Vermogensbelasting Arizona
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
(Zeer diepe zucht) Beste David - de Gini index is op zich een prima iets. Het grote probleem is dat die Gini toestand zich enkel baseert op gekende gegevens zoals bv. verkregen via een enquete (!) en belastingaangiftes. Wat die Gini index niet ziet is wat ook de fiscus niet (mag) zien nl. vermogen, aandelen, dividenden etc die bv. in een vennootschap zitten. Stel dat ik uit mijn vennootschap elke maand 2000€ opneem als "loon" maar er zit ook 10 miljoen aan "vermogen" in één of andere vorm in. Beste David, zou jij tegen die enqueteur braaf opbiechten:"Ik bezit ook nog 10 miljoen aan geërfde aandelen etc" ?? Het resultaat is dat enkel mijn bescheiden 2000€ en eventueel mijn woning in de GINI gegevens zullen belanden.Hier de evolutie van de Gini-index in het Vlaams gewest.
Daarom, beste David, verwees ik naar het werk van prof.DeCoster &co ;"De paradox van de ongelijkheid" - die studie neemt meer gegevens mee ( allerlei vormen van vermogen) dan Uw Gini en geeft dus een betrouwbaarder beeld van de werkelijkheid. Het probleem is dus niet Gini als meetmethode maar wel de onvolledige data waarop Gini zich baseert. Als je alleen wil weten hoe lonen zich onderling verhouden is die Gini helemaal ok - maar als je de inkomensongelijkheid wil weten moet je veel meer data meenemen.
-
Peter58 - Lid geworden op: 18 jan 2025, 09:34
Vennootschappen zijn rechtspersonen. Natuurlijk tel je (afgescheiden) inkomsten/vermogen niet mee. Het zou een mooie vergelijking zijn. Inkomen van natuurlijk persoon A vergelijken met inkomen van natuurlijk persoon B + inkomen van vennootschap B. Je begrijpt toch dat natuurlijk persoon B alleen eigenaar is van de aandelen van vennootschap B, de aanwezige activa en wat ze opbrengen zijn eigendom van de vennootschap zelf.frits1955 schreef: ↑13 jul 2026, 21:08(Zeer diepe zucht) Beste David - de Gini index is op zich een prima iets. Het grote probleem is dat die Gini toestand zich enkel baseert op gekende gegevens zoals bv. verkregen via een enquete (!) en belastingaangiftes. Wat die Gini index niet ziet is wat ook de fiscus niet (mag) zien nl. vermogen, aandelen, dividenden etc die bv. in een vennootschap zitten. Stel dat ik uit mijn vennootschap elke maand 2000€ opneem als "loon" maar er zit ook 10 miljoen aan "vermogen" in één of andere vorm in. Beste David, zou jij tegen die enqueteur braaf opbiechten:"Ik bezit ook nog 10 miljoen aan geërfde aandelen etc" ?? Het resultaat is dat enkel mijn bescheiden 2000€ en eventueel mijn woning in de GINI gegevens zullen belanden.Hier de evolutie van de Gini-index in het Vlaams gewest.
Daarom, beste David, verwees ik naar het werk van prof.DeCoster &co ;"De paradox van de ongelijkheid" - die studie neemt meer gegevens mee ( allerlei vormen van vermogen) dan Uw Gini en geeft dus een betrouwbaarder beeld van de werkelijkheid.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
En zo draaien we alweer in een rondje. Anderhalf jaar geleden heeft Frits datzelfde artikel van Decoster ook al eens tussen het verkiezingsdebat gegooid.
Wil je het vervolg kennen van de argumenten? Lees dan de volgende bladzijden in de link hierboven.
Ouwe koek serveren als nieuwe kost, tja, zo kunnen we nog wel een tijdje bezig blijven
Wil je het vervolg kennen van de argumenten? Lees dan de volgende bladzijden in de link hierboven.
Ouwe koek serveren als nieuwe kost, tja, zo kunnen we nog wel een tijdje bezig blijven

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Peter58 - Lid geworden op: 18 jan 2025, 09:34
Interessant!
Die prof. Decoster is nogal een geniaal brein, de ongelijkheid is groter dan gedacht, nadat we de berekeningswijze veranderd hebben zodat vergelijking met andere landen/verleden niet meer mogelijk is.
Sommigen denken dat vermogen van vennootschappen meteen ook privévermogen is. Waarschijnlijk kennen ze het begrip rechtspersoon niet eens.
Die prof. Decoster is nogal een geniaal brein, de ongelijkheid is groter dan gedacht, nadat we de berekeningswijze veranderd hebben zodat vergelijking met andere landen/verleden niet meer mogelijk is.
Sommigen denken dat vermogen van vennootschappen meteen ook privévermogen is. Waarschijnlijk kennen ze het begrip rechtspersoon niet eens.
-
Dan is nog niet in overweging genomen dat van veel belgische vennootschappen de belangrijkste aandeelhouders buitenlandse groepen of personen zijn. Toch wil men de opgestapelde reserves in die bedrijven toewijzen aan binnenlandse aandeelhouders en zodoende de rijkdom van die personen opkrikken om de groter-dan-vermoede ongelijkheid aan te tonen.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Voor wie het interesseert moet je eens opzoeken wie Thomas Guenter is. Die zet blijkbaar een "fund of funds" op.
Interview voor het ogenblik nog te zien op Trends-Z. , ook te lezen op https://trends.knack.be/ondernemen/ceo- ... e-risicos/ Met wat geduld ook te zien op https://trends.knack.be/trends-z/ live ...
Bubbels , bubbels en nog eens bubbles om van te snoepen voor het graaigebroed.
Bubbels , bubbels en nog eens bubbles om van te snoepen voor het graaigebroed.
-
Wie een carriere heeft opgebouwd , heeft er ( misschien ) doorgaans hard moeten voor werken , en daar heb ik respect voor. Voor gasten die rijk worden met speculeren , immobilien maffia en politieke graaiers heb ik geen respect.
p.s. ik heb geen carriere opgebouwd , en ben geen strever en heb geen eelt op de ellebogen. Een "carriere" liet me gewoon koud , voldoening in wat ik presteerde vond ik veel belangrijker. Ik ben ook nooit gezagsbewust geweest , dus willen opklimmen in een hierarchie om "baaske" te kunnen spelen vond ik zelfs flauw. Me belonen voor mijn prestaties vond ik dan wel belangrijk , maar die beloningen vielen doorgaans tegen.
-
Zou het misschien kunnen dat wat je 'presteerde' ..... ??voldoening in wat ik presteerde vond ik veel belangrijker. (...) Me belonen voor mijn prestaties vond ik dan wel belangrijk , maar die beloningen vielen doorgaans tegen.

Neen , het antwoord van het graaigebroed was "ge wordt als ingenieur betaald voor je inzet" .... Dat de beloning tegenviel is puur subjectief , ik vond dat ik meer moest krijgen voor mijn uitzonderlijke prestaties.
Al eens gechecked wat Thomas Guenter uitspookt ? Dat ligt toch volledig in uw interesse sfeer.
Ik heb geen faalangst. Mij werd zelfs soms verweten dat ik een te groot zelfvertrouwen had. ( en iemand vroeg me ooit of ik "met de helm geboren" was omdat mij alles lukte waar ik mijn pollen aan uitstak. ). Het lukt me nog steeds om een App voor Smartphone op punt te stellen , maar voor de rest heb ik echt al veel van mijn "kunnen" verloren.
-
'Als je een stuiver bent, speel dan niet voor een piek'.
Verklaar je nader. Heeft die ook iets met de islamideologie?Al eens gechecked wat Thomas Guenter uitspookt ? Dat ligt toch volledig in uw interesse sfeer.

Ter attentie van @Wil. die niet meer goed topics kan volgen ...
Ik tracht je een beetje op het goede pad te krijgen en je van je islamfobie af te helpen. Is dat niet nobel van mij ? Ik geef om mijn medemens , ook al is het een moeilijk karaktergestoord geval.Fred1950 schreef: ↑14 jul 2026, 14:11Voor wie het interesseert moet je eens opzoeken wie Thomas Guenter is. Die zet blijkbaar een "fund of funds" op.Interview voor het ogenblik nog te zien op Trends-Z. , ook te lezen op https://trends.knack.be/ondernemen/ceo- ... e-risicos/ Met wat geduld ook te zien op https://trends.knack.be/trends-z/ live ...
Bubbels , bubbels en nog eens bubbles om van te snoepen voor het graaigebroed.![]()
-
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Nu lok je toch wel zelf een reactie uit. Als je niet beloond werd vooor je "uitzonderlijke" prestatie wil dat volgens mij zeggen dat niet iedereen die prestatie apprecieerde. Ik, zelfs als ambtenaar, ben vaak beloond geweest voor mijn prestaties, waar zelfs ingenieurs hun mond van openviel.