Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

17 sep 2022, 17:45

maken ze ons blij met leugens, ze schuiven de zwarte piet naar de energie maatschappijen,die moeten het zogezegd klaar en duidelijk van de factuur trekken,en ook voor die met een vast contract,van Na oktober 2021,zouden kunnen rekenen op de premie, maar die hebben waarschijnlijk een mooie vaste prijs gekregen,en betalen nu voor hun verbruik minder dan die met een variabel contract ,wat als die ook zonnepanelen hebben en een nog lager verbruik ,die gaan dan heel veel terugtrekken, benieuwd hoe ze het gaan berekenen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

wardje

17 sep 2022, 18:05

Is de korting te zien op de voorschot factuur van november en december of bij de eind factuur , in de ene krant staat het bij de voorschot factuur bij een andere bij de eind factuur?

Fred1950

17 sep 2022, 18:15

wardje schreef:
17 sep 2022, 18:05
Is de korting te zien op de voorschot factuur van november en december of bij de eind factuur , in de ene krant staat het bij de voorschot factuur bij een andere bij de eind factuur?
Ik heb van Eneco dat bedrag direct op mijn rekening gestort gekregen , gewoon op een lukrake datum. Dat bedrag was immers groter dan mijn voorschot , en dus kon men het niet ervan aftrekken.

't Zal dus afhankelijk zijn van wie je de stroom krijgt.

Dicksy

17 sep 2022, 18:26

door tokkio » 37 minuten geleden
maken ze ons blij met leugens, ze schuiven de zwarte piet naar de energie maatschappijen,die moeten het zogezegd klaar en duidelijk van de factuur trekken,en ook voor die met een vast contract,van Na oktober 2021,zouden kunnen rekenen op de premie, maar die hebben waarschijnlijk een mooie vaste prijs gekregen,en betalen nu voor hun verbruik minder dan die met een variabel contract ,wat als die ook zonnepanelen hebben en een nog lager verbruik ,die gaan dan heel veel terugtrekken, benieuwd hoe ze het gaan berekenen.
Volgens mijn contract. Dit zijn enkel de prijzen van energie, dus zonder taksen, netwerkkosten enz.......

Electriciteit:

Afbeelding

Afbeelding

Aardgas:

Afbeelding

Afbeelding

wardje

17 sep 2022, 18:35

Fred1950

Begrijpen wij elkaar goed , je hebt die korting gekregen op een lukrake datum , en er is nog maar van gisteren beslist van die korting te geven voor de maanden november en december

Fred1950

17 sep 2022, 18:36

Dicksy schreef:
17 sep 2022, 18:26
...
Volgens mijn contract. Dit zijn enkel de prijzen van energie, dus zonder taksen, netwerkkosten enz.......

...
Héé ... bij wie ben jij klant ? :D

voorn

17 sep 2022, 18:43

Ik heb een vast kontrakt bij Luminus voor elektriciteit.
Het is geen vermindering voor de problemen.
Maar de aanpassing voor het jaarlijks verbruik dat ze inschatten.

Dicksy

17 sep 2022, 18:49

door Fred1950 » minder dan een minuut geleden
Dicksy schreef: ↑10 minuten geleden
...

...
Héé ... bij wie ben jij klant ? :D
Ik had een vast contract dat nog liep tot 01/03/2022, altijd voor één jaar. In juli 2021 viel het mij al op dat er iets loos was met de energieprijzen. Ik heb onmiddellijk mijn eenjarig contract gewijzigd in een vast contract van 3 jaar ondanks dat die pipo's van 'experten' (pas na dat ik mijn contract gewijzigd had) de raad gaven om het vast contract te behouden tot vervaldatum en alzo nog te genieten van de voordelige prijzen. Gelukkig (en hier ga ik hout vasthouden) had ik mijn contract reeds gewijzigd voor die 'wijze raad' gegeven werd. Dus hopelijk zit ik nog goed tot 09/2024 en dan zien wel.
Ik heb mijn buurman hiervan in kennis gesteld en die kreeg enkel nog een vast contract voor één jaar dat nu aan het aflopen is. Hij heeft het aan zijn broek want geen mogelijkheid meer tot een vast contract en we zijn allebei bij ENGIE. Hij houdt zijn hart vast zegt hij wat het gaat worden.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 17 sep 2022, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

17 sep 2022, 18:51

wardje schreef:
17 sep 2022, 18:35
Fred1950

Begrijpen wij elkaar goed , je hebt die korting gekregen op een lukrake datum , en er is nog maar van gisteren beslist van die korting te geven voor de maanden november en december
Ik heb een korting van 100 Euro gekregen op basis van de vorige federale beslissing. Die is midden juni op mijn rekening gestort geweest. Wat ik in november of december ga krijgen weet ik ook niet.

@Dicksy Ik "denk" dat ge geluk gaat hebben. :D
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 17 sep 2022, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

17 sep 2022, 18:54

door voorn » 6 minuten geleden
Ik heb een vast kontrakt bij Luminus voor elektriciteit.
Het is geen vermindering voor de problemen.
Maar de aanpassing voor het jaarlijks verbruik dat ze inschatten.
Ik heb ook een voorstel gehad van ENGIE in april 2022 om mijn voorschotbedrag zelfs te verlagen omdat ik door familiale omstandigheden alleenstaande ben geworden en zij vonden dat mijn verbruik niet meer zo zijn als met 2. Ik heb hen vriendelijk, beleefd maar met aandrang gevraagd dit voorschotbedrag te laten zoals het is omdat ik het eerst een jaar wil bekijken. En dat is nu nog zo.

Wil.

17 sep 2022, 19:19

ferre10 schreef:
17 sep 2022, 12:07
mijn hoofdverwarming zijn pellets 8O
welke premie krijg ik dan :?:
Pellets zijn waarschijnlijk de meest vervuilende bron die we nu kunnen gebruiken. Maar de EU bekijkt pellets slechts als iets dat 'maagdelijk' vanuit Noord-Amerika in de havens binnenkomt. De EU begint pas naar de CO2 uitstoot te kijken vanaf het punt dat pellets op Europese grond aankomen. Zo berekend lijkt het wel alsof pellets een korte CO2 cyclus kennen met een neutraal uitstootpatroon.

Dat is ver verwijderd van de waarheid.

Maar de limieten van verdwazing zijn zeker nog niet bereikt. Vandaag of morgen komt er wel iemand voor de dag met het voorstel om pelletstokers ook een premie te geven voor hun 'bijdrage' aan het vergroenen van de wereld.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje

17 sep 2022, 19:43

Zo pas op VTM gehoord wie een vast contract heeft komt niet in aanmerking voor korting

Dicksy

17 sep 2022, 20:07

Niet meer dan logisch vind ik.

Seppe123

18 sep 2022, 10:37

Diegenen die een vast contract hadden vanaf oktober 2021 krijgen de premie wel, omdat deze vaste contracten toen ook al hoog stonden.

Charlie Maru

18 sep 2022, 10:38

wardje schreef:
17 sep 2022, 19:43
Zo pas op VTM gehoord wie een vast contract heeft komt niet in aanmerking voor korting
Dicksy schreef:
17 sep 2022, 20:07
Niet meer dan logisch vind ik.
Toch niet helemaal akkoord.......
Wel akkoord voor de 3-jaarlijkse vaste contracten afgesloten aan de goedkopere tarieven en die nog 1-2 jaar lopen.

De tarieven zijn drastisch beginnen stijgen tijdens het 3de-4de kwartaal 2021, eveneens voor vaste jaarlijkse contracten afgesloten vanaf deze periode. Bij zover dat de meeste leveranciers hun laatste vaste contracten aanboden in maart dit jaar, eveneens met tarieven die te vergelijken zijn met de huidige variabele.
Vanaf de stijging van de tarieven zijn die jaarlijkse vaste contracten nu aan het aflopen of zijn bijna allemaal afgelopen.
Men kan hier onmogelijk een gulden middenweg in trekken want contracten worden afgesloten gedurende het hele jaar, en komt daarbij nog dat iedere gezins-situatie verschillend is wat ook een invloed heeft op verbruik.

Een eerlijke toekenning zou zijn:
- een basisbedrag per elektrische aansluiting (iedereen heeft er een)
- + een percentage van dat bedrag per inwonende (b.v. 20 of 25% )
of men nu op gas, elekriciteit of mazout verwarmt, een elektrische aansluiting is een gezamelijke factor.

Tot nu toe heeft men bedragen toegekend:
- 100 euro aan iedereen met een elektrische aansluiting.
- 225 euro aan de mazout verbruikers.

Nu: 135 euro voor gas en 61 euro voor elekr. (x2) - mazout in totaal 300 euro.

Wat dan een totaal geeft:
voor de elektr. verwarmers: 100 + 61x2 = 222 euro
voor de gasverwarmers: 100 + (135+61)x2 = 492 euro
voor de mazoutverwarmers: 100 + 61x2 +225 +75 = 522 euro.

(ik spreek niet voor mijzelf, want ik heb nog nooit een vast contact gehad, altijd een variabel. En ook geen gas of mazout) :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier