Wie de Belgische drone-incidenten van het najaar 2025 los van Europa bekijkt, zoals hier gebeurt, mist de context waarin Theo Francken moest handelen. belgië stond niet alleen. In dezelfde periode waren er in meerdere NAVO-landen meldingen van drones boven luchthavens, militaire sites en kritieke infrastructuur. Duitsland en Zweden meldden verstoringen moesten geregeld luchthavens sluiten, terwijl in ons land sites zoals Kleine-Brogel en Florennes in beeld kwamen. Dat maakt duidelijk dat het fenomeen breder was dan één belgisch incident.
Nog belangrijker: in Roemenië, een NAVO-lidstaat aan de oostgrens, kwamen effectief drones neer en moesten NAVO-jets opstijgen. Ook in Polen zijn drones neergestort en niet van het type dat je bij Bol.com kunt kopen. Daarmee waren drones in 2025 geen hypothetisch probleem meer, maar een tastbare veiligheidsdreiging op NAVO-grondgebied.
Onze belgische helikopters hebben nogal wat vliegwerk moeten verrichten, dunkt me.
Laten we het beeld nog wat verder opentrekken. Tegelijk liep in Europa een bredere hybride campagne. In de Baltische Zee werden onderzeese kabels en energieverbindingen doorgesneden of beschadigd. Daarnaast waren er GPS-storingen en spoofing in Noord- en Oost-Europa, met hinder voor luchtvaart en scheepvaart. Zulke acties passen in moderne grijze-zone oorlogsvoering: testen, ontregelen en onzekerheid creëren zonder open conflict.
Binnen dat klimaat moest Francken beslissen.
Zijn taak was niet wachten op perfecte informatie, maar risico’s inschatten en preventief handelen. Een minister die dronewaarnemingen boven militaire bases negeert in zo’n context, zou juist onverantwoord handelen.
Dat sommige Belgische beelden
achteraf fout bleken of niet elke melding bevestigd werd, verandert de essentie niet.
Veiligheidsbeslissingen steunen op een totaalbeeld, niet op één filmpje. En dat totaalbeeld was in het najaar van 2025 duidelijk verontrustend.
De redelijke conclusie is dus niet dat Francken een crisis verzon, maar dat hij reageerde op een reële Europese veiligheidscontext waarin drones en hybride dreigingen overal opdoken.
Als ik T. Francken was, dan zou ik van Pano een rechtzetting eisen en verontschuldigingen voor het framen van een detailopname die uit het breder verband werd gerukt.