Begroting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

tokkio

23 nov 2025, 17:07

Wil. schreef:
23 nov 2025, 16:50
Je kunt mij niet overtuigen dat het misbruik in de kerk ook maar één sikkepit te maken heeft met de begroting. Die 'propere handen' evenmin.
Wie macht heeft wordt hebzuchtig Wim,en dat geld dat niet naar de begroting gaat moet de burger ophoesten, al is het maar 1%
https://brievenaangod.info/corruptie-in-de-kerk/

En zo proper waren die propere handen ook niet,
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/01 ... en-vervol/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

23 nov 2025, 21:54

Hoeveel moet dat één procent opbrengen?

Juist, das wat er extra uit onze zakken komt ... maakt dat voor vele weinig uit das zeker zo maar wie ze niet heeft is gejost!

Wil.

23 nov 2025, 22:04

1 procent extra zou zo'n 375 miljoen opbrengen. Ongeveer 1 miljoen per dag.
Dat gaan ze niet laten liggen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

24 nov 2025, 10:39

Eindelijk heeft men deels de index sprong logisser gemaakt.
Als een brood duurder wordt dan is dat voor iedereen gelijk
Dus de hoge lonen beperken (vanaf 4000€ ) en daar een getal op plakken i.p.v %
Vraag ik al jaren.

E.T.

24 nov 2025, 11:20

We zijn met vele die dat al jaren vragen MAAR beste senioren in het huidig voorstel van de centenindex ligt de grens voor de pensioenen op € 2.000 en niet 4.000 ...

twistenopdemaan

24 nov 2025, 11:30

De consumptie zal nog verder afnemen waardoor de btw procenten weer zullen stijgen in de toekomst. En zo blijft het cirkeltje ronddraaien. Zolang er niet structureel wordt hervormd blijft het dweilen met de kraan open. Het lijkt erop dat de politiek is gestopt met dweilen.

Wil.

24 nov 2025, 12:39

image.png
image.png (57.24 KiB) 309 keer bekeken

Hogere belastingen reduceren het overheidstekort nooit. Regeringen geven alles uit wat ze ontvangen en dan spenderen ze daar bovenop ook nog alles waarmee ze kunnen wegkomen.

tokkio

24 nov 2025, 16:45

Wil. schreef:
24 nov 2025, 12:39
image.png

Hogere belastingen reduceren het overheidstekort nooit. Regeringen geven alles uit wat ze ontvangen en dan spenderen ze daar bovenop ook nog alles waarmee ze kunnen wegkomen.
Ze hebben alles uit de kast gehaald ,en ze weten dat de werkende mens en de gepensioneerde terug het gelag gaan betalen,maar voor alles zullen ze ja knikken, dan zijn ze zeker dat deze regering nog wat verder kan sukkelen, en ze hun postje kunnen behouden.
https://www.hln.be/binnenland/bouchez-t ... ~a9cb0fe2/
Wat een soep............
https://www.hln.be/vtm-nieuws/kijk-groo ... ~a3d28253/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

sibarita

24 nov 2025, 21:50

image.png

De gasprijs gaat weer omhoog!

Het aantal aardgasaansluitingen in belgië opgesplitst per regio spreekt weer boekdelen. Bron: de huidige Kamervoorzitter...
De transfers naar Brussel en Wallonië gaan weeral stijgen.

👇
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

boeffer

24 nov 2025, 22:30

Ze hebben 20 uur gewerkt, de stakingen of bang voor hunne kerstverlof. Die zitten daar uren op die grafieken te kijken en zeggen soms iets tegen elkaar 'als....
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

voorn

25 nov 2025, 09:46

Volgens finciële experts is dit nog niet genoeg.
Dus verwacht u volgende jaren aan bijsturing wtllen we nog pensioen kunnen uitbetalen.

benq

25 nov 2025, 11:19

voorn schreef:
25 nov 2025, 09:46
Volgens finciële experts is dit nog niet genoeg.
Dus verwacht u volgende jaren aan bijsturing wtllen we nog pensioen kunnen uitbetalen.

Das voor dees te sponsoren
https://www.vlaamsbelang.org/nieuws/mee ... galen-2024
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

frits1955

25 nov 2025, 14:21

Eindelijk heeft men deels de index sprong logisser gemaakt.

Logischer dus.
Ik vrees dat er weinig logisch aan is. Hoewel de overheid bij een indexsprong minder uitgeeft aan ambtenarenlonen en geïndexeerde uitkeringen, verliest ze tegelijk een veelvoud aan inkomsten. Lonen zijn in België immers zwaar belast: een loonsverhoging genereert meteen extra inkomsten uit personenbelasting en sociale bijdragen. Wanneer je die verhoging afsnijdt, snij je dus ook de fiscale terugstroom af.
De meest recente simulaties van de Nationale Bank bevestigen dat. De indexsprong van 2015, die 2% “besparing” moest opleveren, leverde de overheid netto ongeveer 0 euro op: de lagere uitgaven werden tenietgedaan door dalende fiscale en parafiscale inkomsten.

Wil.

25 nov 2025, 14:59

Die indexsprong dient om meerdere doelen te bereiken. Het klopt dat het netto-effect klein is, maar dat is niet het enige doel.

a. De regering gebruikt deze aanpak omdat de situatie zodanig erg is dat zelfs de initiële winst belangrijker wordt geacht dan het eindrendement. Het is zoals iemand die de afbetaling van zijn huur niet meer kan rondkrijgen en dan maar zijn Visakaart helemaal in het rood zet om toch maar die huur te kunnen betalen. Je schiet er niets mee op, maar je koopt tijd.

b. Een indexsprong dient ook als 'schoktherapie' om aan de bevolking duidelijk te maken dat de situatie erg is. Zo lang niemand aan den lijve voelt dat er ook bij hen gesneden wordt, boert men maar voort. De gemiddelde belg is zich nog altijd niet bewust van de ellende die boven hun hoofd hangt.

c. Een indexsprong verbetert de concurrentiepositie t.o.v. het buitenland omdat de lonen hier een tijd lang lager worden gehouden.

d. Wanneer liberale partijen tijdens de onderhandelingen een belasting moeten accepteren (meerwaarden op effecten bv.) dan willen die partijen ook een tegengewicht verwerven dat voor hun kiezers duidelijk maakt dat die partijen ook iets uit de brand hebben gesleept.

voorn

25 nov 2025, 15:07

Als de vakbonden nog lang staken voor de pensioen en de pensioen leeftijd eindigt dit zoals in US.
Waar een groot deel van de gepensioneerden verplicht zijn bij te verdienen omdat het pensioen niet genoeg is.
Vat leeg.