Excuses geëist
-
Ice
De slavernij in afrika en bij arabieren bestaat nú, in 2020, nog steeds.
Zou dat zootje gekleurde/zwarte racisten daar niet beter gaan ijveren om die moderne slavernij bij eigen volk af te schaffen in plaats van zich te bemoeien in ONZE landen over ONZE geschiedenis met standbeelden van 100 jaar geleden om aan geschiedvervalsing te doen?!
Ophoepelen zou ik zeggen, ga eerst maar eens schoon schip maken in eigen land(en) voor ze ons verwijten over het verleden en zelfs het lef hebben om excuses te eisen terwijl ze zelf de slavernij nog in stand blijven houden! Hypocrieten.
Zou dat zootje gekleurde/zwarte racisten daar niet beter gaan ijveren om die moderne slavernij bij eigen volk af te schaffen in plaats van zich te bemoeien in ONZE landen over ONZE geschiedenis met standbeelden van 100 jaar geleden om aan geschiedvervalsing te doen?!
Ophoepelen zou ik zeggen, ga eerst maar eens schoon schip maken in eigen land(en) voor ze ons verwijten over het verleden en zelfs het lef hebben om excuses te eisen terwijl ze zelf de slavernij nog in stand blijven houden! Hypocrieten.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Slavernij zal nooit verdwijnen,en de regeringen laten het gewoon toe, en mensen in armoede worden uitgebuit door de rijken om nog meer geld te verdienen,en dat is wereldwijd zo, van de vlees verwerkende fabrieken, ,kleding,de bouw de goudmijnen of diamant,overal gebruikt men slaven en kinderarbeid.Ice schreef: ↑24 jun 2020, 11:09De slavernij in afrika en bij arabieren bestaat nú, in 2020, nog steeds.
Ophoepelen zou ik zeggen, ga eerst maar eens schoon schip maken in eigen land(en) voor ze ons verwijten over het verleden en zelfs het lef hebben om excuses te eisen terwijl ze zelf de slavernij nog in stand blijven houden! Hypocrieten.![]()
https://www.mo.be/opinie/slavernij-nooi ... wel-opinie
En in Afrika is het al 500 jaar moord, verkrachting,overvallen en oorlog, maar ze wijzen met de vinger naar Leopold 2,oké dat was zo in die tijd,en er zijn erge dingen gebeurd,en het ging ook om rijkdom en macht, maar daar hebben wij niks meer mee te maken, en ook onze Filip niet ,maar nu woed inde Congo de strijd nog altijd verder, en daar klappen ze niet van ...........
https://www.mo.be/analyse/hoe-de-koloni ... weld-ituri
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Enkele jaren geleden zag ik een documentaire op de VRT over Congo. In een godvergeten plaats langs de Congostroom lag een vervallen fabriek, een houtzagerij dacht ik. In een interview met een bejaarde Congolees deed de man zijn beklag over hoe het boeltje daar om zeep ging na de onafhankelijkheid. Hij vond dat het leven aldaar tijdens onze aanwezigheid véél beter was voor iedereen.
Nu beweer ik niet dat dit de algemene mening is maar gisteren las ik ergens dat er een drietal overheersende tendensen zijn. Blijkbaar is voor velen, zeker in Kinshasa, de zaak Leopold II geen issue meer. De mensen hebben prangender dingen aan het hoofd. Ergens in een afgelegen en afgesloten park staat nog één standbeeld van de Onverlaat dat ongemoeid wordt gelaten.
Een tweede groep, ik veronderstel de gegoede klasse, heeft wel nog kritiek op ‘s mans bewind ; zeker niet onterecht maar je moet tijd hebben om je daar mee bezig te houden.
Een derde categorie heeft geen boodschap aan een geschiedenis van anderhalve eeuw geleden, zo zeggen ze zelf. Ze kennen ze misschien wel maar halen er de schouders bij op : ‘t is zo lang al voorbij.
Ik heb het gevoel dat de hetze meer hier gevoerd wordt dan daar. Sommigen hier kunnen blijkbaar niet leven zonder een tegenstander, desnoods een dode reliek uit het verleden.
Nu beweer ik niet dat dit de algemene mening is maar gisteren las ik ergens dat er een drietal overheersende tendensen zijn. Blijkbaar is voor velen, zeker in Kinshasa, de zaak Leopold II geen issue meer. De mensen hebben prangender dingen aan het hoofd. Ergens in een afgelegen en afgesloten park staat nog één standbeeld van de Onverlaat dat ongemoeid wordt gelaten.
Een tweede groep, ik veronderstel de gegoede klasse, heeft wel nog kritiek op ‘s mans bewind ; zeker niet onterecht maar je moet tijd hebben om je daar mee bezig te houden.
Een derde categorie heeft geen boodschap aan een geschiedenis van anderhalve eeuw geleden, zo zeggen ze zelf. Ze kennen ze misschien wel maar halen er de schouders bij op : ‘t is zo lang al voorbij.
Ik heb het gevoel dat de hetze meer hier gevoerd wordt dan daar. Sommigen hier kunnen blijkbaar niet leven zonder een tegenstander, desnoods een dode reliek uit het verleden.
-
Ice
@figaretto:
Dat betekent dus dat ook hier weer een (macht)spelletje wordt gespeeld waarbij de zwarten opgehitst en gebruíkt worden, voor de kar gespannen van tuig dat tweespalt wil zaaien, dat zoals in VS rassen tegen elkaar wil uitspelen en tegen elkaar opzetten om rellen uit te lokken en de maatschappij ontwrichten.
Het is dat manipulerend crapuul achter de schermen dat ontmaskerd en afgestraft moet worden.
Vergelijkbaar met hoe op dezelfde manier ook moslims gebruikt worden.
Mensen tegen elkaar opzetten en uitspelen, haat aanwakkeren, opruien zodat er onrust wordt gezaaid en mensen elkaar steeds meer gaan wantrouwen.
Ik heb ook al eens een docu gezien waarin afrikanen zelf vinden dat ook ontwikkelingshulp mag stoppen, dat zij zélf bekwaam genoeg zijn om hun zaakjes te regelen als met de politieke corruptie afgerekend wordt...wij hebben immers voldoende bodemschatten, veel méér dan europese landen....wij hebben intussen zelf leren vissen, vertelden ze, wij hebben geen vis (liefdadigheid) meer nodig van het westen.
Ondanks dat afrikaanse bevolkingen en zwarte hulporganisaties ontwikkelinghulp weigeren blijven decroo en co de weldoener uithangen door dictators en corrupte afrikaanse regeringen te sponsoren met óns geld om dan onze belastingen te kunnen verhogen en de put van de staatsschuld nog dieper te graven.
Dat betekent dus dat ook hier weer een (macht)spelletje wordt gespeeld waarbij de zwarten opgehitst en gebruíkt worden, voor de kar gespannen van tuig dat tweespalt wil zaaien, dat zoals in VS rassen tegen elkaar wil uitspelen en tegen elkaar opzetten om rellen uit te lokken en de maatschappij ontwrichten.
Het is dat manipulerend crapuul achter de schermen dat ontmaskerd en afgestraft moet worden.
Vergelijkbaar met hoe op dezelfde manier ook moslims gebruikt worden.
Mensen tegen elkaar opzetten en uitspelen, haat aanwakkeren, opruien zodat er onrust wordt gezaaid en mensen elkaar steeds meer gaan wantrouwen.
Ik heb ook al eens een docu gezien waarin afrikanen zelf vinden dat ook ontwikkelingshulp mag stoppen, dat zij zélf bekwaam genoeg zijn om hun zaakjes te regelen als met de politieke corruptie afgerekend wordt...wij hebben immers voldoende bodemschatten, veel méér dan europese landen....wij hebben intussen zelf leren vissen, vertelden ze, wij hebben geen vis (liefdadigheid) meer nodig van het westen.
Ondanks dat afrikaanse bevolkingen en zwarte hulporganisaties ontwikkelinghulp weigeren blijven decroo en co de weldoener uithangen door dictators en corrupte afrikaanse regeringen te sponsoren met óns geld om dan onze belastingen te kunnen verhogen en de put van de staatsschuld nog dieper te graven.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
In 1960 stonden ze allemaal te zingen: "Independence...cha...cha....independence...cha...cha...."figaretto schreef: ↑24 jun 2020, 18:12Enkele jaren geleden zag ik een documentaire op de VRT over Congo. In een godvergeten plaats langs de Congostroom lag een vervallen fabriek, een houtzagerij dacht ik. In een interview met een bejaarde Congolees deed de man zijn beklag over hoe het boeltje daar om zeep ging na de onafhankelijkheid. Hij vond dat het leven aldaar tijdens onze aanwezigheid véél beter was voor iedereen.
Enkele jaren later heeft Mobutu nagenoeg alles genationaliseerd.
In weet toen nog goed dat er een zwarte tegen een blanke zei: Congo pays riche !!!!
Ja...ja... zei de blanke, pays riche, maar je moet het er eerst allemaal nog uithalen.
De oudere garde van congolees was indertijd in het algemeen dezelde mening toegedaan, dat het vroeger beter was.
Er was al een zekere welstand en dat werd stilletjesaan alléén maar beter.
Sedert Mobutu zijn nationalisatie is het alléén maar bergaf gegaan en blijft het nog altijd bergaf gaan.
De jongeren hebben nooit anders gekend en weten nu ook van niet beter.
Er is er maar een heel klein deel "beter" op geworden, dat zijn de machthebbers en hun gevolg.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Moedwillig legt men daar geen asfalt. Alles wordt daar geplunderd, gestroopt, gekapt wat niet mag. Nu door die slijkstraten wordt die snelheid belemmert.
Enkel het leger heeft tanks om extra zeer vlug door die modderpoelen te rijden om interventies te doen.
Of hoe men zulk volk onder de duim houdt.
Enkel het leger heeft tanks om extra zeer vlug door die modderpoelen te rijden om interventies te doen.
Of hoe men zulk volk onder de duim houdt.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Het zijn altijd en overal de kontdraaiers die er beter van worden, mobutu is aan de macht gekomen met de steun en goodwill van amerika, en nog aangevuld door de rijke Belgische elite, die hun geld opbrengende bezittingen ,en niet wilden dat Lumumba verder regeerde.De oudere garde van congolees was indertijd in het algemeen dezelfde mening toegedaan, dat het vroeger beter was.
Er was al een zekere welstand en dat werd stilletjes aan alléén maar beter.
Sedert Mobutu zijn nationalisatie is het alléén maar bergaf gegaan en blijft het nog altijd bergaf gaan.
De jongeren hebben nooit anders gekend en weten nu ook van niet beter.
Er is er maar een heel klein deel "beter" op geworden, dat zijn de machthebbers en hun gevolg.
Bron:https://www.apache.be/PDF/Crisis_in_Kongo.pdfDe eerste pijler is programmatisch van aard. Lumumba plaatste een consequent, anti-imperialistisch nationalisme op de Kongolese poli-tieke agenda. De centrale doelstellingen in zijn programma waren de bestrijding van alle vormen van kolonialisme en neokolonialisme, en de opbouw van een een gemaakte natie binnen de Kongolese staatsgrenzen.
Dus was mobutu de geschikte handpop,om de macht over te nemen,en die dronken van de macht gretig er gebruik en misbruik heeft van gemaakt ,terwijl de wereld er 35 jaar goedkeurend naar keek...........
https://www.tijd.be/cultuur/algemeen-ci ... 41879.html
Hij is zelfs ontroerd ,omdat hij zoveel goeds gedaan heeft voor zijn volk.........dat heb ik nog gehoord......
https://www.trouw.nl/nieuws/hij-paaide- ... ~bad13637/
Maar zijn zoon kan er geen kwaad woord over zeggen, en die rijkdom.....dat zijn sprookjes beweerd hij.....
https://www.tijd.be/cultuur/algemeen-ci ... 41879.html
Dus kunnen de Congolezen beter van de standbeelden afblijven en excuses gaan zoeken, bij de families van mobutu,en kabila1&2 en mogen ze content zijn dat ze hier BBB krijgen van ons belasting geld.......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Zo onze koning Filip heeft zijn spijt betoogt ,maar daarmee zijn ze niet tevreden, het enige dat ze willen is geld,
en daar onze politiekers al staan ja te knikken,zoals een Jood tegen de klaagmuur zal er na een corona taks ook nog een Congo taks komen zeker,maar voor 1960 was de Congo al redelijk welstellend, de infrastructuur was al 99% verbeterd, er was rust en bijna overal vrede en werk, ze gingen er op vooruit,in school opvang en medische verzorging,maar eens ze onafhankelijk worden was het schip stuurloos,en stortte het land in elkaar, met stammen twisten, die zeker zo erg waren als in de tijd van Leopold 2, en graaide ze al wat er te graaien viel, maar een slecht woord over mobutu komt er niet uit de mond van de Congolees,ook niet over de diefstal die hij zijn volk heeft aangedaan, dat er erge zaken zijn gebeurd komt meer aan de machtswellust van de Belgen,die het in die tijd voor het zeggen hadden,maar daar kan de koning niet aan doen, dat is er gebeurd, maar overal in de wereld zijn er erge zaken gebeurd, moeten de Spanjaarden dan ook excuses aanbieden aan Mexico,1Amerika, , of de Engelsman aan de aborginals van Australië, het zijn oude koeien die ze uit de gracht halen, en zij die nu het hards roepen voor excuses waren nog niet eens geboren.
en daar onze politiekers al staan ja te knikken,zoals een Jood tegen de klaagmuur zal er na een corona taks ook nog een Congo taks komen zeker,maar voor 1960 was de Congo al redelijk welstellend, de infrastructuur was al 99% verbeterd, er was rust en bijna overal vrede en werk, ze gingen er op vooruit,in school opvang en medische verzorging,maar eens ze onafhankelijk worden was het schip stuurloos,en stortte het land in elkaar, met stammen twisten, die zeker zo erg waren als in de tijd van Leopold 2, en graaide ze al wat er te graaien viel, maar een slecht woord over mobutu komt er niet uit de mond van de Congolees,ook niet over de diefstal die hij zijn volk heeft aangedaan, dat er erge zaken zijn gebeurd komt meer aan de machtswellust van de Belgen,die het in die tijd voor het zeggen hadden,maar daar kan de koning niet aan doen, dat is er gebeurd, maar overal in de wereld zijn er erge zaken gebeurd, moeten de Spanjaarden dan ook excuses aanbieden aan Mexico,1Amerika, , of de Engelsman aan de aborginals van Australië, het zijn oude koeien die ze uit de gracht halen, en zij die nu het hards roepen voor excuses waren nog niet eens geboren.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Ook hypocrisie van de bovenste plank.......
Enerzijds excuses eisen terwijl men anderzijds de eigen bevolking maar blijft mishandelen......
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/vn ... ~adcf85c3/
Enerzijds excuses eisen terwijl men anderzijds de eigen bevolking maar blijft mishandelen......
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/vn ... ~adcf85c3/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
Ik dacht dat den Boddewijn dat tientallen jaren geleden al had aangeboden ter plaatse in Congo
Spinnst du oder was
-
Ice
Ongehoord dat filip voor de misdaden van ZIJN familie excuses gaat maken, in naam van álle BELGEN, die geen enkele schuld treft!
Dus als het blanke kolonisering betreft, dan moeten kinderen en nazaten (en zelfs een HELE bevolking!!) WEL boeten voor de misdaden van hun (vóór)vaders???
Anderzijds wordt met stelligheid geëist dat kinderen niet verantwoordelijk MOGEN gehouden worden voor gepleegde misdaden van vaders zoals bij is-kinderen van jihadi moordenaars??
Dit is duidelijk weer meten met twéé maten en gewichten!
Awel, dan vordert de belgische bevolking, als belgische belastingbetalers, ook de miljarden belastinggeld terug voor decennia lánge ontwikkelingshulp aan de regeringen van congo!
En eisen wij excuses dat onze hulp niet gebruikt werd om de nood van de congolezen te lenigen maar dat die miljárden verdwenen in de zakken van zwarte, corrupte dictators en regeringsleden voor zelfverrijking!
Door in ons aller naam excuses te maken voor de misdaden van zíjn familie en voorvader, wordt de héle belgische bevolking niet enkel onterecht de schuld in de schoenen geschoven voor de misdrijven van zíjn familie en voorvader maar stigmatiseert filip ook de hele belgische bevolking!
Dat filip maar niet waagt om, nogmaals met ONZE belastingcenten, schadevergoeding te betalen voor misdaden van ZIJN voorvader aan de hebzuchtige, corrupte congolese geldwolven die hun eigen bevolking laten creperen!
Dus als het blanke kolonisering betreft, dan moeten kinderen en nazaten (en zelfs een HELE bevolking!!) WEL boeten voor de misdaden van hun (vóór)vaders???
Anderzijds wordt met stelligheid geëist dat kinderen niet verantwoordelijk MOGEN gehouden worden voor gepleegde misdaden van vaders zoals bij is-kinderen van jihadi moordenaars??
Dit is duidelijk weer meten met twéé maten en gewichten!
Awel, dan vordert de belgische bevolking, als belgische belastingbetalers, ook de miljarden belastinggeld terug voor decennia lánge ontwikkelingshulp aan de regeringen van congo!
En eisen wij excuses dat onze hulp niet gebruikt werd om de nood van de congolezen te lenigen maar dat die miljárden verdwenen in de zakken van zwarte, corrupte dictators en regeringsleden voor zelfverrijking!
Door in ons aller naam excuses te maken voor de misdaden van zíjn familie en voorvader, wordt de héle belgische bevolking niet enkel onterecht de schuld in de schoenen geschoven voor de misdrijven van zíjn familie en voorvader maar stigmatiseert filip ook de hele belgische bevolking!
Dat filip maar niet waagt om, nogmaals met ONZE belastingcenten, schadevergoeding te betalen voor misdaden van ZIJN voorvader aan de hebzuchtige, corrupte congolese geldwolven die hun eigen bevolking laten creperen!
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Ik denk dat de koning zich hier heeft laten leiden door de diplomatie, men zegge Buitenlandse Zaken. (Zoals altijd waarschijnlijk.) Hij (de koning) betuigt zijn spijt, via een gratuite uitlating. Dit zijn nog geen excuses. Zo kan ik mijn spijt uiten over het feit dat het teveel regent of te droog is, zonder daarom mijn excuses aan te bieden aan, of te eisen van, de meteorologische diensten, noch aan God noch aan de duivel.Ice schreef: ↑01 jul 2020, 11:25
Indien het echter hier tot excuses zou kunnen komen t/o/v de Congolezen, dan deel ik wel uw mening.
Uit reacties gisteren heb ik dikwijls begrepen dat het hen niet zozeer om excuses gaat maar wel over poen. Wat die materie betreft zijn ze niet meer te catalogiseren onder "ontwikkelingsland". Ze hebben kennis genomen van onze, nu ja "onze", oikofobie en maken daar gretig gebruik van.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Met spijt koopt ge just niks!
Excuses zijn wat anders, daar hoort schuldbesef en (belangrijk) herstelbetaling bij.
En niet wij, de Vlaamse bevolking, moeten daar voor opdraaien WEL zij die er samen met het koningshuis miljarden hebben weggehaald. En nog steeds geen rechtvaardige belastingen betalen.
Blijft de vraag: moeten we betalen aan (al) de inwoners van DR Congo, de huidige machthebbers, die van Zaïre indertijd of aan de Brusselse diaspora???
Excuses zijn wat anders, daar hoort schuldbesef en (belangrijk) herstelbetaling bij.
En niet wij, de Vlaamse bevolking, moeten daar voor opdraaien WEL zij die er samen met het koningshuis miljarden hebben weggehaald. En nog steeds geen rechtvaardige belastingen betalen.
Blijft de vraag: moeten we betalen aan (al) de inwoners van DR Congo, de huidige machthebbers, die van Zaïre indertijd of aan de Brusselse diaspora???
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
miel - Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Kan er mij iemand vertellen waar de Nederlands sprekende bevolking ten tijde van Leopold2 op de maatschappelijke ladder stond?
Zelfs na de overdracht van Kongo-vrijstaat aan België hadden de Vlamingen geen vinger in de pap.
Wij ,Vlamingen, worden nu meegesleurd in een vuile zaak waar onze vertegenwoordigers van toen niets In te zeggen hadden.
Een bekende oud-renner heb ik op TV eens horen zeggen “ kest uwe k#k zelf op”. Wel dat ze dat nu ook maar zonder ons doen.
Zelfs na de overdracht van Kongo-vrijstaat aan België hadden de Vlamingen geen vinger in de pap.
Wij ,Vlamingen, worden nu meegesleurd in een vuile zaak waar onze vertegenwoordigers van toen niets In te zeggen hadden.
Een bekende oud-renner heb ik op TV eens horen zeggen “ kest uwe k#k zelf op”. Wel dat ze dat nu ook maar zonder ons doen.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.