Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Welke fruitpitten waren meest gezocht tijden wereldoorlog 1

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Cultuur en historie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gastj

BerichtGeplaatst: Do 01 Jan 2015, 10:13    Onderwerp: Welke fruitpitten waren meest gezocht tijden wereldoorlog 1 Reageer met quote

De Duitse bevolking kreeg geld voor fruitpitten?welke pitten waren het meeste waard.
Bij voorbaat dank,gastj

Paul Siemons

BerichtGeplaatst: Do 01 Jan 2015, 10:36    Onderwerp: Re: Welke fruitpitten waren meest gezocht tijden wereldoorlo Reageer met quote

gastj schreef:
De Duitse bevolking kreeg geld voor fruitpitten?welke pitten waren het meeste waard.
Bij voorbaat dank,gastj

Ik vermoed maar wat : "diegene met het hoogste gehalte aan cyaanverbindingen" ? (abrikozenpitten bv.)

Mogelijk ook om olie uit te winnen:

Citaat:

"De steun aan het leger werd echter koortsachtig voortgezet, de inzamelingen van gouden munten en bladgoud bleven doorgaan en de leerlingen collecteerden nu ook fruitpitten om olie uit te winnen. In 1917 was dit een groot succes, in 1918 viel de inzameling tegen wegens de slechte oogst."

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CDAQFjAD&url=http%3A%2F%2Flib.ugent.be%2Ffulltxt%2FRUG01%2F001%2F457%2F769%2FRUG01-001457769_2011_0001_AC.pdf&ei=6iGlVJm3GNPcarjqgZAJ&usg=AFQjCNHa-YLSI76dWd6W8p1jmQ7tMb9oZg

Laatst aangepast door Paul Siemons op Do 01 Jan 2015, 12:29, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ropie

BerichtGeplaatst: Do 01 Jan 2015, 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe het tijdens WO I was, weet ik niet...

Wat ik wel weet: tijdens WO II was ik nog 'n kind en in Putte (bij Mechelen) was er een opkoper die voor een zeker gewicht aan kersenpitten 'n centje (10 centiem ?) betaalde.
Bij diezelfde opkoper kon men ook konijnenvellen verkopen...

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Cultuur en historie Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: