Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

19 dec 2025, 15:34

Wil. schreef:
19 dec 2025, 14:11
Stand van Zaken:
De economische en andere gevolgen voor Rusland van de invasie van Oekraïne

1 Bevroren buitenlandse reserves die het nochtans dringend nodig heeft:
• ongeveer USD 300–340 miljard is sinds 2022 bevroren in de EU, VS, VK en Japan.

2. Rusland moet de goudreserves beginnen verkopen om de oorlog te financieren,

3. Olie- en gasinkomsten, de kern van de Russische staatsfinanciën, zijn dramatisch geslonken. De druk op de shadow fleet neemt toe door de ‘sancties’ van UA.

4. Begroting: Defensie- en veiligheidsuitgaven nemen een ongekend aandeel van de federale begroting in (ruim boven 35–40%). Niet-militaire uitgaven zoals infrastructuur, gezondheidszorg, onderwijs staan onder druk. Lees: het is er rampzalig mee gesteld.

5. Inbeslagname van tegoeden van oligarchen zowel in het buitenland als door Poetin zelf om cash te hebben.

6. Bedrijfsexit, technologieverlies en productiviteit. Honderden multinationals hebben Rusland verlaten of activiteiten sterk afgebouwd. Gevolg: verlies van moderne technologie (zie de Russische robot die op zijn bek ging tijdens en demo).

7. EU-sancties beperken toegang tot alles wat hoogtechnologisch is. Gevolg: technologische achterstand die jaren tot decennia kan aanhouden.

8. Inflatie is opgelopen tot dubbelcijferige niveaus. De gewone Rus begint op straat te komen want de situatie wordt onhoudbaar. Er dreigt sociale onrust.

9. De Russische vloot is onbestaande in de Zwarte Zee en dit door een land zonder eigen zeemacht.

10. Oekraïne vernielt het economisch hart van Rusland: de olie- en gasinfrastructuur. Dit probleem gaat niet weg.

11. De ‘bevriende landen’ – China en India – persen RU uit als een citroen: ze eisen olie en gas aan bradeerprijzen. Poetin heeft geen keuze: hij moet hen te vriend houden. China kijkt toe hoe RU zich leegvecht en maakt zich klaar om zijn ‘onterecht ontnomen gebieden’ terug te nemen.

12. Meer dan 1,2 miljoen Russische mannen zijn van het slagveld: dood, gekwetst, verminkt. Die gaan nog decennia een last zijn voor de economie.

13. Meer dan een miljoen goed opgeleide Russen zijn het land ontvlucht.

14. RU staat voor een demografische ramp die nog snel verergerd wordt door de weggevluchte en dode/gewonde mensen uit de groep die de ‘workforce’ uitmaakt.
Snel effe Oekraïne binnenvallen, het land op één week op de knieën dwingen en het is opgelost, dacht Poetin. Jongens, is dát als een boemerang terug in zijn gezicht gekomen!
.....
Ok , en wat kan Rusland dan nog ten allerlaatste doen ? Jawel , een kamikaze oorlogje met kernbommen opstarten , nietwaar .... 8)

Fred1950

Charlie Maru schreef:
19 dec 2025, 15:06
Polotico....... :lol: :lol:

HLN:
“Ik moet naar mijn datsja in Sint-Petersburg”: sarcastische De Wever scherp voor Politico-journalist

“‘Putin’s most valuable asset’? Ik zal dat onthouden.” Tijdens de persconferentie na afloop van de Europese top reageerde premier Bart De Wever (N-VA) op - zijn typische - sarcastische manier op een kritische vraag van Politico. “Ik moet nu naar mijn datsja in Sint-Petersburg, waar mijn buurman Depardieu is en Assad aan de overkant van de straat woont.

https://www.hln.be/nieuws/ik-moet-naar- ... ~a25f19dc/
Dat was echt een goeie :lol:

Dicksy

19 dec 2025, 16:23

door Fred1950 » 40 minuten geleden
Charlie Maru schreef: ↑Vandaag, 15:06
Polotico....... :lol: :lol:

HLN:
“Ik moet naar mijn datsja in Sint-Petersburg”: sarcastische De Wever scherp voor Politico-journalist

“‘Putin’s most valuable asset’? Ik zal dat onthouden.” Tijdens de persconferentie na afloop van de Europese top reageerde premier Bart De Wever (N-VA) op - zijn typische - sarcastische manier op een kritische vraag van Politico. “Ik moet nu naar mijn datsja in Sint-Petersburg, waar mijn buurman Depardieu is en Assad aan de overkant van de straat woont.

https://www.hln.be/nieuws/ik-moet-naar- ... ~a25f19dc/
Dat was echt een goeie :lol:
BDW heeft deze EU een poepje laten ruiken, en vooral Merz en Von der Leyen, door heel de EU te laten meebetalen voor deze EU-lening want ze komt uit de EU-begroting.
En eind 2026 begint dit spelletje weer opnieuw wanneer ze weer geld nodig hebben, dus werk aan de winkel voor de EU om BDW zo snel mogelijk van het Belgisch politieke toneel te laten verdwijnen voor een meer EU-gezinde sujet in deze zaak.

Fred1950

19 dec 2025, 16:58

Dicksy schreef:
....

....
En eind 2026 begint dit spelletje weer opnieuw wanneer ze weer geld nodig hebben, dus werk aan de winkel voor de EU om BDW zo snel mogelijk van het Belgisch politieke toneel te laten verdwijnen voor een meer EU-gezinde sujet in deze zaak.
Ik dacht dat Zelensky beweerde dat hij in 2026 45 miljard krijgt en in 2017 de rest , dus in totaal 90 miljard voor een periode van 2 jaar. .

Wil.

19 dec 2025, 17:05

Dicksy schreef:
BDW heeft deze EU een poepje laten ruiken, en vooral Merz en Von der Leyen, door heel de EU te laten meebetalen voor deze EU-lening want ze komt uit de EU-begroting.
De 'kenners' weer aan het woord. Kijk eens even mee achterom naar wat Dicksy de voorbije maand zoal wist te voorspellen:
Denkt ge nu echt dat BDW niet gaat tekenen . Half december zal hij met een kluitje in het riet gestuurd worden en is hij terug de "good boy" want een schoothondje (België) volgt altijd zijn baasje.

Nog zo eentje:
En wat als De Wever toegeeft maar Euroclear zegt: "Nee, wij schrijven dat geld niet over." En De Wever zal buigen, België is altijd het schoothondje van de EU geweest om toch maar niets verkeerd te doen. Het zal hier niet anders zijn. Hij zal met een kluitje in het riet gestuurd worden

En vandaag heeft De Wever de EU een poepje laten ruiken...
Aan den toog bij De Swa worden nogal wat grote waarheden gedebiteerd, me dunkt. :roll: :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

19 dec 2025, 17:24

BDW heeft mijn ongelijk bewezen. Hoe moest ik hem anders bij de les houden om niet te toe te geven. Omgekeerde psychologie gebruiken heeft zijn vruchten afgeworpen. :P :P :P :P

Fred1950

19 dec 2025, 17:37

Ik vraag me alleen af hoe die corrupte Oekraïners ooit die lening gaan kunnen afbetalen , want een "lening" is het alleszins .... Ten tijde van de financiele crisis werd Griekenland door de EU in de tang genomen , nu moet die moron maar wat beginnen te bleiten , en zijn zakken geraken gevuld. Wie in godsnaam in de EU heeft belang bij het feit dat diezelfde moron wil voortvechten i.p.v de Donbas af te staan. :evil: :roll:

Dicksy

19 dec 2025, 18:42

Oekraïne vindt de EU-lening van €90 miljard onvoldoende en waarschuwt Europa voor de risico's van een nederlaag.
De lening van 90 miljard euro voor de Oekraïense defensie, die vanochtend vroeg door de EU is goedgekeurd, zal niet voldoende zijn om in de financiële behoeften van het land te voorzien, zo waarschuwt de Oekraïense minister van Financiën.
Serhiy Marchenko heeft vandaag zijn partners opgeroepen om door te gaan met de onderhandelingen over een lening voor herstelbetalingen, die gedekt wordt door bevroren Russische tegoeden in landen die bondgenoten zijn van Oekraïne.
"De herstelbetalingenlening is een systemische oplossing voor de lange termijn. Het zal duurzame defensiemogelijkheden garanderen en Europa beschermen tegen toekomstige conflicten," aldus Marchenko in een verklaring van het Oekraïense ministerie van Financiën aan de G7-landen.
"De risico's voor Europa van een mogelijke nederlaag van Oekraïne zijn veel groter dan de risico's van de invoering van het herstelbetalingsmechanisme."
Bron: SkyNews: 19/12/2025 - 18.35
De 90 miljard is blijkbaar al op gebruikt. Misschien eens proberen bij:

image.png
image.png (49.05 KiB) 202 keer bekeken

:lol:

Wil.

19 dec 2025, 19:14

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
19 dec 2025, 14:11
Stand van Zaken:
De economische en andere gevolgen voor Rusland van de invasie van Oekraïne

1 .
(...)
14.
Ok , en wat kan Rusland dan nog ten allerlaatste doen ? Jawel , een kamikaze oorlogje met kernbommen opstarten , nietwaar .... 8)
Maar allez, Fred! Er zijn nog zoveel appartementen, woningen van burgers en zeker niet te vergeten ! ... nog veel kindertehuizen, ziekenhuizen, materniteiten, bejaardentehuizen enz.

Kom mij nu niet vertellen dat er geen brede keuze meer is aan "militair verantwoorde doelwitten", hé.

Fred1950

19 dec 2025, 19:21

Dicksy schreef:
19 dec 2025, 18:42

"De risico's voor Europa van een mogelijke nederlaag van Oekraïne zijn veel groter dan de risico's van de invoering van het herstelbetalingsmechanisme."
Bron: SkyNews: 19/12/2025 - 18.35

....
De Oekraïners doen vooral aan psychologische oorlorgsvoering door West Europa angst in te boezemen dat zonder hen wij overompeld gaan geraken door Russische troepen. Dit kan gewoon niet , het is kinderlijke fanatasie om daarin te geloven. De Russen kunnen wel onze steden plat leggen met intercontinentale / ballistiche raketten , maar noch wij , noch de Oekraïners kunnen die tegen houden.

Blijkt nu dat Oekraïne met drones een tanker in de Middellandse Zee heeft aangevallen ! Met welk recht hebben ze zomaar drones over een land te laten vliegen dat niet in hun oorlog betrokken is ? Dit is schending van andermans luchtruim , dat is een oorlogsdreiging. Die Oekraïners beginnen zich toch erg veel te permitteren , eerst sabotage van de Nordstream pijpleiding , en nu dit. :evil:

Wil.

19 dec 2025, 19:38

Bezie het ook eens langs zijn kant

image.png
image.png (171.41 KiB) 190 keer bekeken

Fred1950

19 dec 2025, 19:41

Wil. schreef:
19 dec 2025, 19:38
Bezie het ook eens langs zijn kant

....
Reageer eens op mijn laatste posting in plaats van de aandacht van de lezer met wat gezever af te leiden. :evil:

Dicksy

19 dec 2025, 19:48

door Fred1950 » 22 minuten geleden

De Oekraïners doen vooral aan psychologische oorlorgsvoering door West Europa angst in te boezemen dat zonder hen wij overompeld gaan geraken door Russische troepen. Dit kan gewoon niet , het is kinderlijke fanatasie om daarin te geloven. De Russen kunnen wel onze steden plat leggen met intercontinentale / ballistiche raketten , maar noch wij , noch de Oekraïners kunnen die tegen houden.
Het enige doel van Zelensky is om deze EU/NAVO volledig fysiek (boots on the ground) in dit conflict te betrekken vandaar die kinderlijke fantasie. Genoeg reacties te lezen op internet die deze kinderlijke fantasie slikken.

boeffer

19 dec 2025, 21:22

Ik lees hier niks over de Russische ambassadeur van Belgie die uitleg kwam doen over redenen van de oorlog. Russische spreken werd verboden (scholing) ook was het vroeger Russisch gebied en allerlei gepest tot het ergste denk ik. Wetteloosheid etc, putin komt ter hulp.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

19 dec 2025, 21:45

Dit is Michael McFaul, voormalig VS-ambassadeur in Rusland tussen 2012 en 2014. Hij heeft de bezetting van de Krim meegemaakt.

Hij is ook professor in politieke wetenschappen en Director of Freeman Spogli Institute & Hoover Senior Fellow aan de Stanford University.

Die man kent Rusland heel goed. Luister naar zijn visie op wat Poetin van plan is en waarom hij doet wat hij doet.