Racisme...? Wat is racisme?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

gast43

28 feb 2021, 14:29

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/27 ... da-gorman/

De ware reden waarom Marieke Lucas Rijneveld niet de aangewezen persoon is om gedichten van Amanda Gorman te vertalen

Niet het feit dat Marieke Lucas Rijneveld blank of wit is, maar wel het feit dat de Nederlandse auteur geen vertaler is: dat is volgens vertaler Bert De Kerpel de ware reden waarom hen niet de aangewezen persoon is om de dichtbundel van de zwarte Amerikaanse dichteres Amanda Gorman naar het Nederlands te vertalen. In deze opinie legt hij uit waarom.

https://www.hln.be/buitenland/rel-rond- ... ~a18a0edd/

Rel rond Nederlandse vertaling van gedichten Amanda Gorman: “Een witte vertaler: onbegrijpelijk”

Er is ophef ontstaan rond de Nederlandse vertaling van een poëziebundel van de Amerikaanse Amanda Gorman (22). De jonge vrouw werd wereldberoemd toen ze haar gedicht ‘The Hill We Climb’ voordroeg op de eedaflegging van president Joe Biden. Het was een opiniestuk in de Nederlandse Volkskrant dat mee de kat de bel aanbond door te stellen dat het werk van de zwarte dichteres niet het best vertaald kon worden door iemand wit, zoals de uitgeverij besliste. Dat gebeurde nochtans met goedkeuring van het team van Gorman.

Afbeelding

https://twitter.com/de_NVA/status/13659 ... gr%5Etweet

Wil.

28 feb 2021, 17:13

Hobo schreef:
28 feb 2021, 06:44
Gezien ik alles eerst op de "Digicorder" opneem, heb ik een beetje later dan de dag van de uitzending gekeken naar ENSLAVED met Samuel L . Jackson.
Dinsdag 2 mrt is deel 2 van 4 op CANVAS.

Samuel L. Jackson vertelt het verhaal van 400 jaar mensenhandel,
toen miljoenen tot slaaf gemaakte Afrikanen naar Amerika werden verscheept.

Wie dat document even volgt, krijgt er heel wrange gevoelens bij. :(

H.
Ik heb de miniserie niet gevolgd, maar uit jouw woorden maak ik op dat het enkel over de slavenhandel gaat tussen Afrika en de Amerika's??

Vanuit het standpunt van een Amerikaanse verre afstammeling van voormalige slaven, is dat enigszins te begrijpen, maar als het de bedoeling was om de gehele trafiek van slaven in beeld te brengen, dan is dit een heel grote, gemiste kans.
Die Amerikaanse route is immers bijlange niet de grootste slavenroute die er bestond.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

sibarita

03 mar 2021, 13:10

https://www.hln.be/tv/stereotiep-grapje ... ~ae959a33/

Nu mogen we ook geen moppen vertellen over Nederlanders , Duitsers of belgen !

Vanmorgen nog een cartoon binnengekregen over het Marokaans virus ! is natuurlijk ook racistisch ! :D

A.M.G Schmidt en Louis Verbeeck schreven het reeds : Lachen mag van God ! Maar dat is lang geleden
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

figaretto

03 mar 2021, 15:34

Bij de VRT zijn ze zich heel erg bewust van deze fout. “Dat grapje gebeurde tijdens de opnames en is uiteindelijk door de mazen van het net geglipt”, vertelt woordvoerder van de VRT, Hans Van Goethem. “We vinden dit dan ook pijnlijk. Ons beleid is dat we op die zaken letten en dat liep dus fout. We leren eruit en vermijden zo’n stereotypen. Het diversiteitsteam gaat ook contact opnemen met Joey om dit uit te praten. We appreciëren het dat Joey dit op een gefundeerde manier heeft uitgesproken, want we beseffen dat dit enorm pijnlijk is voor haar en voor veel andere mensen.”

Mijn mond valt al niet langer open van verbazing wanneer ik dergelijk ernstig bedoeld proza lees. Ze zijn zich bewust van hun fout, ze vinden het pijnlijk maar ze leren er uit. Ze sturen de diversiteitsbrigade op pad...
Ik herinner me een sketch uit Monty Python waarbij een heel konvooi zwaar bewapende jagers door de jungle trekt om een mosquito dood te schieten. Nothing more dangereous than a wounded mosquito. Dergelijke kolder wordt ons nu door de VRT eveneens aangeboden.
https://www.youtube.com/watch?v=BHBbJAIcnBI

gast43

03 mar 2021, 15:39

Neen sibarita wij mogen totaal niks of we worden aan banden gelegd zover is al gekomen .

Maar dat ze ons land op zijn kop zetten en boel aan dingelen slagen en bestelen , dat mag dan wel .
Wordt hier omgekeerde wereld . :wink:

sibarita

03 mar 2021, 17:35

En lachen met Limburgers is ook verboden vanaf nu , zo niet worden er gasboetes uitgedeeld !

:D

https://newsmonkey.be/16-manieren-om-ee ... te-werken/
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

E.T.

03 mar 2021, 17:42

Nochtans is de GAS-Codex onlangs aangepast:

---> Het voederen van wilde dieren blijft er verboden ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.

05 apr 2021, 13:56

Deze mogen we niet laten passeren :wink: : Miss Maggie haar man had het blijkbaar niet over de arbiter toen hij verwees naar 'die vuile zwette'

Afbeelding

Dat nieuws is al een kleine week oud, maar tot nu had ik daarvan nog niet gehoord.

Volgens mij gaat die van partij moeten wisselen :lol:

figaretto

05 apr 2021, 15:24

Dat nieuws is al een kleine week oud, maar tot nu had ik daarvan nog niet gehoord.

Vorige week stond daarover in HLN een vrij uitgebreid artikel. De man zou die woorden geuit hebben na kennisname van het zoveelste wangedrag zijner gemeentebewoners uit een specifieke bevolkingsgroep. Onwillekeurig denk ik hierbij aan de politiemensen uit sommige grootsteedse wijken die dagdagelijks met verbale en fysieke agressie te maken krijgen uit die hoek. Een mens kan dan al eens uit zijn krammen schieten nietwaar.
Niettemin is dit slechts een pekelzonde vergeleken met het wangedrag van een figuur als Dries Van Langenhove : die bestond het om een vermeende niet-essentiële verplaatsing te maken naar Parijs om aan een betoging deel te nemen en op een onbewaakt ogenblik zelfs zijn mondkapje af te zetten ! Opheffen, die parlementaire onschendbaarheid !!!

Wil.

05 apr 2021, 15:31

Wat is het 'werk' van den Dries? O.a. het steunen van groeperingen die zijn ideeën genegen zijn. Aangezien er principieel vrij verkeer van personen is in de EU, mocht hij daar voor zijn werk naartoe, hé?

Mondmaskers buiten vs. met z'n vieren zonder mondmasker aan tafel binnen in een studio (Terzake, de Afspraak enz.)

frits1955

05 apr 2021, 17:16

Wat is het 'werk' van den Dries? O.a. het steunen van groeperingen die zijn ideeën genegen zijn.
Wat een nonsens. Een Vlaamse volksvertegenwoordiger rekent het dus tot zijn taak om in Parijs deel te gaan nemen aan een betoging van Génération Identitaire, een uiterst-rechtse beweging in Frankrijk- de Franse overheid onderneemt overigens stappen om Géneration Identitaire te ontbinden en te verbieden...
Als een volksvertegenwoordiger van pakweg de PVDA/PTB hetzelfde zou doen zou het extreem-rechtse getoeter van Wil. & Co niet te stuiten zijn.

figaretto

05 apr 2021, 17:44

Kristof Calvo voelt het als zijn taak als volksvertegenwoordiger zich te gaan "herbronnen" bij Groen-Links in Nederland. Essentiele verplaatsing ?
Het gaat hier gewoon over het feit dat de ernst van de overtreding ingeschat wordt naargelang de identiteit van de overtreder.

Wil.

05 apr 2021, 19:31

frits1955 schreef:
05 apr 2021, 17:16
Wat is het 'werk' van den Dries? O.a. het steunen van groeperingen die zijn ideeën genegen zijn.
Wat een nonsens. Een Vlaamse volksvertegenwoordiger rekent het dus tot zijn taak om in Parijs deel te gaan nemen aan een betoging van Génération Identitaire
Wanneer een Vlaamse of Waalse vakbond deelneemt aan betogingen in het buitenland ten gunste van de rechten van de werknemers, dan vind jij dat wellicht OK, of vergis ik me? Idem wanneer buitenlandse vakbondsafgevaardigden hier door de straten stappen.

Waarom zou een volksvertegenwoordiger van hier niet in het buitenland mogen gaan protesteren ten gunste van ideeën waar hij meent achter te kunnen staan? Is dat geen onderdeel van de Europese Eénheidsgedachte: allemaal Europeaan?
een uiterst-rechtse beweging in Frankrijk- de Franse overheid onderneemt overigens stappen om Géneration Identitaire te ontbinden en te verbieden...
Gebruik jij dát nu als argument? Ik moet dit herlezen; staat dat er écht?
Het muilkorven van mensen die een andere mening zijn toegedaan, gebruik jij in deze zaak als een argument? :roll: :roll: :roll:
Indien deze beweging oproept tot geweld en dat ook ten uitvoer brengt - zoals Antifa bv - dan moet er aan die leden een halt worden toegeroepen en moeten ze voor het gerecht worden gebracht.

Als een volksvertegenwoordiger van pakweg de PVDA/PTB hetzelfde zou doen zou het extreem-rechtse getoeter van Wil. & Co niet te stuiten zijn.
Je neemt je eigen fantasieën voor werkelijkheid. Laat eens een voorbeeldje zien van wat je hier zoal kwettert?

Wil.

05 apr 2021, 19:33

figaretto schreef:
05 apr 2021, 17:44
Kristof Calvo voelt het als zijn taak als volksvertegenwoordiger zich te gaan "herbronnen" bij Groen-Links in Nederland. Essentiele verplaatsing ?
Het gaat hier gewoon over het feit dat de ernst van de overtreding ingeschat wordt naargelang de identiteit van de overtreder.
Dat eerste zie je verkeerd, figaretto. Hij heeft een doktersbewijs bij zich en gaat daar een paar keer per week groepstherapie volgen: losers bij losers.
Die verplaatsing is essentieel voor zijn geestelijke gezondheid. Hier bij ons bestaan lange wachtlijsten voor consultatie bij een psycholoog of voor de zware gevallen, de psychiater.

Wil.

05 apr 2021, 19:57

Nog een berichtje dat zeer zeker niet op onze TV-zenders te zien of te horen zal zijn:

Afghanistan is JUDENREIN vanaf nu.

De laatste jood in Afghanistan, Zabulon Simantov, verlaat het land waar gedurende 2000 jaar een aanwezigheid van joden is geweest.
Hij vreest dat de terugtrekking van de Amerikaanse troepen een vacuüm zal laten dat door de Taliban en consorten zal gevuld worden. Bron

En zo gaat een wens van Mohammed in vervulling - zij het dan in een ander land :
"Er kunnen geen twee religies naast elkaar bestaan op het Arabisch Schiereiland."
Mutadis mutandis kun je die opdracht uitbreiden naar andere moslimlanden zoals Afghanistan.

De dominante religie was daar eeuwenlang het boeddhisme. Tot de islam er binnenviel en een einde maakte aan het ongeloof. Vandaag wordt het judaïsme er van de kaart geveegd.
Het lijkt wel of er een racistisch randje zit aan de islamideologie ... 8O