Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

30 apr 2025, 18:32

Wil. schreef:
30 apr 2025, 18:12
Je ziet het hem toch zeggen? Of heb je niet de Russische versie gebruikt, misschien?
Op welk tijdstip in de video zegt hij dat ( mm:ss ) ? Dat heeft niets met de historische grenzen van de USSR te maken , nietwaar , en dus ook niet met een Groot Russisch Rijk waarover jij het steeds hebt.. Ik voel aan mijn theewater dat je de interpretatie van de woorden aan het bijpassen bent.

voorn

30 apr 2025, 18:44

Er zijn in het nieuws toch ook medewerkers van Poetin geweest die de uitspraken bevestigden.

Wil.

30 apr 2025, 23:15

Fred1950 schreef:
30 apr 2025, 18:32
Wil. schreef:
30 apr 2025, 18:12
Je ziet het hem toch zeggen? Of heb je niet de Russische versie gebruikt, misschien?
Op welk tijdstip in de video zegt hij dat ( mm:ss ) ? Dat heeft niets met de historische grenzen van de USSR te maken , nietwaar , en dus ook niet met een Groot Russisch Rijk waarover jij het steeds hebt.. Ik voel aan mijn theewater dat je de interpretatie van de woorden aan het bijpassen bent.
Rechtstreeks uit de mond van de dictator (website van het Kremlin):

Поле битвы, на которое нас позвала судьба и история, – это поле битвы за наш народ, за большую историческую Россию. За большую историческую Россию, за будущие поколения, за наших детей, внуков и правнуков.

Nu kun je gaan draaien en keren zoals je wil, wat hij zegt is eenvoudigweg wat ik al meerdere keren heb herhaald: de Russen moeten zich opmaken voor de strijd voor een Groot Historisch Russisch Rijk.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

01 mei 2025, 08:48

Wil. schreef:
30 apr 2025, 23:15
....
Поле битвы, на которое нас позвала судьба и история, – это поле битвы за наш народ, за большую историческую Россию. За большую историческую Россию, за будущие поколения, за наших детей, внуков и правнуков.
....
En uit dat stukje lyriek besluit jij blablabla ....simpele duif.... :roll:

The battlefield to which fate and history have called us is the battlefield for our people, for the great historical Russia. For the great historical Russia, for future generations, for our children, grandchildren and great-grandchildren.

Het slagveld waartoe het lot en de geschiedenis ons geroepen hebben, is een slagveld voor ons volk, voor het grote historische Rusland. Voor een groots historisch Rusland, voor toekomstige generaties, voor onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.

En als je met dat battelefield nu eens de 4 Oekraïnse oblasten zou bedoelen .... dan zijn we er .... Het slagveld is er vandaag , niet morgen voor jouw "Groot Historisch Russisch Rijk". Een "groots historisch Rusland" is nog altijd iets anders dan een Groot Historisch Russisch Rijk. Wij hebben ook een ""groots historisch Vlaanderen" , maar dat is/was allesbehalve een Rijk.

Bekijk en luister nog eens naar de video onderaan de VRT pagina ...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/30 ... ak-poetin/

of met ondertiteling in het engels : https://www.youtube.com/watch?v=DvfuB48mjNw De ondertiteling is een bijzonder correcte vertaling ...

Wil.

01 mei 2025, 11:29

Ja, Fred, jij weet heel veel van batterijen. Maar daarover gaat het hier niet.

Wat was dat 'Groot historisch Russisch Rijk' ? Dat was het Rijk van Peter De Grote en van de S.U. Wanneer Poetin het daarover heeft, dan bedoelt hij wat ik zeg: het uitbreiden van de huidige RU federatie tot wat ooit dat RU Rijk was.
Het is JOUW kortzichtige vatnikinterpretatie die de zaak hier komt omdraaien of beperken tot 4 provincies in UA.

Sta me toe je een beetje bij te scholen op basis van uitspraken van topmensen in het Kremlin.

image.png
image.png (14.73 KiB) 408 keer bekeken
image.png
image.png (319.64 KiB) 408 keer bekeken
image.png
image.png (12.98 KiB) 408 keer bekeken
image.png
image.png (225.14 KiB) 408 keer bekeken
image.png
image.png (197.3 KiB) 408 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wil. op 01 mei 2025, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

01 mei 2025, 11:33

Stel jezelf de vraag: wie komt hier met argumenten die enig gewicht in de schaal leggen en wie verkondigt gewoon zijn eigen fantasie zonder enig bewijsmateriaal?

Ik heb nog één bonus:

image.png
image.png (265.46 KiB) 407 keer bekeken

Fred1950

01 mei 2025, 12:20

Ach man , jij neemt al die woordkramerij toch veel te serieus. Trump wil ook Canada , Groenland en zelfs Denemarken "veroveren". Je weet toch al heel goed dat Rusland niet in staat is om één of ander land te veroveren en bezet te houden. Als ik me niet vergis is Vietnam het laatste land dat door "verovering" nieuwe landsgrenzen kon uittekenen. De Russen maken je blijkbaar gek :lol: Dat er maar vlug terug een staatsgreep in Oekraïne plaats vind .... 8)

Wil.

01 mei 2025, 12:26

Waar sta je nu met je gebazel over '4 oblasten', praatjesmaker? Wanneer Hitler zei dat hij 'Lebensraum' nodig had, liepen er ook simpele zielen rond die dachten dat het allemaal slechts praatjes waren.
Niks, nul, geen enkel argument dat enig hout snijdt kun jij inbrengen. Je bent een kleuter die in de hoek wordt gezet.

Poetin wil niet noodzakelijk de volgende 3, 4 of 5 jaar zijn Groot Russisch Rijk herstellen. Hij mikt op decennia. Hij wil de man zijn die de herovering van wat hij 'voorbestemd Russisch gebied' noemt, in gang zet. Hij verwijst naar Peter De Grote die Zweden niet 'afnam' van iemand; hij bracht het terug bij Rusland. En zoals hij zei in de 2e afbeelding die ik hogerop liet zien: "it is now our responsibility to return [Russian] land."

Fred1950

01 mei 2025, 12:59

Wil. schreef:
01 mei 2025, 12:26
Waar sta je nu met je gebazel over '4 oblasten', praatjesmaker? Wanneer Hitler zei dat hij 'Lebensraum' nodig had.....
Als Poetin aan Lebensraum denkt , had hij dat al minstens 30 jaar geleden kunnen doen. Poetin vergelijken met Hitler loopt totaal mank. Poetin heeft toch al genoeg Siberisch Lebensraum ... Wikt Poetin op decennia ? :D Gaat hij dan nog ergens rondspoken :D ? De Wever droomt ook van een Groot Romeins Rijk , of tenminste van een Rijk de Nederlanden. De geschiedenis loopt steeds anders dan wat "zieners" voorspellen of wensen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 01 mei 2025, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

01 mei 2025, 13:14

Fred1950 schreef:
De geschiedenis koopt (sic) steeds anders dan wat "zieners" voorspellen of wensen.
Wat Hitler aankondigde, werd wel degelijk in gang gezet.

Voor het geval je nog niet in het oog hebt hoe de leiders van de S.U. / RU op lange termijn denken:

Afbeelding

En dan is Moldavië nog niet vermeld waar de Russen 'gingen helpen' en er gewoon gebleven zijn in Transnistrië.

Waar blijven je argumenten, Freddie-boy?

Fred1950

01 mei 2025, 14:13

Wil. schreef:
01 mei 2025, 13:14
Fred1950 schreef:
De geschiedenis loopt (sic) steeds anders dan wat "zieners" voorspellen of wensen.
Wat Hitler aankondigde, werd wel degelijk in gang gezet.

Voor het geval je nog niet in het oog hebt hoe de leiders van de S.U. / RU op lange termijn denken:
....
Ge moet een lijn trekken tussen wat voor de val van de USSR gebeurde en wat erna. En ge moet ook steeds de aanleiding/oorzaak van zo'n inval beschouwen. Veralgemenen met wat jaartallen is iets wat idiote propagandisten doen. Verstandige mensen gaan in detail.

Zijn de Duitsers van vandaag nog even gevaarlijk als die van voor WOII , of vrees je ook een heropstanding zoals je dat blijkbaar denkt over de Russen. Het grote probleem is dat volkeren blijkbaar zo gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden ( en jij bent daar een voorbeeld van ) , in plaats van op de zijlijn een positie in te nemen. De Kiev-se Oekraïners zijn nog vóór 2014 sterk gemanipuleerd geweest om Russen als vijand te beschouwen , dat is het probleem.

Wil.

01 mei 2025, 15:09

Het grote probleem is dat volkeren blijkbaar zo gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden ( en jij bent daar een voorbeeld van )
Het is duidelijk: ik ben een volk :lol: Zal ik vanaf nu met 'wij' posten? :lol:

Ge moet een lijn trekken tussen wat voor de val van de USSR gebeurde en wat erna. En ge moet ook steeds de aanleiding/oorzaak van zo'n inval beschouwen.
Vóór het verdwijnen van de S.U. hadden we te maken met één dictator die een clan van hielenlikkers bij zich had. Zij deden alles wat de dictator zei.

Poetin is ook een dictator. Poetin is opgeleid in de KGB en zei in 2005 in een speech voor de Federale Vergadering (RU parlement):

"“Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie was de grootste geopolitieke catastrofe van de eeuw. Voor het Russische volk werd het een echte tragedie. Tientallen miljoenen van onze medeburgers en landgenoten bevonden zich buiten het grondgebied van Rusland.

Hij heeft de taak op zich genomen om die catastrofe ongedaan te maken. Vandaar zijn oproep in september 2022 om op te trekken naar het slagveld voor het Grote Russische Rijk, wat ik hogerop heb duidelijk gemaakt.

Zie je hoe alle puzzelstukjes mooi in elkaar passen als je wat kennis hebt van Poetins uitspraken, zijn voorgeschiedenis en zijn admiratie voor de tirannen vóór hem?

Net zoals bij vadertje Stalin schrikt Poetin er niet voor terug om mensen te laten verdwijnen, te laten vergiftigen (Skripal familie), te laten doodschieten vlak vóór het Kremlin (Nemtsov), te laten omkomen in gevangenissen (Navalny), uit het venster te laten gooien, hun vliegtuig te laten neerstorten (Prigozjin ) enz.
KGB-man Poetin kent alle truken van de foor. Hij trekt de lijn van 'grote dictators' door.

Net zoals zijn voorgangers blijft hij dezelfde modus operandi toepassen: met brutaal geweld een land binnenvallen en indien de verovering niet onmiddellijk lukt (zoals Tsjetsjenië) dan worden hele steden met de grond gelijk gemaakt (Grozny bv. en tal van steden in UA).

Poetin past in de rij van 'staatslieden' zoals die er zijn geweest in de 20 e eeuw in Rusland/S.U.

Charlie Maru

02 mei 2025, 10:49

Voor wat het waard is........fake of niet.....? :roll:

HLN:
“Amerikaanse buitenlandminister Rubio zal Russische Dag van de Overwinning bijwonen”

https://www.hln.be/buitenland/amerikaan ... ~ad2f8cb6/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio

02 mei 2025, 17:56

Net zoals zijn voorgangers blijft hij dezelfde modus operandi toepassen: met brutaal geweld een land binnenvallen en indien de verovering niet onmiddellijk lukt (zoals Tsjetsjenië) dan worden hele steden met de grond gelijk gemaakt (Grozny bv. en tal van steden in UA).

2023;Poetin heeft op tijd gezien dat hij beter vriendschap kan sluiten met de Wagner groep
https://nos.nl/collectie/13939/artikel/ ... -en-moskou
maar Poetin wast zijn handen in onschuld....
https://paxvoorvrede.nl/nieuws/waarom-d ... lgen-zijn/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

02 mei 2025, 18:12

tokkio schreef:
02 mei 2025, 17:56
2023;Poetin heeft op tijd gezien dat hij beter vriendschap kan sluiten met de Wagner groep
https://nos.nl/collectie/13939/artikel/ ... -en-moskou
maar Poetin wast zijn handen in onschuld....
https://paxvoorvrede.nl/nieuws/waarom-d ... lgen-zijn/
Ah zo, het is Poetin die vriendschap heeft gesloten met Prigozjin en het is niet deze laatste die op zijn stappen is teruggekeerd. Dat wist ik niet.

Ik leefde in de waan dat Prigozjin in ruil voor het stopzetten van de opstand, een vrijgeleide heeft gekregen om naar Wit-Rusland te mogen vertrekken. Toen hij met een vliegtuig van Moskou naar St.Petersburg vloog, ontplofte dat toestel toch wel zeker!?