Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

vernieuwe vaartkom Leuven

 
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Cultuur en historie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dobber


Geregistreerd op: 27-7-2005

BerichtGeplaatst: Do 18 Dec 2014, 14:43    Onderwerp: vernieuwe vaartkom Leuven Reageer met quote

Ik ben geen inwoner van Leuven, maar was deze nazomer toch aangenaam verast met de metamorfose van de vernieuwde vaartkom in Leuven.
Ik heb 2 vragen die waarschijnlijk enkel door een kenner van Leuven kunnen beantwoord worden.
1 ) Wat gaat er gebeuren met die reusachtige Silo’s ( graan silo’s van Artois en beschermd monument dacht ik)
2 ) Aan de haven staan er een paar bronzen beelden ter herdenking van de 500 arbeiders die 2 jaar gewroet hebben om dit kanaal te graven.
In het najaar had men die een gebreide outfit aangemeten . Wat was de bedoeling hiervan ? Een studenten grap ?
Alvast bedankt
Dobber



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paca


Geregistreerd op: 28-9-2006
Woonplaats: Suzhou

BerichtGeplaatst: Vr 19 Dec 2014, 5:08    Onderwerp: Reageer met quote

Wel beste 'dobber', ik ben geboren (°1945) in Leuven. Heb er gewoond, ben er getrouwd ... en ben er nog steeds.
De vaartkom is me zeer wel bekend. Het "Depot", de zogezegde veredeling van het oude douanekantoor in een zogezegd "cultureel nest" is (voor mij) een lachertje.
De 'vaartkom' is door enkele fantasten omgetoverd/benoemd als "jachthaven". U moet mijn mening niet delen maar er is een (ietwat geslaagde) poging geweest om industriële grond te verlappen als het "nec plus ultra".
In feite is de "vaartkom" HET voorbeeld om iets langs lokale politieke weg onschatbaar te maken.
Ze zitten daar nu te kl*ten en trachten het "Engels plein*" zo vol mogelijk te krijgen met zoveel mogelijk appartementen , studios en studentenkoten. In feite ... de Chinezen achterna! Op een zo beperkt mogelijke oppervlakte ... zoveel mogelijk leefruimtes te creëren. Kassa, kassa ... voor wie???

* Het "Engels plein" dankt zijn naam aan de Engelsen die ooit een treintunnel onder de Cesarsberg ( de 'Boelenberg' voor de Leuvenaars) wilden boren. Dat is er dus nooit van gekomen.
Dit is nooit doorgegaan.



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dobber


Geregistreerd op: 27-7-2005

BerichtGeplaatst: Vr 19 Dec 2014, 8:48    Onderwerp: bedankt Reageer met quote

Bedankt voor de reactie, nu hoor ik eens het verhaal van den andere kant.
Dat van den boelenberg tunnel had ik geen weet.
Mijn vroegere herinnering aan die vaartgeul als toevallige fietser was dat die site er nogal verwaarloosd bijlag en bij mijn laatste passage deze zomer zag ik ondanks de bouwwerven dat er een poging bezig was om het een beetje ordentelijk te maken Maar ja zoals je zegt alles draait rond geld hé.
Heel oneerbiedig zeggen wij onder mannen soms de wereld draait rond de letter G geld en ..



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MichelN


Geregistreerd op: 16-11-2008
Woonplaats: Groot-Leuven

BerichtGeplaatst: Vr 19 Dec 2014, 22:39    Onderwerp: Re: bedankt Reageer met quote

dobber schreef:
Bedankt voor de reactie, nu hoor ik eens het verhaal van den andere kant.
Dat van den boelenberg tunnel had ik geen weet.
Mijn vroegere herinnering aan die vaartgeul als toevallige fietser was dat die site er nogal verwaarloosd bijlag en bij mijn laatste passage deze zomer zag ik ondanks de bouwwerven dat er een poging bezig was om het een beetje ordentelijk te maken Maar ja zoals je zegt alles draait rond geld hé.

De Vaartkom was ooit HET centrum van industriële activiteiten, aan de ene kant Artoos en Mie Gereel, aan de andere kant de al genoemde depot, de Moulins de la Dyle, den Hungaria. De houthandels van het Engelsplein (Wuyts en de andere was Merckx geloof ik) Wat meer naar Wilsele de Marie Thumas en Vanderelst, BP en metaalconstructiebedrijven als ABR en Metaleuven. In de bocht waar nu de afslag naar het centrum is was een mosselgroothandel.

Ik heb nog stokoude, negentiende-eeuwse lokale krantjes liggen (de Petites Affiches en de Journal des Notaires) waarin de plaatselijke handelaars de komst van nieuwe goederen aankondigden die per boot gingen toekomen.



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paca


Geregistreerd op: 28-9-2006
Woonplaats: Suzhou

BerichtGeplaatst: Za 20 Dec 2014, 5:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt volledig MichelN! We hebben deze bruisende industriële buurt zien verdwijnen. Vergeet ook "De fabrieken Remy" niet wat verderop, heb er ooit nog een paar jaren in de aankoopdienst gewerkt.
Het is persoonlijk hoor maar heb wat moeite met het opeen tassen van appartementen en studentenkoten op een zakdoekgroot stukje Leuven. De oude Stella Artois site is hetzelfde lot beschoren. Waarschijnlijk wordt ik wat sentimenteel in mijn oudere dag Wink

Als toemaatje. De "Boelenberg" kreeg die naam omdat er nogal wat dikke kasseistenen op en uit staken. Dit is tenminste wat mijn pa (°1894) vertelde.
Als mijn geheugen me niet bedriegt moet het rond 1905 geweest zijn dat een hevige regenval de meeste van die kasseistenen naar de voet van de helling laten vloeien hebben Very Happy
Zelf woon ik bovenaan de "Boelenberg" en zeg altijd, als boutade: "Heel Leuven is verzopen voordat het water aan mijn voordeur staat".



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
socrates


Geregistreerd op: 5-11-2005
Woonplaats: Lovanium

BerichtGeplaatst: Vr 02 Sep 2016, 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Paca schreef:
Wel beste 'dobber', ik ben geboren (°1945) in Leuven. Heb er gewoond, ben er getrouwd ... en ben er nog steeds.
De vaartkom is me zeer wel bekend. Het "Depot", de zogezegde veredeling van het oude douanekantoor in een zogezegd "cultureel nest" is (voor mij) een lachertje.
De 'vaartkom' is door enkele fantasten omgetoverd/benoemd als "jachthaven". U moet mijn mening niet delen maar er is een (ietwat geslaagde) poging geweest om industriële grond te verlappen als het "nec plus ultra".
In feite is de "vaartkom" HET voorbeeld om iets langs lokale politieke weg onschatbaar te maken.
Ze zitten daar nu te kl*ten en trachten het "Engels plein*" zo vol mogelijk te krijgen met zoveel mogelijk appartementen , studios en studentenkoten. In feite ... de Chinezen achterna! Op een zo beperkt mogelijke oppervlakte ... zoveel mogelijk leefruimtes te creëren. Kassa, kassa ... voor wie???

* Het "Engels plein" dankt zijn naam aan de Engelsen die ooit een treintunnel onder de Cesarsberg ( de 'Boelenberg' voor de Leuvenaars) wilden boren. Dat is er dus nooit van gekomen.
Dit is nooit doorgegaan.

Was dat misschien een onderdeel van een plan waarbij een spoorlijn zou worden aangelegd die zowat de contouren van de huidige ring rond de stad zou volgen ? Weet hier een Leuvenaar wat de bedoeling was van de diepe brede geulen, die zich ter hoogte van de huidige Celestijnenlaan en ter hoogte van de "Tolhuizen" bevonden ?




_________________
Onze helden vereren wij niet omwille van hun prestaties; enkel hun behaalde resultaten bepalen hun status. Wie niet wint wordt geen held. Soc 2017
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MichelN


Geregistreerd op: 16-11-2008
Woonplaats: Groot-Leuven

BerichtGeplaatst: Za 03 Sep 2016, 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

socrates schreef:
Paca schreef:

* Het "Engels plein" dankt zijn naam aan de Engelsen die ooit een treintunnel onder de Cesarsberg ( de 'Boelenberg' voor de Leuvenaars) wilden boren. Dat is er dus nooit van gekomen.
Dit is nooit doorgegaan.

Was dat misschien een onderdeel van een plan waarbij een spoorlijn zou worden aangelegd die zowat de contouren van de huidige ring rond de stad zou volgen ? Weet hier een Leuvenaar wat de bedoeling was van de diepe brede geulen, die zich ter hoogte van de huidige Celestijnenlaan en ter hoogte van de "Tolhuizen" bevonden ?

Dat geloof ik niet, spoorlijnen lopen namelijk zo veel mogelijk rechtdoor.
Wat de Celestijnenlaan betreft denk ik dat het (vermoedelijk) de bedding van de oude tramlijn van de "vicinal" Leuven-Tervuren moet zijn, die ging via Egenhoven naar de Tervuursesteenweg in Bertem en zo voort naar Vossem en de musée in Tervuren, ik heb die als klein manneke nog weten rijden. Er was trouwens ook een lijn vanuit Leuven centrum (Fochplein) naar Diest via Tielt-Winge (de "statie" daar, het gebouw tenminste, bestaat nog altijd). De tram naar Tervuren vertrok ook van het Fochplein en zo via de Naamsestraat de stad uit.

Misschien liep er ook zo'n bedding in de buurt van de tolhuizen - tenminste als je die aan de Brusselsepoort bedoelt - want er was ooit een aftakking naar Herent. allicht weet Paca daar meer van.
Veel van die trajecten zijn echter maar gedeeltelijk of helemaal nooit volledig uitgevoerd, zo was er ooit een aftakking voorzien naar - of all places - Holsbeek, of die er ooit geweest is weet ik niet.

Wat ik nog wel weet is dat ik met mijn ouders meermaals vanuit het Noordstation in Brussel met de vicinal tot in Keerbergen kon sporen om daar op dat vliegveldje naar het stuntwerk met één- en tweedekkers te gaan kijken. Een luchtdoop van een kwartier kostte 150BF!

*vicinal = tramstel van de SNCV Sociéte Nationale de Chemins de fer Vicinaux, in het Nederlands was dat, geloof ik, Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen NMVB.
Op YouTube is nog heel wat te vinden over dat historisch erfgoed.



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
socrates


Geregistreerd op: 5-11-2005
Woonplaats: Lovanium

BerichtGeplaatst: Za 03 Sep 2016, 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

Jij hebt ongetwijfeld gelijk wat die spoorlijnen betreft al bevestigen ook hier de uitzonderingen de regel. Zo lang Antwerpen Centraal enkel een eindstation was, maakten alle treinen naar het Noorden wel altijd een bocht rond de stad. Ook tussen Leuven en Hasselt is er sinds enige tijd een route die men "de bocht van Leuven" noemt, waardoor men van Brussel naar Hasselt kan sporen zonder via Landen enz. te moeten gaan. Ik bedoelde wel degelijk de tolhuizen aan de Brusselsepoort, het rechtse huis als je richting Brussel kijkt verborg een soort "vallei" die tijdens de oorlog nog als schietstand zou zijn gebruikt op de site die men "de vesten" noemde.



_________________
Onze helden vereren wij niet omwille van hun prestaties; enkel hun behaalde resultaten bepalen hun status. Wie niet wint wordt geen held. Soc 2017
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paca


Geregistreerd op: 28-9-2006
Woonplaats: Suzhou

BerichtGeplaatst: Zo 04 Sep 2016, 2:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik herinner me wel de tramrails op "den boulevard", nu een deel van de ganse ring rond Leuven. Grosso modo van het "groot prison" tot de Tervuurse poort. Wij woonden toen tegenover het sportkot maar was amper zeven jaar als we naar Kessel-lo verhuisden. Weet nog goed hoe een ingenieursstudent een bak bier won met te wedden dat ie 50 meter op een tramrail kon rijden zonder er van af te wijken. Diezelfde heeft trouwens nog een bak gewonnen met een "tour" te maken met dezelfde fiets op het biljart bij "Marraine", toenmalig studentencafé op de Oude markt. Regelmatig werd daar trouwens de centrale kachel vanuit het café naar de Oude markt versleept. Marraine altijd in alle staten, maar de jongens brachten steeds de kachel terug op zijn plaats. Het is trouwens ook daar dat ik voor het eerst (maar niet voor het laatst) een "tafel" bier hoorde bestellen. Stel u een oude cafétafel voor gans gevuld met pinten bier ... nog wat anders als "een meter bier" Wink


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Cultuur en historie Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
BELANGRIJK:
SeniorenNet heeft GEEN banden met de auteurs van berichten op dit Forum.
SeniorenNet is commercieel, religieus en politiek volledig onafhankelijk.
De mening, inhoud, gevolg, informatie of doel van de berichten vertegenwoordigt enkel deze van de auteur van het bericht en dus niet noodzakelijk deze van SeniorenNet.