Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

26 dec 2017, 13:00

Wil. schreef:Niet 'mijn' cijfers. Graydon is de bron.

Julio heeft een dikke duim en kan zuigen ....
U zegt dat Horeca Vlaanderen niet weet wat er in de horeca gebeurt? U bent echt een zielig manneke!
dejules

26 dec 2017, 13:02

Wil. schreef:Niet 'mijn' cijfers. Graydon is de bron.

Julio heeft een dikke duim en kan zuigen ....
Er zijn de voorbije maanden dan ook geen arbeidsplaatsen bijgekomen in de vaste tewerkstelling, noch voltijds, noch deeltijds, aldus de sectorfederatie. 

Horeca Vlaanderen wijst er verder op dat het aantal faillissementen in de sector in stijgende lijn zit.

"In zes maanden tijd zijn daardoor bijna 3.000 arbeidsplaatsen verloren gegaan."

Bovendien blijkt uit een bevraging door de federatie dat een kwart van de ondernemers de voorbije maanden personeel heeft moeten ontslaan, en dat nog eens een kwart de volgende maanden mensen zal moeten laten gaan.

Volgens Horeca Vlaanderen moeten de grootste problemen nog komen.

"De geregistreerde kassa is verplicht sinds begin dit jaar, het aantal faillissementen zal de volgende maanden alleen maar toenemen.

Wil, U komt toch uit de statutaire leegloperij. Is de horeca uw biotoop of heeft U dat van horen zeggen?

voorn

26 dec 2017, 13:22

Ik vraag mij af hoe u zoo een item (arbeid wordt schaars) opent
En er overal de ambtenarij luieriken noemt.
Ge hebt zelf boter op uw hoofd.
Met uw 2 jobkes ; ontnam je een ander een job. U bent dus zoals de uw genoemde graaiers in feite zelf een graaier.
dejules

26 dec 2017, 21:12

voorn schreef:Ik vraag mij af hoe u zoo een item (arbeid wordt schaars) opent
En er overal de ambtenarij luieriken noemt.
Ik heb in geen enkele posting ambtenaren luierikken genoemd. Indien ik het over verstopte werklozen binnen de ambtenarij heb dan noem ik dit leegloperij. Deze mensen doen zinloos werk en hebben maar 1 verdienste nl een lange politieke arm. 
dejules

26 dec 2017, 21:14

voorn schreef: Met uw 2 jobkes ; ontnam je een ander een job. U bent dus zoals de uw genoemde graaiers in feite zelf een graaier.
Een graaier is iemand die geld krijgt zonder dat daar een prestatie tegenover staat. 
ps Ik had meestal 3 jobs, geen 2!

voorn

28 dec 2017, 08:34

Juist gelezen in De Standaard.
Arbeid is niet schaars; maar men vindt ofwel niet het bekwame personeel, of zelfs minimumloners zijn niet geintresseerd.
De bedrijven vrezen dat hierdoor de groei niet zal toenemen.
dejules

28 dec 2017, 10:10

voorn schreef:Juist gelezen in De Standaard.
Arbeid is niet schaars; maar men vindt ofwel niet het bekwame personeel, of zelfs minimumloners zijn niet geintresseerd.
De bedrijven vrezen dat hierdoor de groei niet zal toenemen.
Ik lees iets heel anders in uw artikel nl veel te veel leraars geschiedenis maar geen techniekers en die gaan nu massaal met pensioen. 

Johan Van Duyse van SD Worx wijst erop dat er nog altijd een grote mismatch bestaat tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

Dan kunnen bedrijven het statuut van knelpuntberoep aanvragen waardoor ze goedkope buitenlandse werknemers (meestal schijnzelfstandigen) kunnen inhuren.

Aangezien het wegwerken daarvan een werk van lange adem is en het probleem de komende tijd eerder zal toe- dan  afnemen, vreest hij dat bedrijven noodgedwongen hun toevlucht zullen ­nemen tot het inhuren van buitenlandse arbeidskrachten. 

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171227_03270166

Elke maand komen er 14.700 werknemers in de pensioenleeftijd. Die worden vervangen door automatisatie, goedkope buitenlanders/jobstudenten/bijklussers.
De bedrijven willen nu massaal beroep doen op goedkope buitenlanders en dat kan alleen als hun bedrijf erkend wordt wat betreft de wetgeving op knelpuntberoepen.
En al die opgenoemde mensen betalen uw pensioen niet!!
En dan ontstaat er een tekort in de sociale zekerheid en dan zegt De Wever dat er niet anders dan bespaart kan worden. 
U moet leren begrijpend lezen!

Wil.

28 dec 2017, 11:51

De woorden "leraar geschiedenis" komt in het hele artikel niet voor. In jouw verbeelding wel julio. Blijf van die paddenstoelen af!
Over mensen die met pensioen gaan wordt al helemaal niet gesproken. :roll: 

Uit het  artikel:

De cijfers van officiële instanties bevestigen dat de spanningen op de arbeidsmarkt snel toenemen. De VDAB heeft de afgelopen twaalf maanden 257.000 vacatures ontvangen, 15 procent meer dan vorig jaar en verreweg het hoogste aantal in vijftien jaar.

Vacature, definitie:  is een onbezette arbeidsplaats, waarvoor iemand gezocht wordt

15% méér dan vorig jaar. D.w.z. groei van het aantal gevraagde werknemers omwille van meer omzetmogelijkheden.

Bovendien: de vacaturegraad stijgt bij ons sneller dan elders in Europa, op Tsjechië na.

Waar zit de oplossing volgens dat artikel?

1. IBO eenvoudiger maken
2. Activering van werklozen een leefloners. Dat wil ook zeggen: SWT hangmatters aanpakken.
3. Ouderen weer actief maken

Hoe kan dat doel bereikt worden, en dat lees je niet allemaal in het artikel:
- betaal de openstaande jobs beter. Als er zoveel mogelijkheden zijn om te verkopen en productie te maken, dan kan er ook wat meer betaald worden aan werknemers.
- snijd in de werklozensteun : te veel mensen blijven hangen waar ze hangen omdat ze toch een inkomen hebben.
- kijk over de grenzen: zoek desnoods in het buitenland personeel. Dat zijn óók mensen die een gezin hebben en die zijn niet minderwaardig tov iemand van bij ons. Als men hier tevreden is met wat men heeft, dan moet men niet klagen dat anderen de werkplaats innemen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

28 dec 2017, 11:57

Wil. schreef:
Waar zit de oplossing volgens dat artikel?

1. IBO eenvoudiger maken
2. Activering van werklozen een leefloners.
3. Ouderen weer actief maken

U kunt niet begrijpend lezen : er staat dat al deze maatregelen op korte en middellange termijn niets opleveren en dat bedrijven NU de goedkeuring moeten krijgen om massaal goedkope Polen, Roemenen, ... te halen. 
Bedrijven willen gewoon de goedkoopste mensen inhuren en geen dure Belgen maar dat gaat er in uw betonkop niet in want u komt uit een heel ander biotoop nl dat vd leegloperij. In de leegloperij bestaat het begrip "winstmaximalisatie" niet.

ps Valt U niet onder puntje 3 met uw 54 jaar?

Wil.

28 dec 2017, 12:23

dejules schreef: U kunt niet begrijpend lezen : er staat dat al deze maatregelen op korte en middellange termijn niets opleveren
Echt? Ik lees dit:

Teughels ziet wel enkele maatregelen die de regering kan nemen om op korte termijn iets aan het probleem te doen. Bijvoorbeeld het vereenvoudigen van de Individuele Beroepsopleiding (IBO)

Op korte termijn. Zie je dat staan, julio? 
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

28 dec 2017, 12:33

Het grootste euvel in gans de zaak is; dat ouders nog altijd niet begrijpen dat technische studies niet minderwaardig zijn.
We vinden bijna geen ingenieurs of technici met een basis om op te leiden in op de werkvloer.

Paul Siemons

28 dec 2017, 12:44

dejules schreef:

Horeca Vlaanderen wijst er verder op dat het aantal faillissementen in de sector in stijgende lijn zit.

"In zes maanden tijd zijn daardoor bijna 3.000 arbeidsplaatsen verloren gegaan."

Bovendien blijkt uit een bevraging door de federatie dat een kwart van de ondernemers de voorbije maanden personeel heeft moeten ontslaan, en dat nog eens een kwart de volgende maanden mensen zal moeten laten gaan.

Volgens Horeca Vlaanderen moeten de grootste problemen nog komen.

"De geregistreerde kassa is verplicht sinds begin dit jaar, het aantal faillissementen zal de volgende maanden alleen maar toenemen.
Horeca Vlaanderen zijn een bende lullemannen.....
Ik woon in een gemeenteke met hooguit 12.000 inwoners en daar vond je 25 jaar geleden misschien 2 broodjeszaken/eethuisjes ... op dit ogenblik zijn er zoveel dat ik niet toekom met al mijn vingers en tenen ; dan gaan we toch niet verwonderd zijn dat daar meer falingen plaatsvinden dan vroeger!!

dejules

28 dec 2017, 12:52

Paul Siemons schreef: Ik woon in een gemeenteke met hooguit 12.000 inwoners en daar vond je 25 jaar geleden misschien 2 broodjeszaken/eethuisjes ... op dit ogenblik zijn er zoveel dat ik niet toekom met al mijn vingers en tenen ; dan gaan we toch niet verwonderd zijn dat daar meer falingen plaatsvinden dan vroeger!!

Werklozen  worden door de vdab gedwongen om een pop-up of andere zelfstandigheid te beginnen met de dreiging ze vd dop te gooien. 
dejules

28 dec 2017, 12:57

Wil. schreef:T

Code: Selecteer alles

ughels ziet wel enkele maatregelen die de regering kan nemen om op korte termijn iets aan het probleem te doen. Bijvoorbeeld het vereenvoudigen van de Individuele Beroepsopleiding (IBO). 
U kunt niet begrijpend lezen : er staat dat al deze maatregelen op korte en middellange termijn niets opleveren en dat bedrijven NU de goedkeuring moeten krijgen om massaal goedkope Polen, Roemenen, ... te halen. 
Bedrijven willen gewoon de goedkoopste mensen inhuren en geen dure Belgen maar dat gaat er in uw betonkop niet in want u komt uit een heel ander biotoop nl dat vd leegloperij. In de leegloperij bestaat het begrip "winstmaximalisatie" niet.

http://www.sdnl.nl/naert-1.htm
dejules

28 dec 2017, 13:14

Wil. schreef:Teughels ziet wel enkele maatregelen die de regering kan nemen om op korte termijn iets aan het probleem te doen. Bijvoorbeeld het vereenvoudigen van de Individuele Beroepsopleidin IBO
Die IBO-contracten zijn een aanfluiting voor de sociale rechten van werknemers. Een contract van zes maanden, waarin geen pensioenrechten, geen recht op een eventuele werkloosheidsuitkering wordt opgebouwd.
Loon moet er niet worden betaald, enkel een 'productiviteitspremie'.
Voor de rest draait de gemeenschap op.
Als het contract bijna afgelopen is wordt er een stok gezocht om de hond te slaan en is de kandidaat opeens 'niet geschikt'.
Tijd voor het volgende IBO-contract, tijd voor de volgende gratis werknemer. De belastingbetaler betaalt dat wel.
Een systeem dat alle voordelen aan de werkgever geeft en alle nadelen aan de werknemer.

In uw biotoop, de leegloperij, bestaat het stelsel voor IBO toch niet?
U komt toch nooit in aanraking met werklozen, toch.
U was toch benoemd voor het leven, niet?