Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

pastoor

10 okt 2017, 09:55

dejules,
Voor een alleenstaande, geen kinderen, met een gemiddeld inkomen blijft België koploper met de hoogste belastingdruk: 55% van het loon gaat naar de staat. Er moet nog de gemeente tax bij komen, voor mij 8%.
Iemand die zo iets zegt moet dat ook uitleggen.
Een belastingberekening met TAXWEB bevat altijd de gemeentebelasting ( stel 8,5 % ).
Niemand betaalt 50 % belastingen

* * * * *

http://www.belastingschijven.be/

Overzicht belastingschijven (inkomstenjaar 2017 - aanslagjaar 2018)
Schijf 1 € 0 tot €11 070........................ 25%
Schijf 2 € 11 070,01 t/m € 12 720...... 30%
Schijf 3 € 12 720,01 t/m € 21 190...... 40%
Schijf 4 € 21 190,01 t/m € 38 830...... 45%
Schijf 5 Meer dan 38 830,01 euro...... 50%

Er staat nergens 55 %. In 2003 was er 55 %. Verhofstadt heeft dat verminderd naar 50 % in 2004.

* * * * *

Gemiddeld bruto inkomen: € 32.000.

TAXWEB: alleenstaande.
Bruto: € 32.000. Belasting: 28,27 % ( € 9049,03 )
Staatsbelasting: 26,06 %[/color ( € 8340.11 )
Gemeentebelasting: 2, 21 %[/color ( € 708.92 ).

* * * * *

Eerste minister bruto inkomen: € 250.000.

Bruto: € 250.000. Belasting: 48,87 % ( € 122183,04 )
Staatsbelasting: 45.04 %[/color ( € 112611.09 )
Gemeentebelasting: 3.82 %[/color ( € 9571,95 ).

* * * * *
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
dejules

10 okt 2017, 12:14

pastoor schreef:dejules,
Voor een alleenstaande, geen kinderen, met een gemiddeld inkomen blijft België koploper met de hoogste belastingdruk: 55% van het loon gaat naar de staat. Er moet nog de gemeente tax bij komen, voor mij 8%.
Iemand die zo iets zegt moet dat ook uitleggen.
Een belastingberekening met TAXWEB bevat altijd de gemeentebelasting ( stel 8,5 % ).
Niemand betaalt 50 % belastingen

* * * * *

http://www.belastingschijven.be/

Overzicht belastingschijven (inkomstenjaar 2017 - aanslagjaar 2018)
Schijf 1 € 0 tot €11 070........................ 25%
Schijf 2 € 11 070,01 t/m € 12 720...... 30%
Schijf 3 € 12 720,01 t/m € 21 190...... 40%
Schijf 4 € 21 190,01 t/m € 38 830...... 45%
Schijf 5 Meer dan 38 830,01 euro...... 50%

Er staat nergens 55 %. In 2003 was er 55 %. Verhofstadt heeft dat verminderd naar 50 % in 2004.

* * * * *

Gemiddeld bruto inkomen: € 32.000.

Bruto: € 32.000. Belasting: 28,27 % ( € 9049,03 )
Staatsbelasting: 26,06 %[/color ( € 8340.11 )
Gemeentebelasting: 2, 21 %[/color ( € 708.92 ).

* * * * *

Eerste minister bruto inkomen: € 250.000.

Bruto: € 250.000. Belasting: 48,87 % ( € 122183,04 )
Staatsbelasting: 45.04 %[/color ( € 112611.09 )
Gemeentebelasting: 3.82 %[/color ( € 9571,95 ).

* * * * *

Een minister kan tot 30.000 Euro beroepskosten inbrengen!

Wil.

10 okt 2017, 12:34

dejules schreef:De directie van mediagroep RTL Belgium heeft de intentie te kennen gegeven om 36 banen te schrappen (...)
Bij RTL Belgium verdwijnen 105 banen,
ook nog 15 banen verdwijnen bij de reclameregie en 30 bij de redactie.
bij de afdeling van de magazines zouden 36 jobs verdwijnen
Als ik al die jobs bij elkaar tel (zitten daar dan dubbeltellingen bij?) dan kom ik aan 222.

Vandaag in de Tijd:

9.000 (Negenduizend!!!) IT-jobs geraken niet ingevuld.

Dáár moet de aandacht naartoe gaan. Al dat geëmmer over robotisatie en digitalisering is kul. Dagelijks komen er daardoor meer jobs bij dan er kunnen ingevuld worden. Maar ja, een aantal van die afgedankte werknemers komen in het Statutair Werklozensteun Trekkers ambt terecht (SWT) en blijven liever op hun luie kont zitten leeglopen dan hun handen uit de mouwen te steken. Zorg dat je kwaliteiten hebt, school bij, bereid je voor op wat kan komen, zoals ik heel mijn leven heb gedaan. En ik ben nooit SWT - Statutair Werklozensteun Trekker geweest. Ik zou me schamen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Fazal

10 okt 2017, 12:59

Wil. schreef:
Al dat geëmmer over robotisatie en digitalisering is kul. Dagelijks komen er daardoor meer jobs bij dan er kunnen ingevuld worden. Maar ja, een aantal van die afgedankte werknemers komen in het Statutair Werklozensteun Trekkers ambt terecht (SWT) en blijven liever op hun luie kont zitten leeglopen dan hun handen uit de mouwen te steken. Zorg dat je kwaliteiten hebt, school bij, bereid je voor op wat kan komen,.
En zorg er dan vóóral ook voor, als je op je dertigste (toevallig) werkloos wordt, dat je dertig 'blijft'! :wink:
dejules

10 okt 2017, 13:27

Wil. schreef: Maar ja, een aantal van die afgedankte werknemers komen in het Statutair Werklozensteun Trekkers ambt terecht (SWT) en blijven liever op hun luie kont zitten leeglopen dan hun handen uit de mouwen te steken. Zorg dat je kwaliteiten hebt, school bij, bereid je voor op wat kan komen, zoals ik heel mijn leven heb gedaan. En ik ben nooit SWT - Statutair Werklozensteun Trekker geweest. Ik zou me schamen.
U bent op uw 50ste VRIJWILLIG aan de kant gaan staan met 80% van uw laatste ambtenarenuitkering, noem het voor mij part loon, ONDANKS EEN BENOEMING VOOR HET LEVEN I
Indien er 1 iemand zich moest schamen dan ben jij het!
Tweedens : ik ben geen "gewone" swt-er maar swt medische redenen. mijn aanvraag voor invaliditeit was lopende bij aankondiging van de collectieve sluiting. U krijgt dat statuut niet zomaar!

Wil.

10 okt 2017, 13:58

dejules schreef:
Wil. schreef: Maar ja, een aantal van die afgedankte werknemers komen in het Statutair Werklozensteun Trekkers ambt terecht (SWT) en blijven liever op hun luie kont zitten leeglopen dan hun handen uit de mouwen te steken. Zorg dat je kwaliteiten hebt, school bij, bereid je voor op wat kan komen, zoals ik heel mijn leven heb gedaan. En ik ben nooit SWT - Statutair Werklozensteun Trekker geweest. Ik zou me schamen.
U bent op uw 50ste VRIJWILLIG aan de kant gaan staan met 80% van uw laatste ambtenarenuitkering, noem het voor mij part loon, ONDANKS EEN BENOEMING VOOR HET LEVEN I
Indien er 1 iemand zich moest schamen dan ben jij het!
Zonder glazen bol weet je niks van mij. Je duim moet stilaan zeer doen.
Tweedens : ik ben geen "gewone" swt-er maar swt medische redenen. mijn aanvraag voor invaliditeit was lopende bij aankondiging van de collectieve sluiting. U krijgt dat statuut niet zomaar!
Wie hele dagen kan tokkelen op sennet, kan gemakkelijk ook een 'tokkeljob' vinden als hij dat wil. Maar dat laatste is natuurlijk een moeilijk punt: waarom zou iemand ook maar één stap verzetten als men op zijn luie leegloperskont mag blijven zitten, genietend van het belastinggeld van andere mensen die wél moeite doen om bijkomende kwalificaties te verwerven. Dat laatste heb ik ook gedaan.
U bent Statutair WT, toch?
dejules

10 okt 2017, 14:18

Wil. schreef: Wie hele dagen kan tokkelen op sennet, kan gemakkelijk ook een 'tokkeljob' vinden als hij dat wil.
Dat was jouw biotoop, Willy maar in de echte wereld bestaan geen "tokkeljobs".
U bent de verstopte werkloze! Ik heb actief welvaart gecreëerd in de echte economie en veel meer dan de meeste anderen!

Wil.

10 okt 2017, 14:29

dejules schreef:
Wil. schreef: Wie hele dagen kan tokkelen op sennet, kan gemakkelijk ook een 'tokkeljob' vinden als hij dat wil.
Dat was jouw biotoop, Willy maar in de echte wereld bestaan geen "tokkeljobs".
U bent de verstopte werkloze! Ik heb actief welvaart gecreëerd in de echte economie en veel meer dan de meeste anderen!
School je om. Leer een échte job. Er staan 9.000 tokkeljobs te wachten.
dejules

10 okt 2017, 15:09

Wil. schreef: Er staan 9.000 tokkeljobs te wachten.
De regeerverklaring gezien : het tijdperk van de leeglopers is voorbij!
U zult moeten herscholen en terug werken.
De eerste keer in uw leven zal jij echt bijdragen aan de economie.
U kunt eindelijk met de mensen praten over uw beroep en fier zijn op uw verwezenlijkingen!
Neem het hef in handen Willy!
U kunt vandaag werken tot uw sterfdag, U heeft nog veel in te halen!

Wil.

10 okt 2017, 15:17

Onderwerp van dit draadje: "Wordt arbeid schaars?"

9.000 niet ingevulde job alleen al in IT.
Ik denk dat de vraag beantwoord is.
dejules

10 okt 2017, 15:20

Wil. schreef:Onderwerp van dit draadje: "Wordt arbeid schaars?"

Er zijn 1.3 miljoen Belgen die een rva-uitkering trekken maw nog minder dan een druppel in de oceaan.
dejules

10 okt 2017, 15:21

De kostprijs per job is wel heel hoog, merkt Peersman op.
'Volgens het Planbureau zal de taxshift tegen 2021 45.190 jobs opleveren, de Nationale Bank denkt dat het er 64.500 zullen zijn.
Afhankelijk van hoeveel taxshift-jobs er werkelijk bijkomen, zal dat de overheid tussen de 102.000 euro en de 146.000 euro per job kosten.
Dat is het cijfer zonder terugverdieneffecten.
Als alle terugverdieneffecten waarop de regering hoopt er ook effectief zullen zijn (wat dus niet zeker is) zal dat volgens het Planbureau de begroting nog altijd 108.000 euro per job kosten.
De Nationale Bank is optimistischer en komt uit op 25.000 à 30.000 euro per job.
Dat zijn jaarlijks terugkerende kosten voor de belastingbetaler.
De jobs die dankzij de taxshift gecreëerd worden zijn dus erg duur.
De regering pronkt ermee dat die banen vooral in de privésector worden gecreëerd, maar als ze de begroting zoveel geld kosten, kun je net zo goed zeggen dat het om door de overheid gesubsidieerde jobs gaat.'

http://www.knack.be/nieuws/belgie/econo ... 1507633738

tokkio

10 okt 2017, 16:09

9.000 (Negenduizend!!!) IT-jobs geraken niet ingevuld.

Dáár moet de aandacht naartoe gaan. Al dat geëmmer over robotisatie en digitalisering is kul. Dagelijks komen er daardoor meer jobs bij dan er kunnen ingevuld worden.
Die 9000 jobs zullen wel feak news zijn ,of verborgen reclame,deze man zal het graag lezen, is al omgeschoold, heeft misschien de kwaliteit,maar zijn ouderdom ..... is het pijnpunt, en zo zijn er duizenden,en wie wil er gaan werken voor minder dan de werkloos uitkering?
Ik hoor het die ministers graag zeggen,over die flexi job"s ,maar dat is goedkope uitbuiting die niets bijbrengen aan de SZ,en men bied wel job's aan , maar aan het loon van een oostblokker,en anders ....... sorry geen werk.
https://www.hln.be/geld/economie/868-so ... ~a57e9e73/
Maar de beste job is nog altijd bij de overheid,maar dat leert men niet op de schoolbanken,
dat is via ons kent ons........
https://www.hln.be/geld/vacature/zoveel ... ~a07a6e73/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Fazal

10 okt 2017, 17:19

Beste Wil, jij weet duidelijk niet hoe het voelt om als werkzoekende werk te vinden, gezien naar eigen zeggen, je nooit werkloos bent geweest!
Dan heb je ook niet het recht om die mensen te viseren.
Tenzij jij jaloers bent, dat jij hebt 'moeten' werken, en zij, volgens jou althans, niet!
Eigenlijk weet jij dus over dat probleem, helemaal niks.
Blijf dan maar aan de zijlijn staan en bemoei er u ook niet mee!
Het gaat trouwens niet over jou! Maar wees toch maar blij dat jij geluk hebt gehad!

Wil.

10 okt 2017, 19:33

Fazal schreef:

Beste Wil, jij weet duidelijk niet hoe het voelt om als werkzoekende werk te vinden, gezien naar eigen zeggen, je nooit werkloos bent geweest!
Dan heb je ook niet het recht om die mensen te viseren.
Tenzij jij jaloers bent, dat jij hebt 'moeten' werken, en zij, volgens jou althans, niet!
Eigenlijk weet jij dus over dat probleem, helemaal niks.
Blijf dan maar aan de zijlijn staan en bemoei er u ook niet mee!
Het gaat trouwens niet over jou! Maar wees toch maar blij dat jij geluk hebt gehad!
Beste Fazal, ik heb in mijn kennissenkring een paar 50+ ers die ook zonder werk gevallen zijn de voorbije paar jaar. Ze zijn allemaal weer aan de slag. En hoe komt dat? Omdat die mensen allemaal brede kwalificaties hebben. Ze hebben zich in het verleden bijgeschoold, ze hebben nieuwe competenties toegevoegd aan hun basiskwaliteiten.
Denk je nu echt dat een IT-er met kennis van zaken ook maar 1 dag moet zoeken naar werk? Ja, het duurt waarschijnlijk langer omdat hij uit de verschillende aanbiedingen een juiste keuze wil maken.

Natuurlijk is het voor mensen die zelfs wat vandaag een normaal basisniveau is (bachelor), niet hebben gehaald veel moeilijker. Maar verschillende van die mensen zijn bij de pakken blijven zitten en nu klagen ze. Jammer, maar ik heb niet veel medelijden met hen. Wie de dop beschouwt als het hoogst haalbare en daar dan ook nog jarenlang meent 'recht' op te hebben, die kan in de maatschappij van vandaag niet meer mee. Dat worden Statutaire Werklozensteun Trekkers, toch?