Begroting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Charlie Maru

28 nov 2025, 09:41

De meeste regeringen hebben gewoon een gat in hun hand gehad, en sommige partijen nu nog altijd.
Komt er nen €uro in kas, dan moet die uitgegeven worden met als gevolg dat men met een schuld zit dat men niet (nooit) naar beneden krijgt.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn

28 nov 2025, 10:48

De maatregeling voor de index op lonen en uitkeringen levert de staat alleen winst op bij ambtenaren en uitkeringen.
Bij de andere werknemers vloeit het verschil naar de werkgever.

E.T.

28 nov 2025, 11:37

vloeit het verschil naar de werkgever.
niet helemaal, ze (de regering) gaan dat nog regelen ... 50/50?

Odulleke

28 nov 2025, 15:54

Wil. schreef:
27 nov 2025, 23:05
werewoef schreef:
27 nov 2025, 21:59
Waarom verwijst Dewever in zijn verklaring naar de tijd van Dehaene ??
Daarom
Dat de schuld gedaald is onder het konijn met zijn spleet tussen de tanden is niet moeilijk. Die heeft veel overheidsgebouwen verkocht die achteraf heel duur moesten gehuurd worden, maar dat waren problemen voor de volgende regeringen. Ook heeft hij een goed gevulde overheidspensioenkas aangeslagen om de put van de federale pensioenkas minder diep te maken en dan nu maar zagen dat de ambtenaren teveel pensioen hebben. Ze hebben ook veel meer bijgedragen voor hun pensioen.

voorn

28 nov 2025, 16:18

Inderdaad en dat systeem is jarenlang gebruikt tot alles op was en verloederd.
En nu zit DW met de gebakken peren en maken de schuldigen nog van hun tak voor de broodnodige oplossingen.
Als dit in de prvé zou gebeuren zaten die CEO op de rechtbank. Nu zitten ze in het Europees parlement.

Wil.

28 nov 2025, 16:31

Odulleke schreef:
Wil. schreef:
werewoef schreef:
27 nov 2025, 21:59
Waarom verwijst Dewever in zijn verklaring naar de tijd van Dehaene ??
Daarom
Dat de schuld gedaald is onder het konijn met zijn spleet tussen de tanden is niet moeilijk.
De vraag ging over Dehaene.

Wat betreft Verhofstadt: de hoofdbrok van de schuldverlaging kwam door duurzame macro-economische elementen: jaren met primaire overschotten en goede economische groei.
Dat hij wat 'kunstgrepen' heeft toegepast, heb ik al eerder vermeld.

Uit dit verslag blijkt dat. Lees dit stukje:

België slaagde erin zijn staatsschuld drastisch te verminderen in de aanloop naar de toetreding tot de eurozone, en kon dit volhouden tot de wereldwijde financiële crisis (GFC) in 2007-2008. Dit werd voornamelijk bereikt door het aanhouden van grote primaire overschotten. Bovendien werd het geholpen door een gunstig economisch klimaat, namelijk een relatief hoge reële bbp-groei;
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

28 nov 2025, 17:43

Dit is allemaal van toepassing in 'normale omstandigheden' wanneer landen weinig schulden hebben.
Dit land verzuipt in de schulden en dan moeten andere maatregelen genomen worden als je niet wil dat onze kinderen en jeugd dat later des te harder zal moeten ontgelden.

Het land verzuipt in de schulden omdat ze zo maar 60 miljard aan subsidies hebben weggegooid waarvan 30 miljard waarvan ze niet weten wie of waarom die subsidies hebben gekregen.Ze hebben ons kent ons toegepast,

België heeft een schuld van + 500 miljard,en toch blijven ze St Niklaas spelen,en daarom steeds meer belastingen verhogen.
En de arbeiders, gepensioneerden,zijn terug de dupe, waarom schaffen ze die subsidies niet af,is dat in andere landen ook zo?
https://kmopromoties.be/artikels/schaf_af_die_subsidies
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Odulleke

28 nov 2025, 18:30

Wil. schreef:
28 nov 2025, 16:31
Odulleke schreef:
Wil. schreef:

Daarom
Dat de schuld gedaald is onder het konijn met zijn spleet tussen de tanden is niet moeilijk.
De vraag ging over Dehaene.

Wat betreft Verhofstadt: de hoofdbrok van de schuldverlaging kwam door duurzame macro-economische elementen: jaren met primaire overschotten en goede economische groei.
Dat hij wat 'kunstgrepen' heeft toegepast, heb ik al eerder vermeld.
Hetgeen jij kunstgrepen noemt noem ik gewoon diefstal en mensenbedriegerij. Maar hij heeft net zoals De Croo zijn dikbetaald plaatsje toch vast.

werewoef

29 nov 2025, 22:15

Ik wil maar zeggen; met speciale volmachten was het een heel stuk gemakkelijker om te regeren .En ja hoor ; Dehaene heeft ons ingelijfd in de Europes Unie ; maar Begie was buiten adem . En dan nog eens terug te komen op de SB indertijd : Eindejaars premie 60.000 frank - 30.000 taks + 10.000 sb == 20.000 netto . :roll:

werewoef
AMEN en AUM

tokkio

30 nov 2025, 17:28

Zolang onze politieker's corruptie onder de mat blijven vegen, en er niets meer over zeggen , blijft de begroting slabakken, en de staatsschuld steeds meer stijgen, en er zijn er die nooit genoeg hebben .

https://transparencybelgium.be/en/de-co ... ubliceerd/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

30 nov 2025, 23:18

tokkio schreef:
30 nov 2025, 17:28
Zolang onze politieker's corruptie onder de mat blijven vegen, en er niets meer over zeggen , blijft de begroting slabakken, en de staatsschuld steeds meer stijgen, en er zijn er die nooit genoeg hebben .

https://transparencybelgium.be/en/de-co ... ubliceerd/
Tja, tokkio, ik zie dat Denemarken, dat bovenaan staat, ook corrupt is: het haalt maar 90 op 100 en niet 100. De corruptie is ook daar nog volop aanwezig, hé?

tokkio

01 dec 2025, 18:35

Tja Wil,er is niet 1 land dat corrupt vrij is, maar Denemarken is wel het 2de minst corrupte land, dus als België het ook zo goed moest doen, of nog beter zoals Nieuw-Zeeland ,dan zou BDW nu niet in ons zakken zitten om die 10 miljard voor zijn (die) begroting te halen.
België staat op plaats 16 op de zelfde plaats als Amerika,alleen is Amerika 315 keer groter dan België.
als men koudweg beweert dat ze 66 miljard aan subsidies uitgeven, waarvan men van 30 miljard niet weet wie die gekregen heeft, en waarom,moet men er geen tekening van maken zeker????
Ook die bewering van die 5 miljoen die VDB in brand heeft gestoken, daar blijft het heel stil over.
https://p-magazine.com/nl/articles/soci ... brand-geld
De politiekers spreken altijd van de sterkste schouders,maar ze kunnen toch (veel) geld halen bij misdadugers die in de gevangenis zitten, laat ze zelf betalen voor hun verblijf, een gepensioneerde die naar een rusthuis moet, moet ook voor zijn verblijf daar betalen.
https://www.hbvl.be/binnenland/moeten-g ... 41423.html
Als de politiek eerlijk is , zouden we veel minder taksen en belastingen betalen,
https://p-magazine.com/nl/articles/fede ... n-waarvoor
https://www.hln.be/buitenland/in-kaart- ... a00d01b5d/

Wil.

01 dec 2025, 19:13

tokkio schreef:
01 dec 2025, 18:35
Tja Wil,er is niet 1 land dat corrupt vrij is, maar Denemarken is wel het 2de minst corrupte land, dus als België het ook zo goed moest doen, of nog beter zoals Nieuw-Zeeland ,dan zou BDW nu niet in ons zakken zitten om die 10 miljard voor zijn (die) begroting te halen.
Toch wel, want Denemarken is een corrupt land anders zouden ze 100 op 100 hebben.
't Is enkel omdat jij niks weet van de Deense politiek dat je denkt dat het daar helemaal loopt zoals je verwacht.

Ook die bewering van die 5 miljoen die VDB in brand heeft gestoken, daar blijft het heel stil over.
Ik wist niet dat dat geld in brand was gestoken. Is dat zo, tokkio?

De politiekers spreken altijd van de sterkste schouders,maar ze kunnen toch (veel) geld halen bij misdadugers die in de gevangenis zitten, laat ze zelf betalen voor hun verblijf, een gepensioneerde die naar een rusthuis moet, moet ook voor zijn verblijf daar betalen.
Goed idee en degenen die te arm zijn om te betalen, die gooien we buiten. Dan is er ineens terug plaats in den bak. Dat nog niemand daaraan gedacht heeft!

tokkio

02 dec 2025, 17:49

@ Wil,
u bent een krak om alles in het belachelijke te trekken, een serieuze discussie staat niet in uw woordenboek, u vind het allemaal normaal dat de politiek corrupt is, en u daardoor steeds meer taks en hogere belasting betaald , en dat een gepensioneerde het rusthuis niet kan betalen, en dat het voor een misdadiger gratis is ,en de belasting betaler er dan maar voor moet opdraaien.
Als onderdeel van haar kersverse meerjarenbegroting wil de federale regering de automatische indexering plafonneren in 2026 en 2028: ze zou op lonen maar worden doorgevoerd tot 4.000 euro bruto en op uitkeringen tot 2.000 euro per maand.
Dit is de coup die de de regering wilt , arm en rijk.
https://www.hln.be/economie/mogelijk-de ... ~ad0bd12d/
Blijf uw vrienden maar verdedigen ........

Wil.

02 dec 2025, 19:25

tokkio schreef:
02 dec 2025, 17:49

@ Wil,
u bent een krak om alles in het belachelijke te trekken, een serieuze discussie staat niet in uw woordenboek
Bedankt voor de lovende woorden.

Maar nu to the point: jij schrijft hierboven dat F. VdB het geld heeft in brand gestoken. Dat is niet waar; althans er is niemand die dat ooit heeft kunnen bewijzen. Maar het klopt wel dat hij de uitspraak heeft gedaan 'Steek het in brand', wat bij heel veel mensen verbijstering teweegbracht.

Jij worstelt met een probleem: je hoort ergens een gerucht en je gaat er onmiddellijk op in. Zelfs als er geen schijn van waarheid in zit. Ik heb je daarop al meermaals gepakt en ja, dan sta je daar mooi te blinken, hé.

Wat me opvalt, is dat er in al die gevallen steeds een vermoeden is van jaloezie, of sterker nog: van afgunst. Je stelt in jezelf een gebrek vast: je hebt niet diezelfde status bereikt of dat bezit, of die kansen gehad. Daardoor ga je graag mee in het denkpatroon om de vermoede corruptie bij de andere voor waar aan te nemen.

Een typisch voorbeeld bovenaan blz. 37 van dit draadje:

tokkio wist ons te melden:

Waar ik dacht dat Zelensky een president is waar ik nog enig respect ,en wat kompasje mee had ,was een slag in het water, eens men op iemand "president" op plakt ,veranderen ze in de zelfde klootzak als zijn voorgangers, en stelen ze zo veel mogelijk geld dat ten goede moest komen aan de bevolking , en het land waar ze overheersen.
Ze versluizen dat gepikt geld zo snel mogelijk naar offshorebedrijven, schaamte kennen ze niet ,ze liegen en bedriegen, en zelfs een oorlog waar de bevolking onder lijd, kan hun niets schelen, nu zit zelfs zelensky te janken,en probeert hij zelfs Europa er bij te betrekken, en de omliggende landen laten overspoelen door vluchtelingen.
Hij moet gewoon capituleren, en dan maar het land aan de russen overlaten, als de bevolking dan toch bestolen worden door hun eigen president, zal het niet erger worden door een rus die de macht heeft ,maar de bevolking zal terug is "vrede" kunnen leven

Wanneer ik dan doorduw en blijf vragen stellen, dan trekt de mist op : er zit geen waarheid in dat verhaal. Veel links worden er wel geplaatst, maar inhoud is er niet.