Goede morgen seizoentjes,
En.... onze soap rond het kookvuur op gas gaat verder. Och ja. Dat dit niet van een leien dakje ging gaan wist ik ergens diep van binnen al.
Het huis is (weten we nu) gebouwd in 1930. Toen lag er een vaste gasleiding. Toen Dè tante in 1970 met de verbouwingen begon is haar vanuit Charleroi ( waar ze woonde met haar beenhouwer/man) kookvuur op gas ook meegekomen. De oranjerie was toen al gedeeltelijk verbouwd tot keuken. Haar (toendertijd) superduur kookvuur op gas werd dus aangesloten aan de vaste buis. Die staat aan een klein raam van de oranjerie omdat dat de enige plek was waar die kon staan. Boven het kookvuur werd een toen nagelnieuwe dampkap geplaatst. Ze moesten niet ver zijn met hun uitlaatbuis want ze waren zo buiten omdat het kookvuur op een verhoogje staat en je er het raam hebt.
Aan de andere kant is ook een verhoogje en daar kwam de ijskast te staan. Het merk van de ijskast was 'frigidaire'. state of the art ijskast.
Tussen kookvuur en ijskast werd het aanrecht gebouwd met afwasbak en enkel koud stromend water. Boven het aanrecht werden de kasten geplaatst. nog een tafeltje met twee stoelen erbij en Dè tantes keuken was klaar.
We komen terug op die vaste gasbuis. Mannen van de Kr*fel dadelijk in paniek. Ze mogen het nieuwe gasfornuis niet aansluiten op die vaste buis! ( mag niet van de winkel wegens een incident jaren geleden waar de gasbuis: Kabloewie zei.) Die buis moet verwijderd worden en er moet een flexibele buis komen, anders is er geen aansluiten aan. We hebben dus een loodgieter nodig. Dan begint de zoektocht naar een loodgieter terwijl Kr*felmannen erbij zijn. Na veel 5 en en 6 en is er eindelijk een loodgieter bereid om vanavond na 16 u te komen. Ventje zei dat ze er 8 opgebeld hadden. Die gaat die vaste buis wegnemen en er een flexibele vastmaken. Daarna moeten de kr*felmannen terug komen om alles aan te sluiten en het oude toestel mee te nemen. Tenzij de loodgieter dat nieuwe fornuis wel kan aansluiten.
Zijn jullie nog mee?
We zitten dan nog met dat oud gasfornuis. Dat is eigenlijk voor het stort. ( Containerpark) Tenzij de loodgieter ook dat toestel meeneemt anders is het aan Kr*fel om dat te doen want er is voor betaald.
Ondertussen zit moeder wel zonder maaltijden. Die zijn al afgebeld.

Verantwoordelijke maaltijddienst beetje boos natuurlijk. 't is maanden goed gegaan. Er waren geen klachten. ( behalve tegen ons over de gestoomde groenten en aardappelen)
En vanavond om 16 uur wordt de kookvuursoap verder gezet en ik ga mee. En ik hoop dat het nu wel zal lukken! ( gelieve kaarsjes te branden en te duimen aub)
Ik was thuis gebleven omdat de diepvries nog moest komen. Om 14 u 30 is die hier. Pal voor de deur. Het was onze vaste. Ik moet het lijstje gaan halen en de Tv op pauze zetten. Lijstje gehaald. en dan komen we aan de Yoghurt. 7 kopen 1 gratis. Ik kies voor kers als gratis. zegt Norbert tegen mij: Jij bent zeker helderziende? ik heb nog alles over. Na mij is er geen kers meer. Ik zeg tegen hem dat ik nog niet helderziende ben. ( tenzij ik dat wel ben zonder het te weten) Hij haalt de zak van de kippeborrelhapjes en de doos met Piadina's. Die gaan in het blauwe mandje. ( Piadina's zijn wel met 4 kazen. Die met ham zijn uitverkocht.) Daarna gaat hij naar zijn koelbox en haalt daar dus 8 potjes yoghurt die hij in een kartonnen tray zet. Ik neem alles binnen. kartonnen tray op de doos van het kateten. De zak Borrelhapjes ervoor en de doos met Piadina's ook. Ik betaal met de kaart. Machine vraagt de pincode. Ik druk die pin in. Voila. AIB. ( alles is betaald. Tevens ook de nummerplaat van Franky 's vader:. buurman V) Norbert zegt tegen mij dat volgende maand het een collega zal zijn want hij vertrekt op een deugddoende vakantie. Geen probleem, een prettige vakantie! Ik sluit de deur en steek de diepvriesproducten in mijn diepvries.
Daarna ben ik gaan zitten en heb verder gekeken naar Air Crash investigations. Eerst kwam de blijmerramp ter sprake. Daarna een Cargo van DHL die van de Vereenigde Arabische Emiraten naar Keulen gaat vliegen. Die vervoert lege Lithiumbatterijen. die batterijen zijn licht ontvlambaar. ( dezelfde die in een electrische auto zitten van T. van de beruchte E. M.) Lithiumbatterijen blus je niet zomaar. Bij de auto met die in een speciaal bad want er is anders geen blussen aan. Tijdens de vlucht, ontvlamt er een van de lithiumbatterijen. De cockpit vult zich met rook. Piloot wil terug naar Dubai. Dat wordt toegestaan. Echter geraakt de zuurstof van de maskers op aan de kant Piloot. Die moet zijn plaats verlaten ( tegen de regels) om een tweede zuurstofmasker te halen die op de plaats van de boordwerktuigkundige hangt. Piloot keert niet terug. Co-piloot moet de cargo aan de grond zetten. Hij verdwijnt echter van de radar van Dubai. Landen op Dubai is geen optie meer. Via een ander vliegtuig die onder de cargo vliegt moet diens piloot als relais dienen. Die geeft de Co-piloot instructies die van de toren Dubai komen. Co-piloot vliegt verder naar een ander vliegveld dichtbij Dubai. Hij slaagt er net in de 747 cargo aan de grond te zetten op het andere vliegveld en crasht helaas. 2 doden en een verwoest uitgebrande 747.
Ventje heeft ondertussen de soap van het kookvuur doorgebeld. Hij komt naar huis. Ik sluit de aircrah af en wil een film bekijken. Die is echter niet degene die geprogrameerd stond. Ze zonden in de plaats: 'niet schieten' uit. Die mag weg. Volgende film. Die is wel de juiste.
Ventje komt halverwege die film thuis. De soap wordt nog eens besproken. Suus belt. Uitleg Soap. Zij uitleg CV. Gesprek komt op die Pieter die mijn vriend wil worden. Ik heb aan hem gevraagd iets volkomen illigaals te doen. Tot nu toe heb ik er geen reactie op gehad. Pieter zal dus mijn vriend niet worden. Blij dat ik er vanaf ben want die ging toch maar om geld vragen op het eind van het spel. ( Heb dat eerder al voorgehad en het heeft de krant gehaald omdat die verschillende vrouwen geld afgetroggeld heeft. Mij heeft die niet liggen gehad. Ik had al lang door dat zijn zielig verhaal aan geen kanten klopte) er is wel een bal op de tv: voetbal. club brugge. in plaats van Suus opnieuw te bellen ben ik na de lasagna naar boven getrokken.
Ondertussen heb ik een kopje koffie. Gimly ligt op zijn platte doos. is niet komen zagen om eten. Lilly is boven na buiten geweest te zijn.
Onze planning is: ventje boodschappen doen en mijn afbouwpillen gaan halen. Ventje heeft geen zin om boodschappen te gaan doen. Ja, dan moet hij deze online plaatsen en laten leveren. die levering komt altijd 's avonds toe via Post Nl. Heeft ventje ook geen zin in om tot na 23 u op te blijven om de online geplaatste boodschappen binnen te nemen. ( en hij wil zeker niet de verzend-onkost betalen) Na de booschappen gaan wij slavlinders eten. Ik maak me dan klaar om naar Brugge te vertrekken. Moeten hier om 15 u 15 vertrekken.
Tegen 16 u zijn wij er. Dan is het wachten op de loodgieter. Hoop om 20 u thuis te zijn als alles opgelost is en de soap weggespoeld is.
Voila. Ik ga nu 'The zone' in.
Fijne dag seizoentjes