Jouw auto rijklaar voor het najaar

Waar vandaan: Geld en werk > Optimaal verzekeren > Veilig de baan op > Veiligheidstips > Rijklaar voor het najaar

Jouw auto rijklaar voor het najaar

Voor een optimale veiligheid op de wegen tijdens de herfst- en wintermaanden, is het essentieel uw rijstijl aan te passen aan de nieuwe weersomstandigheden. Het is ook zeer belangrijk veel aandacht te besteden aan uw autobanden. De enorme sneeuwbuien van de vorige winter hebben tenminste een positieve invloed gehad op de Belgische autobestuurders: ze zijn zich bewust geworden van de specifieke rijstijl op besneeuwde wegen. En van het belang om te opteren voor winterbanden!

'Winterbanden' vanaf half oktober

Niet alleen tijdens de weliswaar uitzonderlijke winterse weersomstandigheden die het begin van 2010 gekenmerkt hebben, maar ook tijdens de herfst, is het nodig zijn rijstijl aan te passen. "De remafstand is afhankelijk van de banden, maar ook van de weersomstandigheden en van het wegdek", beweert Pierre Laoureux, CEO van RACB Safety en specialist op gebied van automobielbeheersing. "Zo zal de remafstand korter zijn op een wegdek met een drainerende laag, zoals autosnelwegen en hoofdwegen." Let ook goed op voor de bladeren die op de weg liggen. Hun aanwezigheid alleen al kan in normale verkeersomstandigheden de remafstand verdubbelen. "Voor een voertuig dat 50 km/u rijdt, is de remafstand ongeveer 12 m langer, wat niet onbelangrijk is, aangezien de totale remafstand dan bijna 30 m bedraagt." Het lijkt dus aangewezen om vanaf half oktober te opteren voor 'winterbanden'. Deze banden kunnen dan gebruikt worden tot einde maart of zelfs half april.

Diepte van het profiel en bandendruk

Twee andere elementen moeten vanaf de herfst goed gecontroleerd worden: de diepte van het bandenprofiel "De wetgever voorziet een wettelijk minimum van 1,6 mm, maar ik raad aan de banden te vervangen zodra de diepte van het profiel minder dan 3 mm bedraagt", vervolgt Pierre Laoureux. "Met het veralgemeend gebruik van HDI- en turbomotoren, zijn de banden steeds breder geworden, wat het risico op aquaplaning verhoogt. De wegligging wordt negatief beïnvloed omdat het water als het ware gevangenzit in het midden van de band." de bandendruk Let ook op de bandendruk, die noch te hoog, noch te laag mag zijn. U doet er goed aan u te houden aan de bandendruk die door de autoconstructeur aanbevolen wordt.

Auteur: Johan Debière, ViVio-journalist