind en ‘haar’ Roger Herman (86).
De twee leerden elkaar kennen in september 1962, toen de Belgische officier-boordwerktuigkundige Roger in het Nieuw-Zeelandse Auckland aanmeerde. In een oogopslag werd hij smoorverliefd op de dochter van de uitbater van de souvenirwinkel die hij was binnengestapt. Ze beleefden één dag en één nacht samen. 24 uur, niet meer dan dat. Maar wel 24 uren die meer dan zestig jaar lang zouden nazinderen.
“Onmenselijk”
Een leven verder – inclusief huwelijken en kinderen – was de aantrekkingskracht nog springlevend. Roger besloot Rosalind weer op te zoeken in Nieuw-Zeeland en de liefde flakkerde meteen weer op. “Het leek helemaal niet alsof we elkaar meer dan 60 jaar niet hadden gehoord”, getuigde het koppel vorige zomer in onze krant.
Rosalind besliste na dat bezoek haar koffers te pakken en mee te reizen met Roger naar zijn thuishaven, Brugge. Eerst met een toeristenvisum, daarna met een speciaal visum van zes maanden. Die tijd zou ze nodig hebben om een verblijfsvergunning aan te vragen in het kader van een gezinshereniging. Dat was toch het plan. “Ik ben daarvoor speciaal teruggereisd naar Nieuw-Zeeland”, vertelt Rosalind. “Ik moest documenten gaan ophalen met zegels op. Zowel de heen- als terugreis nam twee dagen in beslag. Voor een tachtiger is dat een hele onderneming.” Maar die onderneming dreigt nu voor niets te zijn geweest. “Mijn Rosalind mag hier niet zijn van de wet”, zegt Roger. “Onze liefde overwon de tijd, de afstand, de taal. Maar blijkbaar niet de regels. Dat is toch onmenselijk?”
Dagelijks krijgen criminelen papieren om de belgiek te verlaten, maar blijven hier rustig verder doen !
Deze 80 plussers hebben niets misdaan , en te laag pensioen is geen misdaad .