TRUMP wordt een goede president

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955

25 jun 2025, 14:22

Zelden zo'n slijmbal gezien en gehoord als Navobaas Rutte...
Afbeelding

Fred1950

25 jun 2025, 17:00

frits1955 schreef:
25 jun 2025, 14:22
Zelden zo'n slijmbal gezien en gehoord als Navobaas Rutte...
...
Dat zal de manier zijn waarop ge Trump moet aanpakken , tenzij Rutte hiermee nog wat extra's van Trump voor Nederland zelf wil binnen halen.

socrates

25 jun 2025, 19:50

Rutte spreekt Engels met Nederlands klinkende woorden. Misschien heeft hij dat zware accent te danken aan een van zijn ouders met Indonesische roots. Dat laatste zou ook kunnen verklaren waarom hij een ander soort psychologie toepast. Dat Trump die oompeuze vleierij toch kritiekloos slikt, zou meteen kunnen bewijzen dat hij werkelijk een uitgesproken narcist is. Misschien heiligt "zijn" doel dan toch "zijn" middelen. :oops:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

25 jun 2025, 21:02

socrates schreef:
....Misschien heiligt "zijn" doel dan toch "zijn" middelen. :oops:
Trump heeft wel een opmerking gemaakt over Rutte zijn vleierij. Blijkbaar moet Rutte het nog subtieler aanpakken. :D In elk geval was iedereen blijkbaar "tevreden" over die NAVO bijeenkomst/show ...

socrates

25 jun 2025, 21:16

Fred1950 schreef:
25 jun 2025, 21:02
socrates schreef:
....Misschien heiligt "zijn" doel dan toch "zijn" middelen. :oops:
Trump heeft wel een opmerking gemaakt over Rutte zijn vleierij. Blijkbaar moet Rutte het nog subtieler aanpakken. :D In elk geval was iedereen blijkbaar "tevreden" over die NAVO bijeenkomst/show ...
Die show heeft een beeld van eensgezindheid vertoond, daar zal Poetin wel niet in trappen, hij weet wel beter hoe weinig eensgezind de EU en duidelijk ook de NAVO echt zijn. Orban een van de vriendjes van Poetin heeft zich blijkbaar niet bijzonder laten opmerken.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

26 jun 2025, 08:56

Een overzichtje dat duidelijk maakt waarom Rutte de VS (Trump) wil aan boord houden:

image.png

Wij zitten goed; we staan op de tweede rij :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

26 jun 2025, 13:57

Het is totale nonsens om te gaan beweren dat de VS 860 miljard bijdraagt aan het budget van de Navo - de Navo heeft trouwens helemaal geen "budget"- wel de aangesloten landen.
Die 860 miljard van de VS is hun TOTALE defensiebudget waarvan ongeveer 70 miljard dient voor Europese defensie en de andere 800 miljard voor hun eigen militaire" belangen" zowat overal in de wereld.
De Europese landen betalen netjes hun deel en zoals steeds kletst Trump mijlenver uit zijn nek.

https://www.demorgen.be/meningen/navo-n ... ~b44e1726/

Wil.

26 jun 2025, 17:03

Hoeveel betalen de verschillende landen van het NAVO-blok als % van hun bbp? Bij de landen die niet aan de guide line voldoen: Canada - Portugal - Spanje - Italië en ... belgië

image.png

Wil.

26 jun 2025, 17:12

frits1955 schreef:
26 jun 2025, 13:57
de Navo heeft trouwens helemaal geen "budget"
Da's weer wat nieuws: een grote organisatie die niet berekent hoeveel het runnen van die organisatie zal kosten? :lol:

Élke organisatie maakt een budget op. Vanzelfsprekend ook de NAVO.

Informatie uit 'The Independent' .

image.png
image.png (58.52 KiB) 790 keer bekeken

We zien dat Duitsland evenveel bijdraagt als de VS.

Wil.

26 jun 2025, 17:28

De NAVO berekent jaarlijks haar 'common budget' en dat is een optelsom van 3 onderdelen:
common budget bestaat uit drie hoofdcomponenten:

a. Civil budget (administratie, burgerpersoneel, diplomatie, NAVO-hoofdkwartier)

b. Military budget (operationele kosten voor gezamenlijke militaire structuren)

c. NATO Security Investment Programme (NSIP) (gezamenlijke investeringen in infrastructuur)

Dat 'common budget' beloopt €4,5 miljard.

Wil.

26 jun 2025, 17:31

Deze grafiek gaat over hoeveel de landen spenderen aan defensie, en dan valt op hoeveel de VS daarvoor gebruikt in verhouding tot de andere landen. De economie van de VS is natuurlijk ook vele keren groter dan die van elke Europees land apart en dus is het logisch dat er in nominale cijfers uitgedrukt een enorme kloof gaapt tussen de VS en de andere landen.

Het klopt dat de subtitel foutief is: het gaat niet over NATO defence spending maar wel over de nationale uitgaven voor defensie.

frits1955

26 jun 2025, 17:37

Ja jongen- dat zijn de werkingskosten van de Navo. Maar de Navo heeft geen budget voor de aankoop van militair speelgoed- dat doen de afzonderlijke leden van de Navo. En de VS draagt in de verste verten geen kleine 900 miljard bij aan de Navo voor Europese doeleinden- niet eens 10% van dat bedrag. Als een kwispelend hondje achter Trump aanlopen mag dus ophouden.

tokkio

26 jun 2025, 17:58

frits1955 schreef:
Ja jongen- dat zijn de werkingskosten van de Navo. Maar de Navo heeft geen budget voor de aankoop van militair speelgoed- dat doen de afzonderlijke leden van de Navo. En de VS draagt in de verste verten geen kleine 900 miljard bij aan de Navo voor Europese doeleinden- niet eens 10% van dat bedrag. Als een kwispelend hondje achter Trump aanlopen mag dus ophouden.
Trump ,daar mankeert iets aan ,die heeft hoogheid waanzin, en loopt naast zijn schoenen ,en wilt de grote baas van de wereld zijn,hij is Europa aan het zot maken met zijn uitspraken,en als Europa genoeg wapens heeft gekocht zal hij ambras maken met Rusland,en al die slijmballen in de regeringen zullen JA knikken,maar de gewone burgers zullen de dupe zijn .
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

26 jun 2025, 22:06

frits1955 schreef:
Als een kwispelend hondje achter Trump aanlopen mag dus ophouden.
Trump heeft gelijk wanneer hij stelt dat Europa onvoldoende geld opzij legt voor defensie. Dat is nu wel even bijgesteld. Het is een brutaal ontwaken geweest voor heel wat staten, waaronder belgië.
Europa heeft decennialang geprofiteerd van de inspanningen van Amerikaanse belastingbetalers en ondertussen werd hier een 'welvaartstaat' uitgebouwd op de kap van anderen.

Zelfs met die bonus van niet zélf voor onze verdediging en veiligheid te moeten zorgen, slagen we er niet in om de tering naar de nering te zetten. Zelfs in die luxesituatie vinden onze leiders het nodig om 'op de pof' te gaan leven en de overbodige uitgaven te laten betalen door de generaties die na ons komen.

Ik heb al meermaals geschreven dat we een stap achteruit moeten. We hebben de kansen laten voorbijgaan om het met zachtheid te doen. Dan nu maar met hardheid.

Fred1950

27 jun 2025, 09:00

Wil. schreef:
26 jun 2025, 22:06
frits1955 schreef:
Als een kwispelend hondje achter Trump aanlopen mag dus ophouden.
Trump heeft gelijk wanneer hij stelt dat Europa onvoldoende geld opzij legt voor defensie. Dat is nu wel even bijgesteld. Het is een brutaal ontwaken geweest voor heel wat staten, waaronder belgië.
.....

Twijfelt ge aan de cijfers die socrates heeft gevonden ?
socrates schreef:
25 jun 2025, 10:36
Bron AI: de NAVO $2350 miljard per jaar
Europese NAVO-leden $454 miljard.
China $246 miljard tot $250 miljard
Rusland $142 miljard tot $155 miljard
Defensiebudget VS = niet gevonden. 8O
De Europese NAVO landen geven NU al drie keer meer uit dan de Russen ....