DEMIR en de uren les

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

24 jun 2026, 16:40

Fred1950 schreef:
24 jun 2026, 16:13
Een A1 ( t.ing. ) kon toen ook "gewoon" les gaan geven zonder D diploma in het TSO , dacht ik , maar ik kan me vergissen.
Klopt. Je vergist je.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

24 jun 2026, 17:29

Er wel een verschil tussen een praktijk leraar en leraar theorie denk ik.
Nu moet u na een profesonele bachelor toch een jaar lerraar volgen of als uit de privé komt

Odulleke

24 jun 2026, 18:40

Fred1950 schreef:
24 jun 2026, 16:13
voorn schreef:
23 jun 2026, 11:48
Waren er vroeger met ons systeem ook zoveel afvallers?
En wij deden er 1 of 2 jaar minder over
Voor de A1 moest je wel genoeg wiskunde kennen; anders 1 jaar voorbereiding
Een A1 ( t.ing. ) kon toen ook "gewoon" les gaan geven zonder D diploma in het TSO , dacht ik , maar ik kan me vergissen.
Die moesten ook een D cursus volgen, tijdens mijn opleiding in het regentaat hebben we 's avonds vaak proefleerling moeten "spelen" tijdens hun D cursus.

Fred1950

24 jun 2026, 20:30

Wil. schreef:
24 jun 2026, 16:39
.... Dat heette het maturiteitsexamen. Het is ergens in het laatste decennium van vorige eeuw afgeschaft. De leerlingen uit de Latijnse afdelingen moesten dat maturiteitsexamen niet afleggen. Die waren blijkbaar allemaal 'rijp genoeg' om de univ binnen te stappen.

Om iets te studeren in een A1-richting was dat geen voorwaarde.
In de Wet.A heb ik ook een maturiteitsexamen doorgemaakt , en dat was verplicht en geen "keuze" examen. Dat was ook geen voorwaarde om aan de unief te beginnen , het was gewoon standaard in het ASO.

Iemand die op zijn 12-de starte in het TSO kon het zelfs tot burgerlijk ingenieur schoppen : A3 -->A2 -->A1 : t.ing --> ingangsexamen --> 2 jaar ir studies in Leuven - en dan kreeg je de "wetenchappelijke" titel van ir. Ik heb zo iemand in mijn beroepsleven gekend , en dat was een ""krak" in zijn vak.

p.s. Niet alle A1's konden zich destijds technisch ingenieur noemen , het ging zelfs van de school af die het diploma uitreikte..

Wil.

24 jun 2026, 20:44

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
.... Dat heette het maturiteitsexamen. Het is ergens in het laatste decennium van vorige eeuw afgeschaft. De leerlingen uit de Latijnse afdelingen moesten dat maturiteitsexamen niet afleggen. Die waren blijkbaar allemaal 'rijp genoeg' om de univ binnen te stappen.

In de Wet.A heb ik ook een maturiteitsexamen doorgemaakt , en dat was verplicht en geen "keuze" examen. Dat was ook geen voorwaarde om aan de unief te beginnen , het was gewoon standaard in het ASO.
Je vergist je.
Het maturiteitsexamen werd altijd afgelegd nádat alle andere 'gewone' examens waren gepasseerd. Degenen die gebuisd waren in juni, hoefden het zeker ook niet af te leggen.
Een leerling die eind jaren '60 of in de '70-er jaren besliste om niet verder te studeren, wat heel vaak het geval was, die deed nooit mee aan het maturiteitsexamen.

De meeste anderen in het ASO legden het wel af want 'je weet maar nooit of je het later nog zult nodig hebben'.

In veel gevallen was die maturiteitsproef eerder een formaliteit; in mijn klas was er niemand die er niet voor geslaagd was.

Fred1950

24 jun 2026, 20:56

Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

Je vergist je.
Het maturiteitsexamen werd altijd afgelegd nádat alle andere 'gewone' examens waren gepasseerd. Degenen die gebuisd waren in juni, hoefden het zeker ook niet af te leggen.
En jij vergist je ook. Diegenen die slaagden in de herexamens moesten nadien nog steeds dat maturiteitsexamen afleggen.

Een leerling die eind jaren '60 of in de '70-er jaren besliste om niet verder te studeren, wat heel vaak het geval was, die deed nooit mee aan het maturiteitsexamen.
...
Uiteraard , ge waart zelfs niet verplicht om herexamens af te leggen als ge niet meer verder wou studeren ... :roll:

Wil.

24 jun 2026, 22:37

Fred1950 schreef:
24 jun 2026, 20:56
Wil. schreef:
Fred1950 schreef:

Je vergist je.
En jij vergist je ook. Diegenen die slaagden in de herexamens moesten nadien nog steeds dat maturiteitsexamen afleggen.
Enkel indien ze wilden verder studeren aan de universiteit. Vanzelfsprekend kon je na je herexamens - mits geslaagd - nog de maturiteitsproef afleggen. Dat hoefde niet voor degenen die de A1 gingen doen.

Uit het Staatsblad: dit betreft het besluit om die proef af te schaffen; dat werd in juni 1985 beslist:
(puntje 1 hieronder is een antwoord op de vraag wat er zou moeten gebeuren indien een middelbareschoolleerling na een paar jaar van gedacht verandert en tóch naar de univ wil gaan. Daaruit blijkt dat die maturiteitsproef geen algemene verplichting was).

image.png
image.png (151.42 KiB) 797 keer bekeken

...
Uiteraard , ge waart zelfs niet verplicht om herexamens af te leggen als ge niet meer verder wou studeren ... :roll:
Heel wat leerlingen stopten vroeger nadat ze het middelbaar hadden afgewerkt. Die wilden dus wel degelijk slagen in hun herexamens om zodoende dat basisdiploma op zak te hebben. Daarmee kon je zowel bij de overheid als in de privé aan werk geraken.

Deze leerlingen hadden geen interesse in die maturiteitsproef en ze legden ze dan ook niet af.

Fred1950

25 jun 2026, 01:46

Wil. schreef:
24 jun 2026, 22:37
...
Enkel indien ze wilden verder studeren aan de universiteit. Vanzelfsprekend kon je na je herexamens - mits geslaagd - nog de maturiteitsproef afleggen. Dat hoefde niet voor degenen die de A1 gingen doen.

...
In de Sint school waar ik ASO doormaakte was het een quasi verplichting. Er werd niet gevraagd of je die proef al dan niet wilde afleggen , en ook niet of je daarna al dan niet naar de unief ging gaan, Iedereen legde die proef af .... Trouwens , vroeg een unief toen of je dat examen had afgelegd ? Ik denk het niet .... De richting die je had gevolgd bepaalde of je er kon starten.

voorn

25 jun 2026, 10:19

Het eindwerk voor de bachelor opleiding wordt afgeschaft
Door AI is het niet controleerbaar welk die inbreng van de student is
En de thesis bij de masters? Waar maanden aan gewerkt wordt staat die ook afschaffen nu?