Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

08 sep 2026, 16:31

Oekraïne is bereid tot compromissen over graan en energie, maar Rusland moet ook stappen ondernemen – aldus Zelensky.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft gezegd dat Oekraïne bereid is compromissen te sluiten met Rusland over graanexport en energie, maar benadrukte dat beide landen stappen moeten zetten richting een oplossing.
Volgens een correspondent van Ukrinform deed het staatshoofd deze uitspraak tijdens een gesprek met journalisten.
"Graan en energie zijn gevoelige kwesties voor Oekraïne en Rusland. En het zijn gevoelige kwesties voor de hele wereld – voor India vandaag, maar ook voor de VAE, Saoedi-Arabië, Egypte, Azië en vele andere landen. We zijn bereid om een ​​compromis te vinden over deze kwesties," aldus Zelensky.
Zoals Ukrinform eerder meldde, zei minister van Landbouwbeleid en Voedsel Taras Vysotskyi dat Oekraïne in augustus door logistieke problemen slechts 20% van zijn potentiële graanvolume heeft geëxporteerd.
De wereldwijde tarweprijzen zijn gestegen tot het hoogste niveau in bijna drie jaar, als gevolg van de Russische en Oekraïense stakingen aan de infrastructuur langs de Zwarte Zee. Op 20 augustus stond de prijs van tarwe van voedingskwaliteit op de Euronext (MATIF) beurs op EUR 226,75 per ton voor het eerstvolgende septembercontract en EUR 236,75 per ton voor het decembercontract, wat overeenkomt met ongeveer $ 275 per ton.
Tegelijkertijd hebben Oekraïense stakingen bij logistieke knooppunten ook problemen veroorzaakt voor de Russische graanexport.
https://www.ukrinform.net/rubric-polyti ... ensky.html
Hij kan altijd proberen....... niet schieten is altijd mis.

Charlie Maru

09 sep 2026, 07:52

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

09 sep 2026, 11:04

59 miljard roebel per dag om ter plaatse te trappelen en tussen 1200 en 1500 manschappen per dag af te voeren...

59 miljard roebel = bijna 600 miljoen euro per dag.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

09 sep 2026, 11:28

1.- Iraanse raketaanval: 'meer dan 60 Patriot-onderscheppingsraketten' afgevuurd terwijl Amerikaanse bases in Jordanië worden aangevallen
Naar verluidt zijn er meer dan 60 Patriot-onderscheppingsraketten afgevuurd tijdens de recente Iraanse ballistische raketaanval op Amerikaanse bases in Jordanië. Beelden tonen naar verluidt hoe de Amerikaanse luchtverdediging inkomende Iraanse raketten onderschept, terwijl berichten beweren dat sommige projectielen de verdediging hebben doorboord. Verschillende Amerikaanse soldaten raakten naar verluidt gewond en werden per helikopter naar Duitsland overgebracht. Jordanië zegt dat zijn verdediging 18 van de 20 raketten die op Al Azraq waren gericht, heeft onderschept, terwijl Iran naar verluidt 20 ballistische raketten met clusterkoppen heeft gelanceerd
https://timesofindia.indiatimes.com/vid ... 956183.cms
2.- Oekraïne verkrijgt Patriot-raketten via een lening van de EU, maar er is een addertje onder het gras.
De Oekraïense minister van Defensie heeft gezegd dat Oekraïne via een lening van de EU ongeveer 1.000 raketten voor de Amerikaanse Patriot-luchtafweersystemen zal aanschaffen.
Yevhenii Khmara waarschuwde echter dat het merendeel van de raketten pas in de komende jaren zou worden verscheept en riep op tot dringendere hulp.
In een later door het Oekraïense ministerie van Defensie gepubliceerde verklaring zei hij dat Oekraïne westerse bondgenoten vroeg om meer luchtdoelraketten uit hun voorraden te leveren in ruil voor verbeteringen in de prestaties van hun eigen raketten.
(Bron: SkyNews 09/09/2026 - 10.03
3.- Duitsland zal extra Patriot-raketten uit zijn nationale voorraad naar Oekraïne sturen, zo kondigde minister van Defensie Boris Pistorius op 8 september aan. Hij reageerde daarmee op het verzoek van Kiev om leveringen vóór een nieuwe winter van Russische aanvallen.
Patriot is een familie van systemen en onderscheppingsraketten, geen enkele raket met uniforme prestaties. De aankondiging specificeert PAC-2-raketten; dit moet niet worden opgevat als een overdracht van PAC-3 MSE-raketten of extra complete Patriot-batterijen.
https://defencematters.eu/germany-patri ... al-stocks/
Met de aanvallen op militaire doelen van de VS steunt Iran (on)rechtstreeks de Russische aanvallen op Kiev (energie, logistiek), de havens van Odessa en Donauhavens.
Onderstreept de EU haar daadkrachtige steun aan Oekraïne die wel mogelijks nog jaren moeten wachten op hun pac3-patriots en levert Duitsland zijn uitgefaseerde Pac2-patriots die niet zo doeltreffend zijn als de Pac3-patriots.
Oekraïne staat er minder goed voor dan ze willen laten uitschijnen. :roll:

Wil.

09 sep 2026, 11:41

Dicksy schreef:
09 sep 2026, 11:28
Oekraïne staat er minder goed voor dan ze willen laten uitschijnen. :roll:
Waar laat UA eigenlijk uitschijnen dat ze er behoorlijk goed voor staan?

Wil.

09 sep 2026, 11:43

Deze week in 1940 begon Duitsland Londen te bombarderen. Die periode werd 'the Blitz' genoemd. De Lodense bevolking moest gaan schuilen in de ondergrondse.
The Blitz heeft 57 dagen geduurd.

In Kiev worden de mensen al jaren geterroriseerd en schuilen ze elke nacht in de ondergrondse.

Fred1950

09 sep 2026, 12:20

Wil. schreef:
09 sep 2026, 11:43
...
In Kiev .... schuilen ze elke nacht in de ondergrondse.
Poetin heeft toch beweerd dat de Oekrainers de doos van Pandora hebben geopend.

Wil.

09 sep 2026, 14:29

Hoeveel Russische olie wordt er nog geëxporteerd via de havens aan de Zwarte Zee? Ik ben verbaasd dat het nog zoveel is.

image.png

Dicksy

09 sep 2026, 14:52

Wadephul zet Zelensky plotseling onder druk.
https://www.bild.de/politik/ausland-und ... 62d48884fb
1.- Johann Wadephul verwierp de uitspraken van de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergej Lavrov, ten stelligste en beschuldigde hem van liegen. Lavrov had zondag verklaard dat de Duitse diplomatieke acties tegen Moskou na de mislukte droneaanvallen op de luchthaven Leipzig/Halle "het begin van een echte oorlog" waren. De Duitse regering houdt Rusland verantwoordelijk voor de aanvallen en heeft onder andere het Russische consulaat-generaal in Bonn gesloten. Het Kremlin ontkent elke verantwoordelijkheid

2.- Wadephul wil meer steun van Zelensky.

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken bekritiseerde ook de Oekraïense president Zelenskyy en eiste dat Oekraïne meer aandacht zou besteden aan de Duitse belangen. Met betrekking tot de militaire steun die Kiev van Duitsland ontvangt, zei Wadephul: "Wij zijn nu Oekraïne's grootste steunpilaar op financieel en militair gebied. En natuurlijk moet de Duitse defensie-industrie hiervan profiteren." Wadephul vervolgde: "Ik heb president Zelenskyy dit tijdens mijn laatste bezoek verteld. We staan ​​achter u, we steunen u. Maar ik moet dit ook aan de Duitse belastingbetalers uitleggen, en het minste wat u kunt doen is de Duitse defensie-industrie betrekken bij alle aanbestedingsprojecten."
Wadephul vervolgde: "Op dit moment zijn we niet helemaal tevreden met het aantal bestellingen dat we in Duitsland ontvangen. Daarom hebben we de Oekraïense regering gevraagd de situatie te herzien en ervoor te zorgen dat deze verbetert."

3.- Berlijn zou Kiev gegevens kunnen verstrekken over Oekraïense mannen.

CDU-minister van Buitenlandse Zaken Wadephul was het ook eens met de eis van CSU-leider Markus Söder (59) dat Oekraïense mannen van militaire leeftijd die zich momenteel in Duitsland bevinden, naar Oekraïne moeten terugkeren. De terugkeer naar Oekraïne moet echter "zonder dwang" plaatsvinden.
Johann Wadephul maakt Zelensky duidelijk dat Piet krediet ook niet in Duitsland woont. Voor de rest de obligate beschuldigingen en toegevingen

Fred1950

09 sep 2026, 18:28

Als ik me niet vergis worden de intresten op het geblokkeerde EuroClear geld gebruikt om de 90 miljard geleend geld aan Oekraine af te lossen. Oekraine krijgt telkens maar een beperkt gedeelte van die intrest om wapens aan te kopen.

Wil.

09 sep 2026, 18:37

Fred1950 schreef:
09 sep 2026, 18:28
Als ik me niet vergis worden de intresten op het geblokkeerde EuroClear geld gebruikt om de 90 miljard geleend geld aan Oekraine af te lossen. Oekraine krijgt telkens maar een beperkt gedeelte van die intrest om wapens aan te kopen.
Je vergist je. :roll:

Dicksy

09 sep 2026, 18:47

door Fred1950 » 3 minuten geleden
Die lening van 90 miljard is voorzien voor 2026/2027 waarvan ik dacht 60% voor wapenaankopen en 40% voor lonen, pensioenen is.
Nederland heeft een fonds dat 2 miljard steun per jaar uitkeert aan Oekraïne. Ook hier heeft Oekraïne al een verzoek gericht aan Nederland om die 2 miljard voor 2027 nu al uit te keren net zoals ze al gevraagd hebben om het budget voor 2027, uit die lening van 90 miljard, nu al door te storten.
En die intresten op dat Russisch geblokkeerd geld bij Euroclear wordt al enkele jaren gebruikt voor steun aan Oekraïne waarbij een fractie (?) van die intresten naar de Belgische schatkist vloeit in de vorm van het aanrekenen van bankkosten, beheerskosten van dit Russisch geld.

Wil.

09 sep 2026, 19:06

We zijn deze week het getal van 1,5 miljoen gepasseerd: dat is het aantal doden en gewonden dat de Russen van het strijdtoneel hebben afgevoerd.

Elke dag komen er tussen 1200 en 1500 bij. De SMO van hooguit 1 of 2 weken verloopt volgens Poetin helemaal volgens plan. :lol:

Wil.

09 sep 2026, 19:18

De Generale Staff van UA postte deze info:

1.500.000 — de kosten van de agressie die Rusland probeert te verbergen

Vandaag hebben de totale gevechtsverliezen van Russische troepen sinds het begin van de grootschalige invasie van Rusland in Oekraïne de 1,5 miljoen gesneuvelden en gewonden overschreden.

Dit zijn de grootste verliezen die het Russische leger heeft geleden in één enkele oorlog sinds de Tweede Wereldoorlog. Dit cijfer overtreft de gecombineerde verliezen van de Sovjet- en Russische legers in alle oorlogen en gewapende conflicten van de tweede helft van de 20e eeuw en het begin van de 21e eeuw.

Dit is 100 keer hoger dan de verliezen van de Sovjet-Unie in Afghanistan over een periode van tien jaar.

Dit is 125 keer hoger dan de officieel erkende verliezen van de agressor in de Eerste en Tweede Tsjetsjeense Oorlogen.

Achter elk geregistreerd Russisch slachtoffer schuilt een echte indringer die met een wapen op Oekraïense bodem kwam — en de onvermoeide, dagelijkse inspanningen van de Oekraïense Strijdkrachten en het gehele Oekraïense volk.

De strijd gaat door. Glory to Ukraine!

Wil.

09 sep 2026, 19:30

UA heeft in de omgeving van Lyman 200 km2 heroverd op de bezetters.
Dat stuk grondgebied had de Russen 2 jaar gekost om te veroveren.
Hier een time lapse filmpje. Hou de data bovenaan in het oog.

Het grotere plaatje: RU heeft nu minder grondgebied onder controle dan 4 jaar geleden. "Alles verloopt volgens plan".