wardje schreef: ↑17 sep 2022, 19:43
Zo pas op VTM gehoord wie een vast contract heeft komt niet in aanmerking voor korting
Dicksy schreef: ↑17 sep 2022, 20:07
Niet meer dan logisch vind ik.
Toch niet helemaal akkoord.......
Wel akkoord voor de 3-jaarlijkse vaste contracten afgesloten aan de goedkopere tarieven en die nog 1-2 jaar lopen.
De tarieven zijn drastisch beginnen stijgen tijdens het 3de-4de kwartaal 2021, eveneens voor vaste jaarlijkse contracten afgesloten vanaf deze periode. Bij zover dat de meeste leveranciers hun laatste vaste contracten aanboden in maart dit jaar, eveneens met tarieven die te vergelijken zijn met de huidige variabele.
Vanaf de stijging van de tarieven zijn die jaarlijkse vaste contracten nu aan het aflopen of zijn bijna allemaal afgelopen.
Men kan hier onmogelijk een gulden middenweg in trekken want contracten worden afgesloten gedurende het hele jaar, en komt daarbij nog dat iedere gezins-situatie verschillend is wat ook een invloed heeft op verbruik.
Een eerlijke toekenning zou zijn:
- een basisbedrag per elektrische aansluiting (iedereen heeft er een)
- + een percentage van dat bedrag per inwonende (b.v. 20 of 25% )
of men nu op gas, elekriciteit of mazout verwarmt, een elektrische aansluiting is een gezamelijke factor.
Tot nu toe heeft men bedragen toegekend:
- 100 euro aan iedereen met een elektrische aansluiting.
- 225 euro aan de mazout verbruikers.
Nu: 135 euro voor gas en 61 euro voor elekr. (x2) - mazout in totaal 300 euro.
Wat dan een totaal geeft:
voor de elektr. verwarmers: 100 + 61x2 = 222 euro
voor de gasverwarmers: 100 + (135+61)x2 = 492 euro
voor de mazoutverwarmers: 100 + 61x2 +225 +75 = 522 euro.
(ik spreek niet voor mijzelf, want ik heb nog nooit een vast contact gehad, altijd een variabel. En ook geen gas of mazout)

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier