Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

boeffer

21 feb 2024, 22:26

De gang van zaken in dat gevang, Navalny zei tegen die rechter dat hij wat van zijn pree op rekening mocht zetten. Heeft hij toen goed wat slaag gekregen met interne bloedingen?
Zolang die geldpot van puting nog geld heeft zullen er volgelingen zijn.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Dicksy

23 feb 2024, 18:43

10 jaar later: de ontbrekende geschiedenis van Maidan

Zelenski heeft de Maidan de 'eerste overwinning' in de Oekraïense strijd voor onafhankelijkheid genoemd. Maar waar ging het eigenlijk over?

Maar zoals de Europeanen, Amerikanen, Oekraïners en Russen heel goed wisten, was het associatieverdrag met Brussel niet louter een handelsovereenkomst. Paragraaf 2.3 van de associatieagenda EU-Oekraïne zou van de ondertekenaars hebben geëist dat zij:

"...maatregelen nemen om de militaire samenwerking en samenwerking van technische aard tussen de EU en Oekraïne te bevorderen [en] directe samenwerking aan te moedigen en te vergemakkelijken bij concrete activiteiten, die door beide partijen gezamenlijk zijn geïdentificeerd, tussen relevante Oekraïense instellingen en GBVB/GVDB-agentschappen en -organen zoals het Europees Defensieagentschap, het Instituut voor Veiligheidsstudies van de Europese Unie, het Satellietcentrum van de Europese Unie en het Europees Veiligheids- en Defensiecollege."

Met andere woorden: de handelsovereenkomst omvatte ook het aanmoedigen van militaire interoperabiliteit met strijdkrachten die door de Russische regering terecht of ten onrechte als een bedreiging voor de Russische nationale veiligheid werden beschouwd.

Bovendien verplichtte de associatieagenda van de EU Oekraïne ertoe belemmeringen op te werpen voor de handel met Rusland. Een alternatief voorstel van Romano Prodi (voormalig Italiaanse premier en voorzitter van de Europese Commissie) zou Oekraïne in staat hebben gesteld handel te drijven met zowel Rusland als de EU, maar werd door Brussel afgewezen.

https://responsiblestatecraft.org/maidan-ukraine/

Fred1950

23 feb 2024, 21:35

Interessant artikel ..... Bevestigt mijn vermoedens , met of zonder de details die erin beschreven worden. Het is/was de EU puur om de rijkdom ( o.a. graanvelden ) van Oekraïne te doen en om het voor eigen profijt uit de invloedsfeer van de Russen te houden. En wat krijgt de EU nu terug voor al dat graaigebroed gedoe ? Een vernietigd land , een getraumatiseerde bevolking , en de kosten om het terug op te bouwen. Goe , vrie goe bezig ... 8O Ze dachten dat het allemaal eenvoudig ging zijn om met behulp van een stelletje extreem-rechtsen het Oekraïne binnen te halen , maar hebben zich dus schromelijk vergist in het gedrag van de "beer" :D .

Het kan toch niet anders dan duidelijk zijn waarom de grote bonzen in de EU nu ontzaglijk woedend zijn op Poetin omdat die hun zaakje deed mislukken. Hun gevoel van dominantie en het idee van steeds alle touwtjes in handen te hebben kreeg een zware deuk die ze met alle middelen trachten uit te blutsen ...

Wil.

23 feb 2024, 21:44

Je begrijpt nog altijd de essentie niet:

Rusland trok aan de linkermouw van Oekraïne. Het Westen trok aan de rechtermouw. Gezien het verleden dat UA had met de SU, was er heel weinig animo om zich weer naar het oosten te richten.

Als soeverein land heeft UA de beslissing genomen om een associatieverdrag met het Westen aan te gaan. Dat de handpop van Poetin , Janoekovitsj, weigerde de wil van het parlement uit te voeren, maakt hem tot iemand die een staatsgreep wilde plegen ten gunste van Poetin.

Toen we vervolgens zagen waar hij naartoe is gevlucht (naar de schoot van Putler) werd het voor de grootste twijfelaar duidelijk wat er aan de hand was.

Poetin kon zijn verlies niet accepteren en is dan manu militari de Krim binnengevallen. Een tijd later moest heel UA weer in zijn klauwen komen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

23 feb 2024, 23:08

Poetin besefte verdomd goed wat dat associatieverdrag inhield en wat de gevolgen konden zijn voor Rusland. Dit is hier ook aangetoond in die paragraaf 2.3 van dat verdrag.

Wat kan of kon het Poetin schelen dat Oekraïne kippen, graan, eieren, enz…..zou verhandelen met de EU.

Charlie Maru

23 feb 2024, 23:11

HLN:
LIVE OEKRAÏNE. "Russisch paradepaardje uit de lucht geschoten boven Zee van Azov” - België investeert 150 miljoen euro in heropbouw Tsjernihiv

De Oekraïense luchtmacht beweert boven de Zee van Azov een Russisch vliegend commandocentrum neergeschoten te hebben. Het gaat om een Beriev A50, die dienstdoet als radarpost en gevechtsvliegtuigen aanstuurt. België gaat de komende vier jaar 150 miljoen euro opzijzetten voor de heropbouw van de Oekraïense stad Tsjernihiv. Volg alle updates in onze liveblog.

https://www.hln.be/buitenland/live-oekr ... ~abf3138b/

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

24 feb 2024, 00:21

Wil. schreef:
23 feb 2024, 21:44
Je begrijpt nog altijd de essentie niet:
.....
Ik begrijp heel goed JOUW essentie , maar dat is de mijne niet !

Wil.

24 feb 2024, 09:35

Dicksy schreef:
23 feb 2024, 23:08
Poetin besefte verdomd goed wat dat associatieverdrag inhield en wat de gevolgen konden zijn voor Rusland. Dit is hier ook aangetoond in die paragraaf 2.3 van dat verdrag.

Wat kan of kon het Poetin schelen dat Oekraïne kippen, graan, eieren, enz…..zou verhandelen met de EU.
Dat kan Poetin héél veel schelen en wel hierom: als UA zich economisch richt naar de EU, dan zit daar op langere termijn ook wel een aansluiting bij de EU aan te komen. Daardoor valt de grote droom van Poetin in duigen: een belangrijk schaakstuk om het Grote Russische Rijk weer samen te stellen is hij kwijt.

Bovendien zou een - op termijn - welvarend en democratisch UA aan zijn zijdeur een aansporing zijn voor iedereen in RU die óók meer welvaart en democratie wil. En dat is de meerderheid van de bevolking.

Dat er een militair kantje aan dat associatieverdrag zat, wat kan dat Poetin schelen?
Reden 1: Het ging om militaire samenwerking met de EU, niet met de Nato. Ook de Nato is nog nooit een oorlog begonnen tegen RU. Rusland is wel verschillende buurlanden binnengevallen omdat die soeverein een keuze maakten.
Reden 2: in 2013 was Poetin er nog 100% van overtuigd dat zijn leger op elk moment UA kon binnenrijden en de boel overpakken. In 2014 heeft hij dat ook toegepast en heeft hij daarvoor de springplank klaargelegd door de Krim te annexeren.

Fred1950

24 feb 2024, 10:23

Wil. schreef:
24 feb 2024, 09:35
....
Dat er een militair kantje aan dat associatieverdrag zat, wat kan dat Poetin schelen?
Reden 1: Het ging om militaire samenwerking met de EU, niet met de Nato. Ook de Nato is nog nooit een oorlog begonnen tegen RU. Rusland is wel verschillende buurlanden binnengevallen omdat die soeverein een keuze maakten.
.....
Nee , maar NATO of eender welke andere "Westerse" samenklontering stoken her en der interne vuurtjes om er revoluties uit te lokken. Oekraïne is één voorbeeld , Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen kunnen er ook al goed over meepraten.

Wil.

24 feb 2024, 10:44

Fred, je kiest per ongeluk het verkeerde voorbeeld: Oekraïne. Er is daar geen Nato bij betrokken geweest toen in 2013-2014 het volk het niet accepteerde dat Janoekovitsj een staatsgreep pleegde in opdracht van Poetin.

Probeer eens iets te onthouden.

Fred1950

24 feb 2024, 10:57

Wil. schreef:
24 feb 2024, 10:44
Fred, je kiest per ongeluk het verkeerde voorbeeld: Oekraïne. Er is daar geen Nato bij betrokken geweest toen in 2013-2014 het volk het niet accepteerde dat Janoekovitsj een staatsgreep pleegde in opdracht van Poetin.

Probeer eens iets te onthouden.
Probeer ook eens iets te onthouden.

Wil.

24 feb 2024, 11:07

Tja, Fred, dat filmpje is opgenomen toen Janoekovitsj zijn koffers in zijn auto aan het duwen was om naar Rusland 'uit te wijken'. Je illustreert hiermee mijn bewijsvoering, waarvoor dank.

Het soevereine volk van UA wilde Janoekovitsj niet meer als president. Dat volk wilde zich richten naar het Westen. Verhofstadt heeft dat aangevoeld en heeft er een extra duw aan willen geven. En, btw, ook Verhofstadt heeft daar niet over de Navo gesproken.

E.T.

24 feb 2024, 11:24

... Verhofstadt heeft dat aangevoeld en heeft er een extra duw aan willen geven ...
En dat duwtje heeft gewerkt of toch niet?

Wil.

24 feb 2024, 11:42

E.T. schreef:
24 feb 2024, 11:24
... Verhofstadt heeft dat aangevoeld en heeft er een extra duw aan willen geven ...
En dat duwtje heeft gewerkt of toch niet?
Dat heeft geen rol gespeeld. Minder dan een week later vielen 'de groene mannetjes' (Poetins speciale troepen) de Krim binnen. Zo'n operatie wordt lang op voorhand gepland. Toen Poetin vastgesteld heeft dat Janoekovitsj de zaak niet in zijn voordeel ging kunnen keren, is de oorlogsmachine in gereedheid gebracht.

E.T.

24 feb 2024, 12:34

De Krim is dat niet altijd een beetje Rusland geweest? Verhofstad en co hebben er zich zeer snel bij neergelegd ... wat was het ook al weer? De russen kregen geen peren meer :roll: