Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

09 jun 2022, 14:17

Wil. schreef:
09 jun 2022, 13:49
.....
Krijg ik nu de indruk dat je haar beoordeelt op haar uiterlijk? Wat die dame zegt, hebben tokkio en ik al allemaal uitgelegd in het draadje dat daarover gaat.
Niet omwille van haar uiterlijk , wel omwille van wat die heeft uitgelegd en de manier waarop.

Wil.

09 jun 2022, 14:21

Ja, een ir. , hé. Geen communicatieskills :lol:
Of was het omdat ze radicaal inging tegen jouw praatjes? 8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Golf 5

09 jun 2022, 15:21

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 84973.html

03 mei 2022 01:30
Eén op de zes landbouwbedrijven die door het stikstofakkoord bedreigd zijn, ligt bij beschermde natuurgebieden waar vooral buitenlands stikstof neerslaat. Zeker in de grensstreek met Nederland weegt de overgewaaide stikstof zwaarder door dan die van de rode en oranje boeren.

Volgens het Vlaams stikstofakkoord moeten 41 boeren, onder wie de paters van de abdij van Averbode, ten laatste in 2025 hun activiteiten volledig stopzetten. Naast de rode is er ook een oranje lijst van nog eens 107 bedrijven die met een uitkoopvergoeding de kans krijgen vrijwillig te stoppen. Een forse daling van de stikstofuitstoot van de landbouw, vooral ammoniakgassen uit de intensieve veeteelt, moet de omliggende Europees beschermde natuur vrijwaren.

1 op 6
BEDREIGDE LANDBOUWBEDRIJVEN
25 van de 148 rode en oranje landbouwbedrijven, of één op zes, zijn gevestigd bij natuurgebieden waarvan meer dan de helft van de stikstofneerslag uit het buitenland komt.
Maar uit een doorgedreven data-analyse door De Tijd van het milieueffectenrapport bij het stikstofakkoord blijkt dat die inspanning niet zal volstaan. Een op de zes bedreigde boeren is gevestigd bij een beschermd Natura 2000-gebied waar meer dan de helft van de neergedaalde stikstof uit het buitenland komt.

Van de 148 rode en oranje bedrijven is dat bij 25 het geval. Vijf staan op de rode lijst, de twintig andere op de oranje. Ondanks de eerder beperkte stikstofimpact op de omliggende natuurgebieden krijgen de betrokken bedrijven toch een oranje of zelfs rode stempel. 18 van die 25 bedrijven zijn gevestigd in Limburg.

Hallerbos
De stikstofneerslag op Europees beschermde natuurgebieden komt voor iets minder dan de helft van buiten Vlaanderen overgewaaid. Het grootste aandeel daarvan komt uit Nederland, Frankrijk en Wallonië. Daarna volgen Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de uitstoot van het scheepvaartverkeer op de Noordzee.

Van de 38 Vlaamse Natura 2000-gebieden zijn er 15 waar het overgewaaide stikstof goed is voor meer dan de helft van de jaarlijkse neerslag. Vooral in Limburg ligt de hoeveelheid buitenlands stikstof aanzienlijk hoger. De overgrote meerderheid komt uit Nederland, maar ook de industrie in het Duitse Ruhrgebied speelt een rol.

De puzzelstukjes van de Vlaamse stikstofwolk
De Tijd legt de puzzelstukjes van de stikstofwolk bij elkaar, van wat komt overgewaaid van onze buurlanden tot wat wordt uitgeblazen in de Westhoek. Lees meer.

De stikstof die afkomstig is uit Brussel en Wallonië en op Vlaamse bodem neerdwarrelt, wordt door de overheid ook als ‘buitenlands’ gecatalogeerd. Het Hallerbos in Halle, bekend van de bloeiende hyacinten, is een van de beschermde natuurgebieden die daarvan impact ondervinden. 7 van de 25 bedrijven zijn gevestigd in de buurt van het Hallerbos.

Netto-exporteur
Omgekeerd is Vlaanderen net als Nederland een netto-exporteur van stikstof. Voor elke ton stikstof die van over de lands- en regiogrenzen komt binnengewaaid, gaat ruim 2 ton weer buiten. Door de dominante zuidwestenwind in onze regio waait de Vlaamse stikstofuitstoot vooral richting Nederland.

Veel invloed op de uitstoot van over de eigen grenzen heeft Vlaanderen niet. Net als de Vlaamse regering timmert de Nederlandse regering van premier Mark Rutte aan nieuwe regelgeving die de stikstofuitstoot naar beneden moet krijgen. In Nederland ging de maximumsnelheid op autosnelwegen in 2020 al naar 100 kilometer per uur, al stelde een rechter de impact daarvan op de stikstofreductie onlangs in vraag.

De sluiting van de 900 jaar oude boerderij van de abdij van Averbode doet de stikstofdiscussie in de regering-Jambon weer oplaaien. Terwijl minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V) voor elk individueel dossier de deur probeert open te houden, ligt de rode lijst voor haar collega van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) onherroepelijk vast. Door te morrelen aan die lijst openen we volgens Demir ‘een doos van Pandora die ons weer bij af brengt’.

Golf 5

09 jun 2022, 15:23

Afbeelding

Fred1950

09 jun 2022, 15:57

Wil. schreef:
Radicaal ? Ze ging niet in op de nadelen en gevaren ( ontploffingsgevaar ) ervan , maar beweerde daarentegen wel dat elektrische wagens in brand vliegen. Ze "promoot" dus het zaakje als de beste ( nu ja :roll: ) marketeer met bollekes en glazen potjes. :D Vroeger werden dat soort mensen met even groot IQ deur aan deur verkopers van stofzuigers. :mrgreen: Een "echte" ir. of ing. doet dit uit puur deontologische overwegingen niet. Vergelijk het met de eed van Hippocrates bij dokters.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 jun 2022, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Golf 5

09 jun 2022, 16:01

Fred1950 : Ze is wel advocate en die kunne praatjes verkopen zoals de beste .
Maar of correct is wat ze verkoopt :idea: :?:
In Villa Politica , als ze daar op de tenen wordt getrapt , merk je goed op .

tokkio

09 jun 2022, 16:45

03 mei 2022 01:30
Eén op de zes landbouwbedrijven die door het stikstofakkoord bedreigd zijn, ligt bij beschermde natuurgebieden waar vooral buitenlands stikstof neerslaat. Zeker in de grensstreek met Nederland weegt de overgewaaide stikstof zwaarder door dan die van de rode en oranje boeren.
En in feite gaat het niet zozeer over de stikstof maar over een richtlijn die ze in 1979 en later nog ene van 1992,daar zijn ze nu opeens wakker voor geworden, en zijn de boeren en het vee de grote boosdoener,

maar is de natuur in dat gebied ,op die + 40 jaar helemaal naar de filistijnen gegaan?????? :mrgreen:
Datb ze eens gaat wandelen in zo een natuurgebied, dan zal ze ook zeggen "er is geen stikstof probleem"
Wat is het probleem met stikstof?

De Europese Vogelrichtlijn (1979) en Habitatrichtlijn (1992)
bepalen dat lidstaten gebieden moeten afbakenen voor het behoud of het herstel van voor natuur waardevolle habitattypes, dier- en vogelsoorten. In Vlaanderen gaat het in totaal om 28 vogelrichtlijngebieden en 38 habitatrichtlijngebieden. Deze gebieden worden ook wel Natura 2000-gebieden of Speciale Beschermingszones (SBZ) genoemd
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

09 jun 2022, 17:57

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Radicaal ? Ze ging niet in op de nadelen en gevaren ( ontploffingsgevaar ) ervan , maar beweerde daarentegen wel dat elektrische wagens in brand vliegen.
Daarom: dwars tegenover jouw batterij-ideeën. Ze had het over vliegtuigen op waterstof; iets waarvan jij schreef dat het nooit zou komen.

Dus: radicaal tegenover jou visie. Dat pikt, zeker?

Ze "promoot" dus het zaakje als de beste ( nu ja :roll: ) marketeer met bollekes en glazen potjes. :D Vroeger werden dat soort mensen met even groot IQ deur aan deur verkopers van stofzuigers.
Ik ruik de jaloezie tot hier :lol:
Die dame is een echte ir. die onderzoek doet aan de univ. Gent. Allemaal verre, natte dromen voor jou, Sof.
Een wetenschappelijk geschoolde onderzoekster. Kun je nog een puntje aan zuigen, zei Wil.

Golf 5

09 jun 2022, 20:05

Puntje aan zuigen zeg je toch ze hebben allemaal zo gestudeerd en ze maken fouten één na de andere
Beste Wil . Top

Dat ze maar verder doen ze zijn goed bezig . Helaas hoor je ook bij die groep .
Hoeveel keer heb je u al moeten herzien na poosje wat je hier neerpent .

sibarita

09 jun 2022, 21:43

VVD: ’Jetten moet heropening van kolencentrales voorbereiden’
author avatar
Door MIKE MULLER

Updated 28 min geleden
Vandaag, 14:44
in BINNENLAND

DEN HAAG - Regeringspartij VVD wil dat Klimaatminister Rob Jetten (D66) heropening van onze moderne kolencentrales voorbereidt, een grote reserve aan steenkool laat aanleggen en daarvoor een spoedwet klaarmaakt. Dat zegt VVD-energiewoordvoerder Silvio Erkens tegen De Telegraaf. Ook coalitiepartij CDA pleit al langer voor heropenen van de centrales.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Golf 5

10 jun 2022, 15:19

https://www.youtube.com/watch?v=-FgGr1mU0r4

Boerin Agnes op het randje van faillissement | Onze boerderij is al van 2018 en dat is me altijd bijgebleven .

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/10 ... or-de-boe/

10/06/2022

Nederlandse regering komt met stikstofplan: "Keihard voor de boeren, maar er is geen andere keuze"
In Nederland heeft de regering haar plan bekendgemaakt om de uitstoot van stikstof over enkele jaren drastisch te verminderen. Tegen 2030 moet die uitstoot gehalveerd worden en dat kan enkel door een forse vermindering van de veestapel. Voor een aantal veehouders zal dat het einde van hun bedrijf betekenen. De aanpak verschilt wel erg per regio en de provincies krijgen inspraak in de uitwerking ervan.

Idem voor België

E.T.

10 jun 2022, 15:30

idem voor België
Dacht het niet, Nederland voorziet in eerste instantie 750 miljoen euro schadeloosstelling, Vlaanderen ?

Fred1950

10 jun 2022, 15:44

Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Radicaal ? Ze ging niet in op de nadelen en gevaren ( ontploffingsgevaar ) ervan , maar beweerde daarentegen wel dat elektrische wagens in brand vliegen.
Daarom: dwars tegenover jouw batterij-ideeën. Ze had het over vliegtuigen op waterstof; iets waarvan jij schreef dat het nooit zou komen.

Ze "promoot" dus het zaakje als de beste ( nu ja :roll: ) marketeer met bollekes en glazen potjes. :D Vroeger werden dat soort mensen met even groot IQ deur aan deur verkopers van stofzuigers.
Die dame is een echte ir. die onderzoek doet aan de univ. Gent. Allemaal verre, natte dromen voor jou, Sof.
Een wetenschappelijk geschoolde onderzoekster. Kun je nog een puntje aan zuigen, zei Wil.
Dat is nu weeral eens de typische repliek van onze Wil-met-zijn-punt. :D Flauwtjes jong .... :|

Ik heb 20 jaar met vier ir.'s op hun niveau samengewerkt in R&D , en net zoals bij loodgieters zijn er goeie en minder goeie. Een inventieve ir. ( een "uitvinder" ) is meestal uitzondering dan regel. Ik kijk er niet naar op , die vier deden zelfs in vele gevallen beroep op mijn inventiviteit. De enige waar ik ooit grote ogen voor opgezet heb was mijn stageleider ir. Daniel Baert ( inmiddels al emeritus Prof.dr. ) . Dat is de enig waarop je van mij "jaloezie" zou kunnen ruiken. :lol:

Inlassing ....
Fred1950 schreef:
08 jun 2021, 21:20
.....

Dat probleem is bij de "ingenieurs" al lang bekend. En dan zijn er nog amateur- installateur nitwits die bij de minste klacht dan nog eens de omvormer gaan instellen zodat die nog een hogere spanning op het net gaat zetten - puur opdat die teller dan toch nog zou willen terug draaien. Dat is een probleem intrinsiek aan netinjectie. Het is toptechnologie ( destijds in de jaren '70 ook nog samen met een UGent professor ir. Daniel Baert op poten gezet - fijne kerel trouwens ), maar mocht nooit publieklijk ingezet geweest zijn. Ge ziet wat de gevolgen zijn.

oplossingen :

- wijkbatterijen op het einde van de laagspanningslijn, dus zo ver mogelijk van de elektriciteitscabine.
- thuisbatterijen en NIET injecteren. Voor de geïnjecteerde stroom gaan de slimme meter bezitters in de toekomst sowieso nog amper of geen vergoeding meer krijgen.

En wat Alexandra Lybaert betreft , het madammeke van VRT LAAT , dat is een schaap van 12 stielen en 13 ongelukken. Ze heeft inderdaad een ir. diplom natuurkunde aan de UGent behaald , maar zich dan in allerlei kronkels gaan wringen. Zie haar LinkedIn https://www.linkedin.com/in/alexandra-l-61332/ pagina. Ze is nu lector aan de Odisee Hogeschool en ze is ook de bedenker van "Little Lilly" ( de gele kanarie ) . Wel , ik kijk daar echt niet naar op , en hierop jaloers worden al zeker niet. Integendeel , ik zou me verlaagd voelen met dergelijke "realisaties" . En dat waterstof ..... dat is blijkbaar haar 13de stiel geworden. :lol:

Golf 5

10 jun 2022, 16:13

E.T. Dacht het niet, Nederland voorziet in eerste instantie 750 miljoen euro schadeloosstelling, Vlaanderen ?

https://vilt.be/nl/nieuws/wat-staat-er- ... e-regering

Dit staat in het stikstofakkoord van de Vlaamse regering
23 FEBRUARI 2022
De Vlaamse regering mobiliseert 3,6 miljard voor het stikstofdossier, al zal het leeuwendeel van dat bedrag op de begroting van de volgende regering wegen. 40 rode bedrijven worden versneld gesloten, 114 donkeroranje bedrijven en de meest stikstofgevoelige varkenshouders kunnen in een vrijwillige uitkoopregeling stappen. De hernieuwing van vergunningen van bestaande bedrijven is gevrijwaard, maar voor de rest komt er tot 2025 een stolp over de landbouwsector.

Wat met grondbevuiling Ovam , Kan historische bevuiling zijn is te zien hoelang de boerderij al bestaat
Moet ook Ovam daar in tussenkomen .

Wil.

10 jun 2022, 16:27

Fred1950 schreef:
10 jun 2022, 15:44
Wil. schreef:
Fred1950 schreef:

Dat is nu weeral eens de typische repliek van onze Wil-met-zijn-punt. :D Flauwtjes jong .... :|

Ik heb 20 jaar met vier ir.'s op hun niveau samengewerkt in R&D , en net zoals bij loodgieters zijn er goeie en minder goeie. Een inventieve ir. ( een "uitvinder" ) is meestal uitzondering dan regel. Ik kijk er niet naar op , die vier deden zelfs in vele gevallen beroep op mijn inventiviteit. De enige waar ik ooit grote ogen voor opgezet heb was mijn stageleider ir. Daniel Baert ( inmiddels al emeritus Prof.dr. ) . Dat is de enig waarop je van mij "jaloezie" zou kunnen ruiken. :lol:

Inlassing ....
Fred1950 schreef:
08 jun 2021, 21:20
.....

Dat probleem is bij de "ingenieurs" al lang bekend. En dan zijn er nog amateur- installateur nitwits die bij de minste klacht dan nog eens de omvormer gaan instellen zodat die nog een hogere spanning op het net gaat zetten - puur opdat die teller dan toch nog zou willen terug draaien. Dat is een probleem intrinsiek aan netinjectie. Het is toptechnologie ( destijds in de jaren '70 ook nog samen met een UGent professor ir. Daniel Baert op poten gezet - fijne kerel trouwens ), maar mocht nooit publieklijk ingezet geweest zijn. Ge ziet wat de gevolgen zijn.

oplossingen :

- wijkbatterijen op het einde van de laagspanningslijn, dus zo ver mogelijk van de elektriciteitscabine.
- thuisbatterijen en NIET injecteren. Voor de geïnjecteerde stroom gaan de slimme meter bezitters in de toekomst sowieso nog amper of geen vergoeding meer krijgen.

En wat Alexandra Lybaert betreft , het madammeke van VRT LAAT , dat is een schaap van 12 stielen en 13 ongelukken. Ze heeft inderdaad een ir. diplom natuurkunde aan de UGent behaald , maar zich dan in allerlei kronkels gaan wringen. Zie haar LinkedIn https://www.linkedin.com/in/alexandra-l-61332/ pagina. Ze is nu lector aan de Odisee Hogeschool en ze is ook de bedenker van "Little Lilly" ( de gele kanarie ) . Wel , ik kijk daar echt niet naar op , en hierop jaloers worden al zeker niet. Integendeel , ik zou me verlaagd voelen met dergelijke "realisaties" . En dat waterstof ..... dat is blijkbaar haar 13de stiel geworden. :lol:
Dat is nogal een gespartel, Freddy-boy, om proberen recht te krijgen wat krom is.

Wil met zijn puntje en de Ir met haar puntje laten u alle hoeken zien. :lol:
Zuig daar nog maar eens een puntje aan, ha-ha!