Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru

30 okt 2025, 17:59

HLN:
Nieuw onderzoek onthult wanpraktijken binnen Russisch leger: “Commandanten maken soldaten zelf af met drones of explosieven”

Een onderzoek van het onafhankelijke nieuwsmedium ‘Verstka’ heeft gruwelijke wanpraktijken binnen het Russische leger aan het licht gebracht. Soldaten die weigeren te vechten, worden systematisch gemarteld of vermoord, zo blijkt. Commandanten sturen “ongehoorzame” soldaten opzettelijk op zelfmoordmissies of geven hun kompanen de opdracht hen dood te schieten en hun lichamen te dumpen.

https://www.hln.be/buitenland/nieuw-ond ... a294af77c/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

sibarita

31 okt 2025, 21:28

https://www.bild.de/politik/ausland-und ... 9242fc84e2

De belgiek mag verdwijnen , maar niet op deze wijze :D

Theo de embiciele minister volgens Poetin vertrouweling
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Dicksy

01 nov 2025, 07:52

door sibarita » Gisteren, 21:28

https://www.bild.de/politik/ausland-und ... 9242fc84e2

Theo de embiciele minister volgens Poetin vertrouweling
Hoe Medvedev zich uitdrukt is algemeen geweten.

Wat Medvedev hier eigenlijk zegt is dat Theo Francken graag wil meespelen met de grote jongens op het wereldtoneel maar zich gedraagt als een Chihuahua die keft achter de rug van zijn baasje naar een rottweiler toe.

Het is veel vernederender dan iemand gewoon het verwijt te geven een idioot te zijn en zou pas echt effect gehad hebben.

Wil.

01 nov 2025, 14:35

In Rusland is het internet op tal van plaatsen afgesloten. Zogezegd werd dat in eerste instantie gedaan om drone aanvallen op het internet te voorkomen. Maar iedereen weet intussen wel dat het de bedoeling is om controle te krijgen over wat er op het internet gebeurt.

De overheid kan ervoor zorgen dat de regio's waarin de aanvallen op de olieraffinaderijen plaatsvinden, geen melding daarvan kunnen kenbaar maken aan de rest van Rusland en de wereld.

Deze maatregelen maken het economisch verkeer in Rusland heel moeilijk. Zelfs de regio rond Moskou heeft de voorbije 2 maanden ongeveer 1/3 van de tijd meegemaakt dat het internet niet beschikbaar was. Betaling met een gsm was onmogelijk.
Geschatte kost: $3 miljard per maand.
Laatst gewijzigd door Wil. op 01 nov 2025, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

01 nov 2025, 14:50

image.png
image.png (66.17 KiB) 787 keer bekeken

Dicksy

03 nov 2025, 09:18

image.png
image.png (226.01 KiB) 729 keer bekeken

En nu de ketel sluiten en het is boeken toe voor Pokrovsk.

Wil.

03 nov 2025, 11:03

Delen van Moskou zaten vannacht zonder elektriciteit door de aanvallen van UA. Het is er niet enkel donker, maar de nachten in Moskou kunnen koud zijn...

De oorlog komt als een boemerang terug naar huis.
Een korte 'speciale militaire operatie' die al meer dan 3,5 jaar duurt.

Wil.

03 nov 2025, 11:15

image.png

Rusland geeft obligatieleningen uit in Chinese Yuan. Waarom?
- Bedrijven en individuele rijkere mensen die geld op overschot hebben (door hun handel met China bv) kunnen dat geld niet beleggen in dollarobligaties of euro-obligaties omdat die weg afgesloten is door de sancties.
- Niemand wil zijn geld voor 10 jaar uitlenen aan de staat die dan in roebels zou terugbetalen, aangezien de inflatie per jaar een stuk boven 10% ligt. Wat krijg je dan na 10 jaar terug??
- Bedrijven die handelen met China (olie-exporteurs) worden betaald in yuan, maar wat kunnen ze daarmee kopen? Ze zitten bijgevolg met een voorraad cash die onbruikbaar is. Als ze dat geld voor 10 jaar uitlenen, hebben ze wellicht een klein rendement en Poetin heeft dat geld dringend nodig.

Of Rusland binnen 10 jaar nog bestaat in de huidige vorm is nog maar de vraag.

Dicksy

03 nov 2025, 11:20

Russische aanval eist twee levens in Odessa, terwijl Moskou energie-infrastructuur blijft aanvallen

Het Oekraïense ministerie van Energie meldde gisteren dat de gedeeltelijk bezette regio Donetsk zonder stroom zat, net als delen van de regio's Zaporizja, Charkov en Tsjernihiv.
De stakingen waren de laatste in een aanhoudende Russische campagne tegen de energie-infrastructuur van Oekraïne, nu de wintertemperaturen naderen.
Oekraïense steden gebruiken een gecentraliseerde openbare infrastructuur voor de watervoorziening, riolering en verwarming. Door stroomuitval liggen deze infrastructuren plat.

(Bron: SkyNews 03/11/2025 - 09.09 uur.)

De nachten in Oekraïne kunnen koud zijn.

Wil.

03 nov 2025, 11:51

Dicksy schreef:

Inderdaad. De Oekraïners hebben er niet om gevraagd. Ze worden door een bezettende militaire macht aangevallen.

Rusland, echter, had alle schade aan de eigen infrastructuur kunnen vermijden door gewoon een normaal buurland te zijn. Ze hebben ervoor gekozen dat niet te zijn. Dus komt boontje om zijn loontje. De bevolking begint het te ervaren. Het land kraakt economisch in zijn voegen.

Fred1950

03 nov 2025, 15:24

Wil. schreef:
03 nov 2025, 11:51
Dicksy schreef:

Inderdaad. De Oekraïners hebben er niet om gevraagd. Ze worden door een bezettende militaire macht aangevallen.
.....
Ze hadden in 2014 maar niet de rug naar de Russen moeten toekeren , eigen schuld dikke bult om hun streven te tonen om tot de NAVO toe te treden.

By the way : Trump gaat ook een "Poetinneke doen" in Venezuela en Columbia. De regimes staan hem er niet aan :roll:

E.T.

03 nov 2025, 16:51

Ze hebben daar wel veel OLIE

Charlie Maru

03 nov 2025, 17:22

Fred1950 schreef:
By the way : Trump gaat ook een "Poetinneke doen" in Venezuela en Columbia. De regimes staan hem er niet aan :roll:
Last van amnesie Fred.... :?: :lol:
Ge vergeet Nigeria nog.........

Dicksy

03 nov 2025, 18:29

Raar berichtje op de Russische website:
"Mijn woorden zijn opzettelijk verdraaid!" - De Belgische minister van Defensie ontkent dat hij ermee gedreigd heeft "Moskou van de aardbodem te vegen."

"Je zou het interview moeten lezen dat ik aan [de krant] Humo gaf. Maar toen verdraaide de krant De Morgen mijn woorden echt, heel kwaadaardig, onjuist en onterecht. De journalist vroeg of [president] Poetin een atoombom op Brussel zou gooien. Ik antwoordde: nee, dat gaat hij niet doen.

De journalist vroeg toen waarom ik zo categorisch was, en ik zei dat Poetin het weet: als hij dit doet, zullen wij [de NAVO] Moskou aanvallen. Dit is al 76 jaar het kernprincipe van de NAVO... En De Morgen schrijft in de kop: "Theo Franken: Als Poetin ons aanvalt, vegen we Moskou van de aardbodem weg."

"Het eerste probleem is dat de kop onjuist is en reacties uitlokt in België, in het buitenland en in Rusland. Maar dat heb ik nooit gezegd. Ik heb alleen gezegd dat Poetin geen wapens tegen Brussel zal gebruiken, omdat hij weet dat de gevolgen zeer ernstig zullen zijn", aldus Theo Francken
Zou Medvedev een abonnement hebben op "De Morgen" of ook alleen maar de kop gelezen hebben gezien deze zijn reactie op Francken zijn uitspraken. :roll: :roll:

Charlie Maru

03 nov 2025, 19:27

Charlie Maru schreef:
03 nov 2025, 17:22
Fred1950 schreef:
Last van amnesie Fred.... :?: :lol:
Ge vergeet Nigeria nog.........
Allez hop......Meksiko han er ook nog wel bij zekers...... :roll:

HLN:
Regering-Trump maakt plannen om Amerikaanse troepen naar Mexico te sturen in strijd tegen drugskartels, volgens bronnen NBC News

De regering van de Amerikaanse president Donald Trump werkt aan gedetailleerde plannen om troepen en spionnen naar Mexico te sturen in de strijd tegen drugskartels. Dat meldt nieuwszender NBC News op basis van verklaringen van twee huidige en twee voormalige hoge functionarissen uit de VS. Mexico liet eerder al weten dat er geen sprake kan zijn van een “invasie”.

https://www.hln.be/buitenland/regering- ... ~a39befb8/