Bluft Poetin?
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Volksopstand: Wordt geïnitieerd door gewone burgers of maatschappelijke groeperingen. Het gaat vaak om spontane of georganiseerde protesten tegen de regering of maatschappelijke misstanden.
Staatsgreep (coup d'état): Wordt gepleegd door een kleine groep binnen de machtsstructuur van de staat, zoals het leger, geheime diensten of politici. Het is een plotselinge, georganiseerde machtsgreep van binnenuit.
Wat was het dan in 2014 ?
Staatsgreep (coup d'état): Wordt gepleegd door een kleine groep binnen de machtsstructuur van de staat, zoals het leger, geheime diensten of politici. Het is een plotselinge, georganiseerde machtsgreep van binnenuit.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dat is wat een vatnik moet zeggen.
De waarheid is anders: in steden als Lviv en Kyev kwamen honderdduizenden op straat. Het ging over gewone mensen: zakenlieden, boekhouders, kruidenies, studenten. Het was bijlange niet 'een heel beperkt deel' van de bevolking.
Uit Wikipedia:
Euromaidan was the largest democratic mass movement in Europe since 1989 and led to the 2014 Revolution of Dignity.
Maar Fred - de lokale 'dorpsintellectueel' - meent dat het over een 'heel beperkt deel van de bevolking' ging.
We kennen onze pappenheimer, hé?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
En hoeveel % was dat op de totale bevolking ? Mensen zijn ooh toch zo gemakkelijk manipuleerbaar , dat merk in aan "jouw" invloed hier , en ja , zelfs aan het aantal NVA en VB stemmen in Vlaanderen. Ken uw volk , en ken mijn "niet gemuteerden" ( de kudde dieren )Wil. schreef: ↑28 mei 2025, 10:36Dat is wat een vatnik moet zeggen.
De waarheid is anders: in steden als Lviv en Kyev kwamen honderdduizenden op straat. Het ging over gewone mensen: zakenlieden, boekhouders, kruidenies, studenten. Het was bijlange niet 'een heel beperkt deel' van de bevolking.
.....
@socrates
Beide , maar in volgorde van eerst de aanstokers ( politici ) , en daarna de kudde. Hoe ontstaan betogingen hier in ons eigen land en buurlanden ? Net op dezelfde manier ! Het moet uiteraard niet steeds op een machtswissel uitdraaien , maar in Oekraïne gebeurde dat wel. Een machtswissel die niet het gevolg is van reguliere verkiezingen heeft voor mij nog steeds de betekenis van "staatsgreep". Van democratie is er dan helemaal geen sprake meer.
-
Stond het nog niet groot genoeg, misschien?
→ De grootste democratische massabeweging in Europa sinds 1989.
Misschien wordt het in het Nederlands voor jou wat duidelijker
Het is de meedogenloze weerlegging van jou "een heel beperkt deel".
Wanneer een aspirant-dictator die de grondwet opzij schuift, de benen neemt onder druk van de grootste democratische massabeweging, dan mogen we spreken van een overwinning van de democratie.Een machtswissel die niet het gevolg is van reguliere verkiezingen heeft voor mij nog steeds de betekenis van "staatsgreep". Van democratie is er dan helemaal geen sprake meer.

"largest democratic mass movement" pffff
Wie schreef dat op Wiki ?
Jij ?
Nam de "aspirant dictator" de benen ? Hij moest vertrekken van een Europese ambassadeur ( de Pool als ik men niet vergis ) , en dat waarschijnlijk op gevaar van leven. Is het echt democratisch dat men pro-Russische politici zoals Andrei Portnov zomaar vermoordt ? Wie weet wat Janoekovitsj te wachten stond moest hij in Oekraïne gebleven zijn.
Jouw uitspraken over "aspirant dictator" en "democratische massabeweging" slaan niet meer aan. Wat is er democratisch aan een gemanipuleerd aantal personen die op straat komen ? Even weinig als de ontzaglijke menigte die destijds Hitler stond toe te wuiven ....
Nam de "aspirant dictator" de benen ? Hij moest vertrekken van een Europese ambassadeur ( de Pool als ik men niet vergis ) , en dat waarschijnlijk op gevaar van leven. Is het echt democratisch dat men pro-Russische politici zoals Andrei Portnov zomaar vermoordt ? Wie weet wat Janoekovitsj te wachten stond moest hij in Oekraïne gebleven zijn.
Jouw uitspraken over "aspirant dictator" en "democratische massabeweging" slaan niet meer aan. Wat is er democratisch aan een gemanipuleerd aantal personen die op straat komen ? Even weinig als de ontzaglijke menigte die destijds Hitler stond toe te wuiven ....
-
8 december markeerde de derde zondag op rij van massaprotesten in Kiev. Oppositieleiders riepen de dag uit tot de 'Mars van een miljoen', en alle oppositiepartijen beweerden dat de opkomst de grens van een miljoen bereikte.
Als iemand in zijn positie de grondwet negeert, dan betekent dat dat hij zijn wil (= die van Poetin) laat voorgaan op de besluiten van het volk. Dat is een pure machtsgreep. Dat hij daarmee de woede van het volk over zich afriep is begrijpelijk en eens het volk massaal in beweging komt, is het moeilijk om die massa in toom te houden. Kijk naar wat er in Roemenië gebeurd is met Ceauscescu. Hij werd tegen de muur gezet.Nam de "aspirant dictator" de benen ? Hij moest vertrekken van een Europese ambassadeur ( de Pool als ik men niet vergis ) , en dat waarschijnlijk op gevaar van leven.
Ter herinnering: Janoekovitsj had eerst het verdrag met Europa onderhandeld en goedgekeurd, maar na een verplicht bezoek aan Poetin is hij 180 graden van mening veranderd. Raar hé?
Het volk pikte dat niet.
Wat is dat nu weer voor een loze bewering? Je ziet toch wat er gebeurd is op en rond het Maidan plein? Dat jij met je vatnikpraat dat probeert te weerleggen, daar kijkt hier iedereen dwars doorheen, kadee.Jouw uitspraken over "aspirant dictator" en "democratische massabeweging" slaan niet meer aan.
Wat is er democratisch aan een gemanipuleerd aantal personen die op straat komen ?
Uit deze bron (naast andere): Het Oekraïense maatschappelijk middenveld speelde een cruciale rol tijdens de Euromaidan-periode en bleef zich in 2014 inzetten voor systemische hervormingen. Burgerparticipatie en massaal vrijwilligerswerk bleken essentiële elementen van de democratische vooruitgang van het land.
Als je nog wat meer wil bijleren, steeds welkom.

Ik vernam toch nog graag dat % binnen de totale bevolking van dat "middenveld" dat verantwoordeolijk was voor die machtswissel AKA staatsgreep ... Democratische vooruitgang ??? zonder verkiezingen en Zelensky zijn betrachting om de grootste wapenproducent ter wereld te worden , mogelijks samen met de Duitsers ( geen fantasie , zijn woorden ). Dat wordt een mooie economie waar Kim jaloers gaat op worden ... ( en binnen 5 jaar een producent van kernwapens als hij zijn zin kan doorzetten ). Klinkt zeer vredelievend en democratisch.Wil. schreef: ↑28 mei 2025, 13:59
.....
Wat is er democratisch aan een gemanipuleerd aantal personen die op straat komen ?
Uit deze bron (naast andere): Het Oekraïense maatschappelijk middenveld speelde een cruciale rol tijdens de Euromaidan-periode en bleef zich in 2014 inzetten voor systemische hervormingen. Burgerparticipatie en massaal vrijwilligerswerk bleken essentiële elementen van de democratische vooruitgang van het land.
...
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Ik begrijp dat het in UA dus niet over een "Coup" ging maar wel over een volksopstand. Dat die opstand werd aangezwengeld door polici is toch heel normaal, de kudde moet geleid worden.Fred1950 schreef: ↑28 mei 2025, 11:04
@socrates
Beide , maar in volgorde van eerst de aanstokers ( politici ) , en daarna de kudde. Hoe ontstaan betogingen hier in ons eigen land en buurlanden ? Net op dezelfde manier ! Het moet uiteraard niet steeds op een machtswissel uitdraaien , maar in Oekraïne gebeurde dat wel. Een machtswissel die niet het gevolg is van reguliere verkiezingen heeft voor mij nog steeds de betekenis van "staatsgreep". Van democratie is er dan helemaal geen sprake meer.
Het UA volk komt nu toch ook niet in opstand tegen Zelensky ?
Hoe dan ook was die "opstand" niet tegen RU gericht; toch vond Poetin het nodig om dat souvereine land binnen te vallen. Met welk recht mocht hij dat doen ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Daarvoor had hij al andere landen binnen gevallen met camions zonder nr plaat en soldaten zonder naam op hun kledij en een Z op de deur. Mss was UA ook zoiets gemakkelijk.
Die 50.000 soldaten aan de grens, een extra poging?
Die 50.000 soldaten aan de grens, een extra poging?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Poetinpraat. Het gebeurt wel vaker dat het volk een leider verdrijft.
Herinner u de zgn. Anjerrevolutie in Portugal ergens in de jaren '70. De leider werd in ballingschap gestuurd. In UA ging de leider 'spontaan' in ballingschap naar ... Rusland. Voor het goede weer zal dat niet geweest zijn, denk ik.
In Egypte is Moebarak afgetreden na massale betogingen op het Tahrirplein.
Op de Filipijnen is Marcos afgezet na volksopstand en vervangen door Aquino.
De VS is een democratisch land en het is de grootste wapenproducent ter wereld. Hoe dat in jouw tere oortjes klinkt, maakt geen ene moer uit.Zelensky zijn betrachting om de grootste wapenproducent ter wereld te worden , mogelijks samen met de Duitsers ( geen fantasie , zijn woorden ). Dat wordt een mooie economie waar Kim jaloers gaat op worden ... ( en binnen 5 jaar een producent van kernwapens als hij zijn zin kan doorzetten ). Klinkt zeer vredelievend en democratisch.![]()
Wapens produceren is een noodzaak. Als UA nog het hele atoomarsenaal had behouden, zou Poetin er nooit binnengevallen zijn. Wie vrede wil, moet zich bewapenen en die wapens moeten van ergens komen.

Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Als ik het nieuws lees, vrees ik dat er nog weinig democratie bestaat
in de USA van Trump

Of zou die mafkerel aan drugs snuiven
Hij stelde recent voor dat heel Canada bij de USA zou aansluiten...
En andere zotte stoten...
Blijkbaar zonder veel kennis van de toestand....
in de USA van Trump
Of zou die mafkerel aan drugs snuiven
Hij stelde recent voor dat heel Canada bij de USA zou aansluiten...
En andere zotte stoten...
Blijkbaar zonder veel kennis van de toestand....
-
En heb je al die informatie via ChatGPT gevonden ? Als je je eigen persoonlijke Oekraïnse bronnen hebt beschouw ik je als een "spion" .Wil. schreef: ↑27 mei 2025, 10:35
In mei '23 hebben twee drones het Kremlin geraakt: het centrum van de militaire beslissingen.
In juni '23 werd in Moskou het ministerie van Digitale Ontwikkeling en andere overheidsdiensten getroffen.
In juli '23 heeft een drone-aanval gebouwen beschadigd tegenover het hoofdkwartier van de GRU’s cyberoorlogseenheid (hoofd inlichtingdienst).
In maart '25 hebben de Oekraïners 91 drones op Moskou afgestuurd waardoor het hele vliegverkeer rond Moskou kwam stil te liggen.
....