Droedels

Hier kan je allerlei spelletjes spelen op het forum: woordspelletjes, associatie spelletjes, titelsong-spelletjes, ...
Veel speelplezier!

socrates

05 jun 2017, 17:35

hollygan schreef:ik zie er enkel een "KEMEL" in
"hij is" heeft een bult
"zei is" dikke schrijffout is dus ook een kemel
Mooie poging en al in hoge mate dicht bij de oplossing.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

chérie

05 jun 2017, 17:36

chérie schreef:SOCRATES? wijsgeer met baard, die de kennis in zijn leerlingen bovenhaalde, en zoals je zei: het is zichtbaar, en ja je naam is inderdaad zichtbaar)
zijn vrouw was xantippe (en zo'n type haalt het bloed van onder je nagels)
Laatst gewijzigd door chérie op 05 jun 2017, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren

socrates

05 jun 2017, 17:37

chérie schreef:SOCRATES? wijsgeer met baard, die de kennis in zijn leerlingen bovenhaalde, en zoals je zei: het is zichtbaar, en ja je naam is inderdaad zichtbaar)
Ziet U het verband met de Droedel ??

chérie

05 jun 2017, 17:45

ja, ik denk zoals ik al zei in mijn eerste oplossing: die boog (apsis) in een gebouw waar recht gesproken wordt, en Socrates werd ook 'berecht'
hij werd beschuldigd van goddeloosheid en het bederven der jeugd en moesrt de gifbeker uiteindelijk drinken

socrates

05 jun 2017, 20:32

chérie schreef:ja, ik denk zoals ik al zei in mijn eerste oplossing: die boog (apsis) in een gebouw waar recht gesproken wordt, en Socrates werd ook 'berecht'
hij werd beschuldigd van goddeloosheid en het bederven der jeugd en moesrt de gifbeker uiteindelijk drinken
Is allemaal waarschijnlijk wel zo gebeurd al zijn er ook theorieën dat hij het zo aan boord legde dat ze hem wel moesten doden.
In elk geval is de oplossing niet in de architectuur te vinden, het is een cryptische droedel.

chérie

06 jun 2017, 08:49

dus is het nu juist of niet? Is het Socrates of moet er iets anders gezocht worden....de link vb?

Reini

06 jun 2017, 10:38

Ik denk het niet Cherie omdat Apsis een gebouw is, en het dus niet over architectuur gaat , schreef soc.

chérie

06 jun 2017, 15:31

dan zie ik de link niet, maar ik gokte op SOCRATES omdat Xantippe zijn vrouw is, en hij toch veel vragen stelde aan zijn studenten

maar of het juist is????

socrates

06 jun 2017, 16:00

chérie schreef:dan zie ik de link niet, maar ik gokte op SOCRATES omdat Xantippe zijn vrouw is, en hij toch veel vragen stelde aan zijn studenten

maar of het juist is????
Dat Socrates, -althans volgens wat Plato schreef-, vooral vragen stelde om op die manier de kennis die zijn toehoorders al hadden, naar boven te halen, zou dus kloppen. Socrates was de vroedvrouw van de kennis hij zou ook geweten hebben dat hij niets wist. Maar Socrates is niet de oplossing van deze cryptische droedel. Gewoon "zien" wat er staat moet de oplossing geven. Nog even benadrukken dat er tussen Hij is en Zei is, geen verband moet worden gezocht, zij zijn aparte droedels die om het geheel wat "interessanter" te maken, naast elkaar werden neergezet.

socrates

06 jun 2017, 16:02

Een minder beeldrijke maar die niettemin vol betekenis zit.
Afbeelding[/quote][/quote]

Reini

06 jun 2017, 16:52

Hij is ...IN HET HALFROND ?

Mijn eerste idee was een halve cirkel . Nu een poging met een synoniem daarvan.

socrates

06 jun 2017, 16:56

Reini schreef:Hij is ...IN HET HALFROND ?

Mijn eerste idee was een halve cirkel . Nu een poging met een synoniem daarvan.
Scherp gezien Reini, jij bent op de goeie weg door enkel te zien wat er te zien is, nu dat nog overdrachtelijk maken, Hij is.....? Hij kan inderdaad "in" zijn, maar ook onder of over of voor of achter,

chérie

06 jun 2017, 18:00

HEMISFEER? (syn. van hafrond, en kan verwijzen naar 'hij' (hem) is...wat de andere dan betreft begrijp ik niet, en evenmin die fotolink naar socrates en xantippe

socrates

06 jun 2017, 19:47

chérie schreef:HEMISFEER? (syn. van hafrond, en kan verwijzen naar 'hij' (hem) is...wat de andere dan betreft begrijp ik niet, en evenmin die fotolink naar socrates en xantippe
Knap "gedroedeld "chérie die band tussen hij>hem en hem is sfeer. De link met socrates komt niet van mij en begrijp is dus ook niet
Maar eigenlijk is de band tussen die halve cirkel en "hij" van een andere soort. Jullie vinden het vroeg of laat wel er moet immers wel een oplossing en verklaring bestaan.

Reini

06 jun 2017, 19:58

chérie schreef:HEMISFEER? (syn. van hafrond, en kan verwijzen naar 'hij' (hem) is...wat de andere dan betreft begrijp ik niet, en evenmin die fotolink naar socrates en xantippe
Foto kwam van Sita die Soc een beetje wilde plagen Cherie, maar verder zeker geen link, wel wat verwarrend.