Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

29 aug 2022, 10:51

Net zoals de EU zelfvoldaan is over de opgelegde sancties:

’Den Haag wil uitzondering op Europese sancties voor aanbestedingen voor gas’

’Hoewel Den Haag een aanbesteding had uitgeschreven om gas te leveren, reageerde geen enkel bedrijf. Ontnuchterend voor de stad, die volgens Europese sancties het huidige contract met een Russische leverancier voor 10 oktober moet opzeggen’ .

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220826_93218651

Wil.

29 aug 2022, 11:00

En dan weten dat Nederland jarenlang op een grote gasbel heeft gezeten (en voor een deel nog zit).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

29 aug 2022, 11:08

Als de stad bereid is om de huidige (en toekomstige) gasprijzen te betalen zullen ze wel een leverancier vinden.

Ook opvallend Gasprom leverde bio-gas ...

E.T.

29 aug 2022, 11:16

Jaarlijks € 770 besparen als we Europees de maximale gasprijs vastleggen? Die berekening zou ik wel eens willen zien.

Dicksy

29 aug 2022, 11:24

door Wil. » 16 minuten geleden
En dan weten dat Nederland jarenlang op een grote gasbel heeft gezeten (en voor een deel nog zit).
Noorwegen ook en die hanteren nu al het principe: “Eigen volk eerst”. En zo zal het verder evolueren in heel de EU. Wie zelfbedruipend is of kan zijn zal dat meer en meer toepassen, de rest zal de pineut zijn en zullen zelf hun plan gaan trekken los van de EU.
Niet voor niks dat de bureaucraten in Brussel blijven hameren op ‘solidariteit’, de bui komt eraan.

wardje

29 aug 2022, 11:45

Waar blijft Biden met zijn beloofde gasleveringen aan Europa?

Wil.

29 aug 2022, 12:04

Er komt nu meer gas vanuit de VS naar Europa dan gas vanuit Rusland:

Afbeelding

Wil.

29 aug 2022, 12:12

Dicksy schreef:
29 aug 2022, 11:24
door Wil. » 16 minuten geleden
Noorwegen ook en die hanteren nu al het principe: “Eigen volk eerst”. En zo zal het verder evolueren in heel de EU. Wie zelfbedruipend is of kan zijn zal dat meer en meer toepassen, de rest zal de pineut zijn en zullen zelf hun plan gaan trekken los van de EU.
Niet voor niks dat de bureaucraten in Brussel blijven hameren op ‘solidariteit’, de bui komt eraan.
Noorwegen heeft een deal gesloten om Duitsland te voorzien van gas via drijvende LNG-terminals.
Ook met Finland zijn nieuwe afspraken omtrent gaslevering gemaakt.

Wil.

29 aug 2022, 12:20

Alle landen die havens hebben, zullen een LNG-terminal (moeten) gaan bouwen, voor zover ze die nog niet hebben. Dat betekent dat de pijplijnen die vanuit Rusland komen in de toekomst overbodig gaan worden voor het gastransport vanuit Rusland.

Het gasnetwerk kan echter wél gebruikt worden om gas vanuit de LNG-havens over gans Europa te verspreiden.

Merk op dat de VS vorig jaar de opstart van Nordstream2 hebben onmogelijk gemaakt omdat de VS vreesde voor een te grote afhankelijkheid van Europa tegenover Rusland. Dat vooruitzicht is waarheid geworden.

Dit alles bij elkaar is heel slecht nieuws voor Rusland (Poetin). De inkomsten van het land komen voor 60% uit olie en gas. Over de komende paar jaar gaan die inkomsten geweldig terugvallen en er is voor Rusland amper een alternatieve koper voor al dat gas.

Ik heb eerder al duidelijk gemaakt dat China en India niet de volumes kunnen opnemen én dat er zelfs geen mogelijkheid is om die volumes naar daar te sturen. Er moet een veel grotere pijplijn gelegd worden vanuit Noord-Rusland naar China (afstand!) en bovendien verwacht China dat Rusland daarvoor gaat betalen.
Rusland heeft geen LNG-terminal en evenmin LNG-schepen om dat gas in grote massa naar bv. China te brengen.

Rusland zit in grote problemen over de komende 2 tot 5 jaar, misschien al sneller.

E.T.

29 aug 2022, 12:25

Merk op dat de VS vorig jaar de opstart van Nordstream2 hebben onmogelijk gemaakt omdat de VS vreesde voor een te grote afhankelijkheid van Europa tegenover Rusland. Dat vooruitzicht is waarheid geworden.
En wij maar denken dat de oorlog er voor iets tussen zat ...

Wil.

29 aug 2022, 12:28

E.T. schreef:
29 aug 2022, 12:25
En wij maar denken dat de oorlog er voor iets tussen zat ...
Vorig jaar was er nog geen oorlog. En deze jongen heeft er 3 of 4 jaar geleden al op gewezen.

Fred1950

29 aug 2022, 12:36

Wil. schreef:
29 aug 2022, 12:20
....
Merk op dat de VS vorig jaar de opstart van Nordstream2 hebben onmogelijk gemaakt omdat de VS vreesde voor een te grote afhankelijkheid van Europa tegenover Rusland. .....
Hein :?: :!: :?: Met welk recht heeft de VS te beslissen om al dan niet Nordstream2 te gebruiken ? Is West Europa een satelliet staat onder het bewind van de VS zoals destijds het "oostblok" door de USSR werd gedomineerd ? Wat is "vrijheid en democratie" nu weeral ? Yankee , go home !

Wil.

29 aug 2022, 12:38

Ja, Fred, dat zijn zaken die je niet op de vergadering van de communisten hoort, vermoed ik.
De VS hebben de nodige certificaten in vraag gesteld.

Yankee go home? Je bent ergens blijven steken in de 60's :roll:
Zonder de Yankees spraken we nu wellicht al Russisch :lol:

Fred1950

29 aug 2022, 12:39

Wil. schreef:
29 aug 2022, 12:04
Er komt nu meer gas vanuit de VS naar Europa dan gas vanuit Rusland:

Afbeelding
Ok , weet ge wel welke schade dat schaliegas onze aardkloot aandoet ? :evil:

Fred1950

29 aug 2022, 12:40

Wil. schreef:
29 aug 2022, 12:38
Ja, Fred, dat zijn zaken die je niet op de vergadering van de communisten hoort, vermoed ik.
De VS hebben de nodige certificaten in vraag gesteld.

Yankee go home? Je bent ergens blijven steken in de 60's :roll:
Zonder de Yankees spraken we nu wellicht al Russisch :lol:

Nee , Chinees :roll: