Hoekje:"De oase van rust 2019"

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

Michelly

19 aug 2019, 22:13

Ben al thuis van deze namiddag! Chemo niet doorgegaan want conditie ondermaats volgens de oncoloog. Als ik nu chemo krijg, lig ik binnen enkele weken terug in het ziekenhuis. Moet 1 of 2 weken aansterken. Volgende week volgende poging en dan zien we wel wat het wordt. Ik baal van mezelf! Maar het is wat het is en ik kan het niet veranderen. Bedankt lieve vrienden voor jullie niet aflatende steun. Ik kan het gebruiken
Michelly
De sterren zijn niet bang vuurvliegjes te lijken
(Rabindranath Tagore.)

Ivette

19 aug 2019, 22:21

Nog eens op reis in Portugal:
Paaltjes.

Vandaag zagen we paaltjes voor honderd jaar ver. Ze maten 30 bij 30cm en waren een 60cm hoog, enkele jaren terug in het wit geschilderd maar nu al wat verweerd door strakke bergwinden.
Ze zoomden de wegen van de Siera de Alvao af, een woeste bergketen met dorre vegetatie en grillige rotsen. Je had hier beter je stuur goed vast, de wegen waren vaak maar 3 à 4 meter breed en slingerden zich soms scherp omhoog, dan weer onheilspellend omlaag. De neus van de auto wees soms danig de lucht in, dat we niet zeker waren of we wel nog zouden ‘landen’. We waagden ons ver van de beschaving, hier was echt geen teken van leven meer te bekennen.

De Portugezen zouden echte vleeseters zijn, maar we vragen ons af waar ze dat vlees dan wel vandaan halen. We zagen hier noch varken noch koe, noch geit noch schaap. We hoorden wel enkele belletjes in de verte die op een kudde zouden wijzen, maar we zagen geen levende ziel.

Zo desolaat en ruw als het gebergte hier was, zo fijn en pittoresk lagen de schaarse kleine dorpjes tegen de scherpe flanken aangeleund. Hoe hoger we kwamen, hoe schraler het groen en hier en daar zagen we sporen van vroegere brandhaarden. De vermoeide, grauwgranieten rotsformaties waren ooit als vloeibaar gesteente de speelbal geweest van oud aards geweld en leken nu tot rust te zijn gekomen. We kamen ook langs de ‘Figas de Ermelo’, die de hoogste watervallen van Portugal zouden zijn. Waarschijnlijk in het regenseizoen, dan….

Voor onze bergtocht hadden we Vila Real aangedaan, een lauw stadje met een naar adem happende kleinhandel. We zagen er fletse winkeltjes met droeve collecties uit vervlogen tijden.
Daarna was het ook naar Casa Mateus gegaan, de geboorteplaats van de wereldbekende Mateus-rosé. Deze wijn wordt hier al lang niet meer gemaakt, maar dit blijft wel gewijde grond: een sierlijke villa met bijhorende tuin, een beetje vergane glorie maar toch nog charmant. Het korstmos op de oude pinakels, de grote groeven in de kasseien en de scherpe geur van de allochtone cipressen wekten een zweem van melancholie.

Het verliep niet allemaal zo vlot als ik het hier schrijf.

Zo kwamen we onderweg door een klein bergdorpje. Je zag het al van ver: de asfaltweg ging over in een kasseiweg, die steeds maar versmalde en stilaan nog de breedte had van de boerenkarren uit de negentiende eeuw. Er was nog een fontein en een schandpaal, mestvaalten, een wasplaats en een oude kapel. Maar geen wegwijzers. Nodig voor een verre vreemdeling want in het dorpje ontsprongen nog enkele andere kasseiwegen.
Maar daar liep de redding, daar liep een boer. Een jonge, frisse bruingetaande boer nog wel. Dus ging onze ruit naar beneden en werd die Messias naar de juiste weg voor de cascadas gevraagd in onze beste interpretatie van hedendaags Portugees.
Hij antwoordde in wel héél plat Portugees. Waarschijnlijk een inheems dialect, maar we werden er niet veel wijzer van. Niet dat we van gewoon Portugees zoveel wegdragen, maar hier waren we niks mee. Gelukkig had hij nog een hoofdknik die ongeveer in de richting van één van de kasseistraatjes ging. We waagden het er op en hij zwaaide ons niet na.

Het kwam goed uit.
Zo zie je maar, met de juiste gebarentaal kom je al heel ver…

Afbeelding
Zowaar een Agfa/Kodak winkel!

Afbeelding
De woestenij van de Siera Alvao

Afbeelding
Paaltjes!
Ivette

Ivette

19 aug 2019, 22:37

Omadina, ik hoop dat het gezellig was met uw mooie kleindochter Dascha!

Vera-maria jullie hebben een aangenaam maar druk weekend gemaakt zo te zien!

Erika veel sterkte met uw zieke PC!

Rietjes alweer veel km gefietst, hier was er geen regen!

meme rietjes, ik ben vergeten wat ik jou moest schrijven oh ja, had je jouw broer en familie niet op bezoek?
Kan je nu al wat Duits klappen maar ge zult u wel uit de slag trekken zeker!

Jazeker Michelly blijven we u steunen! Ik bedank u ook voor uw moed om verder uw triestige ervaring van uw ziekte met ons te delen! Hopelijk lukt het dan volgende week, ik wens het u van harte!

Gisteren ook naar de R2 zomertrofee gekeken?
Ik vrees dat Niels de mensen en dan vooral de jongeren zo inpalmt dat niemand anders een kans maakt!
Het is hem gegund hij is een harde werker een knappe en geen dikke nek!
Mijn favoriet was de broers comme il faut met stilte na de storm maar daarop kunnen ze niet met hun handjes zwaaien hé!
Nu kruip ik er in want ik moet vroeg op: ik "moet" naar de markt hé!!!
Ivette

meme-rietje

20 aug 2019, 09:45

goeie morgen iedereen
poetse is terug, wat ben ik blij
we hebben veel te vertellen

Afbeelding
Groetjes van meme-rietje,
het is gemakkelijker op te geven dan door te gaan

Ritavdm

20 aug 2019, 12:37

Goeiemiddag

Komt ze of komt ze niet ?????

ze =
Afbeelding

ik blijf in ieder geval niet binnen, regenjasje in de fietszak en naar buiten :wink:

Menu : hamburger, gestoofde prei, aardappeltjes en een versgebakken cake voor straks bij de koffie.

'k vraag me wel af hoe die cake zal smaken; 'k heb per vergissing bloemmengsel klaar voor brood gebruikt ipv zelfrijzende bloem; hij ziet er in ieder geval goed uit en ruikt lekker.

Meme-Rietje, je niet vergissen hé en je poetsvrouw niet in het Duits aanspreken.
Oud maar niet Out

meme-rietje

20 aug 2019, 19:49

Ivette schreef:
19 aug 2019, 22:37
meme rietjes, ik ben vergeten wat ik jou moest schrijven oh ja, had je jouw broer en familie niet op bezoek?
Kan je nu al wat Duits klappen maar ge zult u wel uit de slag trekken zeker!
het is 37j. dat mijn broer in Duitsland woont
en hij sprak vroeger Vlaams met een beetje Duits
maar nu spreek hij Duits met een beetje Vlaams
en ik heb ondervonden als ik mooi Nederlands spreek
dat ik gewoon ben van te spreken met mijn gastjes
dat ze alles verstonden, dus geen probleem
Rebekka vroeg hoe het kwam als mijn broer hun vader Vlaams sprak
ze het heel moeilijk verstonden
maar mij wel verstonden
en toen ik uitlegde dat ik geen Vlaams spraak maar mooi Nederlands met hen
zeiden ze tegen hun vader dat hij dat ook moest doen
maar dat kan hij niet :lol:

meme-rietje

21 aug 2019, 08:51

goeie morgen iedereen
het zal weer een mooie dag worden
deze avond BBQ in Elckerlyc
afsluit van het verlof, jamie

Afbeelding

vera-maria

21 aug 2019, 09:33

Goedemorgen vanuit mijn zonnige living yeh :D
Ben vandaag eens een vroege vogel awel tis te zeggen mijn stoofvlees is al bijna klaar de salade is gekuist de tomaten gesneden en de verse frieten ook...dus jullie weten nu wat ze ten huize Veve eten deze middag!
Straks moet ik nog naar de bank en apotheek maar dat ga ik te voet doen dat is een mooie wandeling!
Michelly amai veel goede moed!
Heb ook een paar foto’s mee van het hotel waar we verbleven, is niet zo interessant zoals die foto’s van Portugal maar is toch een mooi hotel ingericht hotel...
Afbeelding
Afbeelding
En nu ga ik richting badkamer, nog een fijne woensdag en tot later daag...
You only have one life...live it!

corry

21 aug 2019, 10:00

Goedemorgen
Kindjes nog in diepe slaap, ondertussen ontwaken de buren, het is hier dan ook stil.

Een vraagje, wie indien mogelijk een datum heeft om zich vrij te maken in september samen te komen laat jullie voorkeur eens weten.

Erikaatje, zet je vrije dagen als herinnering.

Heb deze nacht alle hoeken van de kamer in zwaaiende bewegingen gezien. Alle hoop op de kinesist. Als de dag vordert word mijn evenwicht stilaan beter.

Veveke, mooie kamer, wat ik raar vind het vast tapijt voor zulk mooi verblijf. Je weet zulk iets niet op voorhand.

Ga mijn pannetje klaar zetten voor spek met eitjes , Rhune haar ontbijt als ze hier is. Kleintje eet plattekaas met aardbeien.

Hondengeblaf, die zijn ook wakker.

Babet in stokstaart modus
Afbeelding

Groetjes ons kleintje is wakker
ik tel alleen de zonnige dagen.

Erika1

21 aug 2019, 10:24

Goeiemorgen vanop een zieke pc :mrgreen:
Maar hij is voldoende hersteld om mijn dringende opdracht te voltooien.

Ik heb veel geluk in september, moet niet veel werken :wink:

Hier de datums

Dins 3
Woe 4
Don 5
Vrij 6
Woe 11
Don 12
Vrij 13
Dins 17
Woe 18
Don 19
Vrij 20
Don 26
Vrij 27

Keuze genoeg hé, al kan een vrijdag nog last minut veranderen :wink:
Brood dat men deelt, smaakt beter.

omadina

21 aug 2019, 10:35

Goede morgen aan jullie allemaal !

Genoten van de vele mooie foto's en teksten van Yvette, en haar kinderen, over Portugal ! Heel mooie natuur !

Vera, jouw foto's zijn ook mooi, ja vroeger was dat altijd zo in hotels, tapis-plain in de kamers, die tijd is nu wel een beetje voorbij denk ik,vraagt natuurlijk veel onderhoud, om stofvrij te houden.

Michelly, een beetje aansterken, maak je niet te veel zorgen, ik blijf voor je duimen !
Van namiddag heb weer afspraak met mijn huisarts, hoop dat hij me weer laat tennissen... zie wel, en zal me nog een beetje koest houden als het moet.

Gisteren inderdaad genoten van het bezoek van mijn oudste kleindochter. We hebben een mooie wandeling gemaakt, 't was niet te warm, echt wandelweer, en we hebben veel echte wandelaars gezien en veel militairen...
Wij deden het een beetje kalmer aan, en gingen niet door de duinen, en hebben onderweg iets gegeten en gedronken, en gepraat. We hebben ervan genoten.

Corry, hopelijk raak je van die vervelende draaiïngen af, wees ondertussen maar voorzichtig. Veel plezier met de meisjes !
Voor mij is de woensdag een goede dag om samen te komen in september...

Iedereen een mooie zonnige dag !
omaadina
Mama, oma, wat maakt het uit !
Het leven is mooi, zolang er zon, muziek en kinderen zijn !

Ritavdm

21 aug 2019, 11:07

Goeievoormiddag

De pedaalslagen heb ik niet geteld maar mijn kilometerteller toonde gisterenavond aan dat er weer eens 49 km bijgekomen waren.
Vandaag eens niet... alhoewel... we zien wel.

Vast tapijt in heel veel hotelkamers is meestal om als geluidsdemper te functioneren maar inderdaad niet goed voor wie allergisch is aan stof want hoe goed ook onderhouden het blijft een ideale biotoop voor huisstofmijt.

Menu : varkendkotelet, tomaatjes, gebakken aardappel.

Die cake met de verkeerde bloem was best lekker hoor :lol: niemand heeft het gemerkt.
Oud maar niet Out

Ivette

21 aug 2019, 20:09

Hallo, hier hun laatste dag Portugal:
Het was alsof de Douro ons al op ons afscheid wilde voorbereiden. We hadden nog slecht één dag voor de boeg.

Intussen hadden we de streek al in alle windstreken verkend. We hadden de hoogtepunten gezien en genoten van veel natuurschoon daarrond. We hadden ontdekt wat er te ontdekken was en waren precies de verwondering voorbij.

Maar zoals altijd het geluk niet in de bestemming, maar in de reis zélf ligt, togen we weer op pad. Op zoek naar de Douro, die we veel van uit hoge bergwegen hadden gezien, maar niet van dichtbij. Het werd een zoektocht naar een pad dat er eigenlijk niet was. Enkel in Caldas de Aregos, een versleten kuuroordje, konden we de Douro eens van aan haar waterspiegel bekijken.

We stapten er uit en merkten dadelijk een kwalijke geur, als hadden ze hier net de ruimdienst gehad. Naar de waterkant toe verbeterde dat, we dronken er onze ochtendlijke koffie aan een mooi jachthaventje. In het zicht van de auto was die geur daar terug.
Ze bleek van onder een afdakje te komen, waar een vrouwtje de was aan het doen was in een ouwerwetse ‘lavoir’. Er stroomde lekker warm water uit een roestvrije kraan, water dat hier zo uit de natuur werd getapt. Dat verklaarde ook de zwavelgeur.

Daarna zijn we er niet meer in geslaagd om dicht langs de Douro te blijven, de weg slingerde weer de hoogte in en we bleven maar net onder de wolken.

Morgen ontmoeten we weer de wolken, maar dan gaan we erdoor. Het wordt heerlijk thuiskomen, met prachtige herinneringen aan een bloedmooie regio. Aan de vrijheid van het reizen, de onmetelijke ruimte van de landschappen en de heerlijke sfeer die de trotse bevolking hier schept. We gaan naar huis op het goede moment, net voor de betovering terug in routine zou overgaan.

Met voldane groeten

Afbeelding
1 Het stationnetje van Porto del Rei, waar ruim gerekend zeven mensen wonen

Afbeelding
De ‘lavoir’ met de zwavelgeur

Gisteren heeft mijn zoon een nieuwe rondloper telefoon voor mij geïnstalleerd. De oude kraakte zo geweldig dat ik niemand meer kon verstaan. Boven deed mijn vaste telefoon gewoon dus moest het aan het rondlopertje liggen! Nu moeten de nummers er nog in maar ik ben toch alweer geholpen!

Ik heb voor Okra een hele opsomming van de komende activiteiten doorgegeven voor het gemeentekrantje maar vanmorgen krijg ik een mail terug dat ik me eerst moet registreren en dan mijn nieuws invoeren.
Ik heb de pijp aan Maarten gegeven!

Switch zal al gauw beginnen, ik ga kijken, doeiiii
Ivette

Erika1

21 aug 2019, 21:35

Hallo maatjes, heb een nieuwe pc met alle gevolgen dat ik alles nieuw moet zoeken, anders werken enz.
Daardoor zijn ook alle mailadressen riebedebie. Als jullie zin hebben om effe een mailtje te sturen zodat ik weer een beetje up to date kan zijn :mrgreen: Vroeger had ik een persoonlijke privé leraar die alles voor mij deed, maar nu moet ik leren mijne plan te trekken hé :mrgreen: Daarvoor mis ik hem wel hoor :wink:
Brood dat men deelt, smaakt beter.

vera-maria

22 aug 2019, 08:43

Goedemorgen allemaal!
De zon schijnt maar het is nog te vroeg om in mijn living te schijnen ze zit verscholen achter de hoge bomen van het speelbos waar wij naast wonen!
Ik vind dat je het al voelt dat de zomer aan het voorbij gaan is, de zon zit al wat lager en het is ‘s morgens en ‘s avonds al een heel stuk frisser!
Yvette wat een schrijftalent heeft jou zoon amai, alles heel mooi verwoord is een plezier om te lezen!
Erika hebben ze dat in de winkel waar je jou nieuwe pc gekocht al je programma’s en je mailadressen niet allemaal geïnstalleerd dan?
Niet speciaals op het programma vandaag...ga straks vis halen naar de wekelijkse markt!
Ga ontbijten nu, nog een aangename donderdag en tot later daag..
You only have one life...live it!