Verdedigingseenheden van de Belgische Luchtmacht
-
schram - Lid geworden op: 25 feb 2006, 00:15
Correct, ik was daar in de cursus, toen hij deze daad heeft gesteld. In die periode droegen we een BD (oud model) type RAF, dwz de lussen van de broeksriem waren voorzien om een web-gordel te dragen (zomerkledij). Nu had de Luchtmacht, in die tijd, een voetje voren op de Landmacht wat betrefd de uitrustingsstukken. Zo hadden wij lage zwarte schoenen en tevens de broeksriem type US, wat onze zanstuivers niet hadden.
De cursus waaraan ik deelnam was gedurende de zomermaanden. Het was elke MP, of kandidaat MP, verboden om een sociaal contact te hebben met de rest van de blauwe en kaki gemeenschap (111 TTr zat toen ook in Evere, vooraleerd te verhuizen naar Vilvoorde, als ik me nog kan herinneren). Zo mochten we niet samen gaan eten, er waren dus andere uurregelingen voor de maaltijden, alsook mochten we niet naar cantine of bar-onderofficieren. Er was dus een cantine in de slaapblok. Deze gelagzaal was gesitueerd aan de andere zijde van de blok waar wij gehuivest waren. Dus moesten wij de trap af, door de gang beneden (leszalen), trap op om ons te begeven naar de cantine. Op één van die excurties (we waren in zomerkledij MAAR met de broeksriem type US ipv de web-gordel) liepen we Mamet tegen het lijf. We mochten zo vlug mogelijk naar de kamer om een andere gordel in onze broek te steken en daarbij kregen we nog eenn paar karweitjes.
Zo zou ik nog vele anekdotes kunnen geven.
De cursus waaraan ik deelnam was gedurende de zomermaanden. Het was elke MP, of kandidaat MP, verboden om een sociaal contact te hebben met de rest van de blauwe en kaki gemeenschap (111 TTr zat toen ook in Evere, vooraleerd te verhuizen naar Vilvoorde, als ik me nog kan herinneren). Zo mochten we niet samen gaan eten, er waren dus andere uurregelingen voor de maaltijden, alsook mochten we niet naar cantine of bar-onderofficieren. Er was dus een cantine in de slaapblok. Deze gelagzaal was gesitueerd aan de andere zijde van de blok waar wij gehuivest waren. Dus moesten wij de trap af, door de gang beneden (leszalen), trap op om ons te begeven naar de cantine. Op één van die excurties (we waren in zomerkledij MAAR met de broeksriem type US ipv de web-gordel) liepen we Mamet tegen het lijf. We mochten zo vlug mogelijk naar de kamer om een andere gordel in onze broek te steken en daarbij kregen we nog eenn paar karweitjes.
Zo zou ik nog vele anekdotes kunnen geven.
INVINCIBILES ET RECTI
-
Tijdens de uitspatting op maandag, ter gelegenheid van het op pensioenstellen van Ivan. Heb ik de informatie over gebracht, met de vermelding dat hij eens moest inloggen op seniorennet-forum-legerdienst om eventueel in verbinding te komen met jou. Hij heeft mij zijn e-mailadres niet gegeven! Ik hoop dat je met dit geholpen zijt.
Groetjes
Groetjes
INVINCIBILES ET RECTI
-
We danken u voor de inschrijving en hopen je weldra ergens te ontmoeten. Afhankelijk van de regio waar je woont, worden er al dan niet activiteiten georganiseerd.
Ja, inderdaad er verschijnen twee magazines per jaar, afhankelijk van mijn beschikbare tijd. Ze zijn de moeite waard, want per magazine wordt er een artikel gepubliceerd aan verschillende rubrieken, in het kader van 175 jaar België, die in feite loopt sinds september vorig jaar, werden er twee artikels gepubliceerd over de revolutie en het ontstaan van België.
Ja, inderdaad er verschijnen twee magazines per jaar, afhankelijk van mijn beschikbare tijd. Ze zijn de moeite waard, want per magazine wordt er een artikel gepubliceerd aan verschillende rubrieken, in het kader van 175 jaar België, die in feite loopt sinds september vorig jaar, werden er twee artikels gepubliceerd over de revolutie en het ontstaan van België.
INVINCIBILES ET RECTI
-
4 runner - Lid geworden op: 19 mar 2005, 18:32
Beste makkers
Hier een ancien UDA van de lichting '62-'63.[/b]
Opgeroepen Techn .School Saffraenberg, St.Truiden; Op 1 Oct. 1962.
In mijn peleton enkele strijdmakkers;
Sold.Milic.'s:Deckers,De Caluwé,De Brucker,De Neef, De Keersmaeker,
Couckuyt,De Berch ,Coucke....En nog enkelen waarvan ik de naam kwijt ben!
Het was onder sergeant Deckers.Na de primair opleiding zijn we
verhuisd naar de kazerne van Helchteren ,een heel eind te voet van het kruispunt Helchteren.
Vandaar wachtakflossingen naar vliegveld Kl Brogel en Weelde.
Ik ben De Clercq jozef.
Wie was er eveneens daar ook gekazerneerd?
Graag zou ik nog eens met die mannen van toen kontakt willen opnemen
Mvg
Jos.Sold Milic.Stamno;62/40014.
Hier een ancien UDA van de lichting '62-'63.[/b]
Opgeroepen Techn .School Saffraenberg, St.Truiden; Op 1 Oct. 1962.
In mijn peleton enkele strijdmakkers;
Sold.Milic.'s:Deckers,De Caluwé,De Brucker,De Neef, De Keersmaeker,
Couckuyt,De Berch ,Coucke....En nog enkelen waarvan ik de naam kwijt ben!
Het was onder sergeant Deckers.Na de primair opleiding zijn we
verhuisd naar de kazerne van Helchteren ,een heel eind te voet van het kruispunt Helchteren.
Vandaar wachtakflossingen naar vliegveld Kl Brogel en Weelde.
Ik ben De Clercq jozef.
Wie was er eveneens daar ook gekazerneerd?
Graag zou ik nog eens met die mannen van toen kontakt willen opnemen
Mvg
Jos.Sold Milic.Stamno;62/40014.
leven is mooi
-
Hallo beste wapenbroeder. Het is steeds fijn om nieuwe mensen te horen. Inderdaad in de periode van uw diensttijd werd de basis opleiding verzorgd te Saffraanberg en dit tot 1964, toen het Centrum voor militaire Vorming werd opgericht te Chièvres. Zelf ben ik ook binnengegaan in de Luchtmacht in 1962, maar dan in de School voor Kandidaat Onderofficieren van de Krijgsmacht te Zedelgem. In 1963 zat ik in mijn wapenschool te Bevingen (St Truiden).
Graag zou ik je willen helpen doch niet iedereen van onze leden heeft zijn gegevens van zijn diensttijd door aan mij zodat ik voor het ogenblik niemand heb die onder de wapens was in die periode. Waarschijnlijk zijn er onder hen (leden) die met jou in de 10 JBW waren, maar die zijn mijn niet bekend. Meer weten over onze vereniging klikken op www.uda.be, groetjes.
Graag zou ik je willen helpen doch niet iedereen van onze leden heeft zijn gegevens van zijn diensttijd door aan mij zodat ik voor het ogenblik niemand heb die onder de wapens was in die periode. Waarschijnlijk zijn er onder hen (leden) die met jou in de 10 JBW waren, maar die zijn mijn niet bekend. Meer weten over onze vereniging klikken op www.uda.be, groetjes.
INVINCIBILES ET RECTI
-
kyara - Lid geworden op: 08 jul 2005, 17:55
Ik ben van lichting 71-72.Ik herrinner my nog een paar namen,die daar ook goede vrienden waren;maar door omstandigheden,ben ik hun adres en telefoon nr. kwyt.Dit waren:Van Gucht Eddy(Bornem)
Van Gyseghem August (Aalst)
Van Driesche (uit west-vlaanderen)
En ook de andere makkers uit flight b;waarvan ik niet direckt op hun naam kan komen.Hoe zou ik aan die adressen kunnen geraken?
Het was in Kaster(duitsland).
Van Gyseghem August (Aalst)
Van Driesche (uit west-vlaanderen)
En ook de andere makkers uit flight b;waarvan ik niet direckt op hun naam kan komen.Hoe zou ik aan die adressen kunnen geraken?
Het was in Kaster(duitsland).
-
Beste vriend
Het is inderdaad zo dat men in jou geval een beetje stuk staat. Met die enkele gegevens kan je moeilijk opzoekingen doen. Nu wat betrefd de personen uit Aalst en Bornem, die kan je eventueel terug vinden in de telefoongids, indien de personen niet verhuisd zijn naar een andere gemeente. Dan nog kan je beroep doen op de dienst bevolking van die specifieke gemeente of stad om te weten waar ze naar toe gegaan zijn. Oppassen er hangt een zwaard van Damoocles boven je hoofd want eens bij de bevolking zit je met de bescherming van de privacy (soms een goeie zaak maar in ons geval een zeer slechte beslissing geweest)
Het is inderdaad zo dat men in jou geval een beetje stuk staat. Met die enkele gegevens kan je moeilijk opzoekingen doen. Nu wat betrefd de personen uit Aalst en Bornem, die kan je eventueel terug vinden in de telefoongids, indien de personen niet verhuisd zijn naar een andere gemeente. Dan nog kan je beroep doen op de dienst bevolking van die specifieke gemeente of stad om te weten waar ze naar toe gegaan zijn. Oppassen er hangt een zwaard van Damoocles boven je hoofd want eens bij de bevolking zit je met de bescherming van de privacy (soms een goeie zaak maar in ons geval een zeer slechte beslissing geweest)
INVINCIBILES ET RECTI
-
Vanberne zegt me niets alsook die 'walrussnor' niet, ik was daar ook weg sedert augustusc 1964. Maar de Commandant Philip Mamet ken ik zeker. Het is inderdaad al een hele tijd geleden, maar toen hadden de mensen nog kameraden. Men deed alles samen, men sliep met meerdere in een kamer, men nuttigde de maaltijd samen, in één woord er was een groter sociaal contact ondereen dan tegenwoordig. Men leerde tevens zijn plan trekken, kuisen, rantsoenen klaar maken, een knop aan naaien, etc...tegenwoordig moet mama maar in de bres springen om deze karweien op te knappen ( of je moet alleen wonen en dan nog...)
Je bent binnen gekomen te Koksijde in het CMV om daar je uitrustting te krijgen en vandaar dezelfde dag te vertrekken naar Evere.
Wel, zou ik zeggen, join the club, ga naar www.uda.be en verneem meer.
Je bent binnen gekomen te Koksijde in het CMV om daar je uitrustting te krijgen en vandaar dezelfde dag te vertrekken naar Evere.
Wel, zou ik zeggen, join the club, ga naar www.uda.be en verneem meer.
INVINCIBILES ET RECTI
-
sjakki - Lid geworden op: 08 mei 2005, 09:55
Hoi schram,ikzelf ben rechtstreeks binnengegaan in Evere ,spuiten gekregen in de rijkswachtkazerne 'majoor geruzet".
Wij waren met 24 12/12 n+f.
Na 2maand MOESTEN er 8 afvallen die niet voldeden in het gestelde.
Na 4maanden+15dagen kregen we onze 'strepen+politiebrevet+boekje.
Daarna hing de lijst uit wie naar waar muteerde,in mijn geval 10de wing.
Je kon ook kiezen ,of ruilen MAAR je partner MOEST 'anderstalig zijn (geen arab natuurlijk),en dan ging je zowiezo naar een franse eenheid.
De laatste 3 maanden(15m) werden wij aut bvkt en kregen grotere bevoegdheid door verandering van statuut.
Ook mochten wij NOOIT tesaam met anderen gaan eten(groepsvermenging enz).
groetjes sjakki.
Die met die walrussnor staat op de foto's van het st-michielsfeest van de pol-flight,ik haal hem er zo uit!
Wij waren met 24 12/12 n+f.
Na 2maand MOESTEN er 8 afvallen die niet voldeden in het gestelde.
Na 4maanden+15dagen kregen we onze 'strepen+politiebrevet+boekje.
Daarna hing de lijst uit wie naar waar muteerde,in mijn geval 10de wing.
Je kon ook kiezen ,of ruilen MAAR je partner MOEST 'anderstalig zijn (geen arab natuurlijk),en dan ging je zowiezo naar een franse eenheid.
De laatste 3 maanden(15m) werden wij aut bvkt en kregen grotere bevoegdheid door verandering van statuut.
Ook mochten wij NOOIT tesaam met anderen gaan eten(groepsvermenging enz).
groetjes sjakki.
Die met die walrussnor staat op de foto's van het st-michielsfeest van de pol-flight,ik haal hem er zo uit!
-
Inderdaad alles was apart. In de tijd nioet alleen de maaltijden maar eveneens de cantine-troep (dit woord 'troep' mag niet meer gebruikt worden het is tegenwoordig 'vrijwilligers') werd je ontzegd, je kon alleen naar de eigen cafetaria, boven in de blok.
Eigenaardig dat jullie rechtstreeks binnengegaan zijn te Evere want meestal (altijd) kwam men zich eerst aanmelden te Koksijde waar de administratieve rondslomp werd ingevuld. Blijkbaar waren jullie een uitzondering. Daar is toch een spreekwoord over, niet?
Eigenaardig dat jullie rechtstreeks binnengegaan zijn te Evere want meestal (altijd) kwam men zich eerst aanmelden te Koksijde waar de administratieve rondslomp werd ingevuld. Blijkbaar waren jullie een uitzondering. Daar is toch een spreekwoord over, niet?
INVINCIBILES ET RECTI
-
pierre de beeste - Lid geworden op: 21 jul 2005, 19:02
Hallo makkers, heb ook op 1 maart 1968 het geluk gehad (!) om naar de Geruzet te mogen gaan om daar mijn kleren te krijgen en dan direct naar Evere mogen vertrekken waar we al de eerste dag het geluk hadden om onze vriend P.Mamet tegen te komen. Ben daar ook 4 maanden gebleven met tussenreisjes naar Brustem voor een 3 tal weken en natuurlijk iedere zaterdagmorgen naar Mechelen om te gaan schieten!!!
Daarna 8 maanden als MP naar Kleine Brogel, als West-Vlaming kon men niet meer verder van huis zijn, om daar eind februari af te zwaaien na vele wacht en verveling uiteraard. Zoals jullie zeggen een mooie tijd als men tenminste in de cantine mocht. Dat was niet altijd het geval want wij hadden een eigen cantine en mochten zoals velen onder jullie opmerken, niet naar de grote cantine van de gewone miliciens. Toch jammer vond ik in die tijd. Maar toch mooi om er eens aan terug te denken want oh zo lang geleden al hé!!!!
Het beste aan allen en tot schrijfs.
Daarna 8 maanden als MP naar Kleine Brogel, als West-Vlaming kon men niet meer verder van huis zijn, om daar eind februari af te zwaaien na vele wacht en verveling uiteraard. Zoals jullie zeggen een mooie tijd als men tenminste in de cantine mocht. Dat was niet altijd het geval want wij hadden een eigen cantine en mochten zoals velen onder jullie opmerken, niet naar de grote cantine van de gewone miliciens. Toch jammer vond ik in die tijd. Maar toch mooi om er eens aan terug te denken want oh zo lang geleden al hé!!!!
Het beste aan allen en tot schrijfs.