resultaten onderwijs
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Dat heeft allemaal niets met afgunst te maken en al zeker niet met communisme. Het "systeem" is gewoon oneerlijk met nadelen voor beide partijen. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid en ethiek krijgt hierdoor een deuk.
Iemand die langer gestudeerd heeft , heeft ook de plicht om voor de maatschappij iets meer te betekenen en dus een meerwaarde te creëren. Die moet hiervoor , moreel verplicht , harder denken en werken ( en niet denken en werken zoals helaas onze politiekers ). Van een schoorstenveger mag je niet verwachten dat hij je auto herstelt , en van een garagist kan je niet verwachten dat hij iets uitvindt om de CO2 van de wagen te reduceren. Dat IS de hiërarchie binnen een bevolking , de hiërarchie van baas tot knecht is "fake". En wie echt iets presteert dat een groep of de ganse bevolking direct of op termijn ten goede komt , die mag van mij meer verdienen en een evenredig hoger pensioen krijgen zoals dat in de privé het geval is.
-
Peter58 - Lid geworden op: 18 jan 2025, 09:34
Wat is er oneerlijk aan mensen verschillende stelsels aanbieden met duidelijk vooraf bepaalde regels die voor iedereen gelden?
Het kan ook tegenvallen voor de ambtenaren die hun pensioen (uitgesteld loon) zelfs nooit halen of vroeg overlijden. Als ambtenaar neem je een risico. Soms win je. Soms verlies je.
Overigens ben ik ook voor een harmonisering van de stelsels, met behoudt van verworven rechten. Vergeet echter niet, leraren zijn hooggeschoolde werknemers, je gaat hun een pak extralegale voordelen moeten geven om de job concurrentieel te houden met de prive. Het lerarentekort is nu al groot.
Finaal denk ik dat die besparing die eraan zit te komen wel eens duur kan uitvallen voor de schatkist. De onderhandelaars zijn er terecht niet gerust in.
Het kan ook tegenvallen voor de ambtenaren die hun pensioen (uitgesteld loon) zelfs nooit halen of vroeg overlijden. Als ambtenaar neem je een risico. Soms win je. Soms verlies je.
Overigens ben ik ook voor een harmonisering van de stelsels, met behoudt van verworven rechten. Vergeet echter niet, leraren zijn hooggeschoolde werknemers, je gaat hun een pak extralegale voordelen moeten geven om de job concurrentieel te houden met de prive. Het lerarentekort is nu al groot.
Finaal denk ik dat die besparing die eraan zit te komen wel eens duur kan uitvallen voor de schatkist. De onderhandelaars zijn er terecht niet gerust in.
-
Ik heb van mijn electronica hobby mijn beroep kunnen maken , ervoor verder studeren was een passie en niet om het geld of om een carrière te doen. Van leraren verwacht ik eigenlijk hetzelfde , zelfs nog meer passie. Als ge het alleen maar wordt omwille van het geld , de vakantiedagen en het ambtenaren pensioen , wordt dan geen leraar maar ga in de privé "weet ik veel" doen.
En waarom in de privé en niet als ambtenaar werken ? In de privé heb je de vrijheid om je te ontplooien als ge dat wilt , als ambtenaar word je gewurgd door een vastgeroest gedrag en mentaliteit die al meer dat een eeuw bestaat.
-
Ik ga hier afronden. Tja, beweren dat onderwijzers of wetenschappers aan wetenschappelijke faculteiten zich niet kunnen ontplooien of dingen "uitvinden" om in jouw termen te spreken, hoe wereldvreemd kan je zijn.
90% van onze onderzoeksbudgetten komen van externe middelen (niet uit de schatkist), dat zijn bedrijven die privégeld investeren, omdat die vastgeroeste ambtenaren blijkbaar die centen ook opbrengen (lees: een hogere return hebben dan hun eigen personeel op de onderzoeksafdeling
).
90% van onze onderzoeksbudgetten komen van externe middelen (niet uit de schatkist), dat zijn bedrijven die privégeld investeren, omdat die vastgeroeste ambtenaren blijkbaar die centen ook opbrengen (lees: een hogere return hebben dan hun eigen personeel op de onderzoeksafdeling
-
Wetenschappers aan universiteiten zijn wel een ander soort "volkje". In de VS worden de salarissen van de Prof's niet door de staat betaald - en de universiteiten zijn amper met een VS Staat verbonden. In Nederland is het wat leraren betreft ook al anders dan bij ons https://ambtenarensalaris.nl/kennisbank ... enaren-er/ Wellicht kijken onze regeringen naar Nederland om ze mettertijd ook een privé statuut te geven en te belonen volgens een CAO.
Ik vraag me wel af of de "echte" ambtenaren in Nederland ook een hoog "uitgesteld loon" pensioen krijgen ...
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Hoogste tijd dus om de vuilnisophalers een veel hoger loon en dito pensioen te geven - wat zij doen is iets dat de hele bevolking elke dag ten goede komt en ze presteren nog geen klein beetje. Als ze staken hoopt het vuilnis zich op, duiken overal ratten op en voor je het weet waart de pest weer door de straten.En wie echt iets presteert dat een groep of de ganse bevolking direct of op termijn ten goede komt , die mag van mij meer verdienen en een evenredig hoger pensioen krijgen
Wie onze kinderen leert lezen, schrijven, rekenen, nadenken en redeneren ( op elk niveau) doet iets dat de bevolking in zijn geheel op termijn ten goede komt en zij mogen dus meer verdienen en een evenredig hoger pensioen hebben.
Absoluut te lezen: https://decorrespondent.nl/1949/waarom- ... e256174112
-
Ik heb het artikel met veel plezier gelezen. Volgens mij maken veel mensen wel een denkfout. (Afval)ophalers halen goederen (afval) op bij de bevolking. Door de aard van die goederen vinden veel mensen het "vuil" werk, wat ik gewoon onjuist vind.frits1955 schreef: ↑19 jan 2025, 09:52Hoogste tijd dus om de vuilnisophalers een veel hoger loon en dito pensioen te geven - wat zij doen is iets dat de hele bevolking elke dag ten goede komt en ze presteren nog geen klein beetje. Als ze staken hoopt het vuilnis zich op, duiken overal ratten op en voor je het weet waart de pest weer door de straten.En wie echt iets presteert dat een groep of de ganse bevolking direct of op termijn ten goede komt , die mag van mij meer verdienen en een evenredig hoger pensioen krijgen
Wie onze kinderen leert lezen, schrijven, rekenen, nadenken en redeneren ( op elk niveau) doet iets dat de bevolking in zijn geheel op termijn ten goede komt en zij mogen dus meer verdienen en een evenredig hoger pensioen hebben.
Absoluut te lezen: https://decorrespondent.nl/1949/waarom- ... e256174112
De stelling: mensen die goederen ophalen bij mensen thuis verdienen veel te weinig, zouden de mensen terecht als onjuist beschouwen.
De job is ook iets beter betaald dan gelijkaardige jobs, juist door de aard van de goederen. Je kan natuurlijk het loon niet gaan verdubbelen louter omdat het over afval gaat. Nu is het een knelpuntberoep. Als we het loon met 50% verhogen wordt die job zeer interessant voor mensen zonder diploma, en komt er een overaanbod aan de vraagzijde. Dat is ook de reden waarom de afvalverwerkingsbedrijven geen hogere lonen aanbieden, de jobs geraken uiteindelijk ingevuld. De vergelijking met New York (under payment) gaat voor mij niet op.
Laatst gewijzigd door Peter58 op 19 jan 2025, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Je moet mijn opmerking lezen als een boutade en niet echt letterlijk begrijpen. Maar dat vuilnisophalers en leerkrachten maatschappelijk gezien veel nuttiger zijn dan het groeiende leger windbuilen zoals telemarketeers, accountants, beurshandelaars, influencers en andere legezakkenrechtzetters is wel een feit.
-
-
De NVA wil uiteraard de "Vlaamsche Canon" van buiten leren aframmelen , of wat dacht je .... Bepaalde gedrachsregels , handvaardigheden , inzichten kennen/hebben de lesgevers zelf ook al niet meer , zowel in het kleuter als in het basisonderwijs. Hoe wil je dan dat onze kinderen nog ooit een Einstein kunnen evenaren als ze geen "intelligente" spiegel voor zich zien ...
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Ik moest nog kalligrafie leren, tegenwoordig doet men schrijven met dat vinger-ding. Er zijn er zelfs met 2 van die toestellen. Verbod onder de 16 jaar vind ik goed.
In spanje heeft men bij werkwoordvervoegingen en zinsopbouw extra de beleefdheidsvorm. Een tip voor .be.
In spanje heeft men bij werkwoordvervoegingen en zinsopbouw extra de beleefdheidsvorm. Een tip voor .be.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk