Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
1. Mijn posting was een reactie op het 'eremoord' gegeven dat Voorn hier ter sprake bracht.
2. Eremoord is géén islamitische leerstelling. Noch in de koran, noch in de uitspraken van de profeet, noch in de sharia zijn er situaties vermeld waar eremoord zoals hier ter sprake gebracht, wordt goedgekeurd.
Wel stel je vast dat in de gebieden waar de islamideologie de eerste ideologie is, dat er daar geregeld eremoorden gebeuren. Ook de Indiërs (hindoes) laten zich niet onbetuigd.
Geweld tegen vrouwen komt in alle culturen voor. De islamitische cultuur heeft in haar basisteksten voor de vrouw duidelijk beperkende elementen staan. Een vrouw mag het huis niet verlaten zonder toestemming van de man; een vrouw moet zich zodanig kleden dat geen enkele man in de verleiding kan worden gebracht, een vrouw moet geslagen worden in bepaalde omstandigheden enz. Dat leidt dan in die cultuur tot mannelijk gedrag dat - mits de 'juiste' omstandigheden voldaan zijn - vlotter aanleiding geeft tot moord aangezien de eer van de man werd besmeurd.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Deze week werd een Pakistaan van 25 jaar die zijn eigen zuster had vermoord, weer vrijgelaten. Een geval van eremoord.
De zus was een celebrity in Pakistan en gedroeg zich 'westers': ze postte bepaalde afbeeldingen op de sociale media, was politiek actief en gaf commentaar op mannen die ze wel zag zitten en die ook op haar wel een oogje hadden.
Dat was er vér over voor Waseem Baloch, de broer. Zijn mening:
"Vrouwen worden geboren om thuis te blijven en de tradities op te volgen. Mijn zuster heeft dat nooit gedaan."
En hij gaf ook nog mee dat hij trots was op zijn daad.
In Pakistan is ondertussen de wet aangepast, maar Waseem is vrijgelaten omdat ten tijde van zijn moord er nog een clausule in de wet stond waardoor de familie van de vermoorde persoon het recht heeft om de moordenaar vergiffenis te schenken. Wat gebeurd is.
De zus was een celebrity in Pakistan en gedroeg zich 'westers': ze postte bepaalde afbeeldingen op de sociale media, was politiek actief en gaf commentaar op mannen die ze wel zag zitten en die ook op haar wel een oogje hadden.
"Vrouwen worden geboren om thuis te blijven en de tradities op te volgen. Mijn zuster heeft dat nooit gedaan."
In Pakistan is ondertussen de wet aangepast, maar Waseem is vrijgelaten omdat ten tijde van zijn moord er nog een clausule in de wet stond waardoor de familie van de vermoorde persoon het recht heeft om de moordenaar vergiffenis te schenken. Wat gebeurd is.

socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Dit toont nog maar eens aan hoe mensen totaal elke rationaliteit kwijt raken als ze verteerd worden door een of andere "heilige" idelologie. Waar rationeel onderbouwde normen worden vervangen door emotionele, kan een misdaad soms als heldendaad worden beschouwd.Wil. schreef: ↑18 feb 2022, 12:01Deze week werd een Pakistaan van 25 jaar die zijn eigen zuster had vermoord, weer vrijgelaten. Een geval van eremoord.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
In het Westen hebben we de neiging om de beweegredenen van mensen zoals Poetin in overweging te nemen en dan te besluiten dat we één van beide partijen steunen, of ons misschien nog even op de vlakte houden omdat we niet genoeg informatie hebben.
Voor hooggeleerde moslims is dat soms anders. Neem nu deze fatwa. Daarin schrijft een kenner van het geloof dat moslims zich niks moeten aantrekken van de ellende die de Oekraïners op hun bord krijgen van de Russen.
Wanneer ongelovigen zich te buiten gaan aan wreedheden tegen andere ongelovigen, dan is dat helemaal niet de zaak van een goede moslim. Laat ze doen, is de wijze raad.
Culturen verschillen, nietwaar?
Voor hooggeleerde moslims is dat soms anders. Neem nu deze fatwa. Daarin schrijft een kenner van het geloof dat moslims zich niks moeten aantrekken van de ellende die de Oekraïners op hun bord krijgen van de Russen.
Wanneer ongelovigen zich te buiten gaan aan wreedheden tegen andere ongelovigen, dan is dat helemaal niet de zaak van een goede moslim. Laat ze doen, is de wijze raad.

Ja gelukkig maar ! Stel je even voor dat er maar één cultuur zou zijn en dan nog toevallig degene die ons tegenvalt ! Religie is waanzin, dat wordt hiermee nog maar eens aangetoond. Religie is op mijn waardenschaal het ergste kwaad op deze planeet.Wil. schreef: ↑04 mar 2022, 21:54In het Westen hebben we de neiging om de beweegredenen van mensen zoals Poetin in overweging te nemen en dan te besluiten dat we één van beide partijen steunen, of ons misschien nog even op de vlakte houden omdat we niet genoeg informatie hebben.
-
Nog maar eens een geval en dit keer met een religieus motief: het wordt eremoord genoemd, maar dat is het niet. Het is in feite de toepassing van een duidelijk islamitische regel die luidt 'als iemand zijn godsdienst verlaat, dood hem/haar'. Dat is de regel die Mohammed heeft uitgevaardigd. Dat de moord werd gepleegd door een broer is een detail zonder belang. De vrouw moest dood en dan maakt het niet uit wie daarvoor zorgt.Wil. schreef: ↑16 feb 2022, 11:59
1. Mijn posting was een reactie op het 'eremoord' gegeven dat Voorn hier ter sprake bracht.
2. Eremoord is géén islamitische leerstelling. Noch in de koran, noch in de uitspraken van de profeet, noch in de sharia zijn er situaties vermeld waar eremoord zoals hier ter sprake gebracht, wordt goedgekeurd.
Wel stel je vast dat in de gebieden waar de islamideologie de eerste ideologie is, dat er daar geregeld eremoorden gebeuren.
(En dan zijn er lieden die het schijnheilig of verbijsterend vinden dat wij, West-Europeanen, niet staan te springen om mannen uit de islamitische wereld met open armen op te vangen en dat we dat wél doen voor Oekraïense vluchtelingen)

Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Laten we ons maar vasthouden beste Wil, bij die laatste zal er ook wel meer dan genoeg schuim tussen zitten.
-
Onze reactie op het Oost-Europese vluchtelingenprobleem zou men een vorm van "positieve discriminatie kunnen noemen. Het hemd is 'voorlopgi' ook nader dan het rokje.
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Inderdaad Socrates. Het hemd en het rokje is een juiste vergelijking.
Wat de (Vlaamse) bevolking hier vandaag vaststelt is dat de vluchtelingen uit merendeels vrouwen en kinderen zijn wier mannen achtergebleven zijn om Poetin te bestrijden. Andere vluchtelingen uit verder afgelegen regio’s betreffen meestal jonge mannen die vrouw en kinderen achterlaten en die in heel veel gevallen niet zozeer een oorlog ontvluchten maar die oog hebben op een betere toekomst in het welvarende Westen. Eveneens begrijpelijk.
Maar in het eerste geval gaat het over mensen die noodgedwongen have en goed dienden achter te laten omwille van onbegrijpelijke bombardementen en in het tweede geval over mensen die, in sommige gevallen, eveneens om diezelfde reden hun woonst verlieten, maar die niet noodzakelijk toevlucht zoeken in een naburig oorlogsvrij land maar eerder in een land van melk en honing. Het Westen is daarvoor bekend.
Als men dan ook in ogenschouw neemt wat de gevolgen van zulke volksverhuizingen te weeg brengt voor de autochtone bevolking, dan lijkt me de houding ook zeer logisch. Uit ondervinding in veel Westerse landen is gebleken dat zogenaamde vluchtelingen uit islamitische contreien heel dikwijls de bron zijn van aanslagen, verkrachtingen, eremoorden of een buitennissige toename van onveiligheid. Ik hoef hier geen cijfers bij aan te halen, ze zijn duidelijk. Bekijk even de cijfers in de politiek-correcte landen zoals Denemarken, Noorwegen of Zweden. Ook in Engeland weet men daar meer over, om nog maar te zwijgen over ons eigen landje.
Ik denk niet dat de Oekraïnse vrouwen en kinderen die hier aanspoelen het voorwerp gaan uitmaken van een nog grotere overbezetting van onze gevangenissen noch van overlast vanwege justitiële overbelasting. Ik heet ze van harte welkom, ook al kost het me wat.
Wat de (Vlaamse) bevolking hier vandaag vaststelt is dat de vluchtelingen uit merendeels vrouwen en kinderen zijn wier mannen achtergebleven zijn om Poetin te bestrijden. Andere vluchtelingen uit verder afgelegen regio’s betreffen meestal jonge mannen die vrouw en kinderen achterlaten en die in heel veel gevallen niet zozeer een oorlog ontvluchten maar die oog hebben op een betere toekomst in het welvarende Westen. Eveneens begrijpelijk.
Maar in het eerste geval gaat het over mensen die noodgedwongen have en goed dienden achter te laten omwille van onbegrijpelijke bombardementen en in het tweede geval over mensen die, in sommige gevallen, eveneens om diezelfde reden hun woonst verlieten, maar die niet noodzakelijk toevlucht zoeken in een naburig oorlogsvrij land maar eerder in een land van melk en honing. Het Westen is daarvoor bekend.
Als men dan ook in ogenschouw neemt wat de gevolgen van zulke volksverhuizingen te weeg brengt voor de autochtone bevolking, dan lijkt me de houding ook zeer logisch. Uit ondervinding in veel Westerse landen is gebleken dat zogenaamde vluchtelingen uit islamitische contreien heel dikwijls de bron zijn van aanslagen, verkrachtingen, eremoorden of een buitennissige toename van onveiligheid. Ik hoef hier geen cijfers bij aan te halen, ze zijn duidelijk. Bekijk even de cijfers in de politiek-correcte landen zoals Denemarken, Noorwegen of Zweden. Ook in Engeland weet men daar meer over, om nog maar te zwijgen over ons eigen landje.
Ik denk niet dat de Oekraïnse vrouwen en kinderen die hier aanspoelen het voorwerp gaan uitmaken van een nog grotere overbezetting van onze gevangenissen noch van overlast vanwege justitiële overbelasting. Ik heet ze van harte welkom, ook al kost het me wat.
-
-
Ik kan het alleen maar eens zijn met jouw argumentering Figaretto, het verschil in "onze" benadering t.o.v. vluchtelngen uit verre landen en vluchtelingen uit Europa, is apert. Wat ik eigenlijk met mijn posting wilde benadrukken is het opvallende verschil in houding van onze politici en bevolking ten opzichte van migranten.figaretto schreef: ↑15 mar 2022, 18:25Inderdaad Socrates. Het hemd en het rokje is een juiste vergelijking.
Menslievendheid is blijkbaar toch ook, willens nillens, discriminerend.
(zou xenofobie hierbij mogelijk een rol spelen ?
-
(Vooraf: Wat heeft deze posting te maken met de islamideologie?)
Ter zake: Wat was de context? Was er in 2020 bv. al 3 jaar lang clb-steun gegeven en waren er toen nog wel grote aantallen vluchtelingen? Dat wordt niet duidelijk aangetoond.
Laatst gewijzigd door Wil. op 15 mar 2022, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

De ene groep zijn migranten. De Oekraïners zijn dat niet. Ze vluchten en geven duidelijk aan dat ze willen terugkeren zodra dat mogelijk is.socrates schreef:Wat ik eigenlijk met mijn posting wilde benadrukken is het opvallende verschil in houding van onze politici en bevolking ten opzichte van migranten.
Menslievendheid is blijkbaar toch ook, willens nillens, discriminerend.
(zou xenofobie hierbij mogelijk een rol spelen ?
We horen de Oekraïners ook niet klagen dat de Wifi niet goed is of dat het eten op niks trekt. Dat zijn zaken die we wel degelijk hebben genoteerd bij de Zuidlanders.
Hotel niet goed: klachten.

Andere culturen, andere religie, andere zeden, andere politiek ! Rijke landen met een quasi monopolie van onmisbare grondstoffen, kunnen zich veroorloven niet mee te doen aan enige solidaire actie ten gunste van oorlogs en andere slachtoffers.