Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

Gisteren, 09:26

Wil. schreef:
11 dec 2025, 19:05
.....

Ik heb je dat al minstens 5 keer uitgelegd maar 'de software' kan het overduidelijk niet aan.
Je kunt tenslotte ook geen kei zijn in álles, hé?
Je kan me nog tientallen keren je fantasie trachten te verkopen , maar dat lukt niet ....

sibarita

Gisteren, 10:09

Zij was de vorige minister van landsverdediging in Nederland, maar is nu niet werkloos !

https://indepen.eu/ollongren-nog-steeds ... -oekraine/
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Wil.

Gisteren, 10:12

Fred1950 schreef:
Gisteren, 09:26
Wil. schreef:
11 dec 2025, 19:05
.....

Ik heb je dat al minstens 5 keer uitgelegd maar 'de software' kan het overduidelijk niet aan.
Je kunt tenslotte ook geen kei zijn in álles, hé?
Je kan me nog tientallen keren je fantasie trachten te verkopen , maar dat lukt niet ....
Ik heb toch geschreven waarom? Laat je eens updaten als er voor die oude software nog updates bestaan, tenminste. Wellicht is het te laat.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

Gisteren, 11:12

De hardline nationalistische generaal Igor Girkin, die een sleutelrol speelde bij de verovering van Donetsk in 2014, zit momenteel in de gevangenis.

Girkin noemt Rusland’s huidige ‘kleine tactische overwinningen’ duidelijk betekenisloos. Hij zegt dat het winnen van een paar honderd meter per dag in de richting van Pokrovsk of het innemen van kleine dorpjes hier en daar op geen enkele manier wijst op een strategische overwinning.

Volgens Girkin zijn Rusland’s echte oorlogsdoelen extreem groot:

• de volledige vernietiging van het Oekraïense leger,
• het politieke einde van de Oekraïense staat,
• en de annexatie van enorme delen van zuidoostelijk Oekraïne in Rusland onder de naam ‘Novorossija’.

En geen van deze drie doelen kan in de huidige situatie worden bereikt, omdat Rusland simpelweg geen ‘strategische reserves’ meer heeft. Er zijn geen getrainde, inzetklare soldaten meer over om naar het front te sturen.

Girkins belangrijkste kritiek op Poetin is dat Poetin niet de moed heeft om ‘volledige mobilisatie’ af te kondigen, omdat hij bang is voor mogelijke reacties van zijn eigen burgers.

Toen Rusland op 21 september 2022 slechts een gedeeltelijke mobilisatie afkondigde, vluchtten bijvoorbeeld honderdduizenden Russen het land uit. Daarom zal Poetin een vergelijkbare reactie vermijden; in plaats daarvan zullen er kleine overwinningen zijn en zullen er voortdurend beweringen komen dat er gebied is veroverd, maar een echte strategische overwinning is onmogelijk, aldus Girkin.

Wil.

Gisteren, 12:43

De Russische propagandist Solovyov zegt nu hardop op de staatstelevisie hoe de situatie van de RU economie is :lol:

Dat komt ervan als je een land gaat binnenvallen en je de hele economie in functie stelt van de oorlog.

image.png
image.png (392.81 KiB) 139 keer bekeken

Wil.

Gisteren, 13:48

De grote EU-spelers dreigen ermee om belgië niet ter hulp te komen wanneer dat over enige tijd nodig zal zijn, wanneer belgische banken dreigen om te vallen en wanneer de begroting niet in orde is.

image.png
image.png (310.18 KiB) 130 keer bekeken

Wil.

Gisteren, 14:50

De regering-Trump wil vandaag geen enkel wapen rechtstreeks aan Oekraïne leveren, maar Oekraïners moeten blijkbaar geloven dat Trump oorlog zou voeren met Rusland als Poetin hun land opnieuw zou binnenvallen?

Dat is wat een "artikel 5-achtige" veiligheidsgarantie inhoudt.

Wil.

Gisteren, 14:54

Dit komt uit Denemarken: de VS wordt aanzien als een bedreiging van de nationale veiligheid en dit n.a.v. de dreiging om Groenland binnen te vallen zoals Poetin heeft gedaan met de Krim.

image.png

Fred1950

Gisteren, 15:37

Wil. schreef:
Gisteren, 11:12
....

En geen van deze drie doelen kan in de huidige situatie worden bereikt, omdat Rusland simpelweg geen ‘strategische reserves’ meer heeft. Er zijn geen getrainde, inzetklare soldaten meer over om naar het front te sturen.
....
Poetin wil geen van die doelen bereiken. De onafhankelijkheid van de Donbas en de Krim is voor hem al voldoende. De Russen voeren nu meer een oorlog met "brommers" :D , dat wijst op straatgevechten van wijk tot wijk zonder veel schade aan te richten.

Wil.

Gisteren, 16:05

straatgevechten van wijk tot wijk zonder veel schade aan te richten.
Jouw vatnikreacties zijn zóóó doorzichtig.

Pokrovsk vandaag (in de min of meer leefbare wijken):

image.png
image.png (357.22 KiB) 116 keer bekeken

Als je wil, laat ik gelijkaardige beelden zien van Grozny of van Aleppo, om maar deze twee plaatsen te noemen.

Dicksy

Gisteren, 17:55

“Het is net een slachthuis”: Russische moeder in shock door beelden die zoon toont van het front
"Aljosja is thuis." Het klinkt als het begin van een warm familieverhaal, maar de video die de Russische soldaat bij terugkomst op zijn telefoon opent, is allesbehalve dat. Geen beelden van heldhaftige overwinningen, maar een loopgraaf die oogt als een vuilnisbelt van menselijke resten. In een huiveringwekkend, door de Oekraïense inlichtingendienst onderschept telefoongesprek, beschrijft een moeder wat ze zag: "Het is net een slachthuis. Er ligt daar één hoofd, met de ogen wijd open."

https://www.hln.be/buitenland/het-is-ne ... ~ac147cd1/
Als men natuurlijk van het gedacht uitgaat dat vechten aan het front in een loopgraaf te vergelijken is met een verblijf in een 4-sterren resort dan kunnen die beelden heel ontnuchterend zijn.
Het zal voor de Oekraïners niet anders zijn.

Wil.

Gisteren, 23:12

Kaja Kallas heeft zojuist op X geschreven dat de Russische miljarden voor onbepaalde tijd geblokkeerd blijven in Europa.

De volgende stap is de regeling dat UA kan gesteund worden met dit geld. Het schuim staat Poetin nu al op de bek.

"En nu wordt Europa onbetrouwbaar! De Euro zal nooit een reservemunt worden! Rijke burgers en landen gaan hun geld terugtrekken uit Europa!"

Ik ben benieuwd waar ze met hun geld naartoe gaan? Naar China? Dacht ik niet. Naar de golfstaten? Die hebben geen voldoende 'diepe' obligatiemarkt om al dat rondzwalpend geld op te vangen. Naar de VS dan? Mogelijk, maar waarom gaan ze daar dan niet al in eerste instantie naartoe? Bedenk dat ook de VS een deel van het Russisch geld hebben bevroren.

Dan toch maar terug naar Europa zeker?

Wil.

Gisteren, 23:24

Hoe gaat het met Pjotr met de pet?

Meer dan 40% van de ondervraagde werkende Russen heeft vóór de betaaldag nauwelijks of zelfs onvoldoende geld voor voedsel en essentiële goederen. (→Nezavisimaya Gazeta)

sibarita

Vandaag, 00:11

Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Fred1950

Vandaag, 09:48

Wil. schreef:
Gisteren, 23:24
Hoe gaat het met Pjotr met de pet?

Meer dan 40% van de ondervraagde werkende Russen heeft vóór de betaaldag nauwelijks of zelfs onvoldoende geld voor voedsel en essentiële goederen. (→Nezavisimaya Gazeta)
Ik vrees dat dat in België nu ook al een beetje het geval is ... :mrgreen: