Begroting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955

26 jun 2024, 13:21

Besparen? Lees hier:

Van alle landen in de Europese Unie, zijn de nettosubsidies die België geeft aan bedrijven de hoogste. Dat blijkt uit een analyse van econoom Eric Dor van de IESEG School of Management.

Eerst en vooral werden in 2021 voor 15,741 miljard euro aan productiesubsidies toegekend, zonder de financiële sector. Dat komt overeen met 7,35 procent van de netto toegevoegde waarde van de bedrijven, goed voor een tweede plaats in de EU na Oostenrijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om subsidies voor dienstenchequebedrijven, gerichte kortingen op sociale bijdragen of een lagere bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers.

Inzake subsidies voor investeringen van bedrijven (zonder de financiële sector) lagen die in 2021 op 3,123 miljard euro of 1,46 procent van de netto toegevoegde waarde. Hier blijft België op het Europese gemiddelde.

De som van het geheel -de subsidies min de belastingen- drukt de netto overheidsbijdrage aan bedrijven uit. Die bedraagt voor ons land 14,913 miljard euro, of 6,96 procent van de netto toegevoegde waarde, hoger dan die in alle andere EU-landen.

voorn

26 jun 2024, 14:19

En daarom is onze economie zo goed uit de corona crisis gekomen

Wil.

26 jun 2024, 14:42

Een heel groot deel van die subsidies zijn subsidies om de loonkost naar beneden te drukken. Want daar staan we ook aan de top in Europa.

Waarom is de loonkost zo hoog? Dat is het gevolg van afgedwongen overeenkomsten met de vakbonden en van de automatische indexatie.

Enerzijds draagt de overheid bij aan de creatie van een economische toestand die het heel moeilijk maakt voor veel bedrijven om (hier bij ons) te blijven bestaan; anderzijds gaat diezelfde overheid dan maar belastinggeld van iedereen uitdelen aan de bedrijven zodat ze toch overleven.

Ik ben het eens dat die economische subsidies eens goed onder de loep moeten gelegd worden. Maar net zoals ik hogerop de berekening heb gemaakt van de kost van de vele ministers en parlementsleden en hun kost -for the sake of argument- eens naar nul heb gebracht, zo zou men ook de subsidies naar nul kunnen brengen. Dan lijkt het probleem van de begroting in een klap opgelost.

Welk het effect daarvan zou zijn, mag iedereen zelf eens overwegen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

26 jun 2024, 16:01

En daarom is onze economie zo goed uit de corona crisis gekomen
Die bedrijfssubsidies hebben niets met corona te maken, beste man. Het is een jaarlijks terugkerend feit.

Fred1950

26 jun 2024, 18:09

Wil. schreef:
26 jun 2024, 14:42
....
Waarom is de loonkost zo hoog? Dat is het gevolg van afgedwongen overeenkomsten met de vakbonden en van de automatische indexatie.
....
En waarom stijgt die index alsmaar ? Juist ...

Fazal

26 jun 2024, 19:10

Plus, dat er voortdurend, door de vakbonden aangestoken, stakingen zijn voor nòg meer loon, bóvenòp de automatische indexering!

En op die manier blijven de minderheidsgroepen (want die kunnen niet staken) in de kou staan, en wordt voor hen de koopkracht langsom kleiner. Dus, in de nabije toekomst: armoede verzekerd! :twisted:

Fred1950

26 jun 2024, 23:30

Fazal schreef:
26 jun 2024, 19:10
Plus, dat er voortdurend, door de vakbonden aangestoken, stakingen zijn voor nòg meer loon, bóvenòp de automatische indexering!

En op die manier blijven de minderheidsgroepen (want die kunnen niet staken) in de kou staan, en wordt voor hen de koopkracht langsom kleiner. Dus, in de nabije toekomst: armoede verzekerd! :twisted:
Zou er geen mogelijkheid bestaan om er voor zorgen dat werklozen en gepensioneerden in de toekomst ook kunnen staken ? 8)

Als de koopkracht daalt , dalen de inkomsten uit BTW. Blijkbaar vergeet men dat wel eens. En als men geen indexering van lonen en weddes toepast zoals in de buurlanden daalt de koopkracht nog veel sneller. Moest je eens weten hoeveel Duitsers er willens nillens moeten bijklussen om rond te kunnen komen.

Wil.

27 jun 2024, 00:05

Het is niet omdat er een automatische indexering bestaat in een land, dat de mensen daar gemiddeld een hoger inkomen hebben.

Dit zijn de landen in de EU met het hoogste gemiddelde inkomen. belgië staat er niet bij en op Luxemburg na heeft geen enkele van deze landen een automatische indexaanpassing.

De toppers: Luxemburg, Denemarken, Ierland, Zweden, Nederland, Finland, Duitsland, Oostenrijk.
(Toevallig allemaal landen uit de Germaanse taalgroep.)

twistenopdemaan

27 jun 2024, 09:24

Franse staatsschuld is 3000 miljard euro, maar Fransen malen daar niet om. Brussel verlangt vandaag opheldering van Frankrijk over de enorme staatschuld die het land heeft opgebouwd. Die staatsschuld bedraagt inmiddels 112 procent van het bbp, wat neer komt op 3000 miljard euro.
Spinnst du oder was

Fred1950

27 jun 2024, 09:36

Om te weten of een land sociaal "gezond" is moet ge de inkomens in decielen opdelen ...

Dit toont helaas alleen maar het verschil tussen hoog en laag , niet per deciel ....
Untitled336.png
Untitled336.png (48.88 KiB) 1105 keer bekeken

Inkomensverdeling in Nederland https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sverdeling

Wil.

27 jun 2024, 10:18

Fred1950 schreef:
27 jun 2024, 09:36
Om te weten of een land sociaal "gezond" is moet ge de inkomens in decielen opdelen ...

Inkomensverdeling in Nederland
Ik zie wel graag een grafiek, maar in welk opzicht kan dit nuttig zijn bij het opmaken van de begroting? Aan welke sectoren zou nu meer of minder moeten worden gegeven?

E.T.

27 jun 2024, 10:46

Is 't Stad een sector?

Wil.

27 jun 2024, 10:47

Op de grafiek is 't Stad niet te zien, dus ...

Maar waar wil je met die vraag naartoe?

E.T.

27 jun 2024, 10:56

Een herverdeling van het Gemeentefonds staat ter discussie.

Wil.

27 jun 2024, 11:09

Wat gaat dat opbrengen voor de begroting? Wordt er dan minder geld uitgegeven, of wordt hetzelfde (evenveel) geld dan anders verdeeld? In dat laatste geval helpt het de begroting geen millimeter vooruit.