Het einde van het geld
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Mijn meer dan 60 jaren levenservaring hebben me geleerd dat alle voorstellen die beginnen met : "Als we nu eens allemaal .... zouden doen ..." voor 99,9% gedoemd zijn om te mislukken. Wanneer ik lees dat Hormann aanstuurt op een systeem waarbij 'we met z'n allen ...' moet veranderen, dan ken je het eindresultaat quasi op voorhand.
Een geldsysteem dat al honderden jaren bestaat, kun je niet in 1-2-3 laten verdwijnen en vervangen door iets anders.
Een geldsysteem dat al honderden jaren bestaat, kun je niet in 1-2-3 laten verdwijnen en vervangen door iets anders.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Die bewering is fout. Wanneer je het over bepaalde financiële producten hebt(opties, futures) , is dat waar maar ze is onwaar als je het over aandelenbeleggingen hebt.Vesselin schreef: Maar dan moet je onder ogen zien dat jouw winst via belegging het verlies van anderen inhoudt.

Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
@Wil.
Oké, over beleggingen moet ik dan maar zwijgen, doe er zelf niet aan.
Het andere: "Als we nu met zijn allen..."
Natuurlijk kan dat niet in 1,2,3 veranderen.
Maar het is interessant een spiegel voor te houden aan de mensheid hoe het wel zou kunnen.
Het heikele punt is dat verandering van mentaliteit, zodat we kiezen voor samenwerking, een kwestie is van het verdwijnen van hebzucht. Het idee dat er veiligheid bestaat in het verwerven van goederen en eigendommen is een diep ingewortelde menselijke psychologische overtuiging.
Het gebeurt niet zomaar dat een geldsysteem dat feitelijk op bedrog berust, het zoveel eeuwen uithoudt. Dat is niet alleen omdat de mensen die het banksysteem uitgevonden hebben hebzuchtig zijn en op macht belust, maar omdat ongeveer om het even wie "om zijn brokken" vecht. Een systeem dat op hebzucht gebaseerd is zou niet kunnen bestaan in een samenleving waarin de mensen niet hebzuchtig of egoïstisch zijn. Dat dit systeem wel bestaat duidt op het omgekeerde. "We kiezen voor het geldsysteem, voor de machthebbers, voor de politici die we verdienen". Die passen bij onze psychologische ingesteldheid.
En dat is voor de meeste mensen nog altijd angst en veiligheid zoeken in dingen die uiteindelijk onveilig zijn, omdat ze conflicten veroorzaken. Wat je bezit moet je verdedigen en er desnoods voor vechten. En als je denkt dat je iets niet hebt kun je het stelen of het je met geweld toe-eigenen. Ziedaar de wortels van de menselijke bloedige geschiedenis.
Tot genoeg mensen inzien dat echte veiligheid alleen te vinden is in samenwerking en wederzijds respect, verandert er niets en zal het "the hard bloody way" gaan. En maar hopen, met al die waterstofbommen dat we het overleven".
Oei, oei, wat zeg ik nu weer! Gauw een ander slaapliedje:
"Slaap kindje slaap,
Daarbuiten loopt een aap!
Die aap dat is een baviaan.
Die helpt je dromen naar de maan!
Slaap kindje slaap..."

Oké, over beleggingen moet ik dan maar zwijgen, doe er zelf niet aan.
Het andere: "Als we nu met zijn allen..."
Natuurlijk kan dat niet in 1,2,3 veranderen.
Maar het is interessant een spiegel voor te houden aan de mensheid hoe het wel zou kunnen.
Het heikele punt is dat verandering van mentaliteit, zodat we kiezen voor samenwerking, een kwestie is van het verdwijnen van hebzucht. Het idee dat er veiligheid bestaat in het verwerven van goederen en eigendommen is een diep ingewortelde menselijke psychologische overtuiging.
Het gebeurt niet zomaar dat een geldsysteem dat feitelijk op bedrog berust, het zoveel eeuwen uithoudt. Dat is niet alleen omdat de mensen die het banksysteem uitgevonden hebben hebzuchtig zijn en op macht belust, maar omdat ongeveer om het even wie "om zijn brokken" vecht. Een systeem dat op hebzucht gebaseerd is zou niet kunnen bestaan in een samenleving waarin de mensen niet hebzuchtig of egoïstisch zijn. Dat dit systeem wel bestaat duidt op het omgekeerde. "We kiezen voor het geldsysteem, voor de machthebbers, voor de politici die we verdienen". Die passen bij onze psychologische ingesteldheid.
En dat is voor de meeste mensen nog altijd angst en veiligheid zoeken in dingen die uiteindelijk onveilig zijn, omdat ze conflicten veroorzaken. Wat je bezit moet je verdedigen en er desnoods voor vechten. En als je denkt dat je iets niet hebt kun je het stelen of het je met geweld toe-eigenen. Ziedaar de wortels van de menselijke bloedige geschiedenis.
Tot genoeg mensen inzien dat echte veiligheid alleen te vinden is in samenwerking en wederzijds respect, verandert er niets en zal het "the hard bloody way" gaan. En maar hopen, met al die waterstofbommen dat we het overleven".
Oei, oei, wat zeg ik nu weer! Gauw een ander slaapliedje:
"Slaap kindje slaap,
Daarbuiten loopt een aap!
Die aap dat is een baviaan.
Die helpt je dromen naar de maan!
Slaap kindje slaap..."

The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-
visie - Lid geworden op: 14 nov 2014, 23:19
Trotski,
Het moet beangstigend zijn om jezelf zo'n spiegel voor te houden en enkel maar die baviaan te zien
Als ik u was kocht ik een andere tenzij het een waarheidsgetrouw beeld van u is
Het moet beangstigend zijn om jezelf zo'n spiegel voor te houden en enkel maar die baviaan te zien
Als ik u was kocht ik een andere tenzij het een waarheidsgetrouw beeld van u is
een boom groeit niet door aan zijn bladeren te trekken maar door zijn wortels eten te geven!
-
jamaar - Lid geworden op: 30 aug 2013, 17:34
Onlangs belde de telefoon en het was een vriendelijke meneer. Zijn vraag op de man af was of ik niet dacht dat de wereld binnenkort zal vergaan enz.
De getuigen van jehova komen nu blijkbaar niet alleen aan de deur maar bellen de mensen op. Die mogelijkheid bij belgacom om voor een vast bedrag a volonté te telefoneren ...
Onze bariton geldkenner heeft er een trekje van weg ....
De getuigen van jehova komen nu blijkbaar niet alleen aan de deur maar bellen de mensen op. Die mogelijkheid bij belgacom om voor een vast bedrag a volonté te telefoneren ...
We leven niet in het aards paradijs en 'life is not fair'.
-
Inderdaad. En wie daartegen wil vechten is zo goed als op voorhand verloren. Het zit in onze genen. En dat bedoel ik zo letterlijk als maar kan. De mens heeft sinds de oertijd slechts kunnen overleven door die 'veiligheid' van goederen (voedsel) en eigendommen (territorium) na te streven. Wie dat niet deed, heeft zijn genen niet kunnen doorgeven.Vesselin schreef: Het idee dat er veiligheid bestaat in het verwerven van goederen en eigendommen is een diep ingewortelde menselijke psychologische overtuiging.
Dit systeem werkt niet enkel op persoonlijk vlak, maar ook op het niveau van de ganse groep waartoe hij behoort.
Kortom, de kans op slagen is een Contador-cijfer: 0,000000000005 %.
Ken je uberhaupt voorbeelden van zo'n 'mentaliteitswissel' die tegen de aard van de mens ingaat en die voor lange tijd succesvol is geweest?

Fokke - Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Enkele jaren geleden belde ook een koppel Getuigen van Jehova aan maar ik had geen zin om naar hun betoog te luisteren. Ik gaf hun wel de tip mee dat mijn nieuwe buren zeker geïnteresseerd zouden zijn...jamaar schreef:Onlangs belde de telefoon en het was een vriendelijke meneer. Zijn vraag op de man af was of ik niet dacht dat de wereld binnenkort zal vergaan enz.
Zij belden aan en vanuit een raam boven kon ik zien wat er gebeurde. De oude vader kwam opendoen en luisterde wel tien minuten naar hun boodschap. Op het einde noteerde hij zelfs iets op een blad papier...
Hilarisch! Mijn nieuwe buren zijn Sikhs en de oude vader kon niet méér Nederlands dan "goededag" zeggen...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
-
Gast
Ja , Europa ! De verscheidenheid tussen de Europese stammen is zo groot dat in de voorbije paar duizend jaar er altijd al wel een conflict of een ruzie was. Sinds WOII is daar een kentering in gekomen en streeft men naar eenheid en samenwerking. Enfin , de "rechtsen" willen nog wel iets met Oekraine uitproberen , maar hopelijk blust dat lontje vanzelf ...Wil. schreef:
Ken je uberhaupt voorbeelden van zo'n 'mentaliteitswissel' die tegen de aard van de mens ingaat en die voor lange tijd succesvol is geweest?
De wereldwijde handelsakkoorden zijn ook een voorbeeld van het streven naar samenwerking. Dat was 100 jaar geleden ook nog niet denkbaar.
-
De vraag was: "lange tijd succesvol" ?
60 jaar is op evolutionaire schaal slechts een speldenprik. Bovendien, misschien hebben we onze wapens slechts vervangen door economische veldslagen? Kijk hoe Duitsland zijn wil oplegt in dit Europa.
60 jaar is op evolutionaire schaal slechts een speldenprik. Bovendien, misschien hebben we onze wapens slechts vervangen door economische veldslagen? Kijk hoe Duitsland zijn wil oplegt in dit Europa.
Laatst gewijzigd door Wil. op 15 nov 2014, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Fokke - Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
De moslims zullen dat wel oplossen!The Spirit of Flanders schreef:Ja , Europa ! De verscheidenheid tussen de Europese stammen is zo groot dat in de voorbije paar duizend jaar er altijd al wel een conflict of een ruzie was. Sinds WOII is daar een kentering in gekomen en streeft men naar eenheid en samenwerking. Enfin , de "rechtsen" willen nog wel iets met Oekraine uitproberen , maar hopelijk blust dat lontje vanzelf ...Wil. schreef:
De wereldwijde handelsakkoorden zijn ook een voorbeeld van het streven naar samenwerking. Dat was 100 jaar geleden ook nog niet denkbaar.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
-
Gast
Juist , maar is er een deur waardoor we terug kunnen keren naar de oude toestand ? Alleen de Engelsen kunnen dit met gemak omdat ze zich nooit volledig geintegreerd hebben ( en niet met de Euro werken , bvb. )Wil. schreef:De vraag was: "lange tijd succesvol" ?
-
De vraag is, hoe groot we de kans inschatten op een mogelijke verandering van ons geldsysteem. En dit op rationele gronden. Ik denk dat die kans bitterklein is. Het is niet omdat men in theorie een juiste redenering kan voorleggen, dat die in de praktijk ook uitvoerbaar blijkt.
Christenen proberen al 2000 jaar met hun "als we allemaal veranderen ..." - verhaaltje. Het lukt niet.
Christenen proberen al 2000 jaar met hun "als we allemaal veranderen ..." - verhaaltje. Het lukt niet.

jamaar - Lid geworden op: 30 aug 2013, 17:34
In mijn collegetijd werd er ook verteld dat er heiligen waren die in alle talen konden spreken.Fokke schreef:Enkele jaren geleden belde ook een koppel Getuigen van Jehova aan maar ik had geen zin om naar hun betoog te luisteren. Ik gaf hun wel de tip mee dat mijn nieuwe buren zeker geïnteresseerd zouden zijn...jamaar schreef:Onlangs belde de telefoon en het was een vriendelijke meneer. Zijn vraag op de man af was of ik niet dacht dat de wereld binnenkort zal vergaan enz.
Zij belden aan en vanuit een raam boven kon ik zien wat er gebeurde. De oude vader kwam opendoen en luisterde wel tien minuten naar hun boodschap. Op het einde noteerde hij zelfs iets op een blad papier...
Hilarisch! Mijn nieuwe buren zijn Sikhs en de oude vader kon niet méér Nederlands dan "goededag" zeggen...![]()
![]()
U bent toen getuige geweest van een mirakel, fokke, en u hebt het toch nog toe verzwegen ![/url]
We leven niet in het aards paradijs en 'life is not fair'.