Je schrijft 'ons eigen land'. Je weet ook dat de toestand in Vlaanderen drastisch anders is dan in Franstalig belgië.Dicksy schreef: ↑26 sep 2022, 13:06door Wil. » 13 minuten geleden
Misschien eens naar ons eigen land kijken en een oplijsting maken van het aantal openstaande betrekkingen t.o.v aantal werklozen en hun leeftijdscategorie.Soms heeft de overheid in het oog dat er problemen zitten aan te komen omdat de bevolking veroudert zonder dat er een voldoende brede jonge populatie aanwezig is om de ouderen hun pensioen en gezondheidszorg te betalen.
Die jonge populatie is er wel maar misschien ontbreekt de wil wel.
Net zoals in Duitsland werkt in Vlaanderen zowat 75% van de bevolking die in aanmerking komt voor een baan.
Dat de wil ontbreekt, kan ik aannemen maar het is de politiek van die gewesten die de geesten gevormd heeft tot wat die vandaag zijn. Als iemand er geen baat bij heeft om te gaan werken omdat die job in feite geen bonus oplevert, dan beweegt er niets.
Kindergeld is 'een' middel. Niet het enige middel om de geboorten te proberen op te krikken. De redenen waarom er minder mensen kinderen willen, zijn wellicht sociologisch van aard. Men hecht bv. meer waarde aan een eigen kwaliteitsvol leven. Of er heerst een sfeer van negativiteit in de maatschappij. De combinatie van deze factoren (en mogelijk nog andere) leidt er in Duitsland al meerdere decennia toe dat er minder kinderen geboren worden met als gevolg een verouderingsprobleem.En hier verwijs ik terug naar mijn bovenstaande reacties. Kinderbijslag verhogen kan een drempel zijn om dat doel te bereiken maar het is geen (structurele) oplossing om de kosten van de vergrijzing op te vangen.In zulke situaties heeft de overheid er belang bij om (meer) kindergeld te geven en zo een drempel weg te nemen om het doel te bereiken.
(Zie mijn eerste reactie)

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.