Besparen en nog eens besparen .

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

09 okt 2025, 12:37

Als je dan al naar het buitenland moet, dan moet je nog een stuk van je wedde afstaan ook ... 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal

09 okt 2025, 13:21

Wil. schreef:
08 okt 2025, 19:53
Hoe oud waren De Wever, Van Peteghem en co. toen de meerderheid van die nutteloze werken werden uitgevoerd? Hoe kunnen zij dan eerst beginnen besparen?

Waar zullen we beginnen om het mes erin te zetten?
Maar beste Wil, wat hebben die twee hiermee te maken?
Ik schreef dat het al nooit anders is geweest.
Gigantisch dure, en vooral zinloze uitgaven. Voor de overheid, gemakkelijk te recuperen bij de modale burger, die er niets aan heeft, e,n er nog moet voor betalen ook.

En waar ze 't mes moeten inetten?
In die zinloze uitgaven natuurlijk, waar het nu al wel een beetje te laat voor is. Wij, de bevolking dus,eullen wel weer het gelag betalen.
Ze zijn al lang bezig met ons te pluimen tot op het bot.

En nogmaals, De Wever, noch die Van Peteghem hebben daar iets mee te maken. Het is al altijde zo geweest en dat zal altijd zo blijven.

Binnenkort zullen we alle dagen droog brood met eventueel een beeetje confituur eten, voor zover tenminste 'dàt', nog betaalbaar zal blijven..
Laatst gewijzigd door Fazal op 09 okt 2025, 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Odulleke

09 okt 2025, 13:22

Wil. schreef:
Als je dan al naar het buitenland moet, dan moet je nog een stuk van je wedde afstaan ook ... 8O
Ze zullen er wel rijkelijk voor vergoed worden voor hun buitenlandse reizen.

Wil.

09 okt 2025, 13:27

Odulleke schreef:
Wil. schreef:
Neen, jong, dat valt gewoon binnen hun maandelijkse pree.

Wil.

09 okt 2025, 13:34

Fazal schreef:
09 okt 2025, 13:21
Wil. schreef:
08 okt 2025, 19:53
Waar zullen we beginnen om het mes erin te zetten?
En waar ze 't mes moeten inzetten?
In die zinloze uitgaven natuurlijk, waar het nu al wel een beetje te laat voor is. Wij, de bevolking dus, zullen wel weer het gelag betalen.
Ze zijn al lang bezig met ons te pluimen tot op het bot.
Ik voel wel ongeveer waar je naartoe wil, maar wat je hierboven hebt geschreven, valt moeilijk te combineren met wat je op de vorige blz. hebt neergepend:
Besparingen???
Dat ze godverrrdomme zelf besparen.

Samengevat: ze moeten besparen op de zinloze en onnuttige uitgaven, maar daar is het nu te laat voor.

Ik vraag me dan af hoe dat budget tóch min of meer in evenwicht kan komen? Die 'min' mag dan nog wat zwaarder wegen ...

Odulleke

09 okt 2025, 13:48

Wil. schreef:
09 okt 2025, 13:27
Odulleke schreef:
Wil. schreef:
Neen, jong, dat valt gewoon binnen hun maandelijkse pree.
Jij gelooft ook nog in Sinterklaas, ze zullen wel bijkomende verplaatsingsvergoeding, hotelvergoeding en restaurantvergoeding krijgen anders zouden ze niet zo staan springen om die "snoep"reisjes te mogen maken. Ik heb vroeger ook een aantal keer opleiding in het buitenland moeten volgen en kreeg daar ook een forfaitaire onkostenvergoeding voor en die was vaak meer dan mijn uitgaven, dus bij die politiekers zal dat niet anders zijn.

Wil.

09 okt 2025, 14:31

Aha, voor die periode die jij in het buitenland was, hebben ze je vast - zoals jij nu voorstelt voor de politici - een stuk van je wedde afgetrokken, neem ik aan?

Fazal

09 okt 2025, 14:43

Geloof mij Wil, dat komt nooit meer goed!
Al die mijarden krijgen ze nooit meer bij elkaar, want er zullen alsmaar méér tekorten ontstaan.
.
De inkomsten zullen de tekorten nooit nog kunnen inhalen.
Het gebrekl aan koopkracht zal ervoor zorgen dat bedrijven hun producten, door telkens weer hun prijzen te verhogen, niet meer kwijtraken, of in het ergste geval in faling moeten gaan.. Dat zal dan weer resuilteren in minder inkomsten voor de staat, omdat ze dan ook BTW en andere belastingen minder zullen ontvangen. Ja, een vicieuze cirkel dus, waarbij de hond niet
in zijn eigen staart kan bijten...

Maar tussen haakjes beste Wil, ik begrijp niet dat jij mij niet snapt.
Volgens mij ben ik toch klaar en duidelijk geweest!???

Als ik niet duidelijk genoeg ben, dan is dat aan mijn gebrek aan schrijverskunst te wijten, plus dat ik elke dag iets minder kan zien.
Ik 'probeer' mij dus zo goed mogelijk uit te drukken, hetgeen mij minder en minder lukt. En daar ben ik mij wel degelijk van bewust.

Odulleke

09 okt 2025, 15:49

Wil. schreef:
09 okt 2025, 14:31
Aha, voor die periode die jij in het buitenland was, hebben ze je vast - zoals jij nu voorstelt voor de politici - een stuk van je wedde afgetrokken, neem ik aan?
Hoe dat je het weet, ik was een deel premies kwijt omdat ik niet op het werk was.

Wil.

09 okt 2025, 16:09

Fazal schreef:
09 okt 2025, 14:43
Maar tussen haakjes beste Wil, ik begrijp niet dat jij mij niet snapt.
Volgens mij ben ik toch klaar en duidelijk geweest!???
Je bent wél duidelijk genoeg geweest, maar er was ook een zonneklare tegenstelling tussen jouw twee teksten: "dat ze gvd zélf eens beginnen besparen" tegenover "nu is het wel een beetje te laat om te besparen op die zinloze uitgaven"

Je herinnert je nog die taartvorm met de uitgaven van de overheid plus de tekst van Trends die stelde dat we zelfs het budget niet in evenwicht krijgen als we het hele budget van de overheid op nul zetten.

Mijn gedacht wordt het dan een onmogelijke opdracht en toch moet eraan begonnen worden. Wie graag eerste minister zou willen zijn, mag het nu zeggen. :lol:

Fred1950

09 okt 2025, 16:29

Dat ze eens de subsidies op fossiele brandstof ( en hun producenten ) naar beneden halen. Hoeveel miljard is dat ook weeral ? En hoe zit het met de subsidies aan de groot-zonnepaneel bezitters die velden vol ervan liggen hebben ?

tokkio

09 okt 2025, 18:01

Fred1950 schreef:
Dat ze eens de subsidies op fossiele brandstof ( en hun producenten ) naar beneden halen. Hoeveel miljard is dat ook weeral ? En hoe zit het met de subsidies aan de groot-zonnepaneel bezitters die velden vol ervan liggen hebben ?
Het zijn de subsidies die extreem uit de hand lopen,en BDW loopt naast zijn schoenen,ik weet niet welke regering van vroeger die subsidies heeft ingevoerd, en waarom, in de jaren 1960 hebben we nog nooit van subsidies gehoord, nu krijgt men voor bijna alles een toelage.
https://www.sampol.be/2023/05/kampioen- ... -bedrijven
Bijna 18 miljard subsidies,dan gaan ze ook nog landen in moeilijk heden helpen, zoals Oekraïne .
https://diplomatie.belgium.be/nl/beleid ... t-oekraine
Ook de migratie kost geld.
https://unric.org/nl/migratie-geldoverm ... -per-jaar/
Ook defensie ,moet zijn deel hebben...
https://www.hln.be/binnenland/belgie-st ... ~a7f74fda/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Odulleke

09 okt 2025, 18:10

Fred1950 schreef:
Een wereld zonder fossiele brandstoffen is een utopie. Iedereen elektrisch rijden komt er ook nooit van er zijn nu al grote autoproducenten die hun productie gaan terugschroeven. Nu is ook gebleken dat de door de groene linkse rakkers o zo geprezen biobrandstoffen meer CO2 uit stoten dan fossiele brandstoffen

Dicksy

09 okt 2025, 19:37

Vakbonden roepen op tot staking in de supermarkten op 14 oktober
De lijst van vakbondsacties op de nationale actiedag van volgende week dinsdag 14 oktober zwelt aan. Nu roept ook het gemeenschappelijk vakbondsfront in de handelssector op tot een staking van de werknemers, melden BBTK, ACV Puls en ACLVB donderdag in een persbericht.

Op 14 oktober roepen de drie bonden alle werknemers van de supermarkten, non-foodketens zoals pakweg modeketens, of doe-het-zelfzaken op om hun winkel te verlaten en deel te nemen aan de nationale actie. Ook roepen ze de klanten op tot een “consumptiestaking”: om komende dinsdag uit solidariteit niet te winkelen en mee te betogen.
1.- Dan gaan we gewoon winkelen op de 13de of op zondag als veel warenhuizen en andere ook open zijn of gewoon op de 15de. Wat is het probleem dan?
2.- Oproepen om komende dinsdag uit solidariteit niet te winkelen :roll: 8O ? Niet winkelen op dinsdag 14/10 zal niet moeilijk zijn als alle (?) winkels sluiten. :roll:
3.- en mee te betogen.....als gepensioneerde is mijn agenda al druk bezet met alle dagen niet te veel doen en daar zal die staking niets in veranderen. Ik gooi mijn agenda niet overhoop. :P

Vakbonden....alle dagen vinden ze opnieuw het warm water uit.

https://www.hln.be/binnenland/vakbonden ... ~a3ff2598/

Fred1950

09 okt 2025, 19:45

Odulleke schreef:
09 okt 2025, 18:10
Fred1950 schreef:
Een wereld zonder fossiele brandstoffen is een utopie. Iedereen elektrisch rijden komt er ook nooit van er zijn nu al grote autoproducenten die hun productie gaan terugschroeven. Nu is ook gebleken dat de door de groene linkse rakkers o zo geprezen biobrandstoffen meer CO2 uit stoten dan fossiele brandstoffen
Fossiele brandstoffen mogen er voor mijn part nog jaren zijn , maar het zijn de subsidies eraan die mij ergeren. De olieboeren maken monsterwinsten , en die gaan allemaal richting buitenland , dus ook onze subsidies.