Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

25 okt 2025, 10:59

Fred1950 schreef:
25 okt 2025, 09:03
en wat gaat dit ons , de burgers , kosten ?
Onze Europese vrijheid heeft geen prijs.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal

25 okt 2025, 11:33

Door de steeds dalende koopkracht, is die zgn vrijheid toch wel héél duur geworden. :?

boeffer

25 okt 2025, 11:53

De VS voert al langer oorlogen, de EU moet UA nu maar oplossen en centen op tafel leggen.
Een middel om ons te melken. Gans de wereld + UA + Trump zijn speculaties.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

25 okt 2025, 12:12

Dicksy schreef:
25 okt 2025, 10:19
Sancties ? 40 % van het Europees gas komt nog steeds uit Rusland. Wat gaat er gebeuren als LNG tankers met Russisch gas niet meer in Zeebrugge mogen aanleggen ? Wat is de kostprijs van het ersatz ( vuil ) schaliegas uit de VS ? Onze industrie klaagt nu al over de hoge energieprijzen ... 8O , en wat gaat dit ons , de burgers , kosten ?
This is not a trivial matter. These sanctions will affect us and others as well
(Dit is geen triviale zaak. Deze sancties zullen ons en anderen ook treffen)
Is dat nu een retorische vraag? Ze heeft het antwoord toch hierboven al gegeven en ze is daar heel eerlijk in geweest.
Het verbod om Russisch gas via Zeebrugge in te voeren is een Europese sanctie , geen Trumpiaanse.
Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
Ah ja juist ! De Rus staat al aan de voordeur van Wetstraat 16. :lol:
boeffer schreef:
25 okt 2025, 11:53
De VS voert al langer oorlogen, de EU moet UA nu maar oplossen en centen op tafel leggen.
Een middel om ons te melken. Gans de wereld + UA + Trump zijn speculaties.
En we mogen ook al geen goedkope Chineese rommel meer kopen , dat maakt het leven ook niet goedkoper.

Dicksy

25 okt 2025, 12:41

Het verbod om Russisch gas via Zeebrugge in te voeren is een Europese sanctie , geen Trumpiaanse.
Natuurlijk is dat een Europese sanctie en dan kom ik terug op uw vraag:
Wat is de kostprijs van het ersatz ( vuil ) schaliegas uit de VS ? Onze industrie klaagt nu al over de hoge energieprijzen ... 8O , en wat gaat dit ons , de burgers , kosten ?
En daar had Skabeyeva al op gereageerd nog vóór u de vraag zelfs nog maar stelde:
This is not a trivial matter. These sanctions will affect us and others as well
(Dit is geen triviale zaak. Deze sancties zullen ons en anderen ook treffen)
En bij die anderen behoort ook België die hun energie veel duurder zullen betalen omdat ze het moeten invoeren. En of deze nu komt uit de VS, Frankrijk, Noorwegen, Saoudi-Arabië of eender welk energieuitvoerend land, zij hebben het en bepalen de prijs. Wil de rest het hebben zullen ze de prijs moeten betalen die gevraagd wordt. Zo zit het nu eenmaal in elkaar.

Dicksy

25 okt 2025, 13:25

Fred1950 vandaag, 12:12

En om uw vraag nog duidelijker te beantwoorden lees het artikel hieronder en je weet wat Skabeyeva bedoelde toen ze zei: "This is not a trivial matter. These sanctions will affect us and others as well
(Dit is geen triviale zaak. Deze sancties zullen ons en anderen ook treffen)"
Europa, zijn bevolking en industrie, zal de kosten dragen en voelen. Een tekeningske moet er echt niet bijgemaakt worden. :wink:

Wil.

25 okt 2025, 14:14

Fred1950 schreef:
25 okt 2025, 12:12
Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
Ah ja juist ! De Rus staat al aan de voordeur van Wetstraat 16. :lol:
image.png

Wil.

25 okt 2025, 15:06

UA heeft de Plastmas fabriek bestookt. 3 drones sloegen vlak na elkaar in op de fabriek: daar wordt op grote schaal munitie gemaakt die het RU leger gebruikt om doelbewust onschuldige burgers te vermoorden.

Die fabriek bevindt zich op 1700 km van UA! De enorme afstanden waren in het verleden vaak een voordeel voor de Russen/Sovjets. Napoleon en Hitler zijn mede daardoor vastgelopen in hun oorlog.
Dat is verleden tijd. De Oekraïners hebben zelf de middelen gemaakt om die handicap te overstijgen en die zelfs om te buigen tot een voordeel.

Rusland kan immers - omwille van de uitgebreidheid van het land - niet overal luchtverdediging voorzien. Dat maakt het voor hen een nadeel. UA kan elke dag ergens anders toeslaan. Er zijn genoeg raffinaderijen, elektriciteitsknooppunten, chemische fabrieken om zich op te concentreren.

Wil.

25 okt 2025, 15:19

Nog meer betekenisvol nieuws: meer en meer bedrijven slagen er niet in om hun werknemers op tijd te betalen. In september steeg het aantal te late betalingen met 18.6% tegenover een jaar eerder. Dat is geen teken van luxe. De kas is leeg bij die ondernemingen. Hoe zou dat komen?

image.png
image.png (158.81 KiB) 212 keer bekeken

Wil.

25 okt 2025, 17:21

25 oktober 1917 - begin van de Oktoberrevolutie in Rusland. Toen gebruikten de Russen nog de Juliaanse kalender. In onze kalender zou dat 7 november zijn.

Hoe dan ook, Poetin zal zich misschien niet zo op zijn gemak voelen de eerstvolgende 2 weken. Zijn speciale militaire operatie draait niet zoals het hoort. De economie kraakt in haar voegen en de Oekraïners hakken dagelijks in op de steunpillaren.

De zet die Trump de voorbije week heeft gedaan, is van kapitaal belang voor de Oekraïners. Hopelijk blijft de telefoonlijn met Poetin gestoord zodat hij - na een eventueel telefoongesprek met zijn maatje - niet weer van mening verandert.

Fred1950

25 okt 2025, 17:56

Allez vooruit , terug een paar stapjes dichter bij een kamikaze oorlogske met Dmitry Anatolyevich Medvedev zijn kerneitjes .... 8)

't Is pertangs toch zo simpel , die koppige moron moet gewoonweg een paar regio's afstaan , en de oorlog is afgelopen.

Wil.

25 okt 2025, 18:31

Putler kan ook gewoon terug naar huis gaan, nietwaar? Al eens aan gedacht? :lol:

Dicksy

25 okt 2025, 18:44

Fred1950 - 32 minuten geleden

llez vooruit , terug een paar stapjes dichter bij een kamikaze oorlogske met Dmitry Anatolyevich Medvedev zijn kerneitjes .... 8)

't Is pertangs toch zo simpel , die koppige moron moet gewoonweg een paar regio's afstaan , en de oorlog is afgelopen.
Het geld in het Westen is op, vandaar dat ze dat Russisch geld bij Euroclear zo broodnodig hebben. En EU-leden die het financieel moeilijker en moeilijker krijgen om hun begroting rond te krijgen en hun bevolking 'te vriend houden' spelen ook een rol, enz......
Oekraïne zit financieel finaal aan de grond en de EU heeft ook dat geld nodig om de wapens te kunnen betalen die het nodig heeft om Oekraïne te steunen.
Hoelang zal het duren voor dit Russisch geld er ook zal doorgedraaid zijn.....2 jaar, 3 jaar. :roll: :roll: Als Rusland het zolang nog kan uithouden dan zit de EU ook aan de grond en dan ben ik benieuwd wie de handdoek als eerste in de ring gaat gooien. Voorlopig zie ik Poetin nog niet al te veel (echt) panikeren.

(Denk aan de opstand van die 'Wagnerboys'. Heel het westen de champagneflessen ontkurkt tot.....)

Wil.

25 okt 2025, 18:57

image.png
image.png (334.73 KiB) 184 keer bekeken

Duimpje omhoog voor Trump deze keer.

Dicksy

25 okt 2025, 19:43

Trump zegt open te staan ​​voor concessies aan China om handelsoorlog te sussen

De Amerikaanse president zal volgende week de Chinese leider Xi Jinping ontmoeten.
(Bron: Politico VS - 25 oktober 2025 - 14:08 uur door Louise Guillot)

De Amerikaanse president Donald Trump gaf aan dat hij mogelijk concessies aan China zou kunnen doen om de handelsspanningen tussen de twee economische grootmachten te verlichten.
Trump zal naar verwachting volgende week in Zuid-Korea een ontmoeting hebben met de Chinese leider Xi Jinping, tijdens de Asia Pacific Economic Cooperation Summit.

Trump zal ook ingaan op de aankopen van Russische olie door China in de context van de aanhoudende illegale oorlog van Moskou in Oekraïne.
"Ik zou het geweldig vinden als China ons zou helpen met Rusland," zei hij. "We hebben Rusland zware sancties opgelegd. Ik denk dat die sancties heel bijtend en heel streng zullen zijn; maar ik zou graag zien dat China ons helpt."
Ben benieuwd hoe China gaat reageren op die vraag. Mogelijks dat die sancties die ingaan (ik dacht) op 26/11/2025 mee ter sprake zullen komen en betrokken worden in de deal die Xi mogelijks gaat sluiten. Afwachten dus.