resultaten onderwijs
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
En toch geef ik commentaar dat het veel te veel is in vergelijk met bvb. @voorn met zijn 45 jarige carriere ( als ik me niet vergis ) in een ( soms ) ongezonde werkomgeving. Punt !
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Mijn vrouw en ik hebben allebei een ambtenaar pensioen, netto is dit samen iets meer dan 4400€
Heerlijk is dat.
Zoals vele werkende mensen moesten wij alle dagen samen met de trein naar Brussel om op ons gat te zitten en te wiezen, dat bedoel je toch hé Fredje.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
Peter58 - Lid geworden op: 18 jan 2025, 09:34
Ik volg al een tijdje dit draadje en erger mij dood aan het HLN gehalte van bepaalde leden.
Ik krijg het maximumpensioen als ambtenaar. Na mijn studies burgerlijk ingenieur en doctoraat studie werkte ik 8 jaar in de privé met zeer mooi looi en een pak extralegale voordelen. Want ja, ook in de jaren 80 bestonden die al!
Na 8 jaar de overstap gemaakt naar Ugent (postdoc). Gevolg: een halvering van mijn loon! Ik heb mij opgewerkt tot gewoon hoogleraar. Werkweken van 70 uur waren normaal. Wie hogerop wou moest presteren. In tegenstelling tot wat sommigen denken komt een carrière niet uit de lucht gevallen. Er was weinig tijd voor het gezin, maar dat was een bewuste keuze. Kiezen is verliezen.
Na de opofferingen komt nu de beloning: een heel mooi pensioen. Had ik in de privé gebleven had ik nu ook een hoop vastgoed zoals mijn collega's van toen. Nu komt de inhaalbeweging.
Ik ben nooit jaloers geweest op mijn collega's met hun dure bedrijfswagen en riante groepsverzekering (10% brutoloon), maaltijdcheques, bonussen etc. Omgekeerd moeten ze nu niet komen klagen dat het oneerlijk is. Nogmaals: kiezen is verliezen. De spelregels waren bekend bij het begin. We gaan ze niet tijdens het spel veranderen.
Aan mijn jonge collega's in het onderwijs: vechten voor jullie rechten!
Ik krijg het maximumpensioen als ambtenaar. Na mijn studies burgerlijk ingenieur en doctoraat studie werkte ik 8 jaar in de privé met zeer mooi looi en een pak extralegale voordelen. Want ja, ook in de jaren 80 bestonden die al!
Na 8 jaar de overstap gemaakt naar Ugent (postdoc). Gevolg: een halvering van mijn loon! Ik heb mij opgewerkt tot gewoon hoogleraar. Werkweken van 70 uur waren normaal. Wie hogerop wou moest presteren. In tegenstelling tot wat sommigen denken komt een carrière niet uit de lucht gevallen. Er was weinig tijd voor het gezin, maar dat was een bewuste keuze. Kiezen is verliezen.
Na de opofferingen komt nu de beloning: een heel mooi pensioen. Had ik in de privé gebleven had ik nu ook een hoop vastgoed zoals mijn collega's van toen. Nu komt de inhaalbeweging.
Ik ben nooit jaloers geweest op mijn collega's met hun dure bedrijfswagen en riante groepsverzekering (10% brutoloon), maaltijdcheques, bonussen etc. Omgekeerd moeten ze nu niet komen klagen dat het oneerlijk is. Nogmaals: kiezen is verliezen. De spelregels waren bekend bij het begin. We gaan ze niet tijdens het spel veranderen.
Laatst gewijzigd door Peter58 op 18 jan 2025, 11:57, 5 keer totaal gewijzigd.
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
100% akkoord met je quote. Hetgeen mij vooral stoort is de reacties hier van een betweter die het privéleven van mensen beoordeelt zonder hun privé situatie te kennen.Peter58 schreef: ↑18 jan 2025, 10:06Ik volg al een tijdje dit draadje en erger mij dood aan het HLN gehalte van bepaalde leden.
Ik krijg het maximumpensioen als ambtenaar. Na mijn studies burgerlijk ingenieur en doctoraatsstudie werkte ik 8 jaar in de privé met zeer mooi looi en een pak extralegale voordelen. Want ja, ook in de jaren 80 bestonden die al!
Na 8 jaar de overstap gemaakt naar Ugent (postdoc). Gevolg: een halvering van mijn loon! Ik heb mij opgewerkt tot gewoon hoogleraar. Werkweken van 70 uur waren normaal. Wie hogerop wou moest presteren. In tegenstelling tot wat sommigen denken komt een carriére niet uit de lucht gevallen. Er was weinig tijd voor het gezin, maar dat was een bewuste keuze. Kiezen is verliezen.
Na de oppoferingen komt nu de beloning: een heel mooi pensioen. Had ik in de privé gebleven had ik nu ook een hoop vastgoed zoals mijn collega's van toen. Nu komt de inhaalbeweging.
Ik ben nooit jaloers geweest op mijn collega's met hun dure bedrijfswagen en riante groepsverzekering (10% brutoloon), maaltijdcheques, bonussen etc. Omgekeerd moeten ze nu niet komen janken dat het oneerlijk is. Nogmaals: kiezen is verliezen. De spelregels waren bekend bij het begin. We gaan ze niet tijdens een het spel veranderen.
-
En wat houdt dat "genieten" dan zo allemaal in met zoveel maandelijks "overschot" aan geld ? Het tellen ervan , wekelijks naar de kapper , tweemaal een cruise reis per jaar ? En verveelt dat allemaal niet ?
'k Zal als onderdanige ind.ing eens komen bedelen aan de deur van een ir. , want ik heb OOK gepresteerd , onbetaald gewerkt in weekends , nooit extra legale voordelen gekregen , en zelfs ir.s op ideeën gebracht waarvoor zij dan een patent aanvroegen ...
En vooral , wat presteer jij NU nog dat die hoge maandelijkse vergoedingen verantwoordt. Daar ben ik nu eens helemaal heel benieuwd naar.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 18 jan 2025, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat houdt in dat we nu kunnen doen wat we vroeger moesten laten. Zelfs als dat zou vervelen: dat is ons volste recht.
Ik moet niets doen om mijn pensioen te verantwoorden. De pensioenregels waren bekend, iedereen mag carrière maken.
Als jij dat onrechtvaardig vindt, tja, dat is jouw probleem. Je stelt het allemaal nogal simpel voor, alsof mensen hun pensioen verzamelen door een volle spaarkaart af te leveren.
Ik moet niets doen om mijn pensioen te verantwoorden. De pensioenregels waren bekend, iedereen mag carrière maken.
Als jij dat onrechtvaardig vindt, tja, dat is jouw probleem. Je stelt het allemaal nogal simpel voor, alsof mensen hun pensioen verzamelen door een volle spaarkaart af te leveren.
-
Dat is misschien niet onrechtvaardig , maar wel *raar* .... Ik had het geld nodig toen ik jonger was om mijn leven op te bouwen , bvb. een huis kopen of bouwen. Nu niet meer , en uiteindelijk ben ik nog actief genoeg om ook nog wat extra binnen te halen als dat nodig mocht zijn.Peter58 schreef: ↑18 jan 2025, 12:09Dat houdt in dat we nu kunnen doen wat we vroeger moesten laten. Zelfs als dat zou vervelen: dat is ons volste recht.
Ambtenaren krijgen blijkbaar een "snoepje" omdat ze braaf zijn geweest , terwijl ze eigenlijk heel wat snoepjes hadden kunnen lusten op het moment dat ze braaf waren. Ik snap dat niet. Hoe zit dat in het buitenland allemaal in mekaar ? Vallen daar geen lessen te leren ?
Het onrechtvaardige aan dit alles is dat de pensioenen van werknemers uit de privé worden geplafoneerd , en de ambtenaren pensioenen niet ( of toch een pak minder ).
-
We kunnen inderdaad leren uit het buitenland.
In het Verenigd Koninkrijk zit er 100 miljard pond (120 miljard euro) aan aanvullend pensioen bij 400.000 personeelsleden van universiteiten (300.000 euro per persoon).
In Nederland zijn de wedden van onderwijzend personeel een stuk hoger.
Dus ja, ga gerust eens kijken in het buitenland.
In het Verenigd Koninkrijk zit er 100 miljard pond (120 miljard euro) aan aanvullend pensioen bij 400.000 personeelsleden van universiteiten (300.000 euro per persoon).
In Nederland zijn de wedden van onderwijzend personeel een stuk hoger.
Dus ja, ga gerust eens kijken in het buitenland.
-
Wat ik ook niet zou lusten is de verankering. Ambtenaren zitten blijkbaar gekluisterd aan hun werkomgeving en krijgen pas een extra na examens en dergelijke. In de privé heb je vrije keuze om te "jobhoppen" . Ik ben ooit bij een bedrijf(je) weggegaan omdat het amper betaalde , in zoverre zelfs dat als ik al mijn verplaatsingsonkosten van de netto wedde aftrok , ik maar amper overhield dan wat een werkloze kreeg.
( p.s. om in de jaren tachtig in de privé van extra legale voordelen te kunnen genieten moest men al tot het hogere kader behoren , en voor zover ik weet was dat zonder overheidssteun . Nu krijg je als nieuwkomer al een salariswagen )
( p.s. om in de jaren tachtig in de privé van extra legale voordelen te kunnen genieten moest men al tot het hogere kader behoren , en voor zover ik weet was dat zonder overheidssteun . Nu krijg je als nieuwkomer al een salariswagen )
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Tja, Freddie, dat is een persoonlijke voorkeur, hé? Jij hebt door te jobhoppen de kans gekregen om een appeltje voor de latere dorst opzij te leggen. Als je dat gedaan hebt: goed zo. Indien niet: niet vooruitziend geweest.
Het afgunstcommunisme dat je postings doordesemt, is er enkel omdat je vandaag kwijlend kijkt naar het hoog pensioen van anderen.
Iedereen moet maar met een gelijk pensioen voortploeteren, maar je vindt wel dat er een vergoeding moet bestaan in de lonen indien iemand langer gestudeerd heeft.
Je zou vanuit dat gelijkheidsprincipe kunnen opperen dat iemand die verstandelijke talenten heeft gekregen in feite de morele plicht heeft om die voor de maatschappij volledig te ontwikkelen. Daar hoeft voor de rest geen financiële vergoeding tegenover te staan: lekker gelijk zijn, zoals bij Kim.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.