Racisme...? Wat is racisme?
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
https://www.humo.be/meningen/herman-bru ... ~b437bfac/
Zou de ideale minister van cultuur zijn !
En ook dit jaar is hij geen Nobelprijswinnaar literatuur , zo een talent !
Zou de ideale minister van cultuur zijn !
En ook dit jaar is hij geen Nobelprijswinnaar literatuur , zo een talent !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De getaande medemens, onderschat hem toch maar niet wanneer het op racisme aankomt.
In Soedan is er tussen de strijdende partijen een duidelijk onderscheid tussen de Arabieren - of zij die zich ertoe rekenen omwille van de taal, de cultuur en bijhorende machtsstructuur - uit het noorden, d.i. het Soedanees leger (de SAF) en de Rapid Support Forces (RSF) die meer 'Afrikaans' zijn en voornamelijk uit Darfur komen.
Naast de racistische elementen spelen nog andere zaken mee, zoals de machtsstructuren in handen hebben.
Het resultaat van hun gebikkel:
In één week tijd werden in deze oorlog meer mensen afgemaakt dan er in 2 jaar in Gaza werden gedood.
In Soedan is er tussen de strijdende partijen een duidelijk onderscheid tussen de Arabieren - of zij die zich ertoe rekenen omwille van de taal, de cultuur en bijhorende machtsstructuur - uit het noorden, d.i. het Soedanees leger (de SAF) en de Rapid Support Forces (RSF) die meer 'Afrikaans' zijn en voornamelijk uit Darfur komen.
Naast de racistische elementen spelen nog andere zaken mee, zoals de machtsstructuren in handen hebben.
Het resultaat van hun gebikkel:
In één week tijd werden in deze oorlog meer mensen afgemaakt dan er in 2 jaar in Gaza werden gedood.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Wat voor nonsens is dat nu weer? De RSF zijn helemaal niet "Afrikaans" -integendeel. Het zijn de directe opvolgers van de Janjaweed - Arabische milities die het gemunt hadden op de niet-Arabische ( zwarte) bevolking vnl. in het zuiden van Soedan tijdens de burgeroorlog.. De RSF zet dat bloedige werk nu gewoon verder. Het gaat hier om een etnisch conflict waarbij de niet-Arabische bevolking in Darfur op grote schaal uitgemoord wordt door Arabische milities ( RSF)die massaal gesteund worden door de Verenigde Arabische Emiraten met zeer veel geld en zeer modern wapentuig. In ruil krijgen de Emiraten vrije toegang tot de rijke goudmijnen van de regio, krijgen ze andere economische infrastructuren in handen etc.en de Rapid Support Forces (RSF) die meer 'Afrikaans' zijn en voornamelijk uit Darfur komen.
Het gaat de Emiraten niet alleen om goud etc maar ook om autoritaire generaals aan de macht de houden in de hele regio en zo te beletten dat er democratische regeringen van de grond komen want dat is de grote schrik van de Arabische Golfstaten.
Waarom zwijgt Europa en de VS weer? Simpel: die stellen huin economische relaties met de rijke , autoritaire Golfstaten boven honderdduizenden Soedanese doden.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Bestudeer de zaken eerst wat beter voordat je onzin uitkraamt. Je hebt oppervlakkig iets gelezen of gehoord, maar je weet niet wat er dieper aan de hand is.frits1955 schreef: ↑05 nov 2025, 14:53Wat voor nonsens is dat nu weer? De RSF zijn helemaal niet "Afrikaans" -integendeel. Het zijn de directe opvolgers van de Janjaweed - Arabische milities die het gemunt hadden op de niet-Arabische ( zwarte) bevolking vnl. in het zuiden van Soedan tijdens de burgeroorlog..en de Rapid Support Forces (RSF) die meer 'Afrikaans' zijn en voornamelijk uit Darfur komen.
De kern van het verhaal dat ik hogerop bracht, is dat er racisme heerst tussen die groepen, hoewel die op het eerste gezicht allemaal zwarten zijn.
Hemedti, de leider van de RSF, wordt door de Arabische (noordelijke) elite nog steeds als een man van het platteland gezien. Ze beschouwen hem van lagere afkomst, niet echt Arabisch maar dus wel veeleer 'Afrikaans' . Vandaar mij aanhalingstekens in de vorige posting.
Conclusie: er zit enorm veel racisme verweven in deze strijd, samen met andere motieven, natuurlijk. Daarom mag ik graag herhalen: in één week tijd werden in deze oorlog meer mensen afgemaakt dan er in 2 jaar in Gaza werden gedood.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Probeer maar weer je onwetendheid te verbergen achter "racisme". Je hebt geen flauw benul van de geopolitieke krachten die er spelen in en rond Soedan - een land zeer rijk aan olie en kostbare grondstoffen en de speelbal van ultra conservatieve Arabische regimes. Neenee: het moet over "racisme" gaan want daar moet je je niet voor informeren. Jammer ook dat je er de "islamideologie" niet kan bij betrekken want tja, Soedan is overwegend islamitisch. Voor simpele geesten moet alles gereduceerd worden tot "racisme" en "religie" - meer kunnen ze niet bevatten.